Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ontwikkelingen van SW-current niet volg.
Is het zo dat bij Xorg 7.4 3D-versnelling automatisch ingebakken is?
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ontwikkelingen van SW-current niet volg.
Is het zo dat bij Xorg 7.4 3D-versnelling automatisch ingebakken is?
Ik kon me een eerdere discussie op dit forum herinneren, waarin met name de verbeterde hardware-ondersteuning van X.Org 7.4 werd besproken. De conclusie was toen dat alleen Fedora die versie standaard aan boord had, en dat nog niet duidelijk was wanneer andere distributies gingen volgen. Vandaar dat X.Org even ter sprake kwam.

Slackware-current blijkt trouwens een behoorlijk actieve branch te zijn: momenteel komen er zo'n beetje dagelijks updates binnen, en dan ook nog van de meest actuele packages. Slackware is dan misschien de oudste nog bestaande Linux-distributie, maar ouderdomsverschijnselen zijn in current in geen velden of wegen te bekennen, integendeel! Leuk speelgoed, maar blijkbaar wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn :).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het gaat hier om open source 3d drivers, omdat de niet-open ati drivers bij mij een ramp zijn. (Vijf minuten voordat de pc compleet bevriest, en dit zowel bij Ubuntu als Slackware)

In mei dit jaar is er voor mijn videokaart een open source driver beschikbaar gekomen. Deze ligt qua performance wat achter, maar is goed bruikbaar.
Deze nieuwe driver heeft een nieuwe versie van X.org nodig met een nieuw mesa. Dit moet je dan allemaal zelf gaan compileren. Dat heb ik geprobeerd, maar is niet gelukt (zie een stukje terug in dit topic)

Alleen Fedora 9 had die nieuwe X.org aan boord. Dat is toen de reden geweest om Fedora te installeren.
Inmiddels heeft Ubuntu 8.10 (die op mijn broertjes pc staat) ook die nieuwe X.org.
Daarom ben ik benieuwd naar de nieuwe Slackware. Helaas zit Slackware-current nog op de oude mesa. Maar misschien verandert dat nog (zoals rener al zei)

Pulseaudio:
Pulseaudio is hier te vinden:
http://slackbuilds.org/repository/12.1/ ... ulseaudio/
Daarbij moeten er een paar dependencies geinstalleerd worden.

Daarna ben ik hier gaan kijken om het werkende te krijgen:
http://www.pulseaudio.org/wiki/PerfectSetup
Zoals je daar ziet is het een vrij nieuw systeem en werken nog niet alle programma's er mee, maar de programma's die ik gebruik in ieder geval wel.
De extra utilities die er staan heb ik ook geinstalleerd, deze hebben een hele hoop gnome dependencies nodig, maar aangezien ik openftd ook al geinstalleerd had was dat voor mij geen probleem. (Er zijn trouwens weinig Slackbuilds voor gnome programma's op slackbuilds.org)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Slackware-current blijkt trouwens een behoorlijk actieve branch te zijn: momenteel komen er zo'n beetje dagelijks updates binnen, en dan ook nog van de meest actuele packages. Slackware is dan misschien de oudste nog bestaande Linux-distributie, maar ouderdomsverschijnselen zijn in current in geen velden of wegen te bekennen, integendeel! Leuk speelgoed, maar blijkbaar wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn :).
Zojuist lees ik op LinuxQuestions.org dat die nieuwste Xorg-server (1.5*) niet in SW 12.2 zal zitten.
Hij schijnt wel redelijk eenvoudig zelf te compileren te zijn (met de SlackBuild scripts van PV).

Wat lezend op het web merk ik wel dat dit ook nog behoorlijk bèta is (met de nodige bugs dus) en zodoende niet geschikt voor SW, maar meer voor een test-distro als Fedora.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, dus dat wordt nog niets langer wachten.
Of ik moet zelf gaan compileren...

X.org instabiel? Ik heb er op Fedora nog geen problemen mee gehad in ieder geval.

Verder had ik nog ruimte over op mijn schijf, en daar heb ik maar de nieuwe Ubuntu op gezet (zonde als de ruimte niet gebruikt wordt).
Ook hierop out of the box 3d support.

Maar ik weet wel dat dit mijn laatste Ubuntu is, hij is namelijk een stuk trager dan 8.04. Jammer. Qua snelheid vind ik het echt steeds beroerder worden.
Gelukkig werkt de slaapstand wel, waardoor hij in 25 seconden kan opstarten. (maar dat redt Slackware ook met een cold-boot, als je het starten van KDE niet meetelt)
Voor Ubuntu 9.04 is belooft dat deze sneller wordt. Verder zal Ubuntu 9.04 komen met betere support voor webapplicaties.
Webapplicaties is iets dat ik niet echt ziet zitten, je bent je privacy namelijk kwijt en zonder internet ben je nergens.

