Een tijdje ben ik hier niet meer geweest, waarom eigenlijk weet ik niet. Echter heb ik ondertussen niet stil gezeten, ik heb wel een aantal dingen gedaan.
Waaronder met Virtualbox twee distro's getest.
De eerste is Opensuse. Ja ik weet dat Novell een gevaarlijke deal heeft gesloten met Microsoft (en dat MS pas nog 100 miljoen dollar aan Novell heeft gegeven voor certificaten.
Maar goed, die hield me niet tegen om Opensuse eens te testen. Ze zijn inmiddels bij versie 11 aangeland, die vooral sneller moest zijn.
Dus ik heb Opensuse gedownload, en de image gemount in Virtualbox. Toen ik hem gestart had kreeg ik een grafische installer voor mijn neus. Die loodste me heel vriendelijk door het hele proces heen.
Één van de eerste vragen die mij gestelt werd was welke desktopmanager ik wilde: Gnome, KDE3, KDE4, Xfce of geen.
Dat was even nadenken. Uiteindelijk heb ik voor Gnome gekozen, om een goede vergelijking met Ubuntu te kunnen maken.
Er was verder meer in te stellen dan bij Ubuntu. Hier kon ik namelijk wel kiezen wat er wel en niet geinstalleerd moest worden. (Ubuntu komt met een cd, hier staat standaard natuurlijk veel minder op dan de dvd van Suse).
Verder ging alles vanzelf.
Het opstarten duurde later een stuk langer dan bij Ubuntu, maar dit komt natuurlijk doordat hij in Virtualbox een stuk trager werkt. Uiteindelijk kreeg ik dus een desktop tevoorschijn. Ze hadden ipv toepassingen, locaties, systeem een aangepast menu gemaakt, dat te openen was door op Computer te klikken:
Het ziet er mooi uit, maar werkt een stuk trager dan de standaard gnome. Gelukkig was die terug te zetten, dit heb ik ook gedaan.
Verder weet ik wel dat dit niet mijn distro is. Het is volgens mij echt iets voor de beginnende beginners. Alles moet grafisch gedaan worden, en de terminal zit ver verstopt.
Hiervoor zit er in OpenSuse het programma Yast. Hiermee kun je je hele computer configureren en software installeren. Heel uitgebreid. Yast is wel snel (in opstarten), maar het is veel klikken om iets gedaan te krijgen.
Ubuntu doet dit voor mij iets beter.
Verder zijn de software repo's een stuk kleiner dan bij Ubuntu, veel programma's zitten er niet in en daarvoor moet je dus zelf op internet zoeken.
Dus: Het is een leuke distro, maar hij haalt het niet bij Ubuntu.
De tweede distro die ik heb getest is Slackware, daar had adri mij namelijk een beetje nieuwsgierig naar gemaakt.
Dat advies had ik eigenlijk al wat meer moeten opvolgen toen ik met Slackware 10.2 op die laptop aan de gang ging. (Ik heb nogal domme vragen gesteld, geloof ik als ik terug kijk in dit topic). Daarom ben ik nu maar eens, nog voordat ik virtualbox gestart heb het Slackbook gaan lezen. Een hoop dingen wist ik al onder andere door deze cursus die ik gevolgd had. Maar ook een aantal (vooral Slackware specifieke) dingen waren nieuw voor mij.adri schreef:Het eeste en belangrijkste wat je als Slacker moet doen is LEZEN. Lees de installatienota's, de README's en de changelogs. Dat kan je een hoop gedoe besparen (...).
Nou ja, in het Slackware topic stonden nog meer links die zou moeten lezen, maar ik dacht dat ik nu wel genoeg wist om in ieder geval de installatie door te komen. Dus Slackware 12.1 iso gemount en Virtualbox gestart.
De installatie leek erg op die van Slackware 10.2. Alleen heb ik nu een Full install gedaan, dit werd aangeraden.
Na de installatie natuurlijk opstarten, stukken sneller dan Opensuse. Bijna net zo snel als Ubuntu, en dat in een Virtual machine!
Verder vond ik Slackware met KDE nu best gebruiksvriendelijk. Met het KDE configuratiescherm zijn een heleboel dingen in te stellen, op de manier die zelfs een leek zal kunnen.
