Voor de layout werken met CSS

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
marian
    unknown unknown

Voor de layout werken met CSS

Bericht door marian »

Hallo,
Ik heb mijn teksten gemaakt en wil nu de layout voor de site realiseren.
Ik heb begrepen dat je dit het best kunt doen met CSS maar hoe of waar ga ik dit toevoegen cq. invoeren?? Ik heb alle handleidingen over NVU die tot nu toe beschikbaar zijn maar kom uit dit item niet uit via de uitleg.

Dan nog de volgende vraag....
Op de voorbeeldjes zie ik onder sitebeheerder ook de mappen staan, dit is mij niet het geval. Ik heb alles opgeslagen in een speciale map in mijn documenten. Komt dit pas aan de orde als je gaat publiceren? Zie je dan de mappen in de kolom van de sitebeheerder staan of had ik ze daar al in moeten hebben?
Ben echt een leek dus indien mogelijk een zo simpel mogelijke uitleg :oops: :lol:

Marian
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Marian,

Aangezien dergelijke vragen vaker worden gesteld, ben ik maar eens begonnen om hierover in onze wiki een tekst te schrijven: www.mozbrowser.nl/wiki/index.php/CSS_bewerken
Ter info: in onze wiki staat veel informatie over alles wat met Mozilla-software te maken heeft.

Het is nu nog een 'work in progress', maar het eerste deel kan jou in elk geval op weg helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
marian
    unknown unknown

Bericht door marian »

Hoi Martijn
Voor wat daar uitgelegd staat is te volgen echter maak je de layout nu op een blanco pagina (in CSS) ?? Wil er b.v. een vaste kop boven en als het kan 2 of 3 kolommen........ Hoe en waar begin ik daar mee?
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

marian schreef:Voor wat daar uitgelegd staat is te volgen echter maak je de layout nu op een blanco pagina (in CSS) ??
Je hebt helemaal niets te maken met een blanco pagina of niet. Je opent gewoon CSS-Bewerken en dat kan op elk moment. Wel moet je een pagina in Nvu geopend hebben. Daarin worden dan de CSS-regels opgeslagen. Die CSS-regels kun je later naar een apart CSS-bestand exporteren. Maar doorgaans zorg je er eerst voor dat je 1 pagina goed hebt en dan exporteer je de regels. Vandaar dat ik dat laatste deel nog niet heb beschreven in de wiki.
marian schreef:Wil er b.v. een vaste kop boven en als het kan 2 of 3 kolommen........ Hoe en waar begin ik daar mee?
Je bent volgens mij een beginner op het gebied van CSS en je komt direct aan met enkele geavanceerde onderdelen 8)

Ik heb nu in de Wiki uitgelegd hoe het werkt met elementen. Jij hebt het - zonder het te weten - al haast over het werken met klassen. Dat komt een stuk preciezer, vooral omdat je te maken hebt met verschillen in interpretatie tussen verschillende browsers.

Waarschijnlijk is dit wat je wilt bereiken: http://stijlstek.nl/demo/2003/3colhf.html

Je kunt het beste zo'n voorbeeld overnemen (bijvoorbeeld van Project Nemesis), dan dat je zo'n wiel zelf opnieuw moet uitvinden.

Het liefst zou je de kolommen uit CSS3 willen gebruiken, maar nog niet elke browser ondersteunt dat. Voor zover ik weet is Mozilla de eerste (en de enige ?) grote browser die dit ondersteunt. Zie ook http://alistapart.com/articles/css3multicolumn
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie