Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Freston schreef:Hè, ik was net een beetje af van dat distro hoppen. En nou lees ik dit allemaal weer. Ik kan alleen nog steeds geen DVD.iso op de FTP's vinden.
Adri gaf al links, hier heb ik er ook nog 2:

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware ... -12.1-iso/
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/s ... -12.1-iso/
Freston schreef:
Manuel schreef:Overigens wel handig, die encryptie, als je met een laptop naar de VS reist...
Nou nee niet echt, want als je de sleutel achterhoudt, dan zit je in het beste geval in het eerste vliegtuig terug. Da's alleen leuk als je een statement wilt maken over privacy. Neen, als je je snode plannen naar de VS wilt transporteren, dan neem je gewoon zo'n klein flash kaartje en die doe je in je binnenzak terwijl er een gaatje (oeps) in de voering zit. Metaaldetector gaat niet af, geen douanier voelt het zitten, en met wat gepriegel heb je 32GB aan data binnengesmokkeld. Alsof je niet net zo makkelijk thuis een ftp-servertje kan hebben staan, en dus echt niet afhankelijk bent van de fysieke content die je mee moet dragen langs de douane.
Ondertussen sta je naast je laptop aan die Amerikanen uit te leggen dat onder de Nederlandse wetgeving downloaden wél legaal is, en dat ze er dus geen barst mee te maken hebben hoe je aan al die ogg's gekomen bent.
Daar zit wat in, ja... Nu was ik gelukkig toch niet van plan om naar de VS te gaan :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En nu heb ik op mijn P3 dan ook SW 12.1 geïnstalleerd. :)
Om nog even terug te komen op de kwestie Reiser vs. JFS: ik merk geen snelheidsverschil tussen die twee.
/home/ staat nog op Reiser, / op JFS.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En nu heb ik op mijn P3 dan ook SW 12.1 geïnstalleerd. :)
Van harte! :) Nog problemen gehad? B.v. met de installatie DVD? Die waren er n.l. wel met Slackware 11 en 12.0 op oudere hardware (dat er niet opgestart kon worden v/d DVD)
adri schreef:Om nog even terug te komen op de kwestie Reiser vs. JFS: ik merk geen snelheidsverschil tussen die twee.
/home/ staat nog op Reiser, / op JFS.
Nuttige informatie, bedankt.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Van harte! :) Nog problemen gehad? B.v. met de installatie DVD? Die waren er n.l. wel met Slackware 11 en 12.0 op oudere hardware (dat er niet opgestart kon worden v/d DVD)
Nee, ik heb daar geen last van gehad (had ik daarvoor bij SW 11 en 12 ook niet trouwens). Ik heb er ook helemaal geen klachten over gelezen op LinuxQuestions.org, dus ik vermoed (voor wat dat waard is..) dat die kwestie opgelost is.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, dank voor de info!

Nog 1 vraag: jij kent neem ik aan ook wel de bug in KDE dat wanneer je iets download naar een map, je handmatig dient te verversen (F5) om het bestand te zien.

M.a.w. de mapinhoud wordt niet geactualiseerd.

Is dat opgelost??
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Nog 1 vraag: jij kent neem ik aan ook wel de bug in KDE dat wanneer je iets download naar een map, je handmatig dient te verversen (F5) om het bestand te zien.

Is dat opgelost??
Ik heb daar nog nooit van gehoord (ik gebruik zelf ook niet zo erg vaak KDE en sowieso als filemanager Xfe).
Dus ik zou het echt niet weten. Het is mij ook nog nooit opgevallen.

Nu we het toch over bugs hebben, een tijdje geleden schreef ik hier nog dit:
adri schreef: Wat me vooral ook opvalt is dat IceWM erg degelijk en stabiel is, ik ben eigenlijk nog geen bugs tegengekomen (wat ik van de meeste andere windowmanagers niet kan zeggen ;) ).
Helaas heb ik afscheid genomen van IceWm. Een bug (in Xorg) zorgt ervoor dat bij de toetsencombinatie Alt+Tab (wisselen van programma's) -en bij enkele andere waar Alt bij betrokken is- X totaal crasht. Die bug werkt alleen in IceWm...
Ik vind het heel erg jammer, want ik ben zeer gecharmeerd van IceWm op een oude computer. Erg snel en zeer configureerbaar (en ook nog op een redelijk eenvoudige wijze).

