Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nee modprobe rt73 geeft:
# modprobe rt73
FATAL: Module rt73 not found.

En die avatar is een mix van plaatjes van internet, met gimp gemaakt. Niet dat ik zo geweldig ben in fotobewerken...
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Ik heb dus gedaan zoals daar stond:
ifconfig wlan0 up
iwconfig essid mijnssid key mijnwpakey
dhcpcd wlan0
Probeer dhcpcd eens in debug-mode te starten (zie ook mijn vorige post) - dat geeft misschien wat extra indicaties over het hoe en waarom:

Code: Selecteer alles

# dhcpcd -k wlan0
# dhcpcd -d wlan0
Koen_92 schreef: Toen heb ik de in de terminal als root: netpkg upgrade all gedaan.
Dat duurde wel lang! na rebootten waren er een aantal plaatjes veranderd. Op www.zenwalk.org stond dat versie 5.2 was gerealised. Klopt het dat ik nu zenwalk 5.2 heb?
Yep! Sinds de 5.2 release bevatten de "current" repository's de packages van Zenwalk 5.2, terwijl de "snapshots" dat stadium intussen alweer zijn gepasseerd, en toewerken naar de hierop volgende release (5.4, 6.0, ...?).
Koen_92 schreef: Ik heb nog wel een ander probleem op Zenwalk: mijn floppydriver werkt niet.
Werkt hij ook niet via de bestandsbeheerder? Daarin zou je een floppy via HAL moeten kunnen aankoppelen op /media/floppy. De aanduiding van het apparaat die dan wordt gebruikt is overigens /dev/floppy/0, en niet /dev/fd0. Kijk anders eens of het apparaat wel herkend wordt bij het opstarten van het systeem:

# dmesg|grep -i "fd"
Wist je trouwens dat het Zenwalk forum sinds kort ook een Nederlandstalige rubriek kent? Handig voor het geval dat we er hier echt niet uitkomen :P.
Koen_92 schreef: Verder heb ik Virtualbox geinstalleerd, ik zit er over te denken om Slackware 12.1 daarin eens een keertje te testen (met kde), ik heb nu toch genoeg tijd. (adri je hebt me nieuwsgierig gemaakt Wink ).
Ha, dat geldt ook wel voor mij :). Ik heb een tijdje geleden deze link gevonden, die vertelt hoe je je eigen Slackware-gebaseerde ISO kunt samenstellen door selectief packages te selecteren uit de repo's. Hoewel de informatie al enige jaren oud is klinkt het wel als iets wat de moeite waard is om eens uit te proberen. Zo komt een single-CD Slackware met GUI misschien toch nog binnen bereik 8).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Ha, dat geldt ook wel voor mij :). Ik heb een tijdje geleden deze link gevonden, die vertelt hoe je je eigen Slackware-gebaseerde ISO kunt samenstellen door selectief packages te selecteren uit de repo's. Hoewel de informatie al enige jaren oud is klinkt het wel als iets wat de moeite waard is om eens uit te proberen. Zo komt een single-CD Slackware met GUI misschien toch nog binnen bereik 8).
Ben benieuwd!
Laat eens weten als je zover bent.

Toevallig loopt er momenteel een topic op LinuxQuestions.org over de poging om Slackware op 256 MB te krijgen, misschien heb je daar ook wat aan: http://www.linuxquestions.org/questions ... page2.html
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Gisteren had ik de hele dag geen internet. We zijn namelijk overgestapt van Planet naar Telfort (van 1,5mbps naar 8mbps, en kost niets meer). Dit is heel makkelijk gegaan, alleen de telefoon werkt nog niet, die komt morgen pas.
rener schreef: Probeer dhcpcd eens in debug-mode te starten (zie ook mijn vorige post) - dat geeft misschien wat extra indicaties over het hoe en waarom:
Dan krijg ik dit terug:
dhcpcd[1351]: timed out waiting for a valid DHCP server response

Verder heb ik op dezelfde manier geprobeerd om een verbinding via draad te maken, en dat lukte. (nu weet ik dus ook hoe dat moet)

