tabel en css

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
joencie
    unknown unknown

tabel en css

Bericht door joencie »

Op de volgende site heb ik een webpagina geplaatst: http://members.lycos.nl/joencie/0_proefblad.html

Mijn vraag is nu: kan er met NVU een degelijke lay-out gemaakt worden met het gebruik van een css.
Zoals je kunt zien zijn er 4 tabellen met elk hun eigen cellen en kolommen (8). Het doel van de cellen staat er ingeschreven.

Uren ben ik bezig geweest op het internet om een goed gebruik te vinden voor een dergelijke lay-out.

Voortdurend werd ik geconfronteerd met een belerend vingertje dat tabellen daar eigenlijk niet voor geschikt zijn en dat de enig zaligmakende methode de CSS is.

Nu wil ik dat wel graag doen, maar bij alle voorbeelden die ik in de diverse cursussen, handleidingen en tutorials kon vinden kwam ik niet verder dan 3 kolommen.

Mijn probleem is dat ik een stabiele lay-out wil hebben zonder dat de bezoeker moet gaan scrollen naar onder.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

'k zou je dankbaar zijn.

Mvg,

Jo
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Hoe het precies in Nvu gaat, weet ik niet. Vanuit de code bekeken moet je dan in ieder geval werken met div-elementen (lagen in Nvu?) en de CSS eigenschappen float en clear. Van andere websites leer je veel, maar zolang je er niet zelf wat mee geëxperimenteerd hebt, kan het moeilijk zijn om het te vatten.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik snap dat gedoe met css ook amper, blijf gewoon met tabellen werken.
Werkt net zo gemakkelijk.
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Frederik,

Dat zal ik uiteindelijk wel moeten doen als ik er niet uit geraak.
Ik hoopte wel een eenvoudige oplossing te kunnen vinden om mijn bestaande site (gemaakt met tabellen) via een Css manipuleerbaarder te maken. Bv. all pagina's (een 50tal) die nu 8 kolommen hebben naar 9 kolommen te brengen.. en i.p.v. 4 tabellen slechts 1 tabel te moeten gebruiken...

Mvg

Jo
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

rebil,

Ik heb wel degelijk veel ander websites bezocht en redelijk wat geëxperimenteerd, maar toch blijf ik op mijn honger naar een bruikbare oplossing.

Met div-elementen lijkt er wel een en ander te doen i.v.m. het maken en positioneren van kolommen.
Hoe ga ik hier best te werk?

En stel dan dat ik er in slaag om bv. 5 kolommen naast elkaar te zetten, hoe kan ik deze vastzetten qua hoogte om bv. eronder opnieuw 5 gelijke kolommen te positioneren, zodat ik op die maniet een virtuele tabel heb met 10 'cellen'.

En hoe krijg ik dat allemaal vereningd in een Css?

Mvg

Jo
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

joencie,

Kijk even of je hier iets aan hebt.

http://handleidinghtml.nl/
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

De basis voor wat je nodig hebt, kun je in elk geval hieruit halen: www.vordweb.co.uk/css/replacing-tables.htm

Ik hoop dat je dat idee kunt uitbreiden tot wat je in gedachten hebt.

Ook http://alistapart.com/articles/practicalcss/ is de moeite waard.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie