Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Toch nog even over die SlackBuildscripts:
Van alle software die meegeleverd wordt op Slackware zjn ook Slackbuildscripts aanwezig (die vind je op je CD/DVD onder /source/).
Okee, dat is handig!
adri schreef:Omdat ik in het verleden via extensies en taalpaketten FF en TB Nederlandstalig hield waren m.n. vrouw en kinderen daar wel content mee. Ik wat minder, want na iedere upgrade moet je de zaak weer aan gaan passen met nieuwe taalpakketten.
Dat ging me toch een beetje vervelen en daarom waren de laatste tijd TB en FF Engelstalig.
Kan ik me voorstellen, daarom gebruik ik ook gewoon de Engelse FF.
adri schreef:Een uitkomst bieden de SlackBuildscripts: Plaats de NL-talige binary van bijv. FF in de source (wel de Engelstalige verwijderen uiteraard), pas het script aan op versienummer en run het script. Resultaat is een volledig Nederlandstalige FF.
En da's toch wel handig.

Dat geldt uiteraard voor alle software. Nieuwe versie? SlackBuild even aanpassen en draaien maar.
't Is even goed opletten, maar in wezen simpel. ;)
Zo is het met veel dingen...
adri schreef:Je kunt natuurlijk ook gewoon de NL-talige FF -en TB versies voor Linux downloaden, in bijv. /opt/ zetten en van daaruit snelkoppelingen/symlinks maken, maar dat levert in het geval van vooral FF toch een hoop gedoe en geklooi op (m.n. met plug-ins). Ook dat heb ik een tijdje gedaan, maar dat beviel gewoon niet goed.
Veel te veel werk :wink:

Goed weekend :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Goed weekend :)
Dank U!
En jij ook natuurlijk.

Ik heb vanavond bij een vriend van me waar ik Ubuntu had geïnstalleerd weer eens wat beheerswerk verricht (zo gauw je daar buiten de gebaande paden gaat, wordt het lastig) en echt waar, ik zat de hele tijd te denken: op Slack gaat dat allemaal veel gemakkelijker :)
Het kost je wat tijd om het allemaal onder de knie te krijgen, maar daarna: Simplicity is Divine!

Zo, dat was de vrijdagnachtrant van uw Slack-discipel... ;)
Afbeelding
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Hallo Adri,

Grappig dat je dat zegt; eigenlijk exact mijn ervaringen.

Ik heb diverse distro's gebruikt en er zaten erbij die 'out of the box' eigenlijk direct een mooie look hadden, alle software geinstalleerd was, etc... Netjes alle tools erbij om instellingen voor netwerk, geluid, themes, users etc... aan te passen... maarrrrrr.....

Met al die tools bleek het uiteindelijk vaak juist helemaal niet zo eenvoudig. Een heleboel bloat die de eenvoud van het aanpassen van een aantal configuratiefiles verdoezelen, waardoor je eigenlijk geen idee hebt wat je nu eigenlijk aan het doen bent.
En idd, wanneer je iets wilt wat net even afwijkend is (bijvoorbeeld met DNS instellingen, twee netwerkprofielen ivm vaste aansluiting en wireless etc...) dan is het vaak een crime om dit voor elkaar te krijgen.

Dat was voor mij ook het moment waarop Vector Linux in beeld kwam. Vervolgens de overstap naar Zenwalk en nu dus naar OpenBSD. Weg met alle bloat, onnodige tools etc....
Gewoon weer lekker met een simpele teksteditor je configuratiefiles aanpassen, zelf bepalen welke services er draaien en DE BOEL ONDER CONTROLE HOUDEN!!!!
Want daar gaat het mis; met al die leuke tools blijkt het uiteindelijk toch niet helemaal goed te gaan, met als gevolg een hoop ellende....

Mijn mening uiteraard......

Groeten en een fijn weekend allemaal!
Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Niets aan toe te voegen.
't Is inderdaad allemaal reuze handig, al die grafische configuratietooltjes, totdat dat reuze handige configuratietooltje niet precies (of helemaal niet) doet wat jij wilt...