Toch doe ik nu ergens iets fout.
rener schreef: Yep! Sinds de 5.2 release bevatten de "current" repository's de packages van Zenwalk 5.2, terwijl de "snapshots" dat stadium intussen alweer zijn gepasseerd, en toewerken naar de hierop volgende release (5.4, 6.0, ...?).
OK! :)
Dat gaat dan een stuk makkelijker dan bij Ubuntu, daar krijg je vaker problemen met upgraden (en daardoor doe ik bij ubuntu altijd een cleaninstall)
rener schreef: Werkt hij ook niet via de bestandsbeheerder? Daarin zou je een floppy via HAL moeten kunnen aankoppelen op /media/floppy. De aanduiding van het apparaat die dan wordt gebruikt is overigens /dev/floppy/0, en niet /dev/fd0. Kijk anders eens of het apparaat wel herkend wordt bij het opstarten van het systeem:
dmesg geeft niets terug.
/dev/floppy/0 bestaat niet, en in de bestandsbeheerder staat geen floppydrive. (er staat trouwens ook geen cdrom drive, maar die komt zodra je er een cd in doet)
rener schreef: Wist je trouwens dat het Zenwalk forum sinds kort ook een Nederlandstalige rubriek kent? Handig voor het geval dat we er hier echt niet uitkomen :P
Ja, handig! Zoals ik al eerder zei is mijn engels niet al te best :)

Slackware:
Waarom zou Slackware per see op 1 cd gezet moeten worden? De dvd werkt toch ook goed?
En als je op een oudere pc geen dvd-drive hebt, kun je altijd nog een installatie via nfs of ftp doen, dan heb je alleen een bootfloppy nodig.
Die dvd is met mijn nieuwe telfort trouwens in 1,5 uur te downloaden, iets waar ik vroeger een halve dag voor nodig zou hebben 8)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: dhcpcd[1351]: timed out waiting for a valid DHCP server response
Hmm, je zou eens kunnen proberen om de timeout van het dhcpcd commando hoger in te stellen via de "-t" switch, zie

$ man dhcpcd
voor meer informatie hierover. Staat er verder nog aanvullende informatie in /var/log/messages of /var/log/debug? Misschien is deze suggestie ook de moeite waard om eens te proberen?
Koen_92 schreef: Verder heb ik op dezelfde manier geprobeerd om een verbinding via draad te maken, en dat lukte. (nu weet ik dus ook hoe dat moet)
Dat klinkt als een flinke stap in de goede richting :). Als je dit soort commando's beheerst ga je op den duur de grafische tools misschien niet eens meer missen ...
Koen_92 schreef: OK! Smile
Dat gaat dan een stuk makkelijker dan bij Ubuntu, daar krijg je vaker problemen met upgraden (en daardoor doe ik bij ubuntu altijd een cleaninstall)
Tja, maar helaas kent ook Zenwalk geen simpel "tover"-commando om altijd en overal op een "nette" manier te upgraden. Een Zenwalker die op regelmatige basis zijn systeem bijwerkt via "netpkg upgrade" wordt eigenlijk geacht de changelogs te volgen die zowat dagelijks op de Zenwalk homepage wordt gepost. Deze changelogs vermelden of er ingrijpende wijzigingen in de software hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld een xorg upgrade. In zo'n geval kunnen aanvullende stappen nodig zijn. In jouw geval kun je voor een compleet overzicht van de upgrade van 5.0 naar 5.2 deze instructies volgen - de wijzigingen uit de changelog zijn daarin verzameld.
Koen_92 schreef: Waarom zou Slackware per see op 1 cd gezet moeten worden? De dvd werkt toch ook goed?
En als je op een oudere pc geen dvd-drive hebt, kun je altijd nog een installatie via nfs of ftp doen, dan heb je alleen een bootfloppy nodig.
Eén enkele CD vind ik zelf heel praktisch, mede omdat mijn CD-rek intussen ruimschoots voorzien is van software die in razend tempo aan het verouderen is :). Daarbij komt dat ik waarschijnlijk alles op één CD kwijt kan door alleen de packages te selecteren die ik daadwerkelijk gebruik. Het installeren en op smaak maken van zo'n "custom" distributie hoeft daarna minder tijd in beslag te nemen, en dat kan aardig oplopen als je hem op meerdere plaatsen installeert. Maar los van de praktische overwegingen: het lijkt me ook gewoon leuk om eens te uit te proberen, als experiment. Nu nog even de tijd ervoor vinden, helaas heb ik geen grote vakanties meer ;) ...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als ik me niet vergis is de standaard instelling (althans bij Slackware) dat floppies alleen geopend kunnen worden door root (maar dan wel op de 'ouderwetsche' manier: mount /mnt/floppy).

