Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Zelfs de geluidskaart (+drivers) verwijderd, maar dat hielp ook geen donder. Opmerkelijk: drivers nog steeds niet geïnstalleerd, maar in Knoppix heb ik gewoon geluid en kan ik mp3's afspelen. :!:
Dan lijkt het dus niet in de geluidskaart te zitten??? Wat krijg je voor meldingen, wat gebeurt er precies? wat zegt apparaatbeheer over conflicten? Wat Knoppix betreft: die heeft niks te maken met wat onder Windows geinstallerd is, daarom is het dus een live cd :)
Apparaatbeheer meent dat alles in orde is...
Knoppix: nee hoor, ik heb al eerder gedoe gehad met de geluidskaart en toen ook drivers verwijderd, maar toen had ik in Knoppix ook geen geluid.
Zelfs niet een beetje.
Lijkt dus op een hardware probleem, temeer daar de geluidskaart het ooit wel heeft gedaan. Je hebt de geluidskaart + drivers er ooit ook eens uitgehad, toen had je óók nog opstartproblemen, moederbord kan ook niet meer zo jofel zijn, dat kan lijden tot een veelvoud aan uiterst wazige, niet te traceren problemen.
adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Toevallig was pc-pief gisteren bij iemand anders die vrijwel dezelfde pc heeft als ik (ook van hem) en daar lukte het ook niet met dat modem.
Het gaat dus niet om de modem, maar om de netwerkkaart, of iets anders. Modem staat los van besturingssyteem. Werkt onder Knoppix alles wel? (Grafische kaart, geluid èn netwerk via modem).
Onder Knoppix ook gelazer gehad met grafische kaart opgelost door ethernetkaart te verwijderen -zit er nu trouwens weer in), geen internetverbinding, wel geluid.
Mogelijk heb je ondertussen de netwerkkaart in een andere gleuf gestopt, waardoor geluid het wel doet, maar netwerk niet.
adri schreef:Check your e-mail. :wink:
Gedaan :wink:

Okee, gebeld. Netwerkkaart geeft niet eens licht (heeft ie wel gedaan, ooit). Geluidskaart is er ondertussen uit; andere gleuven proberen voor netwerkkaart, tot ie licht geeft, morgen...

Pas daarna heeft het zin om de drivers voor de kaart opnieuw te installeren, en pas dáárna kun je bij de instellingen van je modem, en je Internetverbinding instellen.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Op het moment dat er achter op de netwerkkaart licht brandt zou je 1 of andere Linux live cd op kunnen starten (je hebt dan even niks te maken met al dan niet goed geinstalleerde Windows stuurprogamma's voor die kaart).

Vervolgens start je een console (zo'n zwart schermpje), en typ je, afhankelijk van welk type live cd het is netconfig, netconf, netcfg. Het kan ook zijn dat je in de menu's van de live cd ergens een netwerkconfiguratiegereedschap vindt.

Je dient dan de volgende gegevens in te voeren (als je de keuze krijgt tussen DHCP of statisch ip adres kies je statisch, DHCP werkt misschien (nog) niet):

Domein:
maakt niet uit wat, typ maar iets, b.v. ouderoestbak, of klotepc

Host:
maakt ook niet zoveel uit, b.v. localhost

Adres v/d pc:
10.0.0.150

Subnet of netmask:
255.255.255.0

Default gateway of deafault route:
10.0.0.138

DNS server van hetnet.nl:
195.121.1.34 (er zijn er meerdere, maar je er kunt er mogelijk maar 1 ingeven)

Nu start je een browser, en ga je naar http://10.0.0.138/

Als dat lukt dan ga via het item 'Basic' naar 'Connections', en daar voer je vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord in, vinkje bij 'Save this password'.

Klik nu op 'Disconnect', wacht even, en vervolgens op 'Connect'.

Vergeet niet om links nog te kiezen voor 'Save all'.

Als dit werkt dan moet je alleen nog het stuurprogamma voor de netwerkkaart onder Windows installeren.

Het zou kunnen dat die DNS niet werkt, omdat op de site van hetnet staat:
Primaire DNS - Wordt *door server van Het Net toegekend* (195.121.1.34)
Wat zou kunnen beteken dat je het niet zelf in mag voeren, maar dat zou na uit en weer aan zetten van je modem wel moeten werken, zonder werkende DNS kun je ook al checken of heel de rest al wel werkt, b.v. door te surfen naar het ip-nummer van hetnet.nl http://194.151.104.196/ Er is trouwens iets raars aan de hand met het ip-nummer van mozbrowser.nl. Volgens de DNS server die ik gebruik (194.109.104.104) is het ip-nummer daarvan 81.4.84.132, maar wanneer ik http://81.4.84.132/ in de browser ingeef, dan kom ik uit bij 'De Bloemist, voor al uw bloemen en planten'... En dat is van http://boeketonline.nl/ waarvan het ip-nummer óók 81.4.84.132 is??? Foutje bij hostingbedrijf netground.nl ?

Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nou, na tientallen pogingen met diverse instellingsmogelijkheden en de ethernetkaart op drie verschillende sleuven gezet, heb ik dan nu eindelijk internetverbinding met m'n nieuwe modem. :)
Alleen TB krijg ik nu nog niet aan de gang...
Gelijk even Knoppix testen, kijken of die het nu ook doet.
Wordt vervolgd.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En hier ben ik dan met Konqueror in Knoppix! :lol:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En met de Mozilla Suite! :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En weer met Firefox in Damn Small Linux.

Eindelijk... :roll:

En bedankt Manuel!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Nou, na tientallen pogingen met diverse instellingsmogelijkheden en de ethernetkaart op drie verschillende sleuven gezet, heb ik dan nu eindelijk internetverbinding met m'n nieuwe modem. :)
Alleen TB krijg ik nu nog niet aan de gang...
Gelijk even Knoppix testen, kijken of die het nu ook doet.
Wordt vervolgd.
Hartstikke blij voor je! :D

Ik zei toch: stap voor stap mogelijkheden uitsluiten, tot er de oplossing overblijft, of dat het nooit zal gaan, maar leuk werkje is het niet, weet ik.

Thunderbird, Firefox, en evt. andere Internetsoftware dien je nu ineens te steelen op 'Direct connection to the Internet' (namenlijk niet via Externe Toegang).

In Windows zul je dus die netwerkkaart nog weer toe moeten voegen (je hebt de naam nog opgeschreven), dus even drivers zoeken op Internet, dat moet uiteindelijk wel lukken. De rest weet je nog, toevoegen protocol, Microsoft, TCP/IP, in protocol DNS instellen, default gateway, subnet, enz.
adri schreef:En hier ben ik dan met Konqueror in Knoppix! :lol:
Als de netwerkkaart het eenmaal doet, en de modem is ingesteld, dan gaat de rest ook wel 8)
adri schreef:En met de Mozilla Suite! :wink:
Zoals ik zei: dan gaat de rest ook wel...
adri schreef:En weer met Firefox in Damn Small Linux.

Eindelijk... :roll:
Zoals ik al zei...
adri schreef:En bedankt Manuel!
Héél erg graag gedaan!

Nu alleen nog onder Windows werkende krijgen, maar je weet nu dat het kan!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het rare is dat FF onder Windows wel functioneert, maar TB niet. Niet goed althans, hij haalt wel mail op maar verzenden gaat niet. De SMTP-instellingen al ettelijke keren nagelopen, opnieuw ingevoerd etc., maar dat helpt niks. Als ik TB opstart krijg ik ook telkens dat inbelvenstertje (dat je tien keer weg moet klikken voordat ie ook echt weg blijft).
Waar vind je dat 'direct connection to the internet'?

NB: die ethernetkaart staat er drie keer(...!) in bij Netwerk, dan kun je er twee gewoon verwijderen hè?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Waar je dat in Thunderbird in moet voeren weet ik niet, maar ik zal even zoeken. even later: kan het niet vinden, maar mogelijk bij 'Server settings', en dan 'Advanced'? (Gokje).
adri schreef:NB: die ethernetkaart staat er drie keer(...!) in bij Netwerk, dan kun je er twee gewoon verwijderen hè?
Alleen die 2 met een geel vraagteken of een uitroepteken! En wanneer ze allemaal er in staan zonder opmerkingen of conflicten, laat ze dan maar zo staan (voor nu), het werkt n.l.

