Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: /var/packages heb ik dus niet, rener zegt dat het door netpkg gebruikt wordt, en dat gebruik ik inderdaad niet.
Ik gebruik ook geen netpkg, toch heb ik wel degelijk een /var/packages:

Code: Selecteer alles

adri@Darkstar:~$ ls /var/packages
\@autopackage.org/  \@kde.org/                autopackage-gtk-1.2.4@
\@glade.gnome.org/  \@kmess.sourceforge.net/  kmess@
\@gtk.org/          autopackage-gtk@          kmess-1.5.1@
Zou natuurlijk kunnen dat het bevolkt wordt door bep. software die jij niet gebruikt (KMess bijv.).

Even Google'en en ik lees in Human Readable (A Slackware Desktop Enhancement Guide) wat het verschil is:
I rebooted my testing box and booted into Slackware. I mounted my new Zenwalk partitions and browsed the contents. There were no files listed in /var/log/packages. Strange, but then perhaps with using a different package management tool, netpkg, those files were stored in a different directory. Note: In hindsight I suspect I was looking at the /var/packages directory, not /var/log/packages. The latter directory is used the same as in the stock Slackware to store information about installed packages. The former directory is a Zenwalk storage area for subsequent tgz packages installed through netpkg. That location can be modified in the /etc/netpkg.conf file.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Bij mij bestaat de map /var/packages op Slackware ook niet.

/var/log/packages bestaat wel, maar dat is dus logisch...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:fsview, ja gevonden :)
Voor ieder gnome progje zal er wel een gelijkwaardig KDE progje zijn, ik moet ze alleen nog zien te vinden. Maar dat komt met de tijd nog wel.
Neem je tijd :wink:
Koen_92 schreef:En netpkg is alleen voor Zenwalk.
Okee.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: /var/packages heb ik dus niet, rener zegt dat het door netpkg gebruikt wordt, en dat gebruik ik inderdaad niet.
Ik gebruik ook geen netpkg, toch heb ik wel degelijk een /var/packages:

adri@Darkstar:~$ ls /var/packages
\@autopackage.org/  \@kde.org/                autopackage-gtk-1.2.4@
\@glade.gnome.org/  \@kmess.sourceforge.net/  kmess@
\@gtk.org/          autopackage-gtk@          kmess-1.5.1@
Zou natuurlijk kunnen dat het bevolkt wordt door bep. software die jij niet gebruikt (KMess bijv.).
KMess gebruik ik inderdaad niet, want ik gebruik Kopete, voldoet voor mij prima.
adri schreef:Even Google'en en ik lees in Human Readable (A Slackware Desktop Enhancement Guide) wat het verschil is:
I rebooted my testing box and booted into Slackware. I mounted my new Zenwalk partitions and browsed the contents. There were no files listed in /var/log/packages. Strange, but then perhaps with using a different package management tool, netpkg, those files were stored in a different directory. Note: In hindsight I suspect I was looking at the /var/packages directory, not /var/log/packages. The latter directory is used the same as in the stock Slackware to store information about installed packages. The former directory is a Zenwalk storage area for subsequent tgz packages installed through netpkg. That location can be modified in the /etc/netpkg.conf file.
Okee :)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Ik heb pas bij mijn oom een 'verse' zenwalk geinstalleerd (zie ander topic hier), daar staan er inderdaad geen packages.

Ook complimenten dat de Zenwalk handleiding Nederlands is! Inmiddels vind ik Engelstalig niet zo erg meer als toen ik net met Linux begon, maar Nederlandstalig is toch fijn
Het is weliswaar niet de allerlaatste versie van de handleiding (dat had je misschien al gezien aan de schermafdrukken), maar als het goed is wordt de bijgewerkte versie binnen niet al te lange tijd beschikbaar gesteld - misschien wel als Wiki.

Ik heb ook het andere topic even gelezen. Jammer van de kapotte harddisk van je oom's systeem. Mocht zoiets weer gebeuren dan zou ik direct, alvorens ook maar iets te doen, de inhoud van de problematische harddisk kopiëren naar een externe harddisk met behulp van ddrescue. Dan heb je je in ieder geval alvast verzekerd van een backup, die je daarna naar een andere machine kunt kopiëren voor verdere analyse. Die kan gebeuren met bijvoorbeeld TestDisk, waarmee op dit forum al eens positieve ervaring is opgedaan.

Overigens heb ik Zenwalk ook al eens geïnstalleerd bij gebruikers met ongeveer hetzelfde gebruikersprofiel als je oom, op een Pentium III (500 MHz), met 128 MB geheugen. Zij werken nog met een inbelverbinding, aangezien hun internetgebruik echt minimaal is. De paar applicaties die ze gebruiken (zoals wvdial) worden simpelweg "gelanceerd" via icoontjes op het onderste Xfce paneel en de desktop (aan hen de keuze dus). Verder is via "gdmsetup" een automatische lokale aanmelding ingesteld, zodat ze geen wachtwoorden hoeven in te tikken. En zo'n beetje alle services zijn uitgezet. Ze zijn nu zo'n vier maanden ermee bezig, en zijn heel tevreden, met name over de respons van het systeem :).
Koen_92 schreef: Nog iets over Zenwalk, Zenwalk Gnome is ook uitgekomen zag ik net:
Tja, ach, de maintainer van Slackware is ooit om zijn eigen redenen juist met het meeleveren van Gnome gestopt. En Xfce is een prima alternatief gebleken (voor mijn gebruik althans). Mogelijk komt al in november een vernieuwde Zenwalk 5.4 uit met de nieuwste Xfce 4.6, dus maak je borst maar alvast nat voor de volgende upgrade ;).

Overigens kun je via de command line ook inzicht krijgen in de bezetting van de harddisk:

$ du -hs /var/packages    # totale grootte van de /var/packages directory
$ du -hs /var/packages/*  # grootte van de bestanden en subdirectory's in de /var/packages directory
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Ik heb ook het andere topic even gelezen. Jammer van de kapotte harddisk van je oom's systeem. Mocht zoiets weer gebeuren dan zou ik direct, alvorens ook maar iets te doen, de inhoud van de problematische harddisk kopiëren naar een externe harddisk met behulp van ddrescue. Dan heb je je in ieder geval alvast verzekerd van een backup, die je daarna naar een andere machine kunt kopiëren voor verdere analyse. Die kan gebeuren met bijvoorbeeld TestDisk, waarmee op dit forum al eens positieve ervaring is opgedaan.
Ja, jammer maar helaas niets aan te doen. De volgende keer zal ik er aan denken. Ik heb er in ieder geval van geleerd :)
rener schreef: En zo'n beetje alle services zijn uitgezet. Ze zijn nu zo'n vier maanden ermee bezig, en zijn heel tevreden, met name over de respons van het systeem :).
Ja, mijn oom is nu ook tevreden.
Maar hij vindt het wel trager, aangezien hij Windows 98 gewend is. En die loopt nog op een computer met 16 mb ram.
rener schreef: Tja, ach, de maintainer van Slackware is ooit om zijn eigen redenen juist met het meeleveren van Gnome gestopt. En Xfce is een prima alternatief gebleken (voor mijn gebruik althans). Mogelijk komt al in november een vernieuwde Zenwalk 5.4 uit met de nieuwste Xfce 4.6, dus maak je borst maar alvast nat voor de volgende upgrade ;).
Jammer, dat ze bij Slackware gestopt zijn met Gnome. Maar nu kan Zenwalk het weer overnemen :)
Alleen die volgende upgrade, die ga ik zelf natuurlijk installeren. Maar mijn oom heeft dat echt niet nodig. Kan ik die upgrade bij hem ook overslaan, en alleen de security updates installeren?
Wat ik wel een nadeel aan xfce vind, is dat het menu niet te editten is. Dat is namelijk zelfs bij Fluxbox mogelijk...
rener schreef: Overigens kun je via de command line ook inzicht krijgen in de bezetting van de harddisk:

$ du -hs /var/packages    # totale grootte van de /var/packages directory
$ du -hs /var/packages/*  # grootte van de bestanden en subdirectory's in de /var/packages directory
Bedankt voor de tip :)
Kan nog eens van pas komen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Ja, mijn oom is nu ook tevreden.
Maar hij vindt het wel trager, aangezien hij Windows 98 gewend is. En die loopt nog op een computer met 16 mb ram.
Je mag een moderne volwaardige distro ook niet vergelijken met een OS van 10 jaar oud.
Als je die vergelijking wilt maken, dan moet je W98 vergelijken met Slackware 3.5 (o.i.d.). ;)
Koen_92 schreef:
rener schreef: Tja, ach, de maintainer van Slackware is ooit om zijn eigen redenen juist met het meeleveren van Gnome gestopt. En Xfce is een prima alternatief gebleken (voor mijn gebruik althans). Mogelijk komt al in november een vernieuwde Zenwalk 5.4 uit met de nieuwste Xfce 4.6, dus maak je borst maar alvast nat voor de volgende upgrade ;).
Jammer, dat ze bij Slackware gestopt zijn met Gnome. Maar nu kan Zenwalk het weer overnemen :)
Ehm, ik vind het niet zo erg dat Gnome er niet bij zit. ;)
Ik vind het ten eerste niet zo mooi als KDE en ten tweede veel minder aanpasbaar dan KDE (of eigenlijk zo'n beetje alle andere desktop/windowmanagers).
Wat nog erger is, is dat voor een publiek dat gewend is om zelf software te compileren (zoals SW-gebruikers...), Gnome toch wel een beetje een gedrocht is (de reden ook dat PV zegt dat het niet in de Slackware traditie past -daar heeft hij gelijk in vind ik).
En denk ook aan Linus Torvalds, die de Gnome ontwikkelaars een stelletje fascisten noemde. Dat is wel erg grof -te grof- maar ik begrijp wel wat de man bedoelt (en hij heeft daar wel een punt).
Koen_92 schreef: Wat ik wel een nadeel aan xfce vind, is dat het menu niet te editten is. Dat is namelijk zelfs bij Fluxbox mogelijk...
Dat is overal mogelijk en dus ook bij Xfce (toegegeven, het is wat lastiger zoeken :) ), maar hier staat hoe je dat doet.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Je mag een moderne volwaardige distro ook niet vergelijken met een OS van 10 jaar oud.
Als je die vergelijking wilt maken, dan moet je W98 vergelijken met Slackware 3.5 (o.i.d.). ;)
Oei, Slackare 3.5, dat moet wel loeisnel gaan, met KDE 1.0 :twisted:
adri schreef: Ehm, ik vind het niet zo erg dat Gnome er niet bij zit. ;)
Ik vind het ten eerste niet zo mooi als KDE en ten tweede veel minder aanpasbaar dan KDE (of eigenlijk zo'n beetje alle andere desktop/windowmanagers).
Wat nog erger is, is dat voor een publiek dat gewend is om zelf software te compileren (zoals SW-gebruikers...), Gnome toch wel een beetje een gedrocht is (de reden ook dat PV zegt dat het niet in de Slackware traditie past -daar heeft hij gelijk in vind ik).
En denk ook aan Linus Torvalds, die de Gnome ontwikkelaars een stelletje fascisten noemde. Dat is wel erg grof -te grof- maar ik begrijp wel wat de man bedoelt (en hij heeft daar wel een punt).
Gnome is inderdaad iets minder aanpasbaar dan KDE. Ook ziet het er een stuk minder mooi uit.
Wat ik wel waardeer van Gnome is de simpelheid en de eenvoud: geen toeters en bellen, het wordt sober gehouden.
Welke van de twee nu de beste is, is puur persoonlijk, en dat kan een lange discussie worden.
Zelf ben ik er nog niet uit wat ik nu het fijnst vind werken. KDE ken ik nog niet zo goed (zie een aantal posts eerder).
Wat je met compileren bedoelt snap ik niet helemaal, ik heb geloof ik nog nooit een Gnome progje gecompileerd (zelfde geldt voor KDE)
adri schreef: Dat is overal mogelijk en dus ook bij Xfce (toegegeven, het is wat lastiger zoeken :) ), maar hier staat hoe je dat doet.
Die had ik al eerder gevonden, het enige probleem is dan dat het menu niet meer automatisch bijgewerkt wordt zodra je een programma installeert.
Die zul je dan nog handmatig moeten toevoegen.
Overigens moet je bij Fluxbox ook handmatig je programma's toevoegen :)
Maar Xfce is natuurlijk niet te vergelijken met Fluxbox.

Verder heb ik een andere videokaart via marktplaats kunnen bemachtigen. Eentje die met opensource drivers aan te sturen is. Helaas werkt dit nog niet out of te box, maar hier wordt uitgelegd hoe het werkt:
http://wiki.x.org/wiki/radeonhd%3ADRI

Nu ben ik dat dus aan het proberen, maar ik loop uiteindelijk vast.
Er moeten volgens mij uiteindelijk 3 packages gecompileerd/installeerd worden:
1. DRM, met als kernelmodule Linux core
2. Mesa 7.1, heeft als dependencie lib2proto
3. RadeonHD driver 1.2.x

DRM is succesvol gecompileerd/geinstalleerd.
Bij Mesa loop ik vast:

<knip>
checking for LIBDRM... yes
checking for DRI2PROTO... configure: error: Package requirements (dri2proto >= 1.99.1) were not met:

Requested 'dri2proto >= 1.99.1' but version of DRI2Proto is 1.1

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.

Alternatively, you may set the environment variables DRI2PROTO_CFLAGS
and DRI2PROTO_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.
Op die wiki wordt alleen verwezen naar dri2proto 1.1.
Op internet is ook nergens een 1.99.1 te vinden. (Enkel een paar changelogs).

Dit probleem doet zich zowel onder Ubuntu als Slackware voor. (Zenwalk nog niet geprobeerd, maar ik verwacht hetzelfde)

Is dit nu een fout van die wiki, mesa, dri2proto of van mijzelf?
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:
Koen_92 schreef: Ja, mijn oom is nu ook tevreden.
Je mag een moderne volwaardige distro ook niet vergelijken met een OS van 10 jaar oud.
Als het systeem als traag wordt ervaren omdat de applicaties niet vlot opstarten zou preload misschien iets kunnen doen om dit te verbeteren. preload zit in de Zenwalk repository, dus het kan via netpkg worden geïnstalleerd.
Koen_92 schreef: Ehm, ik vind het niet zo erg dat Gnome er niet bij zit. Wink
Tegenwoordig lijkt de trend te bewegen richting de "lichtgewicht" windowmanagers (waarschijnlijk voortgestuwd door de netbooks). Behalve Xfce is LXDE een momenteel veelbesproken voorbeeld, maar ook b.v. ion of pekwm. En voor wie verlichting wil hebben met Slackware is er het project SlackE17, Enlightenment voor Slackware :).
Koen_92 schreef: Alleen die volgende upgrade, die ga ik zelf natuurlijk installeren. Maar mijn oom heeft dat echt niet nodig. Kan ik die upgrade bij hem ook overslaan, en alleen de security updates installeren?
Het lastige is om de security updates van de overige te onderscheiden - ze zijn niet apart gekenmerkt (hoogstens in de changelog). Je moet het dus zelf een beetje bijhouden, en handmatig de (packages met de) nieuwe versies van de kernel, firefox, thunderbird, e.d. installeren wanneer dat nodig is. Het is en blijft een "rolling release" distro. Maar onmogelijk is het dus zeker niet.
Na verloop van tijd ga je waarschijnlijk wel steeds meer tegen dependency issues aanlopen (met name vanwege te oude geïnstalleerde library versies), dus dan is een upgrade waarschijnlijk een efficiëntere oplossing dan overal updates voor je dependency's vandaan te halen.
Koen_92 schreef: Wat ik wel een nadeel aan xfce vind, is dat het menu niet te editten is. Dat is namelijk zelfs bij Fluxbox mogelijk...
Vermoedelijk wordt "xfce4-menueditor" binnen afzienbare tijd door een alternatief vervangen, aangezien ik binnen mijn Zenwalk "snapshot" installatie (dus met de experimentele software) een mededeling krijg dat het "deprecated" is, en niet compatible is met het nieuwe menuformaat. Dus het is even afwachten tot het uitkomen van Xfce 4.6 om te zien of er een mooie oplossing komt om menu's te kunnen bewerken.

Wat je in afwachting daarvan kan doen is een nieuwe .desktop file aanmaken in de directory /usr/share/applications, gebaseerd op een reeds bestaande. Hieronder staat een voorbeeld van zo'n file:

$ cat /usr/share/applications/pspp.desktop

[Desktop Entry]
Exec=/usr/local/bin/psppire
Icon=/usr/local/share/pspp/pspplogo.png
Terminal=false
Type=Application
Categories=Application;Office
StartupNotify=false
Encoding=UTF-8
Name=PSPP
GenericName=Statistical Analysis
Comment=PSPP Statistical Analysis
Nu verschijnt het pakket dus als PSPP, inclusief bijbehorend icoontje, in de "Office" tak van het menu.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Als het systeem als traag wordt ervaren omdat de applicaties niet vlot opstarten zou preload misschien iets kunnen doen om dit te verbeteren. preload zit in de Zenwalk repository, dus het kan via netpkg worden geïnstalleerd.
Het grootste probleem zit hem daar denk ik in de beperkte hoeveelheid ram-geheugen (192 mb).
Maar het is niet hinderlijk hoor, het is trager, niet traag.
Preload kan bij mij misschien wel van pas komen op Linux. Ik heb 2GB ram, waarvan hoogstens 500mb wordt gebruikt, dus met die andere 1500 mb kan ik nog wat doen :) Maar zoiets doet de kernel toch al automatisch? :

koen[~]$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          2027       1915        111          0        600        941
-/+ buffers/cache:        373       1653
Swap:         2000          0       2000
Daar zie je dat een groot deel van mijn ram gecached is. Er is maar een kleine 400mb werkelijk in gebruik.

Die 2GB geheugen heb ik trouwens omdat ddr geheugen tegenwoordig niets meer kost (voor 25 euro heb al 1 gb), en die 2GB komt nog wel van pas bij het spelen van (zware) games (doe ik eigenlijk niet zo vaak meer)
rener schreef: Tegenwoordig lijkt de trend te bewegen richting de "lichtgewicht" windowmanagers (waarschijnlijk voortgestuwd door de netbooks). Behalve Xfce is LXDE een momenteel veelbesproken voorbeeld, maar ook b.v. ion of pekwm. En voor wie verlichting wil hebben met Slackware is er het project SlackE17, Enlightenment voor Slackware :).
Als ik naar de screenshots kijk van LXDE, denk ik een beetje aan een lichte versie van Gnome. Ion en pekwm lijken juist weer hele lichte window managers (net als icewm). Enlightenment heeft wel een apart uiterlijk (als ik op screenshots zoek met google).
Nu heb ik alleen maar naar screenshots gekeken, maar eigenlijk zou ik het echt eens moeten proberen. (In virtualbox, of gewoon naast een andere Window-manager zetten).
Maar op dit moment ben ik nog lang niet uitgekeken op Gnome (Ubuntu), Xfce (Zenwalk), KDE en Fluxbox (Slackware).
rener schreef: Het lastige is om de security updates van de overige te onderscheiden - ze zijn niet apart gekenmerkt (hoogstens in de changelog). Je moet het dus zelf een beetje bijhouden, en handmatig de (packages met de) nieuwe versies van de kernel, firefox, thunderbird, e.d. installeren wanneer dat nodig is. Het is en blijft een "rolling release" distro. Maar onmogelijk is het dus zeker niet.
Na verloop van tijd ga je waarschijnlijk wel steeds meer tegen dependency issues aanlopen (met name vanwege te oude geïnstalleerde library versies), dus dan is een upgrade waarschijnlijk een efficiëntere oplossing dan overal updates voor je dependency's vandaan te halen.
Dat is inderdaad jammer. Op Slackware gaat dat in ieder geval makkelijker, want mijn oude laptop met Slack 10.2 was uiteindelijk met 1 commando Up2date (slackpkg upgrade-all). En dat ging gek genoeg nog goed ook.
Maar ik heb bij hem sowieso de mozilla builds van FF 3 en TB er op gezet. Die zijn dus automatisch up2date. Dit heb ik vooral gedaan omdat de Zenwalk repository daarmee nogal achter loopt. (Iceweasel zit nog steeds op 2.0.0.14 (dus nog geen .16!)). Icedove is wel up2date, maar die heb ik dus ook vervangen door Thunderbird. Beide programma's staan in zijn home-map, zodat hij nooit root hoeft te worden. Hij weet het password niet eens (sterker nog, hij weet niet eens wat een root-account is en kan).
Het grootste veiligheidsprobleem zou dan uiteindelijk de verouderde kernel zijn. Maar ach die update ik dan wel af en toe als ik bij hem lang kom. Dat gaat wel goed komen voorlopig :)
rener schreef: Wat je in afwachting daarvan kan doen is een nieuwe .desktop file aanmaken in de directory /usr/share/applications, gebaseerd op een reeds bestaande. Hieronder staat een voorbeeld van zo'n file:
<knip>
Dank je voor de tip :)
Op die manier kan ik mijn menu mooi aanpassen, voor waar het nodig is :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Als het systeem als traag wordt ervaren omdat de applicaties niet vlot opstarten zou preload
misschien iets kunnen doen om dit te verbeteren. preload zit in de Zenwalk repository, dus het kan via netpkg worden geïnstalleerd.
Hé, da's een leuke tip!
Ik ga het gelijk uitproberen (er is nl. ook een SlackBuild script voor ;) ).
rener schreef: Tegenwoordig lijkt de trend te bewegen richting de "lichtgewicht" windowmanagers (waarschijnlijk voortgestuwd door de netbooks). Behalve Xfce is LXDE een momenteel veelbesproken voorbeeld, maar ook b.v. ion of pekwm. En voor wie verlichting wil hebben met Slackware is er het project SlackE17, Enlightenment voor Slackware :).
Ik heb de meeste wel geprobeerd en eerlijk gezegd: ze zijn vrijwel allemaal te buggy...
De enigen die ik echt goed vind in dat opzicht zijn Fluxbox en IceWm (die ik helaas niet meer gebruik sinds daar een vervelende bug optrad...)
Koen_92 schreef: Alleen die volgende upgrade, die ga ik zelf natuurlijk installeren. Maar mijn oom heeft dat echt niet nodig. Kan ik die upgrade bij hem ook overslaan, en alleen de security updates installeren?
rener schreef: Het lastige is om de security updates van de overige te onderscheiden - ze zijn niet apart gekenmerkt (hoogstens in de changelog). Je moet het dus zelf een beetje bijhouden, en handmatig de (packages met de) nieuwe versies van de kernel, firefox, thunderbird, e.d. installeren wanneer dat nodig is. Het is en blijft een "rolling release" distro. Maar onmogelijk is het dus zeker niet.
Dat vind ik toch een nadeel van zo'n rolling release hoor.
Ik hou er niet van dat de distro op eigen houtje de kernel gaat zitten upgraden. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:[
Ik heb de meeste wel geprobeerd en eerlijk gezegd: ze zijn vrijwel allemaal te buggy...
De enigen die ik echt goed vind in dat opzicht zijn Fluxbox en IceWm (die ik helaas niet meer gebruik sinds daar een vervelende bug optrad...)
Bedoel je die bug met alt+tab waar je het in dat andere topic over had?
Als die gefixt is, wil ik Icewm wel eens proberen.
adri schreef: Dat vind ik toch een nadeel van zo'n rolling release hoor.
Ik hou er niet van dat de distro op eigen houtje de kernel gaat zitten upgraden. :)
Dan moet je geen Ubuntu nemen....

Verder heb ik vandaag een externe harde schijf gekocht :)
Hij is 640 GB groot. Dat krijg ik van mijn leven niet vol, maar hij was in verhouding het goedkoopst.
Deze heb ik (toen ik hem kocht was hij 69 euro, hij is dus duurder geworden)

Deze schijf wil ik vooral gebruiken als backup schijf. Ik heb dan wel 2 harde schijven in mijn computer zitten, maar die zijn niet bestand tegen blikseminslag of rm -rf / .
Dan kan ik alles wel op dvd gaan branden, maar dit leek mij een betere oplossing.
Ik denk dat ik de schijf ga indelen in 2 partities. 'e'entje houd ik fat32, zodat ik er nog grote bestanden mee uit kan wisselen. (nadeel is dan wel de 4gb per file limiet)
Die andere partitie wil ik dus als backup gebruiken. Welk filesystem kan ik hiervoor het beste gebruiken? Performance is minder belangrijk dan betrouwbaarheid. Moet ik dit met ext3 doen? Of is er een betere keuze?
Om de backup te maken wil ik denk ik rsync gebruiken. Is dat een goede keuze? Aangezien ik genoeg ruimte heb hoeft de data niet per see gecomprimeerd te worden.
De data die er op staat is voor mij belangrijk, maar niet erg persoonlijk. Ik ga dus geen encryptie gebruiken.
En moet ik mezelf schrijfrechten geven, of moet ik het script uitvoeren als root of een aparte user?
Verder wil ik de externe schijf alleen aansluiten op mijn computer als ik hem wil gebruiken. (ivm bijv. blikseminslag). Het script wil ik daarom handmatig uitvoeren, en hoeft dus niet geconfigureerd te worden met bijv. crontab.