Edit:
Even later (ik gebruik eigenlijk nooit floppies meer...), het is mogelijk om voor gewone gebruikers de floppy beschikbaar te maken, dat doe je door vóór /dev/fd0 in je /etc/fstab een hash zetten (#, zoals bij /dev/cdrom).
En zorg dat je users in /etc/group bij floppy staan.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:Als ik me niet vergis is de standaard instelling (althans bij Slackware) dat floppies alleen geopend kunnen worden door root (maar dan wel op de 'ouderwetsche' manier: mount /mnt/floppy).

Edit:
Even later (ik gebruik eigenlijk nooit floppies meer...), het is mogelijk om voor gewone gebruikers de floppy beschikbaar te maken, dat doe je door vóór /dev/fd0 in je /etc/fstab een hash zetten (#, zoals bij /dev/cdrom).
Maar ook in het geval van een permissie-probleem mag je toch nog hopen op een levensteken bij het opstarten via "dmesg", en dat was er in dit geval niet. De verklaring voor het uitvallen van de floppy is misschien te zoeken in deze hoek. In de nieuwste Zenwalk wordt de floppy kernel module niet meer standaard geladen, dus die is waarschijnlijk inderdaad verouderd verklaard. Gelukkig is deze wel weer vrij eenvoudig via Zenpanel te activeren.
Mijn "oude" PC, de laatste in mijn bezit met een floppy drive, draait nog de oude 5.0 versie, dus vandaar dat het daar wel functioneerde.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef:
adri schreef:Als ik me niet vergis is de standaard instelling (althans bij Slackware) dat floppies alleen geopend kunnen worden door root (maar dan wel op de 'ouderwetsche' manier: mount /mnt/floppy).

Edit:
Maar ook in het geval van een permissie-probleem mag je toch nog hopen op een levensteken bij het opstarten via "dmesg", en dat was er in dit geval niet.
Daar heb je gelijk in. Te snel gelezen. :oops:
rener schreef: De verklaring voor het uitvallen van de floppy is misschien te zoeken in deze hoek. In de nieuwste Zenwalk wordt de floppy kernel module niet meer standaard geladen, dus die is waarschijnlijk inderdaad verouderd verklaard. Gelukkig is deze wel weer vrij eenvoudig via Zenpanel te activeren.
Mijn "oude" PC, de laatste in mijn bezit met een floppy drive, draait nog de oude 5.0 versie, dus vandaar dat het daar wel functioneerde.
Raar...
Zenwalk is toch wel een beetje een "oude-pc-distro" (net zoals Slackware trouwens) en daar zitten vrijwel altijd nog diskettestations in.
Dus om er die ondersteuning dan uit te smurfen, hmmm.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Omdat we nieuw internet hebben, hebben we ook een nieuwe router, daar ben ik vandaag eens in gaan kijken. Zo kwam ik er achter dat het met deze router wel mogelijk is de draadloze beveiliging uit te schakelen. Dat heb ik dus maar eens gedaan.
En?
Toen werkte het wel allemaal!
dhcpcd deed het gelijk (net als bij een bedrade verbinding).
En ik had dus internet :D

