Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: DRM is succesvol gecompileerd/geinstalleerd.
Bij Mesa loop ik vast:
...
Dit probleem doet zich zowel onder Ubuntu als Slackware voor. (Zenwalk nog niet geprobeerd, maar ik verwacht hetzelfde)
Zenwalk heeft mesa al standaard aan boord, momenteel versie 7.0.3. Misschien is dat recent genoeg om dat DRI verhaal aan de praat te krijgen?
adri schreef:
rener schreef: Tegenwoordig lijkt de trend te bewegen richting de "lichtgewicht" windowmanagers (waarschijnlijk voortgestuwd door de netbooks). Behalve Xfce is LXDE een momenteel veelbesproken voorbeeld, maar ook b.v. ion of pekwm. En voor wie verlichting wil hebben met Slackware is er het project SlackE17, Enlightenment voor Slackware Smile.
Ik heb de meeste wel geprobeerd en eerlijk gezegd: ze zijn vrijwel allemaal te buggy...
De enigen die ik echt goed vind in dat opzicht zijn Fluxbox en IceWm (die ik helaas niet meer gebruik sinds daar een vervelende bug optrad...)
Dat is goed mogelijk, en ik kan me best voorstellen dat er bij sommige ervan hier en daar nog wat scherpe kantjes afgehaald moeten worden. Maar het is altijd leuk om te zien dat er initiatieven ontstaan met een onconventionele, verfrissende kijk op mens-machine interactie, die buiten de platgetreden paden willen lopen. Als zo'n idee vervolgens aanslaat, krijgt zo'n project misschien een duw in de goede richting door de belangstelling van de juiste personen en/of instituties. Je weet maar nooit :).
Koen_92 schreef:
adri schreef: Dat vind ik toch een nadeel van zo'n rolling release hoor.
Ik hou er niet van dat de distro op eigen houtje de kernel gaat zitten upgraden. Smile
Dan moet je geen Ubuntu nemen....
Ubuntu behoort echter niet tot de rolling release distro's - zij onderhouden meerdere versies (incl. LTS varianten), die elk een aparte levenscyclus hebben. Er komt een moment waarop een versie niet langer wordt ondersteund, en je alsnog moet upgraden - vaak via een herinstallatie. De software binnen zo'n versie zal meestal alleen kleine updates ondergaan, zodat je vroeg of laat tegen dependency issues gaat aanlopen zodra je handmatig de nieuwste software wil installeren. Probeer maar eens Firefox 3 te installeren op Ubuntu 6.06 LTS, bijvoorbeeld.

Voor servers speelt deze overweging doorgaans minder, aangezien stabiliteit daar voorop staat. Voor een desktop echter willen veel gebruikers toch liefst het nieuwste van het nieuwste terugzien, zeker als ze hagelnieuwe hardware bezitten, en dan is zo'n rolling release aanpak vaak de meest efficiënte projectaanpak. Je hebt minder mensen en middelen nodig aangezien er maar één versie is om te onderhouden.

Ongewenste upgrades (inclusief de kernel) kunnen in veel distro's worden afgevangen, ongeacht of ze rolling release zijn of niet. In Zenwalk kan dat via het (inmiddels bekende) bestand /etc/netpkg.conf:

Code: Selecteer alles

# Packages that shouldn't be installed automatically.
Black_list = aaa_base kernel kernelheaders vim
Met de bovenstaande regel worden de kernel en de "vim" editor beschermd tegen ongewenste upgrades, aangezien ik deze zelf compileer en onderhoud (mijn zelfgecompileerde "vim" is een afgeslankte versie t.o.v. de standaard Zenwalk variant, zonder interpreters voor allerlei programmeertalen, maar wel mét GUI). Iceweasel/Icedove heb ik gede-installeerd via netpkg, en handmatig vervangen door de Mozilla versies. Dus daarvan krijg ik ook geen upgrades meer binnen :). Ubuntu heeft blijkbaar een soortgelijke afschermings-voorziening.
Als je deze middelen gebruikt betekent dat uiteraard wel dat je zelf security updates en bug fixes voor de buitengesloten pakketten moet gaan traceren en installeren.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Dat is goed mogelijk, en ik kan me best voorstellen dat er bij sommige ervan hier en daar nog wat scherpe kantjes afgehaald moeten worden. Maar het is altijd leuk om te zien dat er initiatieven ontstaan met een onconventionele, verfrissende kijk op mens-machine interactie, die buiten de platgetreden paden willen lopen. Als zo'n idee vervolgens aanslaat, krijgt zo'n project misschien een duw in de goede richting door de belangstelling van de juiste personen en/of instituties. Je weet maar nooit :).
Oh, zonder meer en ik vind het ook mooi dat die initiatieven er zijn.
Het afgelopen jaar heb ik er redelijk wat mee geëxperimenteerd en ik en er -voor mij- toch wel uit:
vlotte pc --> KDE
wat tragere pc --> Fluxbox (of IceWM, als die vervelende bug opgelost is)
rener schreef: Ongewenste upgrades (inclusief de kernel) kunnen in veel distro's worden afgevangen, ongeacht of ze rolling release zijn of niet. In Zenwalk kan dat via het (inmiddels bekende) bestand /etc/netpkg.conf:

# Packages that shouldn't be installed automatically.
Black_list = aaa_base kernel kernelheaders vim
Met de bovenstaande regel worden de kernel en de "vim" editor beschermd tegen ongewenste upgrades, aangezien ik deze zelf compileer en onderhoud (mijn zelfgecompileerde "vim" is een afgeslankte versie t.o.v. de standaard Zenwalk variant, zonder interpreters voor allerlei programmeertalen, maar wel mét GUI). Iceweasel/Icedove heb ik gede-installeerd via netpkg, en handmatig vervangen door de Mozilla versies. Dus daarvan krijg ik ook geen upgrades meer binnen :). Ubuntu heeft blijkbaar een soortgelijke afschermings-voorziening.
Als je deze middelen gebruikt betekent dat uiteraard wel dat je zelf security updates en bug fixes voor de buitengesloten pakketten moet gaan traceren en installeren.
Ja, je kunt het black-listen, dat weet ik wel. Maar ik heb daar toen (eerlijk gezegd) nooit de moeite voor genomen en ik was het vanuit Slackware ook helemaal niet gewend dat er zomaar ineens een nieuwe kernel ingesmurfd werd. :)
Ik vraag me ook af wat de toegevoegde waarde ervan is (tenzij het een security fix is uiteraard).
Het is natuurlijk ook niet helemaal toevallig dat er na kernel-upgrades de Linux fora weer volgeschreven worden met allerlei problemen (net zoals bij grotere FF-upgrades hier op MozBrowser trouwens... ;) ).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Volgens mij is dd de meest geijkte methode.
Op de LinuxQuestions.org wiki is er een artikel over geschreven, wellicht dat je daar wat aan hebt:
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Dd
Maar ook dit is wel verhelderend;
http://www.debianhelp.co.uk/ddcommand.htm
Ja, dan wordt het ineens allemaal duidelijker :)
Ik heb nu de backup gemaakt, ik had hem om 10 uur aangezet, tot nu (3,5 uur)
Het bestand is 60gb groot, ik heb nog nooit zo'n groot enkel bestand gezien! :)
Met dd is dit zo prima te doen. Het enige nadeel is dat dd geen updatefunctie heeft, waardoor ik de volgende keer weer een nieuw image moet maken, ipv alleen de veranderingen tov de vorige image weg te schrijven.
rener schreef: Zenwalk heeft mesa al standaard aan boord, momenteel versie 7.0.3. Misschien is dat recent genoeg om dat DRI verhaal aan de praat te krijgen?
Nee dat is niet recent genoeg als je kijk naar de Wiki.:
wiki schreef: A very recent Mesa (master branch, r500-support has been merged on 28/05/2008)
Dat is nu juist het probleem, want ook Ubuntu en Slackware hebben geen Mesa 7.1
rener schreef: Ubuntu behoort echter niet tot de rolling release distro's - zij onderhouden meerdere versies (incl. LTS varianten), die elk een aparte levenscyclus hebben. Er komt een moment waarop een versie niet langer wordt ondersteund, en je alsnog moet upgraden - vaak via een herinstallatie. De software binnen zo'n versie zal meestal alleen kleine updates ondergaan, zodat je vroeg of laat tegen dependency issues gaat aanlopen zodra je handmatig de nieuwste software wil installeren. Probeer maar eens Firefox 3 te installeren op Ubuntu 6.06 LTS, bijvoorbeeld.
Firefox 3 op Ubuntu 6.06 is een goed voorbeeld van dependency problemen, maar het lijkt me sterk dat iemand Ubuntu 6.06 nog voor de desktop gebruikt nu de volgende LTS al uit is.
Voor servers is het een ander verhaal, maar die hebben ook niet zo'n last van die problemen zoals je al aangaf.
adri schreef: Oh, zonder meer en ik vind het ook mooi dat die initiatieven er zijn.
Het afgelopen jaar heb ik er redelijk wat mee geëxperimenteerd en ik en er -voor mij- toch wel uit:
vlotte pc --> KDE
Wat vind jij dan van Xfce? Dat is mi ook een goede lichtgewicht desktopmanager (ok iets zwaarder dan Fluxbox, maar dan kun je ook wat meer).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef: Oh, zonder meer en ik vind het ook mooi dat die initiatieven er zijn.
vlotte pc --> KDE
Wat vind jij dan van Xfce? Dat is mi ook een goede lichtgewicht desktopmanager (ok iets zwaarder dan Fluxbox, maar dan kun je ook wat meer).
Xfce is prima, maar als je Fluxbox/IceWM gewend bent (op een wat oudere pc), dan vind je dat al gauw te traag (KDE en Gnome ook hoor).
Op een snelle pc vind ik de tijdwinst met Xfce zo minimaal dat ik dan liever voor KDE ga.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Xfce is prima, maar als je Fluxbox/IceWM gewend bent (op een wat oudere pc), dan vind je dat al gauw te traag (KDE en Gnome ook hoor).
Op een snelle pc vind ik de tijdwinst met Xfce zo minimaal dat ik dan liever voor KDE ga.
Op een pentirum 3 lijkt Xfce mij toch een stuk prettiger werken dan KDE.
Maar dat kan natuurlijk niet op tegen Fluxbox/IceWM

