Echter vroeg ik mij wel een paar dingen af.
1. Is het draaien van CrapCleaner nodig? Ik heb de ervaring dat register cleaners meer kapot maken dan goed doen (in het beste geval maken ze niets kapot).
2. Is de Safe mode goed beschreven? Hoewel dat meer iets voor de safemode pagina is, denk ik dat die een update voor firefox 2, of misschien wel 3 kan gebruiken.
3. Moet stap 2 (nieuwe profiel) en stap 3 (backup) niet omgewisseld worden, of beter, maak van backupen stap 1?
4. Is de safemode überhaupt nodig? Denk eigenlijk alleen om te testen of het aan je profiel ligt of aan de installatie. Je zou ook meteen een nieuw profiel kunnen proberen.
Ook twijfel ik over de verwijzing na safe mode "Is het probleem nog aanwezig?", in de safemode zal het antwoord 9 van de 10 keer nee zijn, maar eigenlijk bedoelen we ga verder met stap 2 als het probleem wel weg is, anders meteen 3.
Ik heb een nieuw opzetje gemaakt voor de probleem oplossen pagina. Wou hem even hier laten zien, om wat meer reacties te kunnen krijgen dan dat ik daar verwacht:
Code: Selecteer alles
== Standaard diagnose ==
Bij problemen met uw Mozilla-programma volgt hier een standaard-oplossing die in veel gevallen uitkomst zal bieden (we gaan nu even uit van Firefox, maar hetzelfde geldt voor Thunderbird, Nvu en Sunbird):
# Maak [[Backups]] van uw huidige profiel (de eerste heet normaal gesproken ''Default''). Doe dit met bijv. [[MozBackup]] (Windows-only!).
# Start Firefox op in [[Safe Mode]]. Is het probleem nog aanwezig? Ga dan naar stap vier. Anders stap drie.
# Maak een nieuw profiel aan (zie [[Profielen]]) en start Firefox op met het nieuwe profiel. Als alles weer goed is, ga dan naar stap zes, anders vier.
# Verwijder Firefox van het systeem, niet alleen in ''Software'', maar verwijder ook de map ''Program Files\Mozilla Firefox''. Laat nadien een registercleaner uw pc opschonen (bijv. met [http://www.gratissoftwaresite.nl/ccleaner.html CrapCleaner])
# Installeer Firefox opnieuw. Is het probleem opgelost? Ga dan naar stap zes. Anders kunt je alsnog stap drie uitvoeren. Als u dat al gedaan heeft, vraag dan om hulp in het [http://www.mozbrowser.nl/forum/index.php forum].
# U kunt nu met [[MozBackup]] uw back-up terugzetten. Let daarbij wel op dat u uw extensies en thema's '''niet''' mee terugzet (vaak de bron van beschadigde profielen). Die extensies en thema's zult u dus opnieuw moeten installeren.