Als er later weer geluid bij moet (ik zou dat nu even laten, 1 ding tegelijk!), dan kijken we wel weer verder hoe we dat oplossen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Waar je dat in Thunderbird in moet voeren weet ik niet, maar ik zal even zoeken. even later: kan het niet vinden, maar mogelijk bij 'Server settings', en dan 'Advanced'? (Gokje).
Nee, dat is het niet, dat heb ik al diverse malen geprobeerd.
Ik zal het wel op het TB-forum posten, misschien dat iemand een idee heeft.
Manuel schreef:
adri schreef:NB: die ethernetkaart staat er drie keer(...!) in bij Netwerk, dan kun je er twee gewoon verwijderen hè?
Alleen die 2 met een geel vraagteken of een uitroepteken! En wanneer ze allemaal er in staan zonder opmerkingen of conflicten, laat ze dan maar zo staan (voor nu), het werkt n.l.

Als er later weer geluid bij moet (ik zou dat nu even laten, 1 ding tegelijk!), dan kijken we wel weer verder hoe we dat oplossen.
OK, we kijken het even aan. :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Op het TB-forum weten ze het vast en zeker!
adri schreef:OK, we kijken het even aan. :wink:
Ik zou dat zeker doen. De problemen waren complex, er werkt nu 1 ding, dan moet je daarna rustig opbouwen met 1 ding tegelijk.

Wat geluid en netwerk betreft: ik heb al die standaard irq's van de verschillende apparaten niet zo in m'n hoofd zitten (heb daar zelden mee te maken, en mijn hardware draait al jaren), maar ik geloof (hou me ten goede, hoor) dat netwerk meestal zit op irq 5 of 10 (dat is afhankelijk van de gleuf waar het in zit), en dat geluid wel erg graag ook op irq 5 zit.

Wanneer je netwerkkaart nu alleen werkt op 5, dan moet geluid dus ergens anders op, dat is in te stellen in apparaatbeheer, en mogelijk ook via de software van de geluidskaart, maar zorg eerst dat Thunderbird werkt, en dan pas volgende stap (een (realtief) complex probleem moet je opsplitsen in simpeler stukjes).

Wanneer de netwerkkaart nu overigens lekker draait op irq 10, dan hoeft geluid alleen nog in die gleuf waar die irq 5 toegewezen krijgt, en dat is even testen in verschillende gleuven.

Wanneer het in 1 gleuf niet werkt, verwijder dan weer even de geluidsdrivers, voor je de volgende gleuf probeert, zo voorkom je misschien dat je in apparaatbeheer meerdere geluidskaarten ziet.

Het is even werk (ook niet mijn favoriete werk), maar als het lukt, dan heb je ook wat! :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog even dit: ben nu aan het surfen met Dillo (in DSL) en die browser is dus onwaarschijnlijk snel!
Maar de paginaweergave is niet helemaal 'comme il faut'. ;)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Nog even dit: ben nu aan het surfen met Dillo (in DSL) en die browser is dus onwaarschijnlijk snel!
Firefox is n.l. helemaal niet zo snel, dus...
adri schreef:Maar de paginaweergave is niet helemaal 'comme il faut'. ;)
Maar Firefox ziet er dus wel weer goed uit :) Maar dat kost ook wat: snelheid!

P.S. Ik heb in Thunderbird forum nog gerageerd met een mogelijke oplossing, wie weet...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, check je mail :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Adri, check je mail :D
Heb ik gedaan, met Netmail...
Nu krijg ik Windows niet meer opgestart, zucht.
In safe mode wel, maar dan werken TB en FF niet.
Lijkt dus op een hardwareconflict. Rara, wat zou dat zijn. :x

De drie Linux-cd's starten wel probleemloos op.

Denk dat ik m'n slijptol maar eens voor de dag ga halen. :twisted:
Plaats reactie