Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die oude schijf erbij zetten was ik wel van plan, maar ik heb vandaag die pc thuis gekregen en na een nadere inspectie laat ik het maar. Er is erg weinig ruimte in die kast en in principe zou hij erbij moeten kunnen, maar ik vrees dat er beschadigingen op gaan treden en dan ben je net even wat verder van huis...
Ben nu Slack aan het installeren. :)
Wordt een dualboot (HD is 40 GB, dus dat moet kunnen).

Jammer wel van die oude HD, want het is inderdaad mogelijk (met wat geknutsel) om dat allemaal weer werkend te krijgen.
Dat kan in principe met Windows ook hoor, maar de kans op foutmeldingen is dan wel veel groter.
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En dit typ ik alweer vanaf mijn "nieuwe" pc.
Powered by Slackware Linux. 8)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Inmiddels bron van felle discussies is het nieuwe logo van Slackware:

Afbeelding
Dat is het nieuwe logo en zoals je ziet is het een flip-over, d.w.z. dat je de afbeelding kunt omdraaien en er dan hetzelfde uitziet.

Om heel eerlijk te zijn, ik vind het lelijk en ben blij dat ik pas nog een Slackware pet gekocht heb waar dat oude logo nog op staat...
Afbeelding
fietser
    unknown unknown

Bericht door fietser »

Helemaal mee eens dat het een lelijk logo is.

Op 13 -aug mijn Slackware 12.1 DVD binnen gekregen.
(Zoals gezegd besteld na mijn vakantie.)
Te samen met de voeding van mijn computer kast,waar ik dus 4maanden op gewacht heb.
Garantie afhandeling gaat niet zo snel bij zercom computers Eindhoven.

Enfin de boel draait weer, en nu met Slackware 12.1.
Die nieuwe boot logo is wel mooi om te zien, beter dan die rode vlek van eerder.
Ik heb er wel wat aan verandert, achter Slackware staat nu 12.1.
Verder gedaan zoals beschreven in die andere Slackware draadje.
Groeten.
Slackware 14.1
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

fietser schreef: Enfin de boel draait weer, en nu met Slackware 12.1.
Die nieuwe boot logo is wel mooi om te zien, beter dan die rode vlek van eerder.
Ja, mooi hè.
fietser schreef: Ik heb er wel wat aan verandert, achter Slackware staat nu 12.1.
Verder gedaan zoals beschreven in die andere Slackware draadje.
Groeten.
Hoe heb je dat getal erachter gezet?
Met de Gimp (o.i.d.) aan het knutselen geweest?
Afbeelding
fietser
    unknown unknown

Bericht door fietser »

Ja met de GIMP, het was wel even zoeken.
Voor ik door had dat het de GNU Image Manipulation Program is .
Bij Slackware 12.0 staat er The GIMP in het menu bij graphics
Bij Slackware 12.1 staat er dus GNU Image Manipulation Program.
De icoontje s zijn ook verandert (zoek de verschillen)
Groeten.
Slackware 14.1
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

