Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hoi,

Een tijdje ben ik hier niet meer geweest, waarom eigenlijk weet ik niet. Echter heb ik ondertussen niet stil gezeten, ik heb wel een aantal dingen gedaan.

Waaronder met Virtualbox twee distro's getest.

De eerste is Opensuse. Ja ik weet dat Novell een gevaarlijke deal heeft gesloten met Microsoft (en dat MS pas nog 100 miljoen dollar aan Novell heeft gegeven voor certificaten.
Maar goed, die hield me niet tegen om Opensuse eens te testen. Ze zijn inmiddels bij versie 11 aangeland, die vooral sneller moest zijn.
Dus ik heb Opensuse gedownload, en de image gemount in Virtualbox. Toen ik hem gestart had kreeg ik een grafische installer voor mijn neus. Die loodste me heel vriendelijk door het hele proces heen.

Één van de eerste vragen die mij gestelt werd was welke desktopmanager ik wilde: Gnome, KDE3, KDE4, Xfce of geen.
Dat was even nadenken. Uiteindelijk heb ik voor Gnome gekozen, om een goede vergelijking met Ubuntu te kunnen maken.
Er was verder meer in te stellen dan bij Ubuntu. Hier kon ik namelijk wel kiezen wat er wel en niet geinstalleerd moest worden. (Ubuntu komt met een cd, hier staat standaard natuurlijk veel minder op dan de dvd van Suse).
Verder ging alles vanzelf.

Het opstarten duurde later een stuk langer dan bij Ubuntu, maar dit komt natuurlijk doordat hij in Virtualbox een stuk trager werkt. Uiteindelijk kreeg ik dus een desktop tevoorschijn. Ze hadden ipv toepassingen, locaties, systeem een aangepast menu gemaakt, dat te openen was door op Computer te klikken:
Afbeelding
Het ziet er mooi uit, maar werkt een stuk trager dan de standaard gnome. Gelukkig was die terug te zetten, dit heb ik ook gedaan.

Verder weet ik wel dat dit niet mijn distro is. Het is volgens mij echt iets voor de beginnende beginners. Alles moet grafisch gedaan worden, en de terminal zit ver verstopt.
Hiervoor zit er in OpenSuse het programma Yast. Hiermee kun je je hele computer configureren en software installeren. Heel uitgebreid. Yast is wel snel (in opstarten), maar het is veel klikken om iets gedaan te krijgen.
Ubuntu doet dit voor mij iets beter.
Verder zijn de software repo's een stuk kleiner dan bij Ubuntu, veel programma's zitten er niet in en daarvoor moet je dus zelf op internet zoeken.

Dus: Het is een leuke distro, maar hij haalt het niet bij Ubuntu.

De tweede distro die ik heb getest is Slackware, daar had adri mij namelijk een beetje nieuwsgierig naar gemaakt.
adri schreef:Het eeste en belangrijkste wat je als Slacker moet doen is LEZEN. Lees de installatienota's, de README's en de changelogs. Dat kan je een hoop gedoe besparen (...).
Dat advies had ik eigenlijk al wat meer moeten opvolgen toen ik met Slackware 10.2 op die laptop aan de gang ging. (Ik heb nogal domme vragen gesteld, geloof ik als ik terug kijk in dit topic). Daarom ben ik nu maar eens, nog voordat ik virtualbox gestart heb het Slackbook gaan lezen. Een hoop dingen wist ik al onder andere door deze cursus die ik gevolgd had. Maar ook een aantal (vooral Slackware specifieke) dingen waren nieuw voor mij.

Nou ja, in het Slackware topic stonden nog meer links die zou moeten lezen, maar ik dacht dat ik nu wel genoeg wist om in ieder geval de installatie door te komen. Dus Slackware 12.1 iso gemount en Virtualbox gestart.
De installatie leek erg op die van Slackware 10.2. Alleen heb ik nu een Full install gedaan, dit werd aangeraden.

Na de installatie natuurlijk opstarten, stukken sneller dan Opensuse. Bijna net zo snel als Ubuntu, en dat in een Virtual machine!
Verder vond ik Slackware met KDE nu best gebruiksvriendelijk. Met het KDE configuratiescherm zijn een heleboel dingen in te stellen, op de manier die zelfs een leek zal kunnen.
KDE was verder wel even wennen, dan staat alles ineens op een andere plek.
Verder weet ik wel dat ik nooit meer een full install ga doen. Je krijgt dan wel een hele hoop, lijkt wel knoppix! Dus de volgende keer ga ik dus weer handmatig kiezen wat ik wel en niet wil.