Even een scriptje aanpassen.
Dat zal zonder twijfel nooit populair worden, maar toch: that's the way -aha aha- I like it. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Slackware 12.0 staat er op, en bevalt erg goed! :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi Manuel!
HAL bevalt dus ook goed?
Geen problemen met camera's, USB-sticks e.d. (ik niet)?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Mooi Manuel!
HAL bevalt dus ook goed?
Geen problemen met camera's, USB-sticks e.d. (ik niet)?
Bevalt zeer goed, zo hoort het te zijn: alles wordt mooi aangekoppeld (wel zelf nog even afkoppelen, te vergelijken met iets als "apparaat veilig verwijderen" in Windows).

Ik heb het dus alleen maar getest op cd's en dvd's, zowel in /dev/hdc, als /dev/hdd, met een USB camera, alles werkt, na mezelf toegevoegd te hebben aan de relevante froepen in /etc/group.

Floppy zou ook met automount moeten werken??? Maar bij mij nog niet, kan ook zijn dat ik nog iets over het hoofd zag, want zoveel nieuws in een paar dagen, en zoveel instellen voor Pietje Precies dat ik ben...

Er gingen ook wat dingen fout: eerst kon ik maar niet van cd of dvd opstarten, voor installatie, me suf gezocht op Web, en eindelijk: link.

Dan vraag je wel even af waar Slackware nu toch heengaat: voorheen een conservatief systeem, niet met het laatste van het laatste, en nu dan (in mijn ogen onzinnig), een bootable cd/dvd die alleen op modernere systemen start (in mijn systeem dan zo oud? : Pentium 3, 1 GHz), voorheen starte Slackware cd nog zelfs op ZEER oude systemen.

Verders: toen ik eindelijk (na eerst tig cd's en dvd's voor Jan met de korte Achternaam gebrand te hebben, en dacht dat het aan brandprogamma lag...), startten we dus op, en kan ik kernel kiezen voor installatie (ENTER voor standaard, F2 voor keuze uit kernels).

F2 geeft dus GEEN keuze :evil:

Wat doe je dan? Je drukt op ENTER voor standaard kernel, want weet dat die meest veilig is, en altijd werkt.

Na installatie, dan ben je al gauw meer dan een uur verder, want expert installatie, start het systeem niet met een vage foutmelding.

Dat heb ik een aantal keren opnieuw geprobeerd, weer zoeken op Internet, vanaf de Windows! pc.

Uiteindelijk bleek: ik had het eerste scherm niet goed gelezen: standaardkernel (huge-smp) wordt afgeraden voor pc's ouder dan Pentium Pro...

Toen huge.s ingetypt, en verder ging het wel :wink: (behalve dan dat ik door alle geklooi nog een paar ernstige fouten heb gemaakt, die inmiddels allemaal hersteld zijn).

En toch had ik me redelijk ingelezen voordat ik begon.

Affijn, ik kan dus wel een beetje computeren, maar denk toch dat ik bij de volgende versie van een besturings nog wat langer wacht voordat ik er aan begin. Bovendien houd ik ook nog eens heel erg van iets dat werkt, blijft werken, en vertrouwd is, en wanneer het eenmaal goed afgericht is, lekker zo blijft.

Wat niet wegneemt dat ik ondertussen wel erg tevreden mben met m'n nagelnieuwe Slackware! :D :D :D :D :D :D :D :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat je floppy en HAL betreft: Zie hier.
Je moet jezelf dus ook toevoegen aan de group floppy en zorgen dat de regel in fstab die naar je floppy verwijst uncommented is (net als cdrom, met een # ervoor dus).

Ik heb op mijn P3 nog steeds 11 staan, maar heb zojuist even de installatie CD erin gedaan en die boot prima met de standaard smp kernel. Jouw pc is toch ook een P3?
Dan zou die daarmee moeten starten, volgens mij. Pentium Pro is de tweede generatie Pentium computers, nog voor P2 dus.
:?:
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Wat je floppy en HAL betreft: Zie hier.
Je moet jezelf dus ook toevoegen aan de group floppy en zorgen dat de regel in fstab die naar je floppy verwijst uncommented is (net als cdrom, met een # ervoor dus).
Ja, zo had ik het ook gedaan, maar kan zijn dat ik in de drukte iets vergeten was.

