Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:
rener schreef: Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld Firefox 3 Beta 5 i.p.v. Iceweasel.
Ik heb het niet zo op beta's, en al helemaal niet voor een programma als Firefox dat je toch dagelijks nodig heb.
Ach, het gaat maar om een browser op mijn eigen desktop-omgeving - die is nauwelijks bedrijfskritisch te noemen. Daarnaast heb ik nog steeds alternatieven achter de hand, mocht dat nodig zijn. En ik kan best een dagje zonder browser, echt waar :).
adri schreef: Op zich verstandig dat je niet te snel bèta's gebruikt, maar in het geval van FF kan ik je verzekeren dat die echt al ontzettend stabiel is. Ik gebruik hem al maanden en ben nog niks vreemds tegengekomen.
Firefox 3 wordt inderdaad steeds beter én sneller naarmate de beta's elkaar opvolgen. Bovendien zijn er voor Linux-gebruikers interessante verbeteringen doorgevoerd, zoals een betere integratie met GTK. En ik was ook wel benieuwd naar de verbeteringen op memory-management gebied - wat dat betreft kun je Firefox 2 ook niet echt stabiel noemen. Sowieso, als het om "stabiel" gaat :wink: :
There is this special biologist word we use for 'stable'. It is 'dead'. -- Jack Cohen
Koen_92 schreef:
rener schreef: De standaard manier om in Zenwalk packages te installeren is via "netpkg". Doorgaans vind je daar wel het pakketje dat je zoekt. En anders heb je op het Zenwalk forum een speciale rubriek waar je verzoekjes kunt achterlaten voor software waar nog geen netpkg pakketje voor is.
Ja, netpkg had ik ook al gevonden en gebruikt. Het gaat dus ook om de pakketten die daar niet standaard inzitten.
En eerlijk gezegd lijkt me compileren minder werk als op internet gaan zoeken naar een pakket.
Heb je een voorbeeld van dergelijke software? De netpkg repository is behoorlijk goed gevuld hoor :). De laatste keer dat ik standaard software zelf moest compileren was om een driver voor een intern modem te installeren. De keer ervoor kan ik me niet eens herinneren ... oh ja, iemand die een probleem met met een "fox" library op Slackware had ;).
Koen_92 schreef: Ja, kan ook!
Maar de dependencies zitten niet standaard in de pakketjes, en ik heb er denk ik te weinig ervaring mee, maar wat niet is kan nog komen :)
Dit is inderdaad een vrij precies werkje, en gaat ook lang niet altijd in één keer goed ... maar daarvoor heb je gelukkig "peer review". Alle packages worden eerst getest voordat ze in de repository's terechtkomen.
Koen_92 schreef: O ja, ik heb weer een vraag:
Hoe maak je een screenshot? Printscreen werkt niet.
(dat is niet te zoeken met google want dan krijg je screenshots)
In aanvulling op wat adri zegt kun je voor screenshots de Gimp gebruiken (zit in het "Graphics" menu, onder de naam "GNU Image Manipulation Program"). Kies in het Gimp menu voor File - Acquire - Screenshot, en stel de gewenste opties in. In het Zenwalk Screenshot topic 2008, één van de meest populaire threads op het forum, wordt veel gebruik gemaakt van een commandline programmaatje met de naam "scrot", dat je via netpkg kunt installeren.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Een hoop leesvoer. :)
Ik ga niet quoten, want dat is zo wel erg veel werk.
Ja wat je zegt, daar ben ik weer druk mee :)
Misschien moet ik ook wat minder gaan quoten (ook al is het wel handig, zoals nu)

Checkinstall/src2pkg:
Eerst Checkinstall verwijderd, en ik wist niet dat pkgtool ook in Zenwalk zat!
Dat maakt de zaak weer wat makkelijker.
Src2pkg geinstalleerd, maar nog niet getest.
trackinstall kan ik altijd nog gebruiken mocht het nodig zijn maar,
src2pkg werkt best handig, maar waarom moet het eigenlijk als root? Het pakketje belandt toch in /tmp en voor die map zijn geen root-rechten nodig...
adri schreef: Slackware komt inderdaad met TB en FF (en heeft ook ondersteuning voor mp3 standaard aan boord, hoef je niks meer aan te doen). Trouwens ook hplip (voor HP printers/scanners) wordt gewoon meegeleverd, evenals xv (supersnelle afbeeldingenmanipulator) en zo nog een paar dingen die gesloten software bevatten.
Slackers zijn in het algemeen niet zo verschrikkelijk principieel, het moet gewoon werken. :)
Dat had ik dus niet verwacht! Ik dacht dat Slackware ook zo vrij was als Gnewsense ofzo, weer verkeerd gedacht dus. Wat dat betreft: een pluspunt (vrije software is mooi, maar het moet zonder moeite werkbaar blijven)