Verder heb ik weer Fedora op mijn pc staan :) Dit maal versie 9.
Het zit zo:
Ik had een tijdje geleden een andere videokaart gekocht, die wél met opensource drivers aan te sturen is. Zoals je in een paar vorige posts van mij kunt lezen lukte dat niet echt. Mesa wilde niet compileren.

Na wat zoeken kwam ik een paar kant-en-klare paketten tegen voor Ubuntu. Er stond wel een grote waarschuwing bij, maar ik heb die kaart niet voor niets gekocht dus ik gok het er op. Resultaat: Hele X-server gemold.

Ik wist dat de nieuwe mesa bij Fedora 9 als update werd aangeboden, dus toen heb ik Ubuntu maar verwijderd en Fedora er op gezet.

De installatie ging vlekkeloos, maar de eerste keer opstarten was een ramp. Fedora wilde mijn videokaart met de verkeerde driver aansturen dus ik had geen beeld. Op dat moment moest ik eerst een wizard doorlopen die gebruikers enz. aanmaakt, dus ik kon geen virtual console openen. UIteindelijk heb ik het opgelost door de monitor op het moederbord aan te sluiten ipv de aparte kaart.
Toen had ik wel beeld, en heb ik de wizard doorlopen. Daarna xorg.conf ingesteld dat hij met de vesa-driver moet opstarten, gereboot en toen had ik wel beeld met mijn videokaart.
Toen alle updates installeren, en de vesa driver veranderen in 'ati', en ik had ook nog 3d-support, bijna out-of-the box :)

Mesa 7.1 is wel een development release, dus hij zal wel niet in de volgende Slackware/Zenwalk zitten. (SW 12.1 zit op mesa 7.0.2 en SW-current op mesa 7.0.3) Voor die distro's zal ik denk ik wel moeten wachten op de stabiele mesa 7.2.
Mesa 7.1 is in ieder geval best stabiel, in ieder geval een stuk stabieler dan de proprietary ati drivers.

Verder was er nog een probleem waar ik nog even mee bezig was. De vorige keer toen ik Fedora installeerde was dat de enige distro die naast windows op mijn pc stond.
Nu heb ik er ook Slackware en Zenwalk op staan. Slackware en Zenwalk hebben geen eigen home-partitie, maar alle belangrijke mappen symbolisch gelinkt de (wel aparte) /home van Ubuntu (nu dus Fedora). Die /home heb ik dus ook niet geformatteerd toen ik van Ubuntu naar Fedora ging. Ik heb alleen de configuratie mappen verwijderd (muv .mozilla, .Virtualbox en .wine)

