Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Ik heb exact dezelfde audiokaart. Dat is een kreng op de meeste distro's. maar er is hoop :D
Het gekke is inderdaad dat alsaconf geen error geeft, maar net doet of ie zijn werk heeft gedaan. Alleen als je in alsamixer kijkt, dan staat er geen master. Daaraan kan je het zien.

Als je alsa 1.0.16 installeert is ie prima.

Op zich is het niet héél vreemd dat die kaart het niet doet op Slackware. Alsa 1.0.16 is uitgekomen wanneer? Ergens dit jaar in ieder geval. Januari ofzo.

Ik geloof dat ik het met alleen deze twee bestanden aan de praat heb gekregen:
alsa-driver-1.0.16.tar.bz2
alsa-lib-1.0.16.tar.bz2
Ik had wel dat ie niet in een keer pakte. Volgens mij heb ik dat toen opgelost ... ehm ... weet ik niet meer. Gewoon een paar keer proberen alsaconf te draaien en op een gegeven moment pakt ie. Of na een reboot. 't Is een beetje klooien, maar hij is wel aan de praat te krijgen.

----

Ik heb trouwens ook dezelfde draadloze kaart en bij mij doet ie het prima. In één keer. Ik ben bang dat kwifimanager je om de tuin leidt. Die geeft bij mij ook de raarste meldingen. Ik moet zeggen dat ik niets van dat programma snap. Ik blijf er dan ook liever uit de buurt.

Wat je kan doen is vanaf de command line contact leggen.

Code: Selecteer alles

ifconfig wlan0 up        # Interface configuratie draadloos locaal netwerk hup!
iwlist scan          # geeft aan  welke draadloze punten er binnen bereik zijn (ook de verborgen essids whoehahaha)
iwconfig wlan0 essid {naam_van_jouw_draadloze_netwerk}        # Verteld de interface waarmee die moet interfacen
dhcpcd wlan0                        # Verzoek om een IP adres
Als dat eenmaal werkt kan je schone zaken als WPA toe gaan voegen. Daar gaat het uiteindelijk vaak op mis, dus eerst maar zonder aan de praat krijgen.
Als je meer iets van een echte grafische interface wilt, dan kan ik wifi-radar aanraden. Daar is volgens mij een slackbuild van.
Got Slack?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Freston schreef: Als dat eenmaal werkt kan je schone zaken als WPA toe gaan voegen. Daar gaat het uiteindelijk vaak op mis, dus eerst maar zonder aan de praat krijgen.
Als je meer iets van een echte grafische interface wilt, dan kan ik wifi-radar aanraden. Daar is volgens mij een slackbuild van.
WPA, als ik dat toch eens werkende kreeg op mijn oude laptop met SW 10.2 ...............
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Heb je hier misschien iets aan?
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Madwifi is alleen voor Atheros kaarten, ik heb een Ralink.
In dat andere topic kun je zien dat ik (samen met rener) heel lang mee bezig geweest ben. En het werkt nu ook op WPA na.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Madwifi is alleen voor Atheros kaarten, ik heb een Ralink.
In dat andere topic kun je zien dat ik (samen met rener) heel lang mee bezig geweest ben. En het werkt nu ook op WPA na.
Oh ja, dat lastige gevalletje WPA :) ... wat je nog kan proberen is een tweetal documentjes uit de serialmonkey driver documentatie doornemen, en de suggesties daarvan uitproberen. Met name:
  • rt73-cvs-2008??????/Module/iwpriv_usage.txt: hierin staan de mogelijke schakelopties die door het "iwpriv" commando worden ondersteund. Onder het kopje "Examples" staan ook wat praktijkvoorbeelden.

rt73-cvs-2008??????/Module/TESTING. deze gaat in op de manier waarop je meer debug output kunt krijgen, ter informatie van jezelf en/of de ontwikkelaars van de driver. Als je dat doet kun je waarschijnlijk het beste met de nieuwste versie van de driver werken.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Adri, dank voor de info!

Nog 1 vraag: jij kent neem ik aan ook wel de bug in KDE dat wanneer je iets download naar een map, je handmatig dient te verversen (F5) om het bestand te zien.

M.a.w. de mapinhoud wordt niet geactualiseerd.

Is dat opgelost??
Nog even hierop terugkomend:
Is dit al opgelost Manuel?
Ik lees zojuist nl. over een soortgelijke kwestie (maar dan met Thunar), waarbij de oplossing was een een bestandje aan te maken, genaamd ~/.gaminrc en daar zet je deze tekst in notify /home/username (waarbij username natuurlijk de naam van de gebruiker is).
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Adri, dank voor de info!

Nog 1 vraag: jij kent neem ik aan ook wel de bug in KDE dat wanneer je iets download naar een map, je handmatig dient te verversen (F5) om het bestand te zien.

M.a.w. de mapinhoud wordt niet geactualiseerd.

Is dat opgelost??
Nog even hierop terugkomend:
Is dit al opgelost Manuel?
Nee, ik heb er mee leren leven... :)
adri schreef:Ik lees zojuist nl. over een soortgelijke kwestie (maar dan met Thunar), waarbij de oplossing was een een bestandje aan te maken, genaamd ~/.gaminrc en daar zet je deze tekst in notify /home/username (waarbij username natuurlijk de naam van de gebruiker is).
Nou, dat is een hele kleine moeite om even te proberen. Dank voor de tip. Ik zal straks in dit bericht zetten of het werkt.

Dat zou overigens wel heel bijzonder zijn, want ik heb me indertijd suf gezocht op Internet, en echte oplossingen waren er niet, behalve geloof ik KDE, of delen daarvan aanpassen en opnieuw compileren, en daar begin ik niet aan. Bovendien was het ook niet helemaal duidelijk of dat dat dan wel zou werken, en of er bijwerkingen zouden zijn.

Ik zal KDE zo even opnieuw opstarten dan.

Edit: even later... Nee, het werkt niet. Maar toch bedankt, Adri!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Edit: even later... Nee, het werkt niet. Maar toch bedankt, Adri!
Jammer...
Ik las het gisteren bij toeval en moest aan jou denken, vandaar.
Heb je Dolphin al eens geprobeerd?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Edit: even later... Nee, het werkt niet. Maar toch bedankt, Adri!
Jammer...
Ach, ik heb er ondertussen helemaal me leren leven, en mis het totaal niet meer. wat niet wegneemt dat wanneer het ineens wel zou werken zoals het hoort, dat ik dat dan niet heel prettig zou vinden.

Maar ik ervaar het niet als een probleem.
adri schreef:Ik las het gisteren bij toeval en moest aan jou denken, vandaar.
Waarvoor dank. Het zou heel mooi geweest zijn als het gewerkt had :)
adri schreef:Heb je Dolphin al eens geprobeerd?
Geprobeerd niet, wel eens wat over gelezen. Het gaat geloof ik uiteindelijk de bestandsbeheerder worden in KDE? En Konqueror zou dan alleen nog browser zijn? Maar het is ook nog erg in ontwikkeling, dan wacht ik even tot het wat meer af is.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

adri schreef:Inmiddels bron van felle discussies is het nieuwe logo van Slackware:

Afbeelding
Dat is het nieuwe logo en zoals je ziet is het een flip-over, d.w.z. dat je de afbeelding kunt omdraaien en er dan hetzelfde uitziet.

Om heel eerlijk te zijn, ik vind het lelijk en ben blij dat ik pas nog een Slackware pet gekocht heb waar dat oude logo nog op staat...
En nu heeft PV dan toch besloten om het oude logo weer in ere te herstellen. 8)
Hij postte zelfs op LQ.org eerst nog een grap met een nog afzichtelijker logo, maar alles is weer in orde nu. ;)
Afbeelding
stevenb
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