Verder nog iets: Slackware heeft geen automatisch pakkettenbeheer. Iets dat slackware uniek maakt t.o.v. andere distro's. (Zenwalk heeft bijvoorbeeld nog netpkg).
Op de voorpagina van het Slackware topic heeft adri iets geschreven over Kslackcheck, om de slackwareprogjes up2date te houden. Dit heb ik geinstalleerd, maar als ik het opstart (als root) krijg ik de melding: Network problems. Check you internet connection before running Kslackcheck.

Verder wilde ik nog proberen een aantal programma's te installeren.
Als eerste Amsn, dit ging helemaal goed er waren geen extra dependencies nodig.

Als tweede een onbekend programma: Openftd
Hier waren wel dependencies voor nodig, een heleboel:
http://www.ftd4linux.nl/wiki/index.php/ ... nstallatie

Het ergste was nog dat er voor die dependencies ook weer dependencies nodig waren, waardoor ik dus een uur bezig ben geweest heb programma werkend te krijgen.
Nu was dit natuurlijk een extreme voorbeeld, maar dit is wel een gedoe. Bij Ubuntu had ik met één commando als die dependencies geinstalleerd, dat gaat toch een stuk makkelijker.
Verder: Hoe houd ik dit nu allemaal up2date. Dit staat niet in de slackware mirror, dus kan niet met Kslackcheck. Dat gaat dus nog een hoop werk kosten. (Of doe ik iets fout?)

Verder ben ik er wel tevreden over, in ieder geval meer tevreden dan over Opensuse. Maar of dit echt mijn distro is, ik weet het niet.

Verder heeft mijn broertje het voor elkaar gekregen om Windows XP (die hij nog maar weinig gebruikt) om zeep te helpen. Die is namelijk weer onwerkbaar geworden. Maar waar ik eigenlijk nog meer verbaasd over ben is Ubuntu: Ook die werkt niet meer zoals het hoort. Firefox stopt soms in één keer. Ook de bovenste Gnome werkbalk bevriest soms om rare wijze.
Dus ik heb Ubuntu maar herinstalleerd. Windows hoefde hij niet meer, dus hij heeft nu single boot Ubuntu. Nu heb ik een extra account aangemaakt, genaamd beheerder waarvan alleen ik het wachtwoord weet. Bij zijn eigen account heb ik ingesteld dat die geen sudo meer mag gebruiken. Nu zou het dus beter moeten werken.

Ook, heeft niet met Linux te maken, heb ik Windows XP er bij nog een keer naast gezet. Alleen heb ik hem geen internet toegang meer gegeven, en alle services die met internet te maken hebben heb ik uitgeschakeld. Zo kan ik lekker gamen zonder firewall en ander gezeur. (alleen niet meer online, maar goed). Het verbaasde mij hoe snel Windows kan zijn, hij start echt gigantisch snel op (het opstart scherm komt maar 2 sec. in beeld)

Als laatste begin ik 3D-support een beetje te missen. Als ik kijk hoe mijn broertje probleemloos Wolfenstein online kan spelen, zonder Windows-gezuer wordt ik toch best jaloers op zijn nVidia-kaartje. Compiz heb ik niet nodig, daar ben ik, toen ik nog een oude nVidia had wel een beetje op uitgekeken, ik zou het hoogstens nog gebruiken om Vista gebruikers jaloers te maken :P Verder zorgt het alleen maar voor vertraging. (alleen de zoom-plugin en dat de terminal echt transparant is, is echt handig)
Ook wilde ik laatst een map gaan ontwerpen voor een online game, met het programma GTKradiant Met dit programma heb je (net als bij GIMP) veel vensters open staan. Dit zal veel beter gaan met X11 dan met Windows.
Misschien moet ik mijn atikaart op marktplaats gaan verruilen tegen een soortgelijke nVidia.

Nou ja, dit was weer een heel verhaal. Maar er is in ieder geval aan op te merken dat ik wel plezier aan het beleven ben van Linux.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi dat je er zo lekker mee bezig bent. :)

Over Slackware en de dependencie checking: op de eerste plaats vermijd ik zoveel mogelijk Gnome-apps. Als je dat toch per se wilt is het misschien niet gek om Gnome te installeren.
Op Slacky-eu vind je de volledige Gnome desktop:
http://www.slacky.eu/index.php?option=c ... &Itemid=66
Vervolgens ben ik geabonneerd op de feeds van Slacky-eu en LinuxPackages.net, zodat (mochten er updates zijn van libraries) ik die daar wel zie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat erg weinig gebeurt.
Maar je moet dat inderdaad wel zelf bijhouden.