Het probleem zit dus duidelijk in de wpa-beveiliging. Iets dat ik morgen maar eens (nu is het een beetje laat) ga bestuderen.
rener schreef: Tja, maar helaas kent ook Zenwalk geen simpel "tover"-commando om altijd en overal op een "nette" manier te upgraden. Een Zenwalker die op regelmatige basis zijn systeem bijwerkt via "netpkg upgrade" wordt eigenlijk geacht de changelogs te volgen die zowat dagelijks op de Zenwalk homepage wordt gepost. Deze changelogs vermelden of er ingrijpende wijzigingen in de software hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld een xorg upgrade. In zo'n geval kunnen aanvullende stappen nodig zijn. In jouw geval kun je voor een compleet overzicht van de upgrade van 5.0 naar 5.2 deze instructies volgen - de wijzigingen uit de changelog zijn daarin verzameld.
Oei, die upgrade heb ik dus helemaal verkeerd gedaan. Gelukkig werkt alles nog. De volgende keer dus even beter kijken. Dit is zoiets dat ik niet meer vergeet :)
rener schreef: Eén enkele CD vind ik zelf heel praktisch, mede omdat mijn CD-rek intussen ruimschoots voorzien is van software die in razend tempo aan het verouderen is Smile. Daarbij komt dat ik waarschijnlijk alles op één CD kwijt kan door alleen de packages te selecteren die ik daadwerkelijk gebruik. Het installeren en op smaak maken van zo'n "custom" distributie hoeft daarna minder tijd in beslag te nemen, en dat kan aardig oplopen als je hem op meerdere plaatsen installeert. Maar los van de praktische overwegingen: het lijkt me ook gewoon leuk om eens te uit te proberen, als experiment. Nu nog even de tijd ervoor vinden, helaas heb ik geen grote vakanties meer Wink ...
Voor het cd-rek: Koop cdrw's. Voor iedere distro eentje waar je altijd de nieuwste, of de bijna-nieuwste versie op bewaar. Bij mij werkt dat in ieder geval ideaal.
De 'bijzondere' versies kun je altijd nog op een gewone cd branden.
Maar ik snap je punt wel, bij Slackware worden volgens mij een hele hoop programma's meegeleverd die voor jou niet nodig zullen zijn.
Ook snap ik dat het leuk is om te proberen zo'n cd te maken :)

En de floppy: Ik heb gelezen wat jullie allemaal geschreven hebben, uiteindelijk was het de kernelmodule aanvinken in het zenpanel. Toen kon ik hem als gewone user mounten (op /dev/fd0, zo staat hij ook in fstab)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef: Toevallig loopt er momenteel een topic op LinuxQuestions.org over de poging om Slackware op 256 MB te krijgen, misschien heb je daar ook wat aan: http://www.linuxquestions.org/questions ... page2.html
Hij is gebookmarked (gebladwijzerd :?), dank je! Hier zie je dus ook een typische doelgroep voor een geminiaturiseerde Slackware-installatie - gebruikers van hardware met een beperkte opslagcapaciteit. Maar ook als je bijvoorbeeld veel met virtuele omgevingen werkt, die vaak maar één specifiek toepassingsgebied hebben, wil je de basis-images niet te groot hebben, zodat de uitwisseling ervan wordt vereenvoudigd. En voor sommige "netbooks" met (momenteel) beperkte schijfcapaciteit kan het ook een uitkomst zijn.
adri schreef: Zenwalk is toch wel een beetje een "oude-pc-distro" (net zoals Slackware trouwens) en daar zitten vrijwel altijd nog diskettestations in.
Dus om er die ondersteuning dan uit te smurfen, hmmm.
Als dit onderwerp ergens ter sprake komt wordt Zenwalk meestal geafficheerd als een moderne distro, die niet speciaal gericht is op oudere PC's, maar dat de manier waarop het geheel is opgezet is ervoor zorgt dat het ook op een oudere generatie hardware nog prima draait. Maar de groep gebruikers met oudere systemen maakt intussen wel een belangrijk deel uit van de community, dus inderdaad: hmmm ...