Verder heb ik op dit moment 5 besturingssystemen (zenwalk, slackware, fedora, ubuntu en windows xp), iets dat ik een beetje te veel vind worden.
Dit wil ik terug gaan brengen naar 2 (windows en een linuxdistro). Welke distro ik nu moet kiezen weet ik nog niet.
Het is in ieder geval een persoonlijke keuze...

Verder zou ik mijn videokaart ook op marktplaats kunnen proberen te ruilen voor een nvidia. Dan ben ik meteen van alle problemen verlost toch? (Of zijn de nvidia drivers ook buggy?)
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

De NVidia drivers zijn ook niet alles. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat we voor goede KDE4 ondersteuning op het Noveau project moeten wachten voor de meeste kaarten.

Op zich zijn de NVidia drivers wel goed, maar dan moet je wel een recente kaart hebben die door de laatste drivers wordt ondersteund. Het probleem zit nu vooral in de oudere kaarten. Die werken alleen met oudere driver series en die series krijgen nauwelijks meer updates (enkel om goed te werken met nieuwere kernels & X.org versies). Als je kaart dus eenmaal wat ouder is, dan loop je keihard aan tegen het feit dat het allemaal proprietaire zut is en je op weinig support kan rekenen.

Ik moet wel zeggen dat ik geen enkele problemen heb met buggyness of vastlopers als de drivers werken. 3D hardware acceleratie werkt doorgaans ook prima, alleen met KDE4's compositing heb ik nog geen goede ervaringen. Je moet alleen de v4l module niet laden in je xorg.conf, want die is niet compatibel (en dan hangt je systeem wel als je xawtv oid draait).

Welke distributies vind je trouwens sneller werken dan Ubuntu? Ik ben zelf naar Kubuntu gewisseld voornamelijk vanwege de snelheid en omdat er een degelijke package manager bij zit. Ik draai zelf overal nog 8.04 trouwens.
cy2soon
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

Zenwalk geinstalleerd op mijn ex-windows partitie.
Ging goed, weinig problemen, alleen WiFi... :cry: dus niet...
En adri gaf aan dat na installatie van LILO alle OS system opgestart kunnen worden. Helaas.
Hij komt met Windows en Zenwalk. Terwijl Windows er niet meer op zit (alleen ntfs partities).
Graag zou ik in ieder geval ubuntu ook kunnen opstarten...
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

cy2soon schreef:Zenwalk geinstalleerd op mijn ex-windows partitie.
Ging goed, weinig problemen, alleen WiFi... :cry: dus niet...
Join the club! :)
Ik weet zelf weinig van wifi (prefereer nu eenmaal met_draad), maar als die kaart het op Ubuntu deed, moet ie op Zenwalk ook aan de gang te krijgen zijn.
Wat voor eentje is het?
cy2soon schreef: En adri gaf aan dat na installatie van LILO alle OS system opgestart kunnen worden. Helaas.
Hij komt met Windows en Zenwalk. Terwijl Windows er niet meer op zit (alleen ntfs partities).
Graag zou ik in ieder geval ubuntu ook kunnen opstarten...
Normaal gesproken wekt dat ook, maar daar heb jij nu natuurlijk niks aan.
Geen paniek, dit gaat goed komen.
Wat is de output van fdisk -l (als root)?
Kun je de mappen van je Ubuntu-partitie wel benaderen?
Zo ja, wat staat er dan op die partitie in /boot/grub/menu.lst?
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

@Z_God:
Als ik mijn kaart om ruil, ruil ik hem om voor Geforce 7900, die uit 2005 komt.
Inmiddels al redelijk oud ja.
Misschien kan ik dan toch beter bij deze Ati kaart blijven, en afwachten. (Of X.org op Slackware zelf compileren, iets dat mij wel een beetje eng lijkt eerlijk gezegd)

Zijn er nvidia kaarten die 3d ondersteuning hebben met Noveau drivers?