Ook is er nog zoiets als slapt-get (dat is een package manager voor Slackware, geënt op apt-get) waarmee je die dependencies op orde kunt houden. Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats: je zou de eerste niet zijn die door het gebruik van slapt-get zijn Slackbox om zeep helpt!
Het is nl. niet geheel toevallig dat Slackware bij zijn patches altijd beschrijvingen doet van eventuele voetangels en klemmen. Een "blinde" (=automatische) upgrade is (ook op andere distro's, maak je daar geen illusies over) wel vaker de oorzaak van allerlei ellende.
Zoals ik al zei dus: LEZEN. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Op de voorpagina van het Slackware topic heeft adri iets geschreven over Kslackcheck, om de slackwareprogjes up2date te houden. Dit heb ik geinstalleerd, maar als ik het opstart (als root) krijg ik de melding: Network problems. Check you internet connection before running Kslackcheck.
Je hoeft Kslackcheck helemaal niet als root te draaien, en wat de foutmelding over 'network problems' betreft: dan is er een server waarnaar verwezen wordt in ~/.kslackcheck/kslackcheck.conf niet beschikbaar op dat moment, gebeurt mij ook regelmatig ;)
Pettic
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Nieuwsgierig geworden door de test van Koen_92 heb ik de Sun Virtual Box geïnstalleerd.
Onlangs had ik Ubuntu HH verwijderd omdat na de laatste automatische update mijn videokaart (Nvidia 6600 GT) en monitor (Samsung 226BW) plots niet meer werden herkend.
Dus nieuwe iso gedownload en geladen in de virtual box. Helaas ook hier geen videokaart en monitor herkend. De resolutie bleef steken op 800x600 wat gewoon te klein is. Ik heb van alles geprobeerd, maar geen hogere resolutie kunnen instellen.
Is dat een probleem van de virtual box?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dan moet je eens even in je /etc/X11/xorg.conf kijken en zorgen dat daar alles goed ingevuld is.
Bij driver moet nv staan (als je tenminste geen 3D driver geintalleerd hebt) onder Section "Monitor" en ook even kijken wat er bij horizsync en vertrefresh staat. Voor jouw monitor moet dat zijn:

Code: Selecteer alles

HorizSync 30-81
VertRefresh 56-75
Hier staat een wat andere oplossing (nogal grof geschut als je het mij vraagt), maar het bleek daar wel te werken.

Wat is trouwens de output van lspci (het kan nl. zijn dat je video-onboard roet in het eten gooit)?
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Wat Adri zegt gaat niet over VirtualBox, maar over je echte hardware.
Het is raar dat Ubuntu Hardy je hardware niet meer zou herkennen, dus misschien wil je dat nog bekijken.

Wat betreft VirtualBox: VirtualBox is een virtuele machine, waarbij er met name een virtuele grafische kaart wordt aangeboden voor oudere systemen zoals MS Windows die niet netwerktransparant kunnen werken. Als je Linux in een VM draait is het gebruikelijk om een X11 server op de host te draaien en daar de Linux applicaties mee te laten verbinden. Dan verdwijnen de meeste nadelen van een VM namelijk en kan je zelfs zonder moeite 3D hardware acceleratie gebruiken.

De grafische driver voor Ubuntu in VirtualBox, zal dus beperkt zijn.

Wat je eventueel ook makkelijk kan proberen is VMware Player & een Hardy image daarvoor downloaden. Dan hoef je echt niets te doen om het aan de praat te krijgen.

Als je bepaalde termen niet begrijpt, dan adviseer ik te googlen of gewoon hier te vragen :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Over Slackware en de dependencie checking: op de eerste plaats vermijd ik zoveel mogelijk Gnome-apps. Als je dat toch per se wilt is het misschien niet gek om Gnome te installeren.
<knip>
Ik heb natuurlijk een tijdje Gnome gebruikt, dus ik ben aan die apps gaan 'wennen'. Maar KDE is sowieso veel uitgebreider, dus bijna alle apps kunnen wel vervangen worden. Ik moet alleen nog vervangers zoeken.
Alleen Openftd is een programma waar geen KDE alternatief voor is, en daar zijn natuurlijk weer gnome-libraries voor nodig.
Gnome installeren vind ik eerlijk gezegd een beetje overbodig.
Dus de programma's die ik ergens anders vandaan haal dan de officiële slackware mirrors moet ik zelf bijhouden? Ok. Dan moet ik wel even opschrijven wat ik allemaal aan extra's heb gecompileerd/geinstalleerd.

