Zenwalk heeft mesa al standaard aan boord, momenteel versie 7.0.3. Misschien is dat recent genoeg om dat DRI verhaal aan de praat te krijgen?Koen_92 schreef: DRM is succesvol gecompileerd/geinstalleerd.
Bij Mesa loop ik vast:
...
Dit probleem doet zich zowel onder Ubuntu als Slackware voor. (Zenwalk nog niet geprobeerd, maar ik verwacht hetzelfde)
Dat is goed mogelijk, en ik kan me best voorstellen dat er bij sommige ervan hier en daar nog wat scherpe kantjes afgehaald moeten worden. Maar het is altijd leuk om te zien dat er initiatieven ontstaan met een onconventionele, verfrissende kijk op mens-machine interactie, die buiten de platgetreden paden willen lopen. Als zo'n idee vervolgens aanslaat, krijgt zo'n project misschien een duw in de goede richting door de belangstelling van de juiste personen en/of instituties. Je weet maar nooit .adri schreef:Ik heb de meeste wel geprobeerd en eerlijk gezegd: ze zijn vrijwel allemaal te buggy...rener schreef: Tegenwoordig lijkt de trend te bewegen richting de "lichtgewicht" windowmanagers (waarschijnlijk voortgestuwd door de netbooks). Behalve Xfce is LXDE een momenteel veelbesproken voorbeeld, maar ook b.v. ion of pekwm. En voor wie verlichting wil hebben met Slackware is er het project SlackE17, Enlightenment voor Slackware Smile.
De enigen die ik echt goed vind in dat opzicht zijn Fluxbox en IceWm (die ik helaas niet meer gebruik sinds daar een vervelende bug optrad...)
Ubuntu behoort echter niet tot de rolling release distro's - zij onderhouden meerdere versies (incl. LTS varianten), die elk een aparte levenscyclus hebben. Er komt een moment waarop een versie niet langer wordt ondersteund, en je alsnog moet upgraden - vaak via een herinstallatie. De software binnen zo'n versie zal meestal alleen kleine updates ondergaan, zodat je vroeg of laat tegen dependency issues gaat aanlopen zodra je handmatig de nieuwste software wil installeren. Probeer maar eens Firefox 3 te installeren op Ubuntu 6.06 LTS, bijvoorbeeld.Koen_92 schreef:Dan moet je geen Ubuntu nemen....adri schreef: Dat vind ik toch een nadeel van zo'n rolling release hoor.
Ik hou er niet van dat de distro op eigen houtje de kernel gaat zitten upgraden. Smile
Voor servers speelt deze overweging doorgaans minder, aangezien stabiliteit daar voorop staat. Voor een desktop echter willen veel gebruikers toch liefst het nieuwste van het nieuwste terugzien, zeker als ze hagelnieuwe hardware bezitten, en dan is zo'n rolling release aanpak vaak de meest efficiënte projectaanpak. Je hebt minder mensen en middelen nodig aangezien er maar één versie is om te onderhouden.
Ongewenste upgrades (inclusief de kernel) kunnen in veel distro's worden afgevangen, ongeacht of ze rolling release zijn of niet. In Zenwalk kan dat via het (inmiddels bekende) bestand /etc/netpkg.conf:
Code: Selecteer alles
# Packages that shouldn't be installed automatically.
Black_list = aaa_base kernel kernelheaders vim
Als je deze middelen gebruikt betekent dat uiteraard wel dat je zelf security updates en bug fixes voor de buitengesloten pakketten moet gaan traceren en installeren.