Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
-
- adri
- Moderator
Omdat die op dat moment nog niet beschikbaar was.
Ondertussen draai ik enkele dagen SW 12.1 (op JFS) en ik moet zeggen dat het goed bevalt. JFS (of deels ook 12.1) is toch nét even vlotter dan 12 op ext3.
Qua programma's ben ik eigenlijk nog niet zo gek veel veranderingen tegengekomen.
Het schijnt dat m.n HAL er op vooruit gegaan is en ook de hardwareherkenning.
Ondertussen draai ik enkele dagen SW 12.1 (op JFS) en ik moet zeggen dat het goed bevalt. JFS (of deels ook 12.1) is toch nét even vlotter dan 12 op ext3.
Qua programma's ben ik eigenlijk nog niet zo gek veel veranderingen tegengekomen.
Het schijnt dat m.n HAL er op vooruit gegaan is en ook de hardwareherkenning.
-
Jij hebt ook geen geduld, hèadri schreef:Omdat die op dat moment nog niet beschikbaar was.
Nu is ext3 natuurlijk ook niet zo heel snel, dus of je dat nu zo kunt vergelijken?adri schreef:Ondertussen draai ik enkele dagen SW 12.1 (op JFS) en ik moet zeggen dat het goed bevalt. JFS (of deels ook 12.1) is toch nét even vlotter dan 12 op ext3.
Dank voor de zinnige info!adri schreef:Qua programma's ben ik eigenlijk nog niet zo gek veel veranderingen tegengekomen.
Dat is goed nieuws!adri schreef:Het schijnt dat m.n HAL er op vooruit gegaan is en ook de hardwareherkenning.
Ik moet nog flink wat lezen, over wat er zoal veranderd/verbeterd is, ook al ga ik voorlopig niet over, ik wil wèl bijblijven.
Alleen is het nu zulk mooi weer hier aan de kust, dat ik dat lezen even uitstel
-
Ja, ik lijk wel gek soms, bij zomerse temperaturen uren achter de pc.adri schreef:Je hebt groot gelijk Manuel!Manuel schreef: Alleen is het nu zulk mooi weer hier aan de kust, dat ik dat lezen even uitstel
Nu werk ik lekker in de tuin (waarin heel veel te doen is), en vanmiddag ga ik naar het strand Die pc moet maar eens een keertje wachten
- adri
- Moderator
En ik ben nu op mijn brandnieuwe Slackbox toch maar eens aan de gang gegaan om het mobieltje van mijn zoontje (pas gekregen) via Bluetooth aan de gang te krijgen op Slack.
Wat verbluffend vlot ging dankzij KdeBluetooth, inderdaad via weer zo'n verduiveld handig SlackBuld script.
Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Dingen waar je even op moet letten/aanpassen:
- /etc/rc.d/rc.bluetooth uitvoerbaar maken (chmod +x)
- /etc/bluetooth/README.SLACKWARE even lezen
- /etc/bluetooth//passkeys/default even invullen met het juiste wachtwoord
Wat verbluffend vlot ging dankzij KdeBluetooth, inderdaad via weer zo'n verduiveld handig SlackBuld script.
Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
Dingen waar je even op moet letten/aanpassen:
- /etc/rc.d/rc.bluetooth uitvoerbaar maken (chmod +x)
- /etc/bluetooth/README.SLACKWARE even lezen
- /etc/bluetooth//passkeys/default even invullen met het juiste wachtwoord
-
- adri
- Moderator
-
En de enige systeemcrashes die ik, sinds ik met Slackware werk, gehad heb, waren met closed source nvidia drivers.adri schreef:Ja, Slackware configureren naar je eigen voorkeuren is wat meer werk dan op de meeste andere distro's, maar je hebt het wel helemaal zelf in de hand en eenmaal alles in orde heb je er werkelijk geen omkijken meer naar.
Da's zoooo relaxed.
En toen kon ik zelfs nog enig data-verlies voorkomen met Alt+PrtSc/SysRq S, U, B!
Windows is nog slechts een vage herrinnering aan een boze droom van geleden...
- adri
- Moderator
Heee, da's een goede tip Manuel!Manuel schreef: En de enige systeemcrashes die ik, sinds ik met Slackware werk, gehad heb, waren met closed source nvidia drivers.
En toen kon ik zelfs nog enig data-verlies voorkomen met Alt+PrtSc/SysRq S, U, B!
Windows...Manuel schreef: Windows is nog slechts een vage herrinnering aan een boze droom van geleden...
Is dat niet een tamelijk beroerd OS uit de 20e eeuw (maar we wisten toen niet beter)?
Kan me vergissen hoor.
