Je kunt het allicht proberen natuurlijk. Een 2.6* kernel heeft uiteraard een betere hardware-ondersteuning dan een 2.4* kernel.rener schreef: Dat het met Zenwalk en Ubuntu wel lukt komt omdat zij met de nieuwere kernel 2.6 werken, die betere ondersteuning voor wireless biedt - de RT2X00 driver kan zelfs gewoon als module worden meegecompileerd, in plaats dat je die naderhand nog zelf handmatig moet toevoegen. Misschien doet Slackware dat ook in een nieuwere versie (12.1)?
Linux voor beginners :)
- adri
- Moderator
- Koen_92
Ach, ik had al zo'n vermoeden. Daarom postte ik nog een berichtje.rener schreef: Sorry, ik ben bang dat ik deze laatste edit van je posting helemaal gemist heb, vandaar mijn (mogelijk) late reactie ... waren deze stappen wel gelukt?:Code: Selecteer alles
$ tar -xvzf rt73-cvs-daily.tar.gz $ cd ./rt73-cvs-YYYYMMDDHH/Module $ make # make install
Maar ja, die stappen zijn gelukt zonder errors.
Ja, /lib/firmware/rt73.bin bestaat.rener schreef: Zo ja, controleer dan eerst of de directory /lib/firmware het bestand "rt73.bin" bevat. Daarna zou ik het oppakken met het README bestandje dat bij de drivers zit. Dat schrijft deze stappen voor.
Code: Selecteer alles
# modprobe rt73 # ifconfig # ifconfig wlan0 up # iwlist wlan0 scan
Modprobe lukt, de module wordt dan geladen.
Maar bij ifconfig zie ik hem niet staan, alleen weer de loopback
Ja mijn moed staat nu erg laag...rener schreef: Dit zou je nog eens kunnen proberen, tenzij je de moed natuurlijk helemaal in de schoenen is gezakt, natuurlijk .
Dit is 1 van de weinige keren dat iets niet lukt, het zou ook moeten kunnen, op internet wordt gezegd dat met Linux alles mogelijk is. Maar helaas voor mij is het niet mogelijk
Misschien doet Slackware dat ook in een nieuwere versie (12.1)?[/quote]
Toendertijds heb ik (oa op jouw advies) juist voor Slack 10.2 gekozen omdat deze nog met een 2.4 kernel werkte, en die 2.4 kernel is een stuk minder zwaar dan de 2.6.adri schreef: Je kunt het allicht proberen natuurlijk. Een 2.6* kernel heeft uiteraard een betere hardware-ondersteuning dan een 2.4* kernel.
-
Misschien stel je het op prijs om te weten dat je je in goed gezelschap bevindt met deze uitdaging. Raad eens wie nog meer met deze hardware in de weer is ? Alleen heeft hij zo te zien de driver wel aan de praat - verschil moet er blijkbaar toch zijn.Koen_92 schreef: Ja, /lib/firmware/rt73.bin bestaat.
Modprobe lukt, de module wordt dan geladen.
Maar bij ifconfig zie ik hem niet staan, alleen weer de loopbackJa mijn moed staat nu erg laag...rener schreef: Dit zou je nog eens kunnen proberen, tenzij je de moed natuurlijk helemaal in de schoenen is gezakt, natuurlijk .
OK, terug naar je laptop: het ging goed dus tot en met
# modprobe rt73
Dat is natuurlijk eenvoudig na te gaan. Verder is misschien de procedure gebaseerd op het slackbuild package uit datzelfde forum ook nog een optie.When you install the driver, it writes "alias ra0 rt73" to /etc/modprobe.d/modprobe.conf. I changed it to "alias rausb0 rt73" and rebooted; and it works just fine.
Onderhand heb ik best veel succesverhalen zien langskomen, dus ik zou niet weten waarom het op jouw laptop niet zou lukken . Wat voor specificaties heeft je laptop eigenlijk (processor, geheugen)? Als het niet tezeer verouderd is kun je een 2.6 kernel zeker overwegen. Probeer het anders eerst even uit met een lichtgewicht live distributie, zoals die van GParted bijvoorbeeld.
- adri
- Moderator
Klopt, op een dergelijke machine is SW 10.2 in principe zeker zo goed op zijn plaats. Maar toen had je het nog niet over wireless.Koen_92 schreef: Toendertijds heb ik (oa op jouw advies) juist voor Slack 10.2 gekozen omdat deze nog met een 2.4 kernel werkte, en die 2.4 kernel is een stuk minder zwaar dan de 2.6.