Firefox:
Beide zijn jullie dus zeer tevreden over Firefox 3. Maar toch zijn er problemen (tenminste op het ubuntu-forum), die kunnen natuurlijk distrospecifiek zijn, maar toch.
Ook ben ik nu nog heel tevreden met Firefox 2, ik heb geheugen zat en hij wordt dagelijks maar 1 keer gestart (en blijft dan open op werkblad 4)
Het geheugengebruik neemt dan wel langzaam toe, maar met 2GB hoef ik me daarom echt geen zorgen meer te maken en zeker niet met Zenwalk.
Met Internet Explorer was ik toendertijd niet tevreden vandaar dat ik naar een alternatief zocht (dat ik heb gevonden op een computer op de basischool van mijn broertje)
rener schreef: Heb je een voorbeeld van dergelijke software? De netpkg repository is behoorlijk goed gevuld hoor Smile. De laatste keer dat ik standaard software zelf moest compileren was om een driver voor een intern modem te installeren. De keer ervoor kan ik me niet eens herinneren ... oh ja, iemand die een probleem met met een "fox" library op Slackware had Wink
:D
Ja, de Foxlibrary... Die heeft me meteen het compileren aangeleerd boven het downloaden van de kant en klare pakketjes :)
Ook in Fedora (en eerst Ubuntu) compileer ik nu als een programma niet in de repo's te vinden is.
Maar jij wilde een paar voorbeelden:
OpenFTD (is logisch zit nergens in de repo's want het wordt alleen door Nederlanders (en misschien Belgen) gebruikt.
Amsn, zit er wel in maar is een verouderde versie.
VLC media player, heb ik nog niet geinstalleerd/compileerd
Gnome-system-monitor, werkt stond kant-en-klaar op een forum (compileren wilde niet)
Gedit, moet ik nog installeren/compileren
Wine, een flauwe hij zit er wel in, maar op de Zenwalk wiki stond dat je deze beter zelf kon compileren zodat je later nog patches of zoiets kon toevoegen, dit heb ik braaf gedaan (duurde wel erg lang)
rener schreef: Dit is inderdaad een vrij precies werkje, en gaat ook lang niet altijd in één keer goed ... maar daarvoor heb je gelukkig "peer review". Alle packages worden eerst getest voordat ze in de repository's terechtkomen.
Ok, gelukkig wordt het nog gecontroleerd (kon ook niet anders eigenlijk).
Maar ik moet Zenwalk eerst helemaal doorkrijgen voordat ik aan zoiets begin.

Screenshot:
Als het niet gaat lukken ga ik naar de Gentoo-wiki kijken adri, maar ik wil het proberen met scrot, want het probleem is dat hij niet in netpkg staat!
Doe ik iets fout of zo?
Ik heb deze mirror:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... 86/current
adri schreef: En ja, voor die games heb je 3D-drivers nodig (Nvidia of ATI -zoals in jouw geval).
Op Ubuntu heb ik altijd de 3D drivers gebruikt (voor Compiz) Maar ja, compiz begin ik een beetje zat te worden en op Fedora heb ik het niet eens geinstalleerd.
Ik wil wel de 3Ddrivers installeren, maar ik ben bang dat ik dan veel snelheid en vooral stabiliteit ga verliezen.
Dan kan ik als ik wil gamen beter even rebooten want Windows XP staat er ook nog steeds op.
Wel ben ik benieuwd of mijn ATI-kaart überhaupt werkend te krijgen is onder Linux. Ik heb hem pas nieuw, als vervanging voor mijn (voor gamen) te oude Nvidia.