KDE was verder wel even wennen, dan staat alles ineens op een andere plek.
Verder weet ik wel dat ik nooit meer een full install ga doen. Je krijgt dan wel een hele hoop, lijkt wel knoppix! Dus de volgende keer ga ik dus weer handmatig kiezen wat ik wel en niet wil.
Verder nog iets: Slackware heeft geen automatisch pakkettenbeheer. Iets dat slackware uniek maakt t.o.v. andere distro's. (Zenwalk heeft bijvoorbeeld nog netpkg).
Op de voorpagina van het Slackware topic heeft adri iets geschreven over Kslackcheck, om de slackwareprogjes up2date te houden. Dit heb ik geinstalleerd, maar als ik het opstart (als root) krijg ik de melding: Network problems. Check you internet connection before running Kslackcheck.
Verder wilde ik nog proberen een aantal programma's te installeren.
Als eerste Amsn, dit ging helemaal goed er waren geen extra dependencies nodig.
Als tweede een onbekend programma: Openftd
Hier waren wel dependencies voor nodig, een heleboel:
http://www.ftd4linux.nl/wiki/index.php/ ... nstallatie
Het ergste was nog dat er voor die dependencies ook weer dependencies nodig waren, waardoor ik dus een uur bezig ben geweest heb programma werkend te krijgen.
Nu was dit natuurlijk een extreme voorbeeld, maar dit is wel een gedoe. Bij Ubuntu had ik met één commando als die dependencies geinstalleerd, dat gaat toch een stuk makkelijker.
Verder: Hoe houd ik dit nu allemaal up2date. Dit staat niet in de slackware mirror, dus kan niet met Kslackcheck. Dat gaat dus nog een hoop werk kosten. (Of doe ik iets fout?)
Verder ben ik er wel tevreden over, in ieder geval meer tevreden dan over Opensuse. Maar of dit echt mijn distro is, ik weet het niet.
Verder heeft mijn broertje het voor elkaar gekregen om Windows XP (die hij nog maar weinig gebruikt) om zeep te helpen. Die is namelijk weer onwerkbaar geworden. Maar waar ik eigenlijk nog meer verbaasd over ben is Ubuntu: Ook die werkt niet meer zoals het hoort. Firefox stopt soms in één keer. Ook de bovenste Gnome werkbalk bevriest soms om rare wijze.
Dus ik heb Ubuntu maar herinstalleerd. Windows hoefde hij niet meer, dus hij heeft nu single boot Ubuntu. Nu heb ik een extra account aangemaakt, genaamd beheerder waarvan alleen ik het wachtwoord weet. Bij zijn eigen account heb ik ingesteld dat die geen sudo meer mag gebruiken. Nu zou het dus beter moeten werken.
Ook, heeft niet met Linux te maken, heb ik Windows XP er bij nog een keer naast gezet. Alleen heb ik hem geen internet toegang meer gegeven, en alle services die met internet te maken hebben heb ik uitgeschakeld. Zo kan ik lekker gamen zonder firewall en ander gezeur. (alleen niet meer online, maar goed). Het verbaasde mij hoe snel Windows kan zijn, hij start echt gigantisch snel op (het opstart scherm komt maar 2 sec. in beeld)
Als laatste begin ik 3D-support een beetje te missen. Als ik kijk hoe mijn broertje probleemloos Wolfenstein online kan spelen, zonder Windows-gezuer wordt ik toch best jaloers op zijn nVidia-kaartje. Compiz heb ik niet nodig, daar ben ik, toen ik nog een oude nVidia had wel een beetje op uitgekeken, ik zou het hoogstens nog gebruiken om Vista gebruikers jaloers te maken Verder zorgt het alleen maar voor vertraging. (alleen de zoom-plugin en dat de terminal echt transparant is, is echt handig)
Ook wilde ik laatst een map gaan ontwerpen voor een online game, met het programma GTKradiant Met dit programma heb je (net als bij GIMP) veel vensters open staan. Dit zal veel beter gaan met X11 dan met Windows.
Misschien moet ik mijn atikaart op marktplaats gaan verruilen tegen een soortgelijke nVidia.
Nou ja, dit was weer een heel verhaal. Maar er is in ieder geval aan op te merken dat ik wel plezier aan het beleven ben van Linux.