Als het lukt, dan moet dat met SW 12.1 beter gaan.
Wacht eens even, heb je voldoende schijfruimte?
SW 10.2 levert nl. ook een 2.6 kernel mee!
- Z_God
- Contacteer:
Daar twijfel ik over. Zeker als je performance wil, zal je denk ik voor 2.6 willen gaan. 2.4 is misschien wel stabieler dan 2.6.Koen_92 schreef:Toendertijds heb ik (oa op jouw advies) juist voor Slack 10.2 gekozen omdat deze nog met een 2.4 kernel werkte, en die 2.4 kernel is een stuk minder zwaar dan de 2.6.
- Koen_92
Ik reageer weer laat, gisteren en eergisteren had ik het heel erg druk met school. (Duits boek moet je ook niet 2 dagen van te voren pas gaan lezen.....)
De driver is geloof ik het ergste om werkend te krijgen (erger dan nu kan het toch niet meer worden )
Hoe kan dat nou?
Ik heb deze regel er maar gewoon in gezet:
alias rausb0 rt73
Ook ben ik nog iets te weten gekomen. Normaal zit de wireless stick altijd via een usb-hub met de laptop verbonden. Deze usb-hub was ik vandaag vergeten aan te sluiten. Hierdoor had ik geen muis (die muis zat ook in de hub). En daardoor wilde X niet starten. Toen plugde ik de usb-hub er in, en kwam er tekst op het scherm. De 3 apparaten werden één voor één gevonden. Eerst de muis en toen de usb-stick (de swappartitie). Maar toen kwam het, bij de wireless stick kwam (ongeveer) dit:
USB device 3 is not claimed by any active driver
Ik wist niet precies wat dat betekende, maar het leek mij niet goed. Toen heb ik de usb-hub er weet uit getrokken, en de Wireless stick er rechtsstreeks ingedaan. Toen kwam dit:
rtusb init ===>
usb.c: registered new driver rt73
Op de één of andere manier heb ik nu meer moet dan de vorige keer. De stick wordt geloof ik wel herkend.
Helaas geven iwconfig en ifconfig nog niets over wireless terug.
2.6 kernel:
Ik heb nog een ruime 2gb over, dat is toch wel genoeg voor een 2.6 kernel. Op dit moment wordt een dikke gb gebruikt.
Maar een 2.6 kernel moet toch wel zwaarder zijn? Windows XP is toch ook veel zwaarder dan Windows 98 (daar is de kernel ook drastisch veranderd)
Ik ben bang dat het veel ste langzaam gaat worden. Knoppix heb ik een tijdje geleden gebruikt, en dat ging best langzaam.
Mijn laptop:
Pentium 2 233mhz
128 mb ram
3.8 gb harde schijf
Dit staat er nog op linuxquestions:
Ik hoop eigenlijk liever dat het gaat lukken met de 2.4, andere mensen op internet is het toch ook gelukt, waarom ik dan niet?
Als hij de driver aan de praat heeft, is hij al een heel eind...rener schreef: Misschien stel je het op prijs om te weten dat je je in goed gezelschap bevindt met deze uitdaging. Raad eens wie nog meer met deze hardware in de weer is ? Alleen heeft hij zo te zien de driver wel aan de praat - verschil moet er blijkbaar toch zijn.
De driver is geloof ik het ergste om werkend te krijgen (erger dan nu kan het toch niet meer worden )
/etc/modprobe.d/modprobe.conf is bij mij leeg!When you install the driver, it writes "alias ra0 rt73" to /etc/modprobe.d/modprobe.conf. I changed it to "alias rausb0 rt73" and rebooted; and it works just fine.
Hoe kan dat nou?
Ik heb deze regel er maar gewoon in gezet:
alias rausb0 rt73
Ook ben ik nog iets te weten gekomen. Normaal zit de wireless stick altijd via een usb-hub met de laptop verbonden. Deze usb-hub was ik vandaag vergeten aan te sluiten. Hierdoor had ik geen muis (die muis zat ook in de hub). En daardoor wilde X niet starten. Toen plugde ik de usb-hub er in, en kwam er tekst op het scherm. De 3 apparaten werden één voor één gevonden. Eerst de muis en toen de usb-stick (de swappartitie). Maar toen kwam het, bij de wireless stick kwam (ongeveer) dit:
USB device 3 is not claimed by any active driver
Ik wist niet precies wat dat betekende, maar het leek mij niet goed. Toen heb ik de usb-hub er weet uit getrokken, en de Wireless stick er rechtsstreeks ingedaan. Toen kwam dit:
rtusb init ===>
Op de één of andere manier heb ik nu meer moet dan de vorige keer. De stick wordt geloof ik wel herkend.