O ja, toen ik vanmiddag de computer opstarttte, zag ik de Dolfijn, een teken dat het splashscreen werkt :)

Dit is weer een lang bericht geworden...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: src2pkg werkt best handig, maar waarom moet het eigenlijk als root? Het pakketje belandt toch in /tmp en voor die map zijn geen root-rechten nodig...
/usr/doc/src2pkg-1.9.6/HOWTO.txt schreef:src2pkg can usually be used while logged in as a normal user.
For some sources which are difficult to package without really
installing the software, you must log in as user 'root' or
other user with full permissions for writing files and running
any commands on the system.
Om één of andere reden heb ik vrijwel altijd gelazer met scr2pkg als user, dus doe ik het als root. :)
Koen_92 schreef: Firefox:
Beide zijn jullie dus zeer tevreden over Firefox 3. Maar toch zijn er problemen (tenminste op het ubuntu-forum), die kunnen natuurlijk distrospecifiek zijn, maar toch.
Ik vind het niet erg slim van de mensen van Ubuntu om zonder duidelijke richtlijnen een bèta versie van FF mee te leveren. Het is vragen om problemen als je niet begint met een nieuw profiel. Dat hadden ze echt veel beter moeten communiceren.
Kortom: FF 3.* met een nieuw profiel beginnen en je zult geen last hebben.
Koen_92 schreef: Op Ubuntu heb ik altijd de 3D drivers gebruikt (voor Compiz) Maar ja, compiz begin ik een beetje zat te worden en op Fedora heb ik het niet eens geinstalleerd.
Ik wil wel de 3Ddrivers installeren, maar ik ben bang dat ik dan veel snelheid en vooral stabiliteit ga verliezen.
Dan kan ik als ik wil gamen beter even rebooten want Windows XP staat er ook nog steeds op.
Wel ben ik benieuwd of mijn ATI-kaart überhaupt werkend te krijgen is onder Linux. Ik heb hem pas nieuw, als vervanging voor mijn (voor gamen) te oude Nvidia.
Nou, de NVidia drivers zijn redelijk stabiel, die van ATI geven vaker wat problemen. Je systeem wordt er niet trager van (is mij tenminste nooit opgevallen), maar qua stabiliteit lever je wel een beetje in. Hoewel ik met NVidia eigenlijk zelden tot nooit problemen heb.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Om één of andere reden heb ik vrijwel altijd gelazer met scr2pkg als user, dus doe ik het als root. :)
Lijkt mij eerlijk gezegd ook het handigst, kun je meteen door naar installpkg.
adri schreef: Ik vind het niet erg slim van de mensen van Ubuntu om zonder duidelijke richtlijnen een bèta versie van FF mee te leveren. Het is vragen om problemen als je niet begint met een nieuw profiel. Dat hadden ze echt veel beter moeten communiceren.
Kortom: FF 3.* met een nieuw profiel beginnen en je zult geen last hebben.
Aan de andere kant is het ook wel te begrijpen, aangezien 8.04 een LTS is en lang mee moet en FF 2 over 3 jaar echt niet meer ondersteund wordt door Mozilla.
En nieuw profiel is ook nergens vermeld (niet slim dus zoals je al zei), ook op het forum zie ik die tip weinig.
Er komt in juni ook nog een 8.04.1, waar dan misschien de final in zit. (en ook voor de final moet je zeker een nieuw profiel hebben).
Hoe dan ook als ik ooit FF3 ga installeren: Nieuw profiel.

Eigenlijk begin ik ook onderhand een beetje benieuwd te worden naar 8.04, en Fedora wordt een beetje saai, en het is weekend (met regen).
Ik denk dat ik dit weekend Fedora weer ga inruilen voor Ubuntu.
Trouwens Fedora 9 is ook uitgekomen, ik heb nog niet naar gekeken, maar hoeft ook niet.
adri schreef: Nou, de NVidia drivers zijn redelijk stabiel, die van ATI geven vaker wat problemen. Je systeem wordt er niet trager van (is mij tenminste nooit opgevallen), maar qua stabiliteit lever je wel een beetje in. Hoewel ik met NVidia eigenlijk zelden tot nooit problemen heb.
Ik denk er nog even over.
De vesa-driver doet het ook alleen niet de maximale resolutie van 1680*1050 en geen 3D ondersteuning (dat ik op dit moment nog niet nodig heb).
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Ook ben ik nu nog heel tevreden met Firefox 2, ik heb geheugen zat en hij wordt dagelijks maar 1 keer gestart (en blijft dan open op werkblad 4)
Het geheugengebruik neemt dan wel langzaam toe, maar met 2GB hoef ik me daarom echt geen zorgen meer te maken en zeker niet met Zenwalk.
Natuurlijk, voor veel gebruikers valt er best mee te leven, maar op een gegeven moment wil je het wel opgelost zien. Dit probleem begon onderhand de achilleshiel van Firefox te worden, waardoor potentiële gebruikers aan het twijfelen werden gebracht.