Koen_92 schreef: Omdat we nieuw internet hebben, hebben we ook een nieuwe router, daar ben ik vandaag eens in gaan kijken. Zo kwam ik er achter dat het met deze router wel mogelijk is de draadloze beveiliging uit te schakelen. Dat heb ik dus maar eens gedaan.
En?
Toen werkte het wel allemaal!
dhcpcd deed het gelijk (net als bij een bedrade verbinding).
En ik had dus internet Very Happy
Dus dan is nu in ieder geval het kringetje rond :). Zo langzamerhand begon ik stiekem te vrezen dat die oudere laptop het misschien hardwarematig allemaal niet meer trok, maar nu denk ik dat alle oudere laptops van 233 MHz en hoger een enorme koersstijging gaan doormaken op de veilingsites. Ze zijn ineens weer prima bruikbaar :).
Alleen: nu die beveiliging nog. Misschien kan je uit de nieuwe router ook meer informatie halen over het mislukken van de beveiligde verbinding. Bijvoorbeeld in de vorm van gelogde verbindingsgegevens.
Koen_92 schreef: Voor het cd-rek: Koop cdrw's. Voor iedere distro eentje waar je altijd de nieuwste, of de bijna-nieuwste versie op bewaar. Bij mij werkt dat in ieder geval ideaal.
De 'bijzondere' versies kun je altijd nog op een gewone cd branden.
:) Bedankt voor de tip - ik gebruikte al langer een CD-RW voor Zenwalk, en die heeft de hele range van 3.0 tot en met 5.0 langs zien komen. Dat CD-rek was eigenlijk overdrachtelijk bedoeld - uiteindelijk wil ik toe naar een ISO-bestand dat niet groter is als voor mijn persoonlijk gebruik noodzakelijk. Dat bestand kan ik vervolgens bijvoorbeeld op een USB-schijf zetten, en snel ergens neerzetten: als een complete installatie, of als een virtuele omgeving in b.v. vmware of virtualbox. Met zo'n ISO werk je dan feitelijk wat fijnmaziger: niet meer op distributie-, maar op package-niveau. Dat is de theorie, maar nu nog de praktijk ;).
Koen_92 schreef: En de floppy: Ik heb gelezen wat jullie allemaal geschreven hebben, uiteindelijk was het de kernelmodule aanvinken in het zenpanel. Toen kon ik hem als gewone user mounten (op /dev/fd0, zo staat hij ook in fstab)
Bij mij staat er geen vermelding van een floppy-drive in /etc/fstab. HAL verzorgt de mount procedure geheel zelfstandig zodra de floppy wordt geactiveerd (bijvoorbeeld via het desktop icoon). Het aankoppelpunt wordt in dat geval bij mij dus /dev/floppy/0.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Hij is gebookmarked (gebladwijzerd :?), dank je! Hier zie je dus ook een typische doelgroep voor een geminiaturiseerde Slackware-installatie - gebruikers van hardware met een beperkte opslagcapaciteit. Maar ook als je bijvoorbeeld veel met virtuele omgevingen werkt, die vaak maar één specifiek toepassingsgebied hebben, wil je de basis-images niet te groot hebben, zodat de uitwisseling ervan wordt vereenvoudigd. En voor sommige "netbooks" met (momenteel) beperkte schijfcapaciteit kan het ook een uitkomst zijn.
Het grote probleem (althans, zo begrijp ik het) is de kernel.
Mini-distro's als DSL en Feather gebruiken niet geheel toevallig een 2.4 kernel. Die zijn nu eenmaal een stuk kleiner.
Als je toch een 2.6 kernel wilt (wat begrijpelijk is als je met moderne software wilt werken), dan kom je daarmee toch veel eerder in de problemen qua ruimte.
Dilemma's, dillema's... ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Met de laptop: Ik weet het niet meer :cry:
Ik ben eerst dit topic terug gaan bladeren, er zaten nog handige links in waaronder:
http://rt2x00.serialmonkey.com/phpBB/vi ... &sk=t&sd=a