2.6 kernel:
Ik heb nog een ruime 2gb over, dat is toch wel genoeg voor een 2.6 kernel. Op dit moment wordt een dikke gb gebruikt.
Maar een 2.6 kernel moet toch wel zwaarder zijn? Windows XP is toch ook veel zwaarder dan Windows 98 (daar is de kernel ook drastisch veranderd)
Ik ben bang dat het veel ste langzaam gaat worden. Knoppix heb ik een tijdje geleden gebruikt, en dat ging best langzaam.
Mijn laptop:
Pentium 2 233mhz
128 mb ram
3.8 gb harde schijf
Zal ik dat dan kunnen redden? En hoef ik hiervoor niet te compileren?adri schreef: Wacht eens even, heb je voldoende schijfruimte?
SW 10.2 levert nl. ook een 2.6 kernel mee!
Dit staat er nog op linuxquestions:
Moet ik dan dus meteen de allernieuwste 2.6 kernel nemen?I tested on slackware-current which includes the firmware for Rt73 USB dongles. I have such a RT73 wireless device, and indeed I am able to get associated to my Access Point with WPA encryption. Note that the 2.6.24 kernel has the rt2x00 driver (which supports rt73usb too) and that driver uses wpa_supplicant for WPA support, whereas the old rt73 driver available from SerialMonkey needs iwpriv commands to configure WPA.
Ik hoop eigenlijk liever dat het gaat lukken met de 2.4, andere mensen op internet is het toch ook gelukt, waarom ik dan niet?
-
Ah, een teken van leven ! Wordt er nog iets bijzonders weggeschreven in (één van) de log bestanden wanneer je de wireless stick aansluit? Zoals bijvoorbeeld:Koen_92 schreef: USB device 3 is not claimed by any active driver
rtusb init ===>
# less /var/log/debug
# less /var/log/dmesg
# less /var/log/messages
- Koen_92
de logbestanden /var/log/debug en /var/log/messages bestaan niet.
/var/log/dmesg geeft hetgene dat ik in mijn vorige post gegeven heb.
Ik geloof dat het ding wel half herkend wordt nu, maar iwconfig geeft hem nog steeds niet. (er staat wel irda0, wat is dat?)
Ik geloof dat het ding wel half herkend wordt nu, maar iwconfig geeft hem nog steeds niet. (er staat wel irda0, wat is dat?)
Ok, ik heb het veranderd, en gereboot, weer geen resultaat.rener schreef: Overigens kun je die regel "alias rausb0 rt73" waarschijnlijk het beste weer weghalen uit "/etc/modprobe.d/modprobe.conf". Ik heb de Makefile even nagekeken: hij voegt een regel "alias wlan* rt73" toe aan het bestand "/etc/modules.conf". Je interface naam wordt dan "wlan0" in plaats van "rausb0". Dit komt overeen met wat in de README staat.
- Z_God
- Contacteer:
Windows XP is niet zwaarder dan 98 vanwege veranderingen aan de kernel. Dit komt voornamelijk juist door allerlei userspace dingen. Daarnaast zou ik ook niet Windows met Linux vergelijken in dit opzicht.Koen_92 schreef: 2.6 kernel:
Bij Linux heeft 2.6 juist veel betere performance dan 2.4. In dat opzicht is de kernel gewoon verbeterd. Daarnaast zullen allerlei drivers waarschijnlijk veel sneller gewoon werken. Er wordt heel weinig meer met 2.4 getest en de laatste 2.6 kernels hebben echt een fantastische wireless stack waar alle drivers nu op geschreven worden. Oftewel, als zou je 2.4 aan de praat krijgen, dan zal het nog beter werken met 2.6.
Ik hoop dat het met 2.6 wel gaat lukken. Ik begrijp dat je een Ralink chip hebt. Die worden zelfs door de FSF aanbevolen, dus dan zou het allemaal wel goed moeten komen
-
Zou de melding "usb.c: registered new driver rt73" afkomstig kunnen zijn van de installatie van de vorige driver, die van de ASUS CD dus? Die is in een eerdere posting toegevoegd aan het bestand /etc/rc.d/rc.local, waardoor hij nu automatisch laadt.Koen_92 schreef:de logbestanden /var/log/debug en /var/log/messages bestaan niet.
/sbin/insmod /lib/modules/2.4.31/drivers/net/wireless/rt73/rt73.o
/sbin/ifconfig rausb0 inet up
irda0 is de infrarood voorziening op je laptop - dat was ooit handig in het pre-Bluetooth tijdperk om draadloos bestandjes over te zetten - tergend traag, dat wel .Koen_92 schreef: Ik geloof dat het ding wel half herkend wordt nu, maar iwconfig geeft hem nog steeds niet. (er staat wel irda0, wat is dat?)
- Koen_92
YES !!!!!
Ja, hij heeft hem gevonden!!!
Ik ben echt super blij!
Nou ja, dat was hem dus, toen ik de goede rt73.o naar /lib/modules/2.4.31/drivers/net/wireless/rt73/ kopieerde en reboote.
Nu geeft iwconfig hem dus aan, net als op de Zenwalkpc.
Ik ben nu verder gegaan aan de hand van deze tutorial:
http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... s=wireless
Helaas heeft de usb-hub het begeven, hij werd heel warm en de laptop ging piepen en ik kreeg usb time-out errors.
De laptop zelf heeft maar 'e'en usb-poort. Daarop zit dus die hub.
En op die hub zit weer de muis en de wireless-stick.
Helaas wil X niet starten als ik de muis mbv een convertor in de ps2 poort doe.
Morgen moet ik er weer vroeg uit, dus ik moet nu naar bed.
De stick is in ieder geval herkend!!!
Wel jammer trouwens dat ik de beveiliging van mijn draadloos netwerk niet uit kan zetten Ik moet morgen dus meteen met wpa gaan klooien.
Maar als ik een 2.6 kernel zou nemen, dan zou dat waarschijnlijk de recenste zijn (2.6.24 heeft heel veel uitbreidingen op het gebied van wireless).
Maar die kernel is gewoon bijna 10 jaar nieuwer dan de laptop!
Dan moet de linux-kernel wel heel erg licht zijn, wil het nog werken.
En ja Windows met Linux vergelijken had ik niet moeten doen, dat was natuurlijk fout.
Ik ben echt super blij!
Nou ja, dat was hem dus, toen ik de goede rt73.o naar /lib/modules/2.4.31/drivers/net/wireless/rt73/ kopieerde en reboote.
Nu geeft iwconfig hem dus aan, net als op de Zenwalkpc.
Ik ben nu verder gegaan aan de hand van deze tutorial:
http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... s=wireless
Helaas heeft de usb-hub het begeven, hij werd heel warm en de laptop ging piepen en ik kreeg usb time-out errors.
De laptop zelf heeft maar 'e'en usb-poort. Daarop zit dus die hub.
En op die hub zit weer de muis en de wireless-stick.
Helaas wil X niet starten als ik de muis mbv een convertor in de ps2 poort doe.
Morgen moet ik er weer vroeg uit, dus ik moet nu naar bed.
De stick is in ieder geval herkend!!!
Wel jammer trouwens dat ik de beveiliging van mijn draadloos netwerk niet uit kan zetten Ik moet morgen dus meteen met wpa gaan klooien.
Zoals je hierboven kunt lezen is hij al herkend met mijn 2.4 kernel.Z_god schreef: Windows XP is niet zwaarder dan 98 vanwege veranderingen aan de kernel. Dit komt voornamelijk juist door allerlei userspace dingen. Daarnaast zou ik ook niet Windows met Linux vergelijken in dit opzicht.
Bij Linux heeft 2.6 juist veel betere performance dan 2.4. In dat opzicht is de kernel gewoon verbeterd. Daarnaast zullen allerlei drivers waarschijnlijk veel sneller gewoon werken. Er wordt heel weinig meer met 2.4 getest en de laatste 2.6 kernels hebben echt een fantastische wireless stack waar alle drivers nu op geschreven worden. Oftewel, als zou je 2.4 aan de praat krijgen, dan zal het nog beter werken met 2.6.
Ik hoop dat het met 2.6 wel gaat lukken. Ik begrijp dat je een Ralink chip hebt. Die worden zelfs door de FSF aanbevolen, dus dan zou het allemaal wel goed moeten komen
Maar als ik een 2.6 kernel zou nemen, dan zou dat waarschijnlijk de recenste zijn (2.6.24 heeft heel veel uitbreidingen op het gebied van wireless).
Maar die kernel is gewoon bijna 10 jaar nieuwer dan de laptop!
Dan moet de linux-kernel wel heel erg licht zijn, wil het nog werken.
En ja Windows met Linux vergelijken had ik niet moeten doen, dat was natuurlijk fout.
