adri schreef:
Je mag een moderne volwaardige distro ook niet vergelijken met een OS van 10 jaar oud.
Als je die vergelijking wilt maken, dan moet je W98 vergelijken met Slackware 3.5 (o.i.d.).
Oei, Slackare 3.5, dat moet wel loeisnel gaan, met KDE 1.0
adri schreef:
Ehm, ik vind het niet zo erg dat Gnome er niet bij zit.
Ik vind het ten eerste niet zo mooi als KDE en ten tweede veel minder aanpasbaar dan KDE (of eigenlijk zo'n beetje alle andere desktop/windowmanagers).
Wat nog erger is, is dat voor een publiek dat gewend is om zelf software te compileren (zoals SW-gebruikers...), Gnome toch wel een beetje een gedrocht is (de reden ook dat PV zegt dat het niet in de Slackware traditie past -daar heeft hij gelijk in vind ik).
En denk ook aan Linus Torvalds, die de Gnome ontwikkelaars een stelletje fascisten noemde. Dat is wel erg grof -te grof- maar ik begrijp wel wat de man bedoelt (en hij heeft daar wel een punt).
Gnome is inderdaad iets minder aanpasbaar dan KDE. Ook ziet het er een stuk minder mooi uit.
Wat ik wel waardeer van Gnome is de simpelheid en de eenvoud: geen toeters en bellen, het wordt sober gehouden.
Welke van de twee nu de beste is, is puur persoonlijk, en dat kan een lange discussie worden.
Zelf ben ik er nog niet uit wat ik nu het fijnst vind werken. KDE ken ik nog niet zo goed (zie een aantal posts eerder).
Wat je met compileren bedoelt snap ik niet helemaal, ik heb geloof ik nog nooit een Gnome progje gecompileerd (zelfde geldt voor KDE)
adri schreef:
Dat is overal mogelijk en dus ook bij Xfce (toegegeven, het is wat lastiger zoeken
), maar
hier staat hoe je dat doet.
Die had ik al eerder gevonden, het enige probleem is dan dat het menu niet meer automatisch bijgewerkt wordt zodra je een programma installeert.
Die zul je dan nog handmatig moeten toevoegen.
Overigens moet je bij Fluxbox ook handmatig je programma's toevoegen
Maar Xfce is natuurlijk niet te vergelijken met Fluxbox.
Verder heb ik een andere videokaart via marktplaats kunnen bemachtigen. Eentje die met opensource drivers aan te sturen is. Helaas werkt dit nog niet out of te box, maar hier wordt uitgelegd hoe het werkt:
http://wiki.x.org/wiki/radeonhd%3ADRI
Nu ben ik dat dus aan het proberen, maar ik loop uiteindelijk vast.
Er moeten volgens mij uiteindelijk 3 packages gecompileerd/installeerd worden:
1. DRM, met als kernelmodule Linux core
2. Mesa 7.1, heeft als dependencie lib2proto
3. RadeonHD driver 1.2.x
DRM is succesvol gecompileerd/geinstalleerd.
Bij Mesa loop ik vast:
Code: Selecteer alles
<knip>
checking for LIBDRM... yes
checking for DRI2PROTO... configure: error: Package requirements (dri2proto >= 1.99.1) were not met:
Requested 'dri2proto >= 1.99.1' but version of DRI2Proto is 1.1
Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.
Alternatively, you may set the environment variables DRI2PROTO_CFLAGS
and DRI2PROTO_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.
Op die wiki wordt alleen verwezen naar dri2proto 1.1.
Op internet is ook nergens een 1.99.1 te vinden. (Enkel een paar changelogs).
Dit probleem doet zich zowel onder Ubuntu als Slackware voor. (Zenwalk nog niet geprobeerd, maar ik verwacht hetzelfde)
Is dit nu een fout van die wiki, mesa, dri2proto of van mijzelf?