Ik weet nu ongeveer wel hoe ik het wil hebben. Toch heb ik nog een paar vragen zoals jullie kunnen lezen. Kunnen jullie mij daarin een beetje advies geven?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef:[
Bedoel je die bug met alt+tab waar je het in dat andere topic over had?
Als die gefixt is, wil ik Icewm wel eens proberen.
Inderdaad. :)
Koen_92 schreef:
adri schreef: Dat vind ik toch een nadeel van zo'n rolling release hoor.
Dan moet je geen Ubuntu nemen....
Weet ik. Ik heb ruim een jaar Ubuntu gedraaid, maar die updates (die iets te vaak naar mijn smaak je nvidia drivers om zeep helpen) gingen me toch behoorlijk de keel uit hangen.
Als er al een kernel ge-update moet worden, dan doe ik dat zelf wel. ;)
Koen_92 schreef: Ik denk dat ik de schijf ga indelen in 2 partities. 'e'entje houd ik fat32, zodat ik er nog grote bestanden mee uit kan wisselen. (nadeel is dan wel de 4gb per file limiet)
Die andere partitie wil ik dus als backup gebruiken. Welk filesystem kan ik hiervoor het beste gebruiken? Performance is minder belangrijk dan betrouwbaarheid. Moet ik dit met ext3 doen? Of is er een betere keuze?
Ext3 is prima hoor, niet de vlotste, maar wel één van de meest beproefde (en da's voor een back-up schijf natuurlijk belangrijker dan snelheid).
Koen_92 schreef: Om de backup te maken wil ik denk ik rsync gebruiken. Is dat een goede keuze?
Ik zou dd gebruiken (zie man dd).
Koen_92 schreef: En moet ik mezelf schrijfrechten geven, of moet ik het script uitvoeren als root of een aparte user?
Verder wil ik de externe schijf alleen aansluiten op mijn computer als ik hem wil gebruiken. (ivm bijv. blikseminslag). Het script wil ik daarom handmatig uitvoeren, en hoeft dus niet geconfigureerd te worden met bijv. crontab.
Ik zou het als root doen en anderen geen schrijfrechten geven. Lijkt me net even wat veiliger.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, ik ga dus ext3 gebruiken, en alleen root schrijftoegang geven.
adri schreef: Ik zou dd gebruiken (zie man dd).
dd? Daarmee kun je toch alleen maar een complete schijfimage maken? De externe hd is daar groot genoeg voor, maar het gaat dan wel een tijd duren voordat de backup gemaakt is.
Ik vind het een beetje overbodig, het enige wat ik wil backuppen is de mijn documenten map van Windows, en de documenten, video's, downloads en muziek map uit /home van Ubuntu. (Zenwalk en Slackware zijn hier symbolisch naar gelinkt.

En bied dd een update functie, dat de tweede keer alleen de veranderingen worden weggeschreven?

Andere alternatieven zijn tar of simpelweg cp. Of nog meer?

Verder ben ik er al achter gekomen dat ik die schijf nooit volkrijg met alleen een backup. Daarom wil ik er ook 2 linuxdistro's op gaan zetten, welke weet ik nog niet.
Ik heb nu de volgende partities gemaakt:
sdx1 windows ntfs 100gb
sdx2 extended
sdx5 backup ext3 450gb
sdx6 root1 ext3 15gb
sdx7 root2 ext3 15gb
sdx8 home1 ext3 20gb
sdx9 home2 ext3 20gb
sdx10 swap
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Volgens mij is dd de meest geijkte methode.
Op de LinuxQuestions.org wiki is er een artikel over geschreven, wellicht dat je daar wat aan hebt:
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Dd
Maar ook dit is wel verhelderend;
http://www.debianhelp.co.uk/ddcommand.htm
Afbeelding
Plaats reactie