- adri
- Moderator
Nog even naar SW 12.1: een nieuwtje daarin is de fiks verbeterde mogelijkheid om SW geheel geëncrypteerd te installeren!
Meer info, zie deze topic op LinuxQuestions.org:
http://www.linuxquestions.org/questions ... on-640071/
Misschien meer iets voor veiligheidsfreaks en servers en m.i. niet echt nodig op een gewone desktop pc, maar het kan dus allemaal wel.
Misschien meer iets voor veiligheidsfreaks en servers en m.i. niet echt nodig op een gewone desktop pc, maar het kan dus allemaal wel.
-
Zit in de kernel meegebakken sinds 12.0 geloof ik, maar mogelijk al eerder Wanneer de boel vastloopt, dan reageren die toetsen mogelijk traag, dus ik wacht i.i.g. 30 seconden tussen Alt+SysRq+S, Alt+SysRq+U en Alt+SysRq+B (de laatste heeft een onmiddelijk effect).adri schreef:Heee, da's een goede tip Manuel!Manuel schreef: En de enige systeemcrashes die ik, sinds ik met Slackware werk, gehad heb, waren met closed source nvidia drivers.
Ik geloof dat het iets was met venstertjes of zo, die je constant moest openen en dichtdoen, en bij elke keer openen of dichtdoen was er de kans dat het vensterglas kras(h)te...adri schreef:Windows...Manuel schreef:Windows is nog slechts een vage herrinnering aan een boze droom van geleden...
Is dat niet een tamelijk beroerd OS uit de 20e eeuw (maar we wisten toen niet beter)?
Kan me vergissen hoor.
Zo zie je maar, gewoon een modern besturingssysteeem. Overigens wel handig, die encryptie, als je met een laptop naar de VS reist...adri schreef:Nog even naar SW 12.1: een nieuwtje daarin is de fiks verbeterde mogelijkheid om SW geheel geëncrypteerd te installeren!
-
Hè, ik was net een beetje af van dat distro hoppen. En nou lees ik dit allemaal weer. Ik kan alleen nog steeds geen DVD.iso op de FTP's vinden.
Daar had ik het dus over op een ander forum, waar iemand vroeg waarom Slack geen netinstall heeft, zoals Debian. Denk ik daar over na, en dat is toch niet veel meer als een wat aangepaste installscript en een uitgekiende wget?? Grrr, met al die leuke dingen kom ik nooit aan werken toe. 't Regent ook nog...
=> Windows gebruikers *) knikken nu ja, dat weten ze, dat weet iedereen.
Waarom is dan bij mijn upgrade van Slack 11 naar Slack 12 mijn computer dan sneller geworden? Dat is leuk jôh, om dat te vragen. Is snelheidswinst dan geen verbetering?
En nu dus, hoor ik van jou dat Slack 12.1 alweer sneller is? Oké een andere FS, ik moet zeggen dat ik bij mijn stap van ext3 naar ReiserFS wat dingen tegen kwam die mij aangenaam veraste. Snelheid was één, maar het name die fsck die op de achtergrond uitgevoerd wordt en niet ten koste gaat van opstarttijd was een goede verbetering.
Kan jij JFS en ReiserFS met elkaar vergelijken? Zit daar merkbaar verschil tussen, zoals dat is tussen ext3 en die respectievelijke andere bestandssystemen?
Ondertussen sta je naast je laptop aan die Amerikanen uit te leggen dat onder de Nederlandse wetgeving downloaden wél legaal is, en dat ze er dus geen barst mee te maken hebben hoe je aan al die ogg's gekomen bent.
*) Windows, dat had je inderdaad goed adri. Dat is een beest uit de 20e eeuw die poogde de OS en de GUI met elkaar te integreren onder andere door een third party browser tussen de twee te leggen. Het is leuk dat t/m IE6 gewoon onder help/about nog altijd staat dat MS schatplichtig is aan Mosaic of Spyglass (ik kan het niet checken, maar het is een van de twee) voor wat betreft copyright. Ik bedoel, ze doen niet eens hun best.
Daar had ik het dus over op een ander forum, waar iemand vroeg waarom Slack geen netinstall heeft, zoals Debian. Denk ik daar over na, en dat is toch niet veel meer als een wat aangepaste installscript en een uitgekiende wget?? Grrr, met al die leuke dingen kom ik nooit aan werken toe. 't Regent ook nog...