Dus nu weer terug naar Xfce.
Afbeelding
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Manuel schreef:Nog 1 vraag: jij kent neem ik aan ook wel de bug in KDE dat wanneer je iets download naar een map, je handmatig dient te verversen (F5) om het bestand te zien.

Is dat opgelost??
Op KDE 3.5.8 heb ik er geen probleem mee. Gelukkig, want dat gedrag is wel een beetje jammer lijkt mij. Dat ie automagisch ververst lijkt mij toch het eerste dat je mag verwachten van een filemanager.

Misschien is het een setting?
Got Slack?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: Dat niet verversen van mapinhoud trad niet op bij kopiieren van map naar map, maar (volgens mij) alleen bij b.v. downloaden. Ondertussen ben ik er helemaal aan gewend... Ik heb er dus niet meer zo'n last van, al zou het prettig zijn als het verholpen werd.

Jammer dat je IceWm niet meer kunt gebruiken, dat is wel een hele foute bug, zeg...

@ Freston: Ik heb KDE 3.5.7, en daar treed het dus wel op. Ik heb er ook wel eens op gezocht, en het is een bestaande bug, waar niet een echt een oplossing voor was, of je moest KDE zelf gaan hercompileren, en je snapt dat ik daar niet zo'n zin in heb, nog los van de kans dat ik fouten maak.

En nee, het is geen instelling.

Maar ben er ondertussen helemaal aan gewend, hoor, en kan er prima mee leven. Al blijft het natuurlijk belachelijk, dat zo'n bug er door slipt.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb het net even geprobeerd Manuel (met Konqueror, voor de zekerheid), maar hier dus geen last van die bug.
Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat ie daarom ook opgelost is. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ik heb het net even geprobeerd Manuel (met Konqueror, voor de zekerheid), maar hier dus geen last van die bug.
Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat ie daarom ook opgelost is. ;)
Adri, dank je voor de moeite :)

Nee, geen duidelijkheid, dus. Het was ook meer nieuwsgierigheid, niet zo belangrijk, want ik heb met die bug leren leven, ben er helemaal op ingesteld.

Het schijnt/lijkt ook alleen op te treden wanneer er iets van (inter)(net)werk gedownload word: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=472795

Meer: http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=106394 ,

En op Google is er genoeg over te vinden, maar nooit een echte oplossing: http://www.google.com/search?num=20&hl= ... tnG=Search

En de bug schijnt dus al erg lang te bestaan. Eigenlijk een schande...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: En de bug schijnt dus al erg lang te bestaan. Eigenlijk een schande...
Het kan natuurlijk zijn dat de oplossing van die bug weer andere -grotere- problemen veroorzaakt. En dat ze er daarom niet zo'n haast mee hebben.
Maar da's giswerk van mijn kant. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: En de bug schijnt dus al erg lang te bestaan. Eigenlijk een schande...
Het kan natuurlijk zijn dat de oplossing van die bug weer andere -grotere- problemen veroorzaakt. En dat ze er daarom niet zo'n haast mee hebben.
Maar da's giswerk van mijn kant. ;)
Dat begrijp ik wel, maar het is om te beginnen onbestaanbaar dat zo'n bug er uberhaupt doorslipt (al dan niet bewust)? Dat kan toch niet voor een bestandsbeheerder?

Zo'n bug zou de hoogste prioriteit moeten hebben, naar mijn 'bescheiden' mening...

Het treedt trouwens ook op wanneer je een rar bestand uitpakt, niet via de menu-optie, maar via unrar x -kb "bestandsnaam.rar".

man unrar:

Code: Selecteer alles

x      Extract files with full path

kb     Keep broken extracted files
kb is handig wanneer je alleen de eerste bestanden hebt van een multi-part rar (kom je heel veel op Usenet tegen in de binary groepen), en je wilt zien of de inhoud de moeite waard is.

(Zonder kb wordt het uitgepakt, dan komt error, want rar incompleet, en vervolgens wordt het uitgepakte verwijderd voor je het kunt bekijken (de standaard instelling in Konqueror, ook weer zoiets).

Ik doe erg veel met rar's, dus ik zie het heel vaak gebeuren, dat de mapinhoud niet ververst wordt.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En als je een andere filemanager neemt, heb je er dan ook last van?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En als je een andere filemanager neemt, heb je er dan ook last van?
Nee, het is echt alleen Konqueror. En een andere bestands beheerder is geen optie.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dolphin al eens geprobeerd?
Afbeelding
Plaats reactie