Verder stond in de readme van de driver nog dat dit bestand veranderd moest worden (met vi -b):
/etc/wireless/RT73STA/rt73sta.dat

Daarin kun ik ook nog allerlei instellingen in veranderen (wpa stond daar nog op off)
Maar na die op on gezet te hebben, en gereboot te hebben werke het nog steeds niet. Met iwpriv heb ik alle wpa sleutels en wachtwoorden ingevoerd (iwconfig key <wpakey> kan helemaal niet dat is voor WEP)

Vreemd is dat bij iwconfig de encryption nog steeds op off staat, wat ik ook probeer.

Ook deze heb ik geprobeerd (let op de eerste post, bij mij bevriest hij niet):
http://rt2x00.serialmonkey.com/phpBB/vi ... 61&start=0

Maar nog steeds encryption off bij iwconfig.
En ik krijg nog steeds geen ipadres met dhcpcd.

Ik heb ook nog in de router gekeken, maar daar zijn geen logs te vinden over wireless of andere verbindingsgegevens, deze zijn ook niet aan te zetten.

Op de één of andere manier ben ik nu al 2 uur achter elkaar met die laptop aan het klooien, en nog steeds geen resultaat.

Ik geef niet snel iets op (iets dat jullie misschien al weten), maar nu weet ik echt helemaal geen andere uitweg meer.......

rener schreef: Bij mij staat er geen vermelding van een floppy-drive in /etc/fstab. HAL verzorgt de mount procedure geheel zelfstandig zodra de floppy wordt geactiveerd (bijvoorbeeld via het desktop icoon). Het aankoppelpunt wordt in dat geval bij mij dus /dev/floppy/0.
Ik weet het niet zeker meer, maar het kan zijn dat ik de regel mee heb gekopieerd uit de fstab van ubuntu toen ik de 3 windows-partities ging overnemen.
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Ik geef niet snel iets op (iets dat jullie misschien al weten), maar nu weet ik echt helemaal geen andere uitweg meer.......
Wmah, gewoon geen WPA gebruiken. http://www.openssh.org is eigenlijk misschien ook wel zo handig om je verbinding te beveiligen. 8)

Het voordeel is dan dat het netwerk dan voor een aantal basis protocollen (DHCP, DNS) gewoon open staat, dus kun je het delen, voor zover je dat wil, en daarnaast kun je toch aardig veilig internet bankieren. (als je dat al wil)
FON en Air-Stream zijn leuke voorbeelden van hoe leuk open WLANs kunnen zijn.

Veilig surfen, zonder dat iemand kan afluisteren met tcpdump, gaat dan bijvoorbeeld via SSH port forwarding naar een HTTP-proxy op je Linux/BSD firewall. :D

Zo draai ik nu een open Jabberd2 server op m'n wireless LAN. Iedereen in de buurt mag daar gebruik van maken. Voor zover ze begrijpen wat het is, en hoe het werkt :lol:

Edit: IPSec is evt een ander beveiligings alternatief, maar misschien iets moeilijker te configureren.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het is een oplossing om toch veilig draadloos te kunnen internetten alleen:

1. Een open netwerk is leuk, maar wij leven hier verlaten, dus maar weinig mensen zullen er gebruik van maken.
Aan de andere kant is beveiliging hier niet noodzakelijk, maar niet overbodig volgens mij.

2. Het lijkt me moeilijk te configureren, omdat bijvoorbeeld de rest hier thuis Windows heeft. En mijn ervaring is nog niet genoeg met deze dingen.

3. Ook ben ik met de laptop dan verbonden met thuis: Als ik er ergens mee naar toe gaan waar ze wel wpa gebruiken, kan ik dus niet verbinden.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Verder stond in de readme van de driver nog dat dit bestand veranderd moest worden (met vi -b):
/etc/wireless/RT73STA/rt73sta.dat
Hoorde dat bestand niet bij de driver van de ASUS-CD, die dus niet aan de praat te krijgen was? Het lijkt me dat dit niet de goede "readme" is ... Dit komt uit de readme van de serialmonkey driver:

3. Set encryption if needed

a) WEP (802.11b)
   Choose the authentication mode (open/restricted):
      # iwconfig wlan0 key open
   Or:
      # iwconfig wlan0 key restricted
   Set the encryption key:
      # iwconfig wlan0 key <KEY>

b) WPA (802.11g)
   Set the authentication mode:
      # iwpriv wlan0 set AuthMode=WPAPSK
   Set the encryption key:
      # iwpriv wlan0 set WPAPSK=<KEY>
   Set the encryption type:
      # iwpriv wlan0 set EncrypType=TKIP

c) WPA2 (802.11i)
   Set the authentication mode:
      # iwpriv wlan0 set AuthMode=WPA2PSK
   Set the encryption key:
      # iwpriv wlan0 set WPAPSK=<KEY>
   Set the encryption type:
      # iwpriv wlan0 set EncrypType=AES

4. Check that you're associated with an AP
      # iwconfig wlan0
Probeer het eens met die aanwijzingen (als je het tenminste nog niet eerder geprobeerd had)?
Koen_92 schreef: Vreemd is dat bij iwconfig de encryption nog steeds op off staat, wat ik ook probeer.
Wat dat betreft kwam eerder in deze thread een verwijzing naar deze posting langs, die een verklaring hiervoor kan geven:
rener schreef: ... de encryption key staat op "off" met het "iwconfig" commando. Bij het "iwlist" commando daarentegen wordt wél "on" teruggegeven. Dat schijnt met de WPA-implementatie van de driver te maken te hebben (dat wordt een posting verderop verteld).
Dat de encryption key op "off" staat bij "iwconfig" lijkt dus geen probleem te zijn: dat is eigen aan de driver.
Plaats reactie