adri schreef:Inmiddels is deze topic al meer dan 100.000 keer gelezen!
Wie had dat kunnen denken? Ik niet in ieder geval toen ik hem startte.
Zoveel, dat is wel een felicitatie waard!
Je Slack draad doet 't ook goed trouwens.
Maar mensen zijn ook wel geïnteresseerd in Linux merk ik.
adri schreef:[samenvatting: Het enige wat ik daar nog van weet ... met sudo nautilus ... beheerstaken sudo eigenlijk maar zozo vind. Waarom?
Omdat sudo uitgaat van je eigen inlogwachtwoord. ... ]
Ik gebruik ook liever <su> dan <sudo>, ten eerste omdat het sneller is als je meerdere handelingen uit moet voeren, ten tweede omdat -wat adri zegt- je een ander dan je eigen wachtwoord moet gebruiken. Op die manier ook kan je het wachtwoord van je account aan iemand geven zonder dat die per ongeluk je hele systeem om zeep helpt.
Het nadeel van <su> is echter weer dat je kan vergeten uit te loggen als root. En daarop heb ik het volgende gevonden
Als je de volgende code in /root/.bashrc zet, dan krijg je een mooie rode prompt als je als root ingelogd bent. En dat is niet alleen eye candy
maar je kan nu zelfs met slaperig vochtige ogen langs je computer lopend -zonder je bril op- terwijl je eigenlijk wat anders aan het doen was zien dat je vergeten bent je root account uit te loggen.
Type nu <source /root/.bashrc> et voila!
Doet ie het volgende keer nu niet meer, dan moet je <source /root/.bashrc> toevoegen aan /root/bash_profile