Het probleem is dat Fedora een user aanmaakt met uid=500, terwijl ubuntu slackware en zenwalk er 1tje maken met uid=1000. Ook maakt Fedora een aparte groep aan ipv je aan de groep users toe te voegen. Dit is natuurlijk een vreselijk gezeur met permissies.
Dus ik heb opgestart in runlevel3, aangemeld als root en koen verwijderd.
Een nieuwe user aanmaken ging gek genoeg niet. Adduser en Useradd doen heel vreemd, wat ik ook probeer.
Toen heb ik maar x gestart als root, met het grafische programmaatje de user koen aangemaakt. Toen gebeurde er weer iets vreemd, die user had geen toegang tot zijn home-directory! Terwijl ik alles hetzelfde had ingesteld als bij SW/Zenwalk.
Uiteindelijk is het opgelost door de home-direcotry te renamen en een lege aan te maken. Toen kon ik gewoon aanmelden en alles uit de oude home-dir kopieren.
Nu werkt het dus weer (ik was gisteravond inmiddels vreselijk chagrijnig)

Verder gaat gelukkig alles wel zoals ik wil, en ik ben weer tevreden met Fedora 9. :)
En: Ik heb nu 3d-support met open source drivers :D

Dus mocht je ooit een andere videokaart willen kopen, dan raad ik een ati aan. Let er dan wel op dat je niet de hd serie neemt. (2000 en hoger), want die zijn qua drivers een ramp.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef: Xfce is prima, maar als je Fluxbox/IceWM gewend bent (op een wat oudere pc), dan vind je dat al gauw te traag (KDE en Gnome ook hoor).
Op een pentirum 3 lijkt Xfce mij toch een stuk prettiger werken dan KDE.
Maakt niet eens zo veel uit hoor, KDE start ietsje trager op, maar verder merk je er weinig van.
Koen_92 schreef: Maar dat kan natuurlijk niet op tegen Fluxbox/IceWM
Nee. :)
Koen_92 schreef: Dus mocht je ooit een andere videokaart willen kopen, dan raad ik een ati aan. Let er dan wel op dat je niet de hd serie neemt. (2000 en hoger), want die zijn qua drivers een ramp.
Ik raad Nvidia aan, ik heb daar goede ervaringen mee.

Verder, je hebt wel erg veel pech Koen, knap dat je toch zo vasthoudend blijft. 8)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Maakt niet eens zo veel uit hoor, KDE start ietsje trager op, maar verder merk je er weinig van.
Ik heb nog nooit KDE op een pentium 3 gezien, dus ik moet het maar aannemen :)
Ik denk wel dat de hoeveelheid geheugen uitmaakt. Jouw p3 heeft 512, die van mijn oom 192. En met 192mb ram zal KDE niet zo soepel gaan.
adri schreef: Verder, je hebt wel erg veel pech Koen, knap dat je toch zo vasthoudend blijft. 8)
Nee, het zit niet allemaal mee.
Maar soms heb ik wel een beetje het gevoel dat ik onbewust problemen aan het opzoeken ben.
Kijk maar bijvoorbeeld die oude laptop, daarmee loop je natuurlijk tegen problemen aan (Zenwalk die niet wil starten, XFE (libfox), draadloos enz.....
adri schreef: Ik raad Nvidia aan, ik heb daar goede ervaringen mee.
Nvidia maakt zeker geen slechte drivers nee. Alleen zijn Nvidia-kaarten een stuk duurder en worden ze niet meer gemaakt voor mijn pc (agp)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Mesa 7.1 is wel een development release, dus hij zal wel niet in de volgende Slackware/Zenwalk zitten. (SW 12.1 zit op mesa 7.0.2 en SW-current op mesa 7.0.3)
Het lijkt erop dat de release XOrg 7.4 (met mesa 7.1) niet meer ver weg is, dus er is een goede kans dat we hem binnen niet al te lange tijd toch tegemoet kunnen gaan zien - in ieder geval in de "snapshot" releases.
Koen_92 schreef: Het probleem is dat Fedora een user aanmaakt met uid=500, terwijl ubuntu slackware en zenwalk er 1tje maken met uid=1000. Ook maakt Fedora een aparte groep aan ipv je aan de groep users toe te voegen. Dit is natuurlijk een vreselijk gezeur met permissies.
In dat soort gevallen komt het commando "usermod" van pas. In Fedora gebruik je dan iets als:

# usermod -g users -u 1000 koen
De gebruiker "koen" krijgt dan uid 1000 en standaard groep "users" toegewezen.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Het lijkt erop dat de release XOrg 7.4 (met mesa 7.1) niet meer ver weg is, dus er is een goede kans dat we hem binnen niet al te lange tijd toch tegemoet kunnen gaan zien - in ieder geval in de "snapshot" releases.
wiki schreef: # xf86-video-ati 6.9.x: Support for r5xx/r6xx/r7xx (RadeonHD 1xxx/2xxx/3xxx) devices added, including textured video for r5xx. Full RandR 1.2 support for all chipsets.
Hij zou 10 september uit moeten komen en dat is al geweest. Ik ben benieuwd wanneer hij voor Zenwalk beschikbaar komt :)
rener schreef: In dat soort gevallen komt het commando "usermod" van pas. In Fedora gebruik je dan iets als:

# usermod -g users -u 1000 koen
De gebruiker "koen" krijgt dan uid 1000 en standaard groep "users" toegewezen.
Als ik dat touch eerder had geweten.....
Dat had een hele hoop moeite bespaart. Maar voor de volgende keer zal ik niet meer vergeten :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Het lijkt erop dat de release XOrg 7.4 (met mesa 7.1) niet meer ver weg is, dus er is een goede kans dat we hem binnen niet al te lange tijd toch tegemoet kunnen gaan zien - in ieder geval in de "snapshot" releases.
En inmiddels is hij uit:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... inal&num=1
Theofilus
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

forummers,

ik heb een dual boot met Xp en Ubuntu.
Ben erachter gekomen hoe je de bladwijzers vanuit xp kunt exporteren en kunt inporteren in Ubuntu.
Hetzelfde geldt voor de gegevens van de kalender Sunbird.

Doe ik het op de juiste en makkelijkste manier?

Namelijk, in xp ga ik naar Bladwijzers - Bladwijzers organiseren. Daarna klik ik op importeren... gevolgd door Html exporteren. Dat bestand sla ik vervolgens op in 'mijn doucmenten'.

Ik start de computer op in Ubuntu. Ga naar Firefox - bladwijzers - bladwijzers organiseren. Importeren - html importeren, waarbij ik verwijs naar mijn documenten.

Ongeveer op dezelfde wijze doe ik het met Sunbird.

2e vraag, hij neemt in Firefox niet de Bladwijzerwerkbalk mee, kan dat niet?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hoi,

Je hebt dus nu je bladwijzers uit XP geimporteerd in Ubuntu. Als je alleen Ubuntu gebruikt lijkt me dat een slim idee, maar als je ook nog XP gaat gebruiken lijkt het me lastig, want dan moet je iedere keer opnieuw expor/importeren als je een bladwijzer in XP toevoegt.

De bladwijzers worden opgeslagen in het bestand places.sqlite dat in je profielmap staat van Firefox.
Onder Windows XP is dat:
C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Application Data\Mozilla\Firefox\eenlangenaam

Onder Ubuntu is dat:
/home/gebruikersnaam/.mozilla/firefox/eenlangenaam

Nu kun je het beste vanuit Ubuntu een symbolic link maken naar places.sqlite van Windows XP. Een symbolic link is een soort snelkoppeling.

Nu ga je als volgt te werk:
1. Ga naar locates, en dan computer.
2. Klik op de schijf van Windows XP, er wordt om je wachtwoord gevraagd.
3. Ga naar \Documents and Settings\Gebruikersnaam\Application Data\Mozilla\Firefox
4. Klik nu op de map met een lange naam.
5. Klik met rechts op het bestandje places.sqlite en kies: verwijzing maken.
6. Nu kom er een nieuw bestandje bij (verwijzing naar places.sqllite).
7. Klik hier met rechts op en kies: knippen.
8. Ga nu naar je home-map (kies bovenin locaties, persoonlijke map)
9. Druk ctrl+h, nu kun je de verborgen bestanden zien.
10. Klik op .mozilla/firefox/eenlangenaam
11. Kies daar: plakken.
12. Verwijder de places.sqllite, en hernoem jouw geplakte bestand naar places.sqllite.
13. Herstart firefox.
Theofilus
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

de uitleg van die stappen, slaat neem ik aan op de bladwijzerwerkbalk?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het slaat op het hele bladwijzer-gebeuren, dus ook op de bladwijzerwerkbalk.
Theofilus
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

Helemaal gelukt, bedankt 8)
Plaats reactie