En verder is Ubuntu wel één van de traagste. Fedora is namelijk een stuk sneller. Slackware en Zenwalk zijn helemaal sneller dan Ubuntu.
Wat ik bij bijv. slackware wel mis is 1 commando om alles te installeren na een nieuwe installatie:
sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade && sudo apt-get install -y amsn virtualbox mplayer vlc gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse ubuntu-restricted-extras k3b kolourpaint thunderbird xqf

@cy2soon:
Met Lilo heb ik geen ervaring, want ik start Zenwalk met grub op.
Om het met grub voor elkaar te krijgen moet je eerst grub terug zetten:
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Daarna kun je weer ubuntu opstarten, en moet je het menu.lst bestand aanpassen. In de terminal:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Voeg daar onderaan dit toe:

Code: Selecteer alles

title           Zenwalk 5.2
root            (hd0,5)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.25.4 root=/dev/sda6 vga=0x31A video=vesafb:mtrr,ywrap splash=silent
initrd 		(hd0,5)/boot/initrd.splash

Dat is mijn instelling, zoals je ziet staat zenwalk bij mij op sda6. Bij jouw zul je dat misschien moeten veranderen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Wat ik bij bijv. slackware wel mis is 1 commando om alles te installeren na een nieuwe installatie:
sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade && sudo apt-get install -y amsn virtualbox mplayer vlc gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse ubuntu-restricted-extras k3b kolourpaint thunderbird xqf
Je kunt een heel eind komen met sbopkg, probeer het maar eens. ;)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Koen_92 schreef:@Z_God:
Als ik mijn kaart om ruil, ruil ik hem om voor Geforce 7900, die uit 2005 komt.
Inmiddels al redelijk oud ja.
Misschien kan ik dan toch beter bij deze Ati kaart blijven, en afwachten. (Of X.org op Slackware zelf compileren, iets dat mij wel een beetje eng lijkt eerlijk gezegd)

Zijn er nvidia kaarten die 3d ondersteuning hebben met Noveau drivers?
Zelf X.org compileren zal ongetwijfeld inderdaad een enorme klus zijn. Tot voorkort gebruikte het niet eens de normale autotools maar een eigen make variant geloof ik.
Noveau is op dit moment nog echt in een beginstadium voor zover ik weet en ze beginnen nu net wat 3D spul te ondersteunen. Daar kan je beter ook niet op wachten. Ik zou wel verwachten dat die kaart nog door de laatste NVidia drivers wordt ondersteund. Het vraag is alleen "voor hoe lang nog?".
Koen_92 schreef:En verder is Ubuntu wel één van de traagste. Fedora is namelijk een stuk sneller. Slackware en Zenwalk zijn helemaal sneller dan Ubuntu.
Wat ik bij bijv. slackware wel mis is 1 commando om alles te installeren na een nieuwe installatie:
Dit is voor mij ook precies de reden om geen Slackware te gebruiken. Nauwelijke package management. Er zijn wel allerlei niet-officiële scriptjes, maar die kunnen soms ook allemaal rare dingen uithalen. Ik zal Fedora weer eens proberen. Die vond ik de laatste keer dat ik ermee werkte juist enorm traag. Bedankt voor de suggesties :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik gebruik op deze pc een oude Nvidia (NV6) met de laatste drivers die daarvoor geschikt zijn (NVIDIA-Linux-x86-71.86.06-pkg1.run) zonder enig probleem. Nooit gehad ook.

Xorg-server zelf compileren schijnt met de slackbuild scripts die je in /source vind op je CD/DVD een eitje te zijn. Zie mijn eerder geplaatste link: http://www.linuxquestions.org/questions ... ost3350292
Succes niet gegarandeerd. ;)
Z_God schreef:Dit is voor mij ook precies de reden om geen Slackware te gebruiken. Nauwelijke package management. Er zijn wel allerlei niet-officiële scriptjes, maar die kunnen soms ook allemaal rare dingen uithalen.
Slapt-get en gslapt zijn m.i. niet zo denderend, zeker als je niet goed oplet. sbopkg is een script dat automatisch sources download en daar SlackBuild script van SlackBuilds.org op loslaat. Zonder overdrijving durf ik te stellen dat die gem. genomen betere en stabielere distributie-eigen pakketjes maken dan de gem. pakketjes kwaliteit van apt-get, yum en al dat spul. :)

Als je je buiten de gebaande paden van apt-get begeeft en zelf moet gaan compileren, dan is dat op Ubuntu veel en veel lastiger dan op Slackware.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Sbopkg ziet er interessant uit, misschien moet ik dat maar eens gaan gebruiken.
Slapt-get lijkt mij sowieso niets, dan kun je beter gewoon debian draaien.