-
Die hebben ze vier forums verderop vast gehoord, dat kan niet anders . Maar hoe dan ook: mijn welgemeende felicitaties met dit succes. Die laptop kan nu aan een tweede, hopelijk lang en productief leven beginnen. Het is nu echt een mooie showcase voor wat er met Linux mogelijk is, met hardware van pak 'm beet tien jaar oud.Koen_92 schreef:YES !!!!!
Ik ben echt super blij!
Ik denk dat je de Slackware community echt een groot plezier zou doen als je een Howto zou willen schrijven over datgene wat je nu hebt gerealiseerd. Het is bijna niet te geloven hoeveel verouderde en misleidende informatie over dit onderwerp te vinden is, zeker in combinatie met een 2.4 kernel. Een duidelijke, ondubbelzinnige handleiding die recht naar het doel leidt zou velen van pas kunnen komen. Misschien wil je er eens over nadenken, maar pas nadat je uitgefeest bent, natuurlijk .
En eventuele vervolgvragen worden natuurlijk weer met belangstelling tegemoet gezien .
- Z_God
- Contacteer:
Dit is wel op te lossen. De 2.4 kernel gebruikt nog wat andere devices als het om ps/2 gaat, maar als je je xorg.conf aanpast zodat ie /dev/psaux gebruikt, dan zou het moeten werken. Je kan ook in /var/log/Xorg.0.log oid kijken.Koen_92 schreef:Helaas wil X niet starten als ik de muis mbv een convertor in de ps2 poort doe.
- Koen_92
Ja, bedankt dat werkt!Z_God schreef:Dit is wel op te lossen. De 2.4 kernel gebruikt nog wat andere devices als het om ps/2 gaat, maar als je je xorg.conf aanpast zodat ie /dev/psaux gebruikt, dan zou het moeten werken. Je kan ook in /var/log/Xorg.0.log oid kijken.Koen_92 schreef:Helaas wil X niet starten als ik de muis mbv een convertor in de ps2 poort doe.
Die regel stond trouwens al in xorg.conf, alleen met een # er voor.
Sowieso is de xorg.conf van de slackware laptop veel duidelijk dan die van mijn zenwalk/ubuntu.
Op de laptop staat er namelijk overal commentaar bij, zodat je precies weet wat wat doet.
Ja, en iets belangrijks dat ik vergeten ben is om je hartelijk te bedanken. Zonder jou was dit me namelijk nooit gelukt. Ik vind het ook knap dat je niet zomaar opgeeft, zelf niet na zoveel tegenslagenrener schreef: Die hebben ze vier forums verderop vast gehoord, dat kan niet anders . Maar hoe dan ook: mijn welgemeende felicitaties met dit succes. Die laptop kan nu aan een tweede, hopelijk lang en productief leven beginnen. Het is nu echt een mooie showcase voor wat er met Linux mogelijk is, met hardware van pak 'm beet tien jaar oud.
Dat zou ik best wel willen doen, over 4 weken is het zomervakantie dan ik heb ik alle tijd.rener schreef: Ik denk dat je de Slackware community echt een groot plezier zou doen als je een Howto zou willen schrijven over datgene wat je nu hebt gerealiseerd. Het is bijna niet te geloven hoeveel verouderde en misleidende informatie over dit onderwerp te vinden is, zeker in combinatie met een 2.4 kernel. Een duidelijke, ondubbelzinnige handleiding die recht naar het doel leidt zou velen van pas kunnen komen. Misschien wil je er eens over nadenken, maar pas nadat je uitgefeest bent, natuurlijk
Het enige probleem is dat ik dan nooit in het Engels kan doen. Engels(e howto's) lezen gaat nog wel, maar schrijven...
Dat is aardigrener schreef: En eventuele vervolgvragen worden natuurlijk weer met belangstelling tegemoet gezien
Ten eerste moet ik even tegen mijn router zeuren:
De draadloze beveiliging kan niet uitgeschakeld worden!
Waarom hebben ze dan nu weer gedaan? Sowieso heb ik hier eigenlijk helemaal geen beveiliging nodig (ene buren heeft geen internet, andere zit 100meter verder op)
Dit betekent dat ik het meteen moet gaan proberen met beveiliging en al.
GRRRR
Na wat Googelen ben ik deze tegengekomen:
http://lawrence1992.wordpress.com/2008/ ... mand-line/
Daar staat ergens dit:
Now for the ASCII password entry or hex key
Wat is dat ASCII password? Dat is toch niet meteen de wpa-sleutel? Die komt namelijk later pas aan bod.