Nu naar je verlanglijstje :):
Koen_92 schreef: OpenFTD (is logisch zit nergens in de repo's want het wordt alleen door Nederlanders (en misschien Belgen) gebruikt.
Ah, OK ... je kunt overwegen om een package request op het forum plaatsen, hiervoor.
Koen_92 schreef: Amsn, zit er wel in maar is een verouderde versie.
In de "snapshot" repository zit een recentere versie (0.97), maar als je die gebruikt loop je de kans dat je je hele systeem naar "snapshot" moet overzetten, de bleeding edge dus, en dat is misschien niet wat je wilt. Standaard is Pidgin opgenomen in Zenwalk.
Koen_92 schreef: VLC media player, heb ik nog niet geinstalleerd/compileerd
Hier hebben anderen al eens eerder om gevraagd - dit is via het forum opgelost: zie hier.
Koen_92 schreef: Gnome-system-monitor, werkt stond kant-en-klaar op een forum (compileren wilde niet)
OK!
Koen_92 schreef: Gedit, moet ik nog installeren/compileren
Hier is een verzoeknummer voor geplaatst. Maar heb je Geany al eens geprobeerd? Volgens mij kan dat hetzelfde als Gedit, en méér.
Koen_92 schreef: Wine, een flauwe hij zit er wel in, maar op de Zenwalk wiki stond dat je deze beter zelf kon compileren zodat je later nog patches of zoiets kon toevoegen, dit heb ik braaf gedaan (duurde wel erg lang)
Misschien zijn die patches nodig om specifieke software te laten draaien (games?). Ik gebruik in ieder geval gewoon de repo versie, en die voldoet prima, zonder toevoeging van patches.

Maar ik snap je punt wel - sommige software die voor jezelf belangrijk is staat niet in de repo's, of is niet in de door jou gewenste vorm als package beschikbaar ("vim" bijvoorbeeld). In dat geval heb je gelukkig de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan - de daarvoor benodigde tools zijn standaard aanwezig.
Koen_92 schreef: Als het niet gaat lukken ga ik naar de Gentoo-wiki kijken adri, maar ik wil het proberen met scrot, want het probleem is dat hij niet in netpkg staat!
Doe ik iets fout of zo?
Ik heb deze mirror:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... 86/current
Jazeker, kijk maar eens via Firefox (sorry, Iceweasel) of je het scrot package ziet op http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... extra/xap/. Je zou hem eventueel van daar kunnen downloaden, en via Thunar (de file manager) met de rechter muisknop kunnen installeren.

Maar misschien heb je gewoon een filter ingesteld in netpkg. Kies binnen de filters voor "All packages", en niet voor één van de andere "upgraded/downgraded/new".
Koen_92 schreef: O ja, toen ik vanmiddag de computer opstarttte, zag ik de Dolfijn, een teken dat het splashscreen werkt
Mooi zo, weer een puntje afgetikt! Persoonlijk vind ik de bootup messages nog altijd minstens even fascinerend, en nuttiger om eventuele issues tijdens het opstarten te analyseren. Maar goed, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk :).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Eigenlijk begin ik ook onderhand een beetje benieuwd te worden naar 8.04, en Fedora wordt een beetje saai, en het is weekend (met regen).
Ik denk dat ik dit weekend Fedora weer ga inruilen voor Ubuntu.
Trouwens Fedora 9 is ook uitgekomen, ik heb nog niet naar gekeken, maar hoeft ook niet.
Uitgekeken op Fedora? :)
Is volgens mij de meest bleeding edge distro. Alle nieuwtjes vind je in de laatste Fedora. Stabiliteit komt op de tweede plaats.
Wat dat betreft de absolute tegenpool van Slackware (=conservatief).
Maar Linus Torvalds gebruikt ook Fedora, dus da's wel een mooie reclame voor ze.