fietser schreef:Ja met de GIMP, het was wel even zoeken.
Voor ik door had dat het de GNU Image Manipulation Program is .
Bij Slackware 12.0 staat er The GIMP in het menu bij graphics
Bij Slackware 12.1 staat er dus GNU Image Manipulation Program.
De icoontje s zijn ook verandert (zoek de verschillen)
Groeten.
Klopt, ligt volgens mij niet aan Slack trouwens, maar aan de Gimp zelf (ik had op SW 12) al een nieuwere versie van de Gimp en die heette ook al zo). ;)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat ik ook steeds meer ga waarderen aan Fluxbox is het gebruik van tabs. Op dezelfde manier als in FF dus.
Je pakt met de middelste muisknop gewoon het venster dat je samen wilt voegen en sleept dat naar het venster waarmee je het samen wilt voegen. Zo heb ik op dit moment (en wel vaker) FF, TB, Xfe en rxtv samengevoegd.
Zie voor meer info hier.
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog even wat Slackware nieuws: in Slackware current (zeg maar de alpha versie van de volgende stabiele Slack versie) is KDE 4 opgenomen. Niet als standaard (dat is KDE 3.5.10), maar het is wel opgenomen in /testing.
Als ik me niet vergis kun je niet beide versies tegelijk geïnstalleerd hebben (zonder een enorme hoop gedoe), je zult dus moeten kiezen.
Patrick Volkerding schreef:Wed Aug 13 09:21:45 CDT 2008
l/poppler-0.8.5-i486-2.tgz: Added Qt4 support.
testing/packages/kde4: Added KDE version 4.1 to testing! :-)
Thanks to Robby Workman and Heinz Wiesinger for all the packaging and testing
help, and of course to the whole KDE community for helping to bring the Linux
desktop to a whole new level of appearance and ease of use. I've installed
this on my main email/browsing/general machine and as far as I'm concerned
there's just no looking back. It's really a big step forward.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Wat ik ook steeds meer ga waarderen aan Fluxbox is het gebruik van tabs. Op dezelfde manier als in FF dus.
Je pakt met de middelste muisknop gewoon het venster dat je samen wilt voegen en sleept dat naar het venster waarmee je het samen wilt voegen. Zo heb ik op dit moment (en wel vaker) FF, TB, Xfe en rxtv samengevoegd.
Zie voor meer info hier.
Inmiddels heb ik hier ook eens fluxbox op getest. Ik had hem al eerder geactiveerd in xwmconfig (zie dat andere topic), maar KDM luistert hier dus niet naar.

Nu heb ik hem dus in KDM geselecteerd.
En het werkt best mooi! Snel, en makkelijk. (ook dat tabben ;) )

Eerlijk gezegd een stuk beter dan Windowmaker, dus ik heb hem ook maar op de oude laptop gezet.

Ook deed gnome bij mijn broertje weer vreemd. Aangezien hij maar 3 programma's gebruikt leek mij fluxbox wel wat voor hem. Menu aangepast zodat alleen zijn nodige programma's zichtbaar waren en klaar is kees.
En ja: Hij vindt het super fijn werken, precies wat hij nodig had.
Wel grappig dat iemand met een dualcore pc het liefst fluxbox gebruikt :)

Edit:
Ik wilde eens een minimal Ubuntu installatie proberen te maken in Virtualbox, met fluxbox firefox en pidgin.
Ik nam de alternate cd en installeerde een commandline system.
Toen wilde ik X installeren met: sudo apt-get install xorg.

Toen kwam er een zooi mee! Ubuntu wilde naast Xorg ook alle drivers installeren (radeon, nv, sis, via enz.)
Ik vond het meevallen dat het in totaal slechts 50mb ruimte in nam, maar het waren wel 65 packages!

Maar dit is wel een voorbeeld dat er ook veel zooi mee kan komen met automatisch dependencies installeren, want al die extra drivers zijn natuurlijk niet nodig als je niet eens over de hardware beschikt waar die drivers voor zijn.
Op een snellle pc is dat niet erg, maar hiermee heb ik wel gezien dat ik Ubuntu nooit op een oudere pc ga installeren!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Op een snellle pc is dat niet erg, maar hiermee heb ik wel gezien dat ik Ubuntu nooit op een oudere pc ga installeren!
Dat leer je snel af ja. ;)
Afbeelding
stevenb
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

Hoi,

Inmiddels ben ik terug van vakantie. Daar heb ik het leuk gehad.
Voor school moest ik dit jaar een laptop kopen. Het is een dual-core 2,5ghz met 4GB ram.
Hier heb ik Windows XP en Slackware 12.1 opgezet. Windows XP was trouwens best moeilijk te vinden, het is bijna allemaal Vista.

Over Slackware heb ik een paar vragen. Ten eerste werkt het geluid niet. Ik heb alsaconf gedraait, en deze heeft mijn geluidskaart gevonden en goed ingesteld. Alleen hoor ik geen geluid.

Ten tweede het draadloos internet. Hoe krijg ik dat aan de praat? Kwifimanager geeft aan dat er geen netwerken in de buurt zijn. Deze zijn er echter wel, want Windows XP kan ze wel vinden.
Als ik in de terminal ifconfig typ, zie ik mijn draadloos netwerkadapter er tussen staan, dus deze wordt herkend.