En X.org compileren: Ik zou het kunnen proberen in Virtualbox, dan maakt het niet uit als er iets fout gaat.
Maar dan moet ik dus eerst wachten op SW 12.2, want het zit nog niet in /testing van slackware-current.
Of kan ik de source van www.x.org halen, en hem compileren met de slackbuild op de 12.1 dvd?
adri schreef: Ik gebruik op deze pc een oude Nvidia (NV6) met de laatste drivers die daarvoor geschikt zijn (NVIDIA-Linux-x86-71.86.06-pkg1.run) zonder enig probleem. Nooit gehad ook.
NV6? Bestaat die wel, de NV10 is uit 1999:
wikipedia schreef: De GeForce 256 (NV10) werd op de markt gebracht in augustus 1999.
Of bedoel je Geforce 6?
Z_God schreef: Dit is voor mij ook precies de reden om geen Slackware te gebruiken. Nauwelijke package management. Er zijn wel allerlei niet-officiële scriptjes, maar die kunnen soms ook allemaal rare dingen uithalen. Ik zal Fedora weer eens proberen. Die vond ik de laatste keer dat ik ermee werkte juist enorm traag. Bedankt voor de suggesties :)
Fedora is een leuke distro, alleen het pakkettenbeheer haalt het bij lange na niet bij Ubuntu. Er zitten veel minder programma's in (je moet extra repo's toevoegen om bijvoorbeeld dvd's af te kunnen spelen en mplayer ontbreekt ook in de standaard repo).
Verder is het veel trager dan apt-get, omdat het iedere keer als je iets zoekt op internet gaat zoeken terwijl apt-get een lokaal bestand heeft dat dagelijks geupdate wordt.
Als laatste worden geinstalleerde dependencies niet verwijderd als je het programma zelf weer verwijdert, hierdoor vervuilt je systeem langzaam.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

De NV6 (Vanta) (ik heb het maar even op de Engelstalige Wikipedia opgezocht ;) ) is ook van '99. Op de Compaq Evo 500 serie (2001 en 2002) staat die standaard geïnstalleerd. Blijkbaar hebben die destijds een hele zwik van die kaartjes gekocht waar ze nog jaren mee vooruit konden. :)
Is natuurlijk niet zo snel en mooi als de moderne kaarten, maar voor mij meer dan voldoende.
Cube kun je er heel aardig op spelen.

De Xorg pakketten kun je gewoon downloaden van X.org en dan inderdaad compileren met de SlackBuild scripts van je DVD.

Nog even over repositories: op dit moment staan er in mijn feeds van LinuxPackages.net en Slacky-eu bijna 3500 software-paketten die je met twee klikken kunt installeren.
Zelf compileren heeft mijn voorkeur, maar als je wilt kun je die pakketjes ook gebruiken, het is dus niet zo dat er voor SW niks voorhanden is, om dat vooroordeel maar eens uit de weg te ruimen.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:
Z_God schreef:Dit is voor mij ook precies de reden om geen Slackware te gebruiken. Nauwelijke package management. Er zijn wel allerlei niet-officiële scriptjes, maar die kunnen soms ook allemaal rare dingen uithalen.
Slapt-get en gslapt zijn m.i. niet zo denderend, zeker als je niet goed oplet. sbopkg is een script dat automatisch sources download en daar SlackBuild script van SlackBuilds.org op loslaat. Zonder overdrijving durf ik te stellen dat die gem. genomen betere en stabielere distributie-eigen pakketjes maken dan de gem. pakketjes kwaliteit van apt-get, yum en al dat spul. :)
Toevallig is afgelopen vrijdag slackpkg vanuit "extra" gepromoveerd naar de main tree in Slackware-current. Waarschijnlijk wordt het dus straks standaard onderdeel van Slackware 12.2.

slackpkg is een setje bash scripts voor package management, dat qua werking sterk doet denken aan Zenwalk's netpkg. Er is keuze uit een hele rits mirrors voor de versies 12.0, 12.1 en current, en er is een blacklist mogelijkheid. Uiteraard gebeurt er niets zonder dat de gebruiker eerst netjes om toestemming wordt gevraagd. Het heeft tot nu toe prima gewerkt om het systeem hier up-to-date te houden, inclusief kernel updates.

Nu zocht ik alleen nog naar een mogelijkheid om de "eigen" Slackbuild packages up-to-date te houden, zoals bijvoorbeeld epdfview en mplayer, die niet standaard in Slackware zitten. Misschien kan sbopkg op dat vlak inderdaad goede diensten bewijzen. We gaan het uitproberen :)!
Plaats reactie