Geany?
Nooit van gehoord.
Een teksteditor voor X?
Wat dacht je van Mousepad of Xfw. Beiden supersnel en xfw is nog een alleskunner ook.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef: Geany?
Nooit van gehoord.
Een teksteditor voor X?
Wat dacht je van Mousepad of Xfw. Beiden supersnel en xfw is nog een alleskunner ook.
Zowel Mousepad als Geany zitten standaard in Zenwalk. Mousepad is prima voor het kladblok-achtige werk. Geany wordt als lichtgewicht IDE aangeprezen, maar is ook voor "gewoon" tikwerk prima geschikt, nadat je links en rechts wat menu's uitgeschakeld hebt. Er zit bijvoorbeeld syntax highlighting in, en een fold-functie voor bij elkaar horende regels. Beslist de moeite waard!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Een packagerequest voor OpenFTD is meer werk dan hem zelf compileren, ook de svn aanzetten voor amsn is meer werk. Dat er standaard Pidgin in zit is heel logisch, maar ik ben nu eenmaal verknocht aan de vertrouwde msn-look.
rener schreef: OK!
Ja, er is ook nog wat gelukt :D

De gedownloade CLV ziet er vreemd uit (PDA interface?)
Hier is het te zien op mijn zelfgemaakte screenshot (scrot werkt dus):
[img=http://img502.imageshack.us/img502/5894 ... cn9.th.png]
rener schreef: Misschien zijn die patches nodig om specifieke software te laten draaien (games?). Ik gebruik in ieder geval gewoon de repo versie, en die voldoet prima, zonder toevoeging van patches.
Ja, waarschijnlijk wel. Ik heb het nu nog niet nodig maar wat niet is kan altijd nog komen...
rener schreef: Maar misschien heb je gewoon een filter ingesteld in netpkg. Kies binnen de filters voor "All packages", en niet voor één van de andere "upgraded/downgraded/new".
Waar staat dat, all packages staat er niet bij,
Weer een screenshot:
[img=http://img253.imageshack.us/img253/6789 ... kf0.th.png]
rener schreef: Jazeker, kijk maar eens via Firefox (sorry, Iceweasel).......
Zeg maar Firefox hoor :)
rener schreef: Mooi zo, weer een puntje afgetikt! Persoonlijk vind ik de bootup messages nog altijd minstens even fascinerend, en nuttiger om eventuele issues tijdens het opstarten te analyseren. Maar goed, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk :)
Ja, langzaam komen we er wel.
Maar met een splashscreen zijn de bootmessages nog steeds weer te geven (je kunt ze uitklappen)
adri schreef: Uitgekeken op Fedora? Smile
Is volgens mij de meest bleeding edge distro. Alle nieuwtjes vind je in de laatste Fedora. Stabiliteit komt op de tweede plaats.
Wat dat betreft de absolute tegenpool van Slackware (=conservatief).
Maar Linus Torvalds gebruikt ook Fedora, dus da's wel een mooie reclame voor ze.
Nee, ik omschrijf het denk ik verkeerd. Ja met Fedora kun je best lang zoet zijn. Fedora 9 werkt trouwens niet meer met Nvidia-drivers dmv een t'e nieuwe Xorg.
Fedora is een leuke distro en ik ga er later nog een keer naar kijken maar voor nu is het genoeg, en ik verlang stiekem ook weer een beetje naar Ubuntu :oops:

Teksteditor:
Gedit heb ik altijd onder Ubuntu en Fedora gebruikt, dus was ik aan gewend geraakt (net als gnome-system-monitor).
Mousepad lijkt net een kopie van de Windows-notepad! Maar wel snel!
Is goed genoeg voor mij, alleen jammer dat er geen syntaxhighlighting in zit.
Xfw kan ik niet vinden (Google verwijst alleen naar deze pagina).
Is Xfw van dezelfde makers als de filemanager Xfe? (die op mijn laptop staat)
Geany is net weer te veel van het goede, maar door al die extra's die ik niet nodig heb uit te zetten bij beeld is het goed genoeg.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Bij de lokale computerzaak was er een aanbieding:
De asus WL-167G voor 23 euro.
Die heb ik dus gehaald, nu hopen dat ik Wireless aan de gang krijg op die oude Slackware 10.2 laptop :)
Helaas zullen jullie me niet veel kunnen helpen, want jullie gebruiken geen wireless (ik ook niet maar voor een laptop is het eigenlijk wel noodzakelijk), maar voor het installeren van de driver zouden jullie nog wel hulp kunnen bieden:

Eerst ben ik hier naartoe gegaan:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?p=87526

Toen had rener er een link gegeven naar de alienwiki:
http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... are:rt2xxx

Dat daar heb ik gevolgd, maar het Slackbuildscript geeft een error:

