undertux schreef:hoi allemaal ik heb net van NVU gehoord en ik dacht laat me maar gaan proberen na het downloaden en installeren weet ik echt niet wat ik moet doen of waar te beginnen. op de forum heb ik gelezen over CSS maar weet echt niet hoe dat werk ik heb alleen ervaring met frontpage en deze is een moeilijker dan ik dacht kan iemand me een beetje op weg helpen?
Laat ik om te beginnen wat achtergrond-informatie geven. Je kunt met Nvu net zo werken als je met een normale tekstverwerker (of Frontpage; /me gaat even z'n mond spoelen) gewend bent. Dus je tikt wat tekst, selecteert wat lettertypes, kleuren, etc. Vervolgens sla je het geheel op als een webpagina en dan kun je die online publiceren. Allemaal niets mis mee.
Maar nu wil je een volgende webpagina maken. En die moet er qua uiterlijk hetzelfde uitzien als die vorige. Dus mag je weer al die opmaakkenmerken (van achtergrondafbeelding, kleur, lettergroottes, uitlijning, etc) erop gaan toepassen. Daar word je op den duur niet vrolijk van. Helemaal niet als er iets gewijzigd moet worden. Stel dat jouw website dan uit 10 pagina's bestaat. Ga je dan al die pagina's handmatig bij langs om te bewerken, op te slaan en weer te publiceren ?
Dan is het makkelijker om al die opmaakkenmerken centraal in 1 bestand vast te leggen. Daarvoor is CSS bedacht. Daarin leg je per HTML-element vast welke opmaak die moet krijgen. Dat CSS-bestand koppel je vervolgens aan iedere pagina waar je het wilt gebruiken. Moet er iets gewijzigd worden aan het uiterlijk, dan doe je dat in dat CSS-bestand en wordt het door alle pagina's die dat bestand gebruiken overgenomen.
Daarom is het gebruik van CSS handig en kun je beter zo min mogelijk opmaak-zaken in een pagina proberen te regelen. Beter dat je er iets langer over nadenkt en het centraal kunt oplossen dan dat je het in elk pagina weer op moet geven.