Offtopic: Welke rssreader gebruik jij? Ik ben hier heel tevreden met Thunderbird, maar er zijn vast nog uitgebreidere.

Slapt-get ga ik denk ik niet gebruiken, dan kan ik beter een andere distro gebruiken die daar met minder problemen mee om gaat.
adri schreef:.... Een "blinde" (=automatische) upgrade is (ook op andere distro's, maak je daar geen illusies over) wel vaker de oorzaak van allerlei ellende.
Zoals ik al zei dus: LEZEN. ;)
Bij Zenwalk is de automatisch upgrade goed gegaan (ik heb geluk gehad), maar ja ook daar (heb ik al eerder gezegd) ga ik de volgende keer op de changelogs letten.
Kslackcheck gaf ook al een waarschuwing:
Afbeelding

@Manuel:
Komt die server ooit beschikbaar? Hij doet het nog steeds niet.
In kslackcheck.conf stonden nog enkele andere mirrors. Ik heb ze niet allemaal geprobeerd.
Enkele deden het wel, maar ze waren traag en ik krijg steeds een error, dat de GPG check gefaald is. Ik heb de GPG-key van de slackware site op de plaats gezet waar kslackcheck hem wilde hebben, maar nog steeds is het niet goed. Ook krijg ik 403 errors.

Moet ik wachten tot de standaard mirror het weer doet? (als dat ooit gebeurt)

@Pettic:
Misschien een simpele oplossing maar het heeft bij een vriend van mij geholpen. Hij had een soortgelijk probleem: X wilde niet starten.
Knoppix (een live distro) deed het wel. Ik heb toen de Xorg.conf (/etc/X11/xorg.conf) van knoppix naar Ubuntu gekopieerd. Dat werkte toen wel.
Je zou het wellicht kunnen proberen...
Pettic
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Op mijn pc staat standaard Windows XP en ik draai de virtual box dus onder XP.
Als ik in de box Fedora probeer heb ik wél de goede resolutie, onder Ubuntu dus niet.
Verder Google ik er altijd flink op los voordat ik sowieso vragen ga stellen.
Ik heb zo'n half jaar een dual boot XP / Ubuntu gehad. Met Ubuntu altijd problemen gehad, vooral met opstarten (hangen in Gnome) maar ook dat hij mijn toetsenbordinstellingen (VS international) niet onthoudt. Na de laatste update naar kernel 19 begonnen de echte problemen met het grafisch systeem. Ook kreeg ik plots na het opstarten niet het grafische scherm, maar zag ik de commandoregels voorbij flitsen.
Uiteindelijk was ik het zo zat, dat ik de hele Ubuntu-handel eraf gegooid heb.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:@Manuel:
Komt die server ooit beschikbaar? Hij doet het nog steeds niet.
In kslackcheck.conf stonden nog enkele andere mirrors. Ik heb ze niet allemaal geprobeerd.
Enkele deden het wel, maar ze waren traag en ik krijg steeds een error, dat de GPG check gefaald is. Ik heb de GPG-key van de slackware site op de plaats gezet waar kslackcheck hem wilde hebben, maar nog steeds is het niet goed. Ook krijg ik 403 errors.

Moet ik wachten tot de standaard mirror het weer doet? (als dat ooit gebeurt)
Ik heb ook wel eens andere servers geprobeerd, met wisselend succes, maar soms waren ook de andere servers na een tijdje niet meer bereikbaar.

Maar meestal doet alles het wel. Kslackcheck is natuurlijk ook alleen maar een hulpmiddel opdat je de updates niet met de hand hoeft te downloaden.