Code: Selecteer alles

<knip>
rt2500-cvs-2007101315/Module/rt2x00debug.c
rt2500-cvs-2007101315/Module/sanity.c
Changing VERSION from 'cvs-daily' to '20071013'
Building ...
Makefile:161: /lib/modules/2.4.31/build/Rules.make: No such file or directory
make: *** No rule to make target `/lib/modules/2.4.31/build/Rules.make'.  Stop.
cp: cannot stat `Module/rt2500.ko': No such file or directory
./rt2500.SlackBuild FAILED at line 214! 
Ook had rener een link gegeven naar de source van de driver, maar die was dood.
Maar maakt niet uit, want er zat ook een cd-rom bij met dezelfde files.
Toen wilde ik die compileren, maar ook dat ging fout:

cc -DRT2500_DBG -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux-2.4.18-14/include -O2 -fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing -fno-common -pipe -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686 -DMODULE -DMODVERSIONS -include /usr/src/linux-2.4.18-14/include/linux/modversions.h -Wall -Wstrict-prototypes -Wno-trigraphs   -c -o rtusb_main.o rtusb_main.c
<command line>:138336185:55296: /usr/src/linux-2.4.18-14/include/linux/modversions.h: No such file or directory
rtusb_main.c: In function `CMDHandler':
rtusb_main.c:1072: warning: unused variable `i'
rtusb_main.c:1073: warning: unused variable `pkey'
make: *** [rtusb_main.o] Error 1
Op de alien-wiki werd ook een link gegeven naar een kant-en-klaar slackware package:
http://www.slackware.com/~alien/slackbuilds/rt2500/pkg/
Maar Slackware 10.2 staat er helaas niet meer tussen (en de bijbehorende kernel 2.4.31 ook niet)

Dus wat moet ik nu gaan doen?
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:
rener schreef: Maar misschien heb je gewoon een filter ingesteld in netpkg. Kies binnen de filters voor "All packages", en niet voor één van de andere "upgraded/downgraded/new".
Waar staat dat, all packages staat er niet bij,
Weer een screenshot:
[img=http://img253.imageshack.us/img253/6789 ... kf0.th.png]
Gefeliciteerd, volgens mij heb je een aardige bug in xnetpkg te pakken. Ik heb hem gelijk op het Zenwalk forum geplaatst. Ik was nog in de veronderstelling dat je nog de standaard versie van xnetpkg uit Zenwalk 5.0 gebruikte terwijl jij al helemaal bij de tijd bent :D . Update: dit probleem komt niet voor in xnetpkg 4.2, die te downloaden is vanaf één van de "snapshot" repository's.
Koen_92 schreef:
rener schreef: Mooi zo, weer een puntje afgetikt! Persoonlijk vind ik de bootup messages nog altijd minstens even fascinerend, en nuttiger om eventuele issues tijdens het opstarten te analyseren. Maar goed, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk :)
Ja, langzaam komen we er wel.
Maar met een splashscreen zijn de bootmessages nog steeds weer te geven (je kunt ze uitklappen)
Bedoel je de F2 toets? Die werkt bij mij alleen als alles netjes opstart, maar nooit als er iets aan de knikker is :( ...
Laatst gewijzigd door rener op 17 mei 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Gefeliciteerd, volgens mij heb je een aardige bug in xnetpkg te pakken. Ik heb hem gelijk op het Zenwalk forum geplaatst. Ik was nog in de veronderstelling dat je nog de standaard versie van xnetpkg uit Zenwalk 5.0 gebruikte terwijl jij al helemaal bij de tijd bent :D
Ik heb alles een keertje geupdated ja, en daar zit dus nu een bug in?
Hoe en waarom weet ik niet.
En bedankt dat je een topic voor me geopend heb op het Zenwalkforum, mijn Engels is helaas niet goed genoeg voor zo iets (lezen gaat nog maar spreken en schrijven brrr....
rener schreef: Bedoel je de F2 toets? Die werkt bij mij alleen als alles netjes opstart, maar nooit als er iets aan de knikker is :( ...
Ja de F2-toets, maar ik heb met Linux nog nooit een probleem gehad met opstarten, dus die F2 toets werkt tot nu toe altijd bij mij.
En als er toch wat is, dan zet ik het splash-screen gewoon weer uit aangezien Grub op de Fedora partitie staat en het dus makkelijk te wijzigen is.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen, over je draadloze gedoe, ik vond een topic waar e.e.a. redelijk goed beschreven wordt (gaat over SW 10.2):
http://www.linuxforums.org/forum/slackw ... 0-2-a.html