Iedereen weet dat iedere opeenvolgende uitgave van software, en dan dus zeker van een OS, dat die programmatuur méér kan, minder fouten maakt, en dus méér code bevat. Dat een opeenvolgende versie daarom groter en daarmee langzamer is, dat is logischerwijze onontkoombaar. Vandaar dat je om de drie~vijf jaar gewoon écht een nieuwe computer nodig hebt. Toch?adri schreef:Ondertussen draai ik enkele dagen SW 12.1 (op JFS) en ik moet zeggen dat het goed bevalt. JFS (of deels ook 12.1) is toch nét even vlotter dan 12 op ext3.
=> Windows gebruikers *) knikken nu ja, dat weten ze, dat weet iedereen.
Waarom is dan bij mijn upgrade van Slack 11 naar Slack 12 mijn computer dan sneller geworden? Dat is leuk jôh, om dat te vragen. Is snelheidswinst dan geen verbetering?
En nu dus, hoor ik van jou dat Slack 12.1 alweer sneller is? Oké een andere FS, ik moet zeggen dat ik bij mijn stap van ext3 naar ReiserFS wat dingen tegen kwam die mij aangenaam veraste. Snelheid was één, maar het name die fsck die op de achtergrond uitgevoerd wordt en niet ten koste gaat van opstarttijd was een goede verbetering.
Kan jij JFS en ReiserFS met elkaar vergelijken? Zit daar merkbaar verschil tussen, zoals dat is tussen ext3 en die respectievelijke andere bestandssystemen?
Nou nee niet echt, want als je de sleutel achterhoudt, dan zit je in het beste geval in het eerste vliegtuig terug. Da's alleen leuk als je een statement wilt maken over privacy. Neen, als je je snode plannen naar de VS wilt transporteren, dan neem je gewoon zo'n klein flash kaartje en die doe je in je binnenzak terwijl er een gaatje (oeps) in de voering zit. Metaaldetector gaat niet af, geen douanier voelt het zitten, en met wat gepriegel heb je 32GB aan data binnengesmokkeld. Alsof je niet net zo makkelijk thuis een ftp-servertje kan hebben staan, en dus echt niet afhankelijk bent van de fysieke content die je mee moet dragen langs de douane.Manuel schreef:Overigens wel handig, die encryptie, als je met een laptop naar de VS reist...
Ondertussen sta je naast je laptop aan die Amerikanen uit te leggen dat onder de Nederlandse wetgeving downloaden wél legaal is, en dat ze er dus geen barst mee te maken hebben hoe je aan al die ogg's gekomen bent.
*) Windows, dat had je inderdaad goed adri. Dat is een beest uit de 20e eeuw die poogde de OS en de GUI met elkaar te integreren onder andere door een third party browser tussen de twee te leggen. Het is leuk dat t/m IE6 gewoon onder help/about nog altijd staat dat MS schatplichtig is aan Mosaic of Spyglass (ik kan het niet checken, maar het is een van de twee) voor wat betreft copyright. Ik bedoel, ze doen niet eens hun best.
Got Slack?
- adri
- Moderator
Het valt inderdaad niet mee om een DVD iso te vinden, maar ik vond er toch eentje voor je:
ftp://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/slack ... ll-dvd.iso
Slackware ondersteunt inmiddels ook netinstall, zie hier:
ftp://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/slack ... ME_PXE.TXT
Of die toegenomen snelheid ligt aan SW 12.1 of aan JFS durf ik niet te zeggen (het lijkt me eerlijk gezegd dat het toch hoofdzakelijk aan JFS ligt) en ik kan dat natuurlijk ook niet testen, want ja, waarmee vergelijk ik dan?
De indruk die ik al wel een tijdje had is dat ext3 toch net even wat trager is dan Reiser (en nu dus ook JFS).
En inderdaad die cfsk's daar word je wel eens een beetje moe van, want dat is altijd als het niet uitkomt...
Waarschuwing: het hierna volgende is niet geschikt voor verstokte Windows-gebruikers!
[rant]
Grappig dat je er Windows bijhaalt, dat is inderdaad het volstrekte andere uiterste. Als je ziet wat voor systeemeisen er aan Windows Fietstas hangen, daar word je toch helemaal niet goed van. En wat heb je dan? En wat kun je ermee? OS met een waterhoofd, dat is het.
Soms komen er mensen langs op het forum, die hebben dan Fietstas en 3 Gig aan RAM en dan nog zeuren ze over het geheugengebruik van FF en dat dat nogal problematisch schijnt te zijn. [/rant]
Zo, dat lucht op.
ftp://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/slack ... ll-dvd.iso
Slackware ondersteunt inmiddels ook netinstall, zie hier:
ftp://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/slack ... ME_PXE.TXT
Of die toegenomen snelheid ligt aan SW 12.1 of aan JFS durf ik niet te zeggen (het lijkt me eerlijk gezegd dat het toch hoofdzakelijk aan JFS ligt) en ik kan dat natuurlijk ook niet testen, want ja, waarmee vergelijk ik dan?