Freston schreef: Ik geloof dat ik het met alleen deze twee bestanden aan de praat heb gekregen:
alsa-driver-1.0.16.tar.bz2
alsa-lib-1.0.16.tar.bz2
Die 2 heb ik gecompileerd. Alleen geeft alsaconf nog steeds 1.0.15 aan. Ik heb dus nog steeds geen geluid.
Maar laat dit probleem maar zitten, want op Windows XP doet de kaart het ook niet.
Ik heb de laptop terug naar de winkel gebracht, over paar dagen hoor ik meer. :)
Freston schreef: Ik heb trouwens ook dezelfde draadloze kaart en bij mij doet ie het prima. In één keer. Ik ben bang dat kwifimanager je om de tuin leidt. Die geeft bij mij ook de raarste meldingen. Ik moet zeggen dat ik niets van dat programma snap. Ik blijf er dan ook liever uit de buurt.

Wat je kan doen is vanaf de command line contact leggen.
Zonder beveiliging kan ik via de command line verbinden :D Dus hij werkt goed.

Waar heb jij je laptop trouwens gekocht? Die van mij komt van www.alternate.nl
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
adri schreef:Inmiddels bron van felle discussies is het nieuwe logo van Slackware:

Afbeelding
Dat is het nieuwe logo en zoals je ziet is het een flip-over, d.w.z. dat je de afbeelding kunt omdraaien en er dan hetzelfde uitziet.

Om heel eerlijk te zijn, ik vind het lelijk en ben blij dat ik pas nog een Slackware pet gekocht heb waar dat oude logo nog op staat...
En nu heeft PV dan toch besloten om het oude logo weer in ere te herstellen. 8)
Dat is goed nieuws, want ik vond dat nieuwe logo lelijk :)
adri schreef:Hij postte zelfs op LQ.org eerst nog een grap met een nog afzichtelijker logo, maar alles is weer in orde nu. ;)
Ook op Usenet was er veel discussie over, en de meesten daar vonden dat logo echt 3 keer niks.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Ook op Usenet was er veel discussie over, en de meesten daar vonden dat logo echt 3 keer niks.
Net 'even' gelezen, volgens mij geen één die het mooi vond.
Ik heb me er ook tegenaan bemoeid op LQ.org, maar als je dan sommige reacties leest in de geest van: "ja, maar degenen die het goed vinden reageren hier niet op".
Yeah, right. :D
Maar goed, alles is weer in orde.
If it ain't broke, don't fix it. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Ook op Usenet was er veel discussie over, en de meesten daar vonden dat logo echt 3 keer niks.
Net 'even' gelezen, volgens mij geen één die het mooi vond.
Ik had het wat zwak uitgedrukt...
adri schreef:Ik heb me er ook tegenaan bemoeid op LQ.org, maar als je dan sommige reacties leest in de geest van: "ja, maar degenen die het goed vinden reageren hier niet op".
Yeah, right. :D
Tsja...
adri schreef:Maar goed, alles is weer in orde.
If it ain't broke, don't fix it. ;)
Precies. En van mij mag dat logo nog 200 jaar hetzelfde blijven, tegen al dat wat steeds sneller maar weer telkens anders zou moeten.
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

stevenb schreef:Die 2 heb ik gecompileerd. Alleen geeft alsaconf nog steeds 1.0.15 aan. Ik heb dus nog steeds geen geluid.
Maar laat dit probleem maar zitten, want op Windows XP doet de kaart het ook niet.
Ik heb de laptop terug naar de winkel gebracht, over paar dagen hoor ik meer.
Oh? Hardware storing kan natuurlijk ook. Daar helpt geen lieve moeder 'an.

Bij mij geven alsaconf en alsamixer ook nog steeds 1.0.15 aan. Dat geeft niet. Het gaat om de library die erachter ligt. Wat ik zeg, het is een beetje vogelen en ineens *poef* doet ie het.
stevenb schreef:Waar heb jij je laptop trouwens gekocht?
'k Heb een Zepto. Die zijn zonder OS te krijgen, en dat was een belangrijk criterium.
Manuel schreef:Precies. En van mij mag dat logo nog 200 jaar hetzelfde blijven, tegen al dat wat steeds sneller maar weer telkens anders zou moeten.
Ach... Beetje reuring in het kippenhok :D
Got Slack?
Plaats reactie