Ik zal het even opnieuw proberen, opnieuw starten, en de uitkomst post ik dan onderaan dit bericht.
adri schreef:Ik heb op mijn P3 nog steeds 11 staan, maar heb zojuist even de installatie CD erin gedaan en die boot prima met de standaard smp kernel. Jouw pc is toch ook een P3?
Inderdaad... Maar bij mij ging het dus erg fout wanneer ik de standaardkernel gebruikte (niet bij het installeren, maar bij het opstarten van de harde schijf).
adri schreef:Dan zou die daarmee moeten starten, volgens mij. Pentium Pro is de tweede generatie Pentium computers, nog voor P2 dus.
:?:
Ik ben nooit zo op de hoogte geweest van al die namologie, maar je hebt inderdaad volkomen gelijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_Pro

Dan vermoed ik dus een ander issue dat mijn pc heeft met de standaardkernel, wat voor issue zal ik wel nooit achter komen. Ben blij dat de boel het nu doet, en daar laat ik het voorlopig bij...

Update: nee, het werkt niet met floppy, en nu ik er over nadenk is dat logisch: een diskettestation doet niks wanneer je er een flop instopt; pas wanneer je er naar wilt schrijven, of van lezen, wordt het aangekoppeld.

Een diskettestaion is nooit bedoeld voor automount.

Dus gewoon in /etc/fstab: /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0, en in /etc/group geen gebruiker(s) toevoegen bij floppy.

Vervolgens wel een 'koppeling naar apparaat', 'diskettestation' aanmaken op b.v. Desktop.

Correctie! : /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0 moet natuurlijk zijn /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,user,exec 0 0, anders kan alleen root aankoppelen...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Is dat ook weer uit de wereld. :)

Puntje waar ik zelf nog mee zit en maar geen antwoord op gevonden kan krijgen: Afsluiten!
Als ik de pc afsluit dan wordt alles netjes unmount en uiteindelijk zie ACPI-off, maar toch moet ik hem dan nog met de knop uitzetten. Het vreemde is, dat is alleen wanneer X opgestart is. Dat euvel had ik overigens bij Ubuntu ook al en de zeer korte tijd dat ik SW 11 draaide op die pc met een 2.4 kernel NIET.
Wie er nu nog chocola van kan maken...
Het lijkt dus een kwestie te zijn van de 2.6 kernel. Waar waarom gaat het dan wel goed als X niet opgestart is?
Ik wil best de kernel opnieuw compileren, maar heb dus geen idee hoe of wat ik dan moet inbakken.
Dus als iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft: ga je gang! :)

Ben er al verscheidene keren over aan het Google'en geweest en alle suggesties (APM aan en uit en zo nog wat dingen) heb ik allemaal al geprobeerd, zonder succes.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Weet niet of het je op ideeen brengt, maar wie weet...

Dat je het bij 2.4 kernel niet had wil misschien niet alles zeggen: misschien was je installatie (of de standaard installtie van Slackware) iets anders dan die nu is.

Ik had het zelf, maar dat was onafhankelijk van X, bij Slack 10.2, daar moest ik eerst nog de module 'apm' aanzetten, door 'm te uncommenten in ik geloof modules.conf, en ik moest het ook in lilo.conf zetten : append="apm=on", maar dat is nu verleden tijd.

Ik vond zou snel alleen dit: http://www.google.com/search?num=20&hl= ... tnG=Search

Wat ik verder nog kan bedenken is dat het niet in je kernel zit (of niet goed uitgevoerd wordt), dus dat je het dan toch nog als module zou moeten laden?

Succes!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik ga er nog eens goed voor zitten. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Doe dat. ik weet zeker dat je het op zult lossen! :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de oplossing niet gezocht moet worden in apm. Op de eerste plaats is apm feitelijk vervangen door acpi sinds de 2.6 kernel en op de tweede plaats heb ik al een aantal trucjes daarmee uitgehaald, die geen van allen ook maar enig succes boden.

Bovendien: de logs laten werkelijk geen enkele foutmelding zien voor afsluiten.

Maar we zoeken voort. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Okee, ik gaf apm alleen als voorbeeld, omdat mijn systeem wat ouder is, en met apm werkt (ik moest apm dus aanzetten met Slack 10.2 om pc bij afsluiten ook vanzelf uit te laten gaan, zonder nog op power-knop te hoeven drukken).

Bij jou is het dus acpi.

Stond hier echt niks bij dan? (Ik zag al een aantal links daar van mensen met gelijksoortige problemen, maar heb heb niet echt heel ver gezocht; dacht: dat doe jij wel :wink: )

Is gebruiker adri toegevoegd in /etc/group bij power, ik zag n.l. ergens iets over power-off en hal staan, ben natuurlijk alleen vergeten waar...
Plaats reactie