Linux voor beginners :)
- Koen_92
Ja! Het scrollwieltje doet het
Het begint leuk te worden, alles lukt gewoon! (had ik nooit verwacht)
Maar Slackware heeft dus geen bootscreen. Zenwalk heeft dat namelijk wel, en daar kun je ook zien of er wat mis is door tijdens het booten op F2 te drukken.
Dus ondanks dat Slackware in Virtualbox draait is het afgeraden om het aan te passen.
Virtualbox kan namelijk wel snapshots maken, als je die aanmaakt kun je later terug keren naar de staat waarin je systeem toen verkeerde.
Het begint leuk te worden, alles lukt gewoon! (had ik nooit verwacht)
Maar Slackware heeft dus geen bootscreen. Zenwalk heeft dat namelijk wel, en daar kun je ook zien of er wat mis is door tijdens het booten op F2 te drukken.
Dus ondanks dat Slackware in Virtualbox draait is het afgeraden om het aan te passen.
Virtualbox kan namelijk wel snapshots maken, als je die aanmaakt kun je later terug keren naar de staat waarin je systeem toen verkeerde.
- adri
- Moderator
- Koen_92
- Koen_92
adri schreef: Daar word je groot en sterk van!
Weer een paar van mijn favoriete programma's geinstalleerd, amsn, sabnzbd, par2cmdline.
Die laatste was een slackbuild script voor, dus heb ik maar eens gekeken of dat makkelijk gaat.
En dat ging het!
Ik ben heel tevreden over Slackware, hij komt op die 20GB die over is.
Tot over een uur in mijn native slackware installatie
- Koen_92
En dit typ ik nu vanuit een native Slackware installatie
Dit maal tijdens de installatie voor expert gekozen, en een aantal programma's uitgevinkt die ik niet nodig heb.
Slackware wilde eerst niet booten met Grub (kernel panic). Toen kwam ik er achter dat slackware de aanduiding hda gebruikt ipv sda. Toen was het slechts nog 1 letter veranderen in menu.lst (op de Ubuntu partitie) en het werkte.
Verder is alles goed gegaan, alle hardware werd herkend. Alleen het scrollwieltje, maar die doet het nu ook weer.
Ook werd als videodriver VESA gekozen, dit heb ik veranderd in radeonhd waardoor ik nu wel 1680*1050 als resolutie kan kiezen.
Verder weer aardig wat software geinstalleerd (zo veel mogelijk met slackbuilds).
En ja, er was een slackbuild van amsn. Alleen is die van versie 0.96.
Je zou het misschien niet zeggen, maar in 0.97 is er een hoop veranderd, waardoor ik hem maar normaal heb gecompileerd.
Ook heb ik nu Openoffice geinstalleerd (slackbuild). Ik vind het wel vreemd dat die niet op de installatiedvd staat. Het is toch een redelijk veel gebruikt programma.
Maar goed, morgen moet ik weer werken (vakantiebaantje) dus daarom ga ik nu naar bed.
Morgenmiddag/avond ga ik weer verder met Slackware
Dit maal tijdens de installatie voor expert gekozen, en een aantal programma's uitgevinkt die ik niet nodig heb.
Slackware wilde eerst niet booten met Grub (kernel panic). Toen kwam ik er achter dat slackware de aanduiding hda gebruikt ipv sda. Toen was het slechts nog 1 letter veranderen in menu.lst (op de Ubuntu partitie) en het werkte.
Verder is alles goed gegaan, alle hardware werd herkend. Alleen het scrollwieltje, maar die doet het nu ook weer.
Ook werd als videodriver VESA gekozen, dit heb ik veranderd in radeonhd waardoor ik nu wel 1680*1050 als resolutie kan kiezen.
Verder weer aardig wat software geinstalleerd (zo veel mogelijk met slackbuilds).
En ja, er was een slackbuild van amsn. Alleen is die van versie 0.96.
Je zou het misschien niet zeggen, maar in 0.97 is er een hoop veranderd, waardoor ik hem maar normaal heb gecompileerd.
Ook heb ik nu Openoffice geinstalleerd (slackbuild). Ik vind het wel vreemd dat die niet op de installatiedvd staat. Het is toch een redelijk veel gebruikt programma.
Maar goed, morgen moet ik weer werken (vakantiebaantje) dus daarom ga ik nu naar bed.
Morgenmiddag/avond ga ik weer verder met Slackware
- adri
- Moderator
Het komt wel vaker voor dat de SlackBuild scripts nog van een oudere versie uitgaan. Dat kun je vrijwel altijd oplossen door het versienr. in het script zelf aan te passen en vervolgens gewoon de nieuwe source te downloaden en compileren.
Op Slacky-eu vind je ook erg veel software en altijd hebben die naast de gewone Slackware pakketjes ook de SlackBuild scripts beschikbaar (kijk maar eens onder src).
OOo staat er inderdaad niet op, de reden daarvoor is (als ik me niet vergis) dat dat pakket te groot gevonden wordt...
Op Slacky-eu vind je ook erg veel software en altijd hebben die naast de gewone Slackware pakketjes ook de SlackBuild scripts beschikbaar (kijk maar eens onder src).
OOo staat er inderdaad niet op, de reden daarvoor is (als ik me niet vergis) dat dat pakket te groot gevonden wordt...
- Koen_92
Ja, ik heb de versienummers al eens aan moeten passen voor een ander programma (staat ook in de Howto op slackbuilds.org)
Maar zoals ik al zei is er veel veranderd in Amsn 0.97. Maar goed, het werkt en das het belangrijkste
OOo te groot? Nou ja, het is niet klein. Maar het had er makkelijk bij gekunt op die dvd.
Op de cd's is het een ander verhaal, maar wie gebruikt die nog? (Ok, alleen jij omdat je niet kon wachten tot de dvd er was )
En mijn eerste 'echte' vraag: Hoe verander ik van geluidskaart?
Of beter gezegd: is er een asoundconf voor Slackware.
Ik heb namelijk 2 geluidskaarten in mijn computer zitten, 1 5.1 (waar dus 6 boxen op zitten) en een onboard waar mijn hoofdtelefoon op zit.
Onder Ubuntu kon ik met asoundconf (terminal programma) van geluidskaart wisselen. Dit ging hiermee zo makkelijk dat ik een script gemaakt heb, waarmee ik dus snel kan wisselen tussen de boxen of de hoofdtelefoon:
Zoals je al begrijpt zal ik het liefst asoundconf voor
Slackware gebruiken. Maar als er een andere manier is waarmee je op een snelle manier van geluidskaart kan wisselen is dat ook goed.
op asoundconf icm slackware Googlen geeft niets nuttig.
Ditzelfde probleem heb ik eigenlijk met Zenwalk.
Verder loopt Slackware hier als een zonnetje! Hij is trouwens ook erg snel, haalt Ubuntu makkelijk in met opstarten.
Zenwalk blijft nog steeds de snelste, maar wat wil je anders met Xfce?
Maar zoals ik al zei is er veel veranderd in Amsn 0.97. Maar goed, het werkt en das het belangrijkste
OOo te groot? Nou ja, het is niet klein. Maar het had er makkelijk bij gekunt op die dvd.
Op de cd's is het een ander verhaal, maar wie gebruikt die nog? (Ok, alleen jij omdat je niet kon wachten tot de dvd er was )
En mijn eerste 'echte' vraag: Hoe verander ik van geluidskaart?
Ik heb namelijk 2 geluidskaarten in mijn computer zitten, 1 5.1 (waar dus 6 boxen op zitten) en een onboard waar mijn hoofdtelefoon op zit.
Onder Ubuntu kon ik met asoundconf (terminal programma) van geluidskaart wisselen. Dit ging hiermee zo makkelijk dat ik een script gemaakt heb, waarmee ik dus snel kan wisselen tussen de boxen of de hoofdtelefoon:
Code: Selecteer alles
#!/bin/bash
SOUND=`grep defaults.ctl /home/koen/.asoundrc.asoundconf | cut -d " " -f2`
#SI7012=hoofdtelefoon en Live=boxen
if /usr/bin/test "$SOUND" = "Live"
then
A=Boxen B=Hoofdtelefoon C=SI7012
else
A=Hoofdtelefoon B=Boxen C=Live
fi
if zenity --question --title "Geluidskaart" --text "De huidige geluidskaart is $A, wilt u die veranderen in $B?"
then asoundconf set-default-card $C
fi
Slackware gebruiken. Maar als er een andere manier is waarmee je op een snelle manier van geluidskaart kan wisselen is dat ook goed.
Verder loopt Slackware hier als een zonnetje! Hij is trouwens ook erg snel, haalt Ubuntu makkelijk in met opstarten.
- adri
- Moderator
Heb je alsaconf al eens gedraaid (als root)?Koen_92 schreef: En mijn eerste 'echte' vraag: Hoe verander ik van geluidskaart?
Zoals je al begrijpt zal ik het liefst asoundconf voor
Als ik me niet vergis moet je per applicatie instellen welke kaart je wilt gebruiken. Een topic waar je wellicht wat aan hebt is deze.
Probeer Slack met Fluxbox maar eens.Koen_92 schreef: Verder loopt Slackware hier als een zonnetje! Hij is trouwens ook erg snel, haalt Ubuntu makkelijk in met opstarten.
- Koen_92
Met alsaconf kun je niet instellen welke geluidskaart je wilt gebruiken.
Maar moet het per applicatie? Onder Ubuntu is het mbv asoundconf dus centraal geregeld.
Hier is het 'e'en en ander in te stellen:
Ik denk dat ik iets moet invullen bij 'aangepaste apparaat locatie gebruiken'. Maar wat? /dev/audio geeft een error (net als /dev/audio1), dan krijg ik:
Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device: /dev/audio can't be opened for playback (No such file or directory)
The sound server will continue, using the null output device.
Ik denk dat ik even wacht tot het probleem in dat linuxquestions topic is opgelost.
Ik ga nu naar bed, dus ik ga morgen pas Fluxbox opstarten.
Maar moet het per applicatie? Onder Ubuntu is het mbv asoundconf dus centraal geregeld.
Hier is het 'e'en en ander in te stellen:
Ik denk dat ik iets moet invullen bij 'aangepaste apparaat locatie gebruiken'. Maar wat? /dev/audio geeft een error (net als /dev/audio1), dan krijg ik:
Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device: /dev/audio can't be opened for playback (No such file or directory)
The sound server will continue, using the null output device.
Ik denk dat ik even wacht tot het probleem in dat linuxquestions topic is opgelost.
Fluxbox geinstalleerd (had ik eigenlijk tijdens die installatie al kunnen doen, voor die ene MB) en met xwmconfig ingesteld dat die moet opstarten.adri schreef: Probeer Slack met Fluxbox maar eens.
Ik ga nu naar bed, dus ik ga morgen pas Fluxbox opstarten.
-
Goed om te weten wanneer ik eens over ga van Slack 12.0 naar een nieuwere versie, bedankt.adri schreef:Als ik goed geïnformeerd ben wordt KSlackCheck niet meer onderhouden. Op SW 12.1 werkt het ook niet meer (althans niet bij mij en ik heb er meer berichten over gelezen). Vandaar dat ik tegenwoordig -zoals Manuel al aangaf- geabonneerd ben op de slackware-security mailing list en gebruik maak van slackpkg (staat in /extra/). Daarmee is up-to-date blijven ook een fluitje van een cent.
Zeer belangrijk, belangrijker dan welke upgradetool je gebruiktKoen_92 schreef:Nou ja, ik heb Kslackcheck dus maar weer verwijderd.
Ik heb me geabbonneerd op de Slackware security mailing list.
Gefeliciteerd!Koen_92 schreef:Verder heb ik me systeem nu geupdate met slackpkg. (en typ ik dit dus in Firefox 3.0.1 in Slackware).
- Koen_92
Dat is:adri schreef:Wat is de output van lspci (als root)?
koen@slackware:~$ sudo /sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 661FX/M661FX/M661MX Host (rev 11)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS963 [MuTIOL Media IO] (rev 25)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
00:08.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
00:08.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)
00:09.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 0a)
00:09.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! Game Port (rev 0a)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV 630 XT AGP [Radeon HD 2600 XT AGP]
koen@slackware:~$
Heb jij dan nog SW 12.0?Manuel schreef: Goed om te weten wanneer ik eens over ga van Slack 12.0 naar een nieuwere versie, bedankt.
Niet dat het uit maakt, het zal wel prima werken
Dat geloof ik bestManuel schreef: Zeer belangrijk, belangrijker dan welke upgradetool je gebruikt
Verder was ik vanochtend tijdens het ontbijt de folders van gisteren aan het doorbladeren. Achteraan de intertoys stond een leuke laptop:
http://www.intertoys.nl/epages/intertoy ... iew/552646
Nog minder dan de EEE pc, met een 400mhz processor en een 2.4 linux kernel.
Ik moest gelijk aan mijn oude laptop denken
Hiermee zie je dat het oude spul met de juiste software nog best bruikbaar is.
- adri
- Moderator
Ik lees net dat er een simpel script is:
Heb je daar wat aan?
set-default-card <card name>