De indruk die ik al wel een tijdje had is dat ext3 toch net even wat trager is dan Reiser (en nu dus ook JFS).
En inderdaad die cfsk's daar word je wel eens een beetje moe van, want dat is altijd als het niet uitkomt...
Waarschuwing: het hierna volgende is niet geschikt voor verstokte Windows-gebruikers!
[rant]
Grappig dat je er Windows bijhaalt, dat is inderdaad het volstrekte andere uiterste. Als je ziet wat voor systeemeisen er aan Windows Fietstas hangen, daar word je toch helemaal niet goed van. En wat heb je dan? En wat kun je ermee? OS met een waterhoofd, dat is het.
Soms komen er mensen langs op het forum, die hebben dan Fietstas en 3 Gig aan RAM en dan nog zeuren ze over het geheugengebruik van FF en dat dat nogal problematisch schijnt te zijn. [/rant]
Zo, dat lucht op.
-
Ja die netinstall van Slackware, daar had ik mij even in zitten verdiepen toen wget nog lekker bezig was met pakketjes neerhalen. Dat ging krek nie snel nie, maar ja, 't was ook wel een paar GB natuurlijk.
Maar in ieder geval, zoals ik het lees gaat die netinstall om een LAN server. Niet om een verbinding naar buiten toe. En met name dat laatste is interessant omdat het nu juist mijn server is die naar 12.1 gaat. Of, server! Ehm... dat is een mooi woord voor een oude kleptop die verstopt ligt onder een hoop rommel waar ik geen betere plaats voor wist. 99,9% van de tijd staat ie uit. Maar goed, voor nu noem ik 'm server, want hij staat normaliter ssh en ftp verbindingen toe. Dit in tegenstelling tot mijn werkpaard.
Maar goed, wat ik dus gedaan heb is met wget heel Slack12.1 neergehaald. Daaruit de /, /isolinux, /kernel en uit /slackware '/a', '/ap' en '/n' gehaald. mkisofs | cdrecord.... en hoppa! Uitgekiend rolt daar een installatiecd uit die een niet-grafische maar wel volledig netwerk-enabled systeem gaat bouwen op mijn oude kleptop.
(Nou klinkt het alsof ik het heel makkelijk vind, en dat klopt, het is heel makkelijk. Maar eerst natuurlijk wel een hele tijd lezen, want hoe je dit doet is niet iets dat ik zelf verzonnen zou hebben. Slackware heeft gelukkig goede documentatie)
Nu nog even x aan de praat krijgen.
PS. Fietstas? Da's ook een leuke naam voor RedmondOS-current. Doet me een beetje denken aan al die mensen die dan wel op fietsvakantie gaan, maar niet zo goed zijn in het inschatten van wat je allemaal nodig hebt. Denk grote zware canvas tent, extra butagaz, een anker
Maar in ieder geval, zoals ik het lees gaat die netinstall om een LAN server. Niet om een verbinding naar buiten toe. En met name dat laatste is interessant omdat het nu juist mijn server is die naar 12.1 gaat. Of, server! Ehm... dat is een mooi woord voor een oude kleptop die verstopt ligt onder een hoop rommel waar ik geen betere plaats voor wist. 99,9% van de tijd staat ie uit. Maar goed, voor nu noem ik 'm server, want hij staat normaliter ssh en ftp verbindingen toe. Dit in tegenstelling tot mijn werkpaard.
Maar goed, wat ik dus gedaan heb is met wget heel Slack12.1 neergehaald. Daaruit de /, /isolinux, /kernel en uit /slackware '/a', '/ap' en '/n' gehaald. mkisofs | cdrecord.... en hoppa! Uitgekiend rolt daar een installatiecd uit die een niet-grafische maar wel volledig netwerk-enabled systeem gaat bouwen op mijn oude kleptop.
(Nou klinkt het alsof ik het heel makkelijk vind, en dat klopt, het is heel makkelijk. Maar eerst natuurlijk wel een hele tijd lezen, want hoe je dit doet is niet iets dat ik zelf verzonnen zou hebben. Slackware heeft gelukkig goede documentatie)
Nu nog even x aan de praat krijgen.
PS. Fietstas? Da's ook een leuke naam voor RedmondOS-current. Doet me een beetje denken aan al die mensen die dan wel op fietsvakantie gaan, maar niet zo goed zijn in het inschatten van wat je allemaal nodig hebt. Denk grote zware canvas tent, extra butagaz, een anker
Got Slack?