Als laatste
start Slackware heel erg traag op. Trager dan mijn Athlon 2 ghz! Vooral het 'loading linux......................' duurt heel erg lang, wel meer dan een minuut.
Ik heb al de optie 'compact' aan Lilo toegevoegd, maar dat werkte niet.

Kan iemand mij hiermee helpen?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

stevenb schreef: Over Slackware heb ik een paar vragen. Ten eerste werkt het geluid niet. Ik heb alsaconf gedraait, en deze heeft mijn geluidskaart gevonden en goed ingesteld. Alleen hoor ik geen geluid.
En heb je daarna alsamixer gedraaid (en alle schuifjes opengezet)?
stevenb schreef: Ten tweede het draadloos internet. Hoe krijg ik dat aan de praat? Kwifimanager geeft aan dat er geen netwerken in de buurt zijn. Deze zijn er echter wel, want Windows XP kan ze wel vinden.
Als ik in de terminal ifconfig typ, zie ik mijn draadloos netwerkadapter er tussen staan, dus deze wordt herkend.
Ik vermoed dat je met ndiswrapper aan de slag zult moeten (maar laat eerst de output van lspci een zien).
Ik heb zelf geen ervaring met wireless, maar Alien Bob (Eric Hameleers) heeft een Slackware wiki waar je vast wel de nodige info kunt vinden (ook over ndiswrapper, als dat nodig is): http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... d=wireless
stevenb schreef: Als laatste
start Slackware heel erg traag op. Trager dan mijn Athlon 2 ghz! Vooral het 'loading linux......................' duurt heel erg lang, wel meer dan een minuut.
Ik heb al de optie 'compact' aan Lilo toegevoegd, maar dat werkte niet.

Kan iemand mij hiermee helpen?
En heb je nadien wel lilo (als root) gedraaid?
Afbeelding
stevenb
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

adri schreef: En heb je daarna alsamixer gedraaid (en alle schuifjes opengezet)?
Ja, toen had ik nog steeds geen geluid.
Met een Ubuntu live-cd heb ik trouwens wel geluid.

adri schreef: Ik vermoed dat je met ndiswrapper aan de slag zult moeten (maar laat eerst de output van lspci een zien).
Ik heb zelf geen ervaring met wireless, maar Alien Bob (Eric Hameleers) heeft een Slackware wiki waar je vast wel de nodige info kunt vinden (ook over ndiswrapper, als dat nodig is): http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... d=wireless
ndiswrapper? Dat is toch alleen nodig als je kaart helemaal niet herkend wordt?
Op diezelfde Ubuntu live cd deed het draadloos internet het trouwens wel.

Dit is de output van lspci:

Code: Selecteer alles

bash-3.1# lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 0c)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 PCI Express Root Port (rev 0c)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 5 (rev 03)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 6 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8600M GT (rev a1)
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
08:00.0 Memory controller: Intel Corporation Turbo Memory Controller (rev 01)
0c:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN Network Connection (rev 61)
0e:06.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)
0e:06.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)
0e:06.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)
bash-3.1#      
Verder start hij nu wel goed op :)
Lilo intikken was het enige wat ik daarvoor moest doen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat je geluid betreft: je hebt gewoon een rotkaart (kun je er geen andere inzetten)?. :)
Ik lees er tenminste veel klachten over.
Misschien helpt het als je Alsa update (maar heb er een beetje een hard hoofd in), in ieder geval kun je hier veel meer info vinden:
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page

Vreemd is eigenlijk wel dat Alsa 1.0.15 (die al op Slackware 12.1 staat) eigenlijk wel -min of meer- zou moeten werken op die kaart.

Misschien eens met Kmix (en dan m.n. door allerlei mogelijkheden in het mixervenster te proberen) kijken of je er geen geluid uit krijgt.

Ik weet niks van draadloos gedoe (dus ik kan er gigantisch naast zitten), maar hoe je dat aan de praat krijgt kun je denk ik toch best in die Alien wiki lezen.
Overigens, dat de kaart herkend wordt wil niet zeggen dat die ook ondersteund wordt (en daar komt ndiswrapper om de hoek kijken).

Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tou ... Tools.html
Afbeelding
Plaats reactie