Oh ja, op LinuxPackages is nog een rt2500 pakketje voor SW 10.2: http://www.linuxpackages.net/pkg_details.php?id=9438

Na installatie daarvan nog even modprobe rt2500 (als root). Dan zou het normaal gesproken moeten werken.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:Bij de lokale computerzaak was er een aanbieding:
De asus WL-167G voor 23 euro.
Die heb ik dus gehaald, nu hopen dat ik Wireless aan de gang krijg op die oude Slackware 10.2 laptop :)
Weet je welke driver je precies nodig hebt? Voer eens dit commando uit, met de Asus aangesloten op een USB poort:

$ /sbin/lsusb
Door de laatste kolom in het resultaat te vergelijken met de laatste kolom in het volgende staatje kun je zien welke driver hoort bij je nieuwe aanwinst (komt uit de "notice.doc" die bij de drivers hoort):

0B05:1706		rt25USB
0B05:1707		rt25USB
0B05:1723		rt73
0B05:1724		rt73
Probeer anders eens de drivers van het rt2x00 Project. De "rt73" compileert bij mij in ieder geval wel, op een 2.6 kernel. Ook de RaLink support site zou uitkomst kunnen bieden.

Overigens, nog even een update over het xnetpkg issue: het lijkt te zijn opgelost in xnetpkg versie 4.2. Die kun je downloaden vanaf één van de "snapshot" repository's. Maar je kunt ook de commandline versie van netpkg gebruiken: die werkt sowieso correct:

# netpkg scrot
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Koen, over je draadloze gedoe, ik vond een topic waar e.e.a. redelijk goed beschreven wordt (gaat over SW 10.2):
http://www.linuxforums.org/forum/slackw ... 0-2-a.html
Ja, bedankt. Daar kan ik terecht als de driver eenmaal geinstalleerd is.
rener schreef: Weet je welke driver je precies nodig hebt? Voer eens dit commando uit, met de Asus aangesloten op een USB poort
Bedankt voor de tip, ik was dus al met de verkeerde driver bezig.
Ik heb de rt73 nodig.
[quote="adri"
Oh ja, op LinuxPackages is nog een rt2500 pakketje voor SW 10.2: http://www.linuxpackages.net/pkg_details.php?id=9438
[/quote]
Die heb ik nu dus niet meer nodig.

Op de cdrom stond een rt73 driver en op de site http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/ind ... =Downloads

Beide wilden niet werken.

Maar ik ben er achter waarom 'make' errors gaf. Dit komt omdat ik alles op mijn eigen computer typ en download, uitpak, en dit dan op een usb-stick zet en het op de laptop ga compileren.
Dan staat het nog wel op de usb-stick met fat32.
Nu heb ik de hele map gekopieerd naar de home-map daar (ext3) en toen werkte het wel. Ik heb de driver van de cd-rom gebruikt. (er stonden daar 2 drivers op, rt25 en rt73)

Bij die driver zat tevens ook een readme:

Build Instructions:

1> $tar -xvzf RT73_Linux_STA_Drv_x.x.x.x.tar.gz

go to "./RT73_Linux_STA_Drv_x.x.x.x/Module" directory. --:was natuurlijk niet moeilijk.

2> $cp Makefile.4 ./Makefile # [kernel 2.4] --:is ook gelukt

or

$cp Makefile.6 ./Makefile # [kernel 2.6]

3> [kernel 2.4]

$chmod 755 Configure --:hiervoor moest ik alles dus naar mijn homemap kopieren

$make config # config build linux os version --:hiervoor moest ik het kernel-source pakket installeren dat op de Slackware cd staat.

4> $make all # compile driver source code --:is gelukt

5> $cp rt73.bin /etc/Wireless/RT73STA/ # copy firmware
--:is ook gelukt

6> $dos2unix rt73sta.dat --:hier loop ik vast, waar kan ik dos2unix vinden?

$cp rt73sta.dat /etc/Wireless/RT73STA/rt73sta.dat

# !!!check if it is a binary file before loading !!!

7> $load

#[kernel 2.4]

# $/sbin/insmod rt73.o

# $/sbin/ifconfig rausb0 inet YOUR_IP up

Maar goed, ik moet dos2unix dus gaan zoeken.
rener schