Ik vergelijk met Eudora 4.3. Oude mailprogramma ja, maar wel goed in gebruik.
Het grote verschil zit in opslaan van attachments en weren van spam.
Spamfilter lijkt te werken na honderden spams. Steeds worden de prullebakiconen correct geplaatst.
Maar attachmentbeheer is slechter in Thunderbird. De controle over attachment is niet zo geweldig. Eudora doet wat beter.
Eudora pakt ze meteen uit en sla ze in Attachment dir. Voordeel is dat b.v. McAfee meteen can checken op virussen en gelijk onschadelijk maken. Weg!
In Thunderbird blijven ze echter nog bij elkaar. Hierdoor kan McAfee niet meteen alarm slaan. Dat gaat pas als ik attachment wil bekijken. Niet echt veilig dus. Of het is juist veilig? Dat is de keuze. Het is ook lastig als je alleen mail wil bewaren maar attachment weg moet. Hoe gaat dat bij Thunderbird die alles bij elkaar houdt?
Voorbeeld: ik wil mail met attachments doorsturen naar de klant. Maar niet alle attachments moeten mee. Eentje maar.
In Eudora kan ik simpel overbodige wegklikken bij Doorsturen. Ze staan allemaal zichtbaar voor je neus, als 'losse' attachment bestanden.
Maar Thunderbird heeft raar probleem: het voegt gelijk attachments EN emailtekst in 1 file bij Doorsturen. In een keer nog wel! En dat moet niet.
Ik wil gewoon dat Thunderbird boel los blijft, maar wel allemaal in attachmentvenster. En ik moet in staat zijn om ongewenste attachments eruit te halen. Zodat alleen juiste gekozen en opgestuurd kan worden.
Met Thunderbird kan het alleen bij 'Bewerk als nieuw bericht'. Dit is ongewone methode. Een normale user klikt op Doorsturen.
En het is ook onmogelijk bij 'Bewerk als nieuw bericht' als het teruggestuurde error bericht (mail failure). Want daar worden ze weer tot 1 file samengevoegd.
Thunderbird is bijna waardig genoeg om Eudora te vervangen, maar zolang Thunderbird niet aangepast wordt om attachment zichtbaar uit elkaar te houden in Doorsturen, blijf ik Eudora naast gebruiken.
Ik stuur regelmatig attachments (logo's) naar bedrijven, maar dan moet ik wel goed controle over hebben. Vooral Doorsturen moet net zo makkelijk gaan als in Eudora 4.3
Kom op, pas Thunderbird es aan op deze punt en ik ben zeer tevreden mee. Dan is het echt goed programma en Eudora kan de deur uit.
Oh ja, Thunderbird verslikt soms in enorme hoeveelheid nieuwe mails. Het heeft keertje vastgelopen, of het wil niet zo vlot weergeven in inbox.
Eudora heeft er geen moeite mee.