Het is aan te raden om je ook op de slackware-security mailing list te abonneren; je krijgt dan altijd mail als er een update is. Updates die je vervolgens via een link in die mail ook met de hand kunt downloaden :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als ik goed geïnformeerd ben wordt KSlackCheck niet meer onderhouden. Op SW 12.1 werkt het ook niet meer (althans niet bij mij en ik heb er meer berichten over gelezen). Vandaar dat ik tegenwoordig -zoals Manuel al aangaf- geabonneerd ben op de slackware-security mailing list en gebruik maak van slackpkg (staat in /extra/). Daarmee is up-to-date blijven ook een fluitje van een cent.
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Pettic schreef:Op mijn pc staat standaard Windows XP en ik draai de virtual box dus onder XP.
Als ik in de box Fedora probeer heb ik wél de goede resolutie, onder Ubuntu dus niet.
Verder Google ik er altijd flink op los voordat ik sowieso vragen ga stellen.
Ik heb zo'n half jaar een dual boot XP / Ubuntu gehad. Met Ubuntu altijd problemen gehad, vooral met opstarten (hangen in Gnome) maar ook dat hij mijn toetsenbordinstellingen (VS international) niet onthoudt. Na de laatste update naar kernel 19 begonnen de echte problemen met het grafisch systeem. Ook kreeg ik plots na het opstarten niet het grafische scherm, maar zag ik de commandoregels voorbij flitsen.
Uiteindelijk was ik het zo zat, dat ik de hele Ubuntu-handel eraf gegooid heb.
Sommige hardware werkt gewoon niet lekker op bep. distro's. Als je veel&vaak problemen hebt met Ubuntu, dan kun m.i. je beter iets anders proberen.
Wees wel gewaarschuwd met Fedora: dat is de meest bleeding edge distro die er is.
Als je gebruiksvriendelijk en degelijk wilt, dan zou je SuSE of Zenwalk eens kunnen proberen. SuSE heeft wel een beetje de reputatie wat traag te zijn (zeker op wat oudere pc's), maar zo heeft iedere distro zo'n beetje zijn voor- en nadelen...
In ieder geval, er is keus zat, dus er zit er ongetwijfeld eentje bij die jou goed zal bevallen. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ja, ik heb Kslackcheck dus maar weer verwijderd.

Ik heb me geabbonneerd op de Slackware security mailing list.

Verder heb ik me systeem nu geupdate met slackpkg. (en typ ik dit dus in Firefox 3.0.1 in Slackware).

Verder werkt het best goed hoor :)
De snelheid kan ik niet evenaren, daarvoor moet ik hem 'echt' installeren. Ik heb nog 20GB over (ongepartitioneerd), daar zou ik hem op kunnen zetten...

Maar nog 2 dingen:
1. de scrollwiel werkt niet, ik kan niet scrollen (wel copy/pasten, dus klikken werkt wel.)
Ik heb dit al geprobeerd:
fietser schreef: Als eerst /etc/X11/xorg.conf, voor mijn scrollwieltje en monitor.
#copy past van linuxQuestions
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "Auto" # Auto detect
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
2. heeft Slackware ook een bootscreen? Ik zie nu alleen maar witte letters voorbij flitsen.
fietser
    unknown unknown

Bericht door fietser »

Tja, hetzelfde staat in mijn ;
etc/X11/xorg.conf
# Option "ChordMiddle"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
### Identifier "Mouse1"
EndSection
Ook al is een andere muis geprobeert?

Als je direct de letters ziet, zal lilo wel direct Slackware opstarten.
Lees je lilo.conf er is op na
Bij mijn heb ik timeout = 150 staan
Vergeet niet lilo na verandering op nieuw te laden . Als root lilo invoeren.
Het standaart boot plaatje bij Slackware 12.1 heet slack.bmp en staat in /boot.
Met de Gimp kun je het plaatje bewerken.

Veel plezier met je systeem.
Groeten.
Slackware 14.1
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, ik had hem ook van jou.

Ik heb inmiddels een andere muis geprobeerd, maar geen resultaat, nog steeds geen scrollwiel.

Verder over Lilo:
Ja dat bootscreen krijg ik te zien, met een timer van 2 minuten (moet ik nog lager zetten)

Maar dat bedoelde ik niet,
Ik bedoel het scherm dat komt zodra je in Lilo op <enter> drukt. Dan krijg je allemaal witte letters die voorbij vliegen en gaat Slackware opstarten.
Kan ik daar ook een bootscreen krijgen met voortgangsbalk?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Probeer dit eens:

Option         "Protocol" "IMPS/2"
i.p.v.

X herstarten (Alt+Ctrl+Backspace) eb dab zou die het moeten doen (bij mij wel tenminste en ik moet zelf ook altijd die regel toevoegen om het wieltje te laten scrollen).

Wat die letters betreft: je kunt dat wel aanpassen, maar da's vrij tricky (je zou de eerste niet zijn die daarmee zijn installatie om zeep helpt), bovendien vind ik het wel praktisch, je kunt gelijk zien of er wat mis is. ;)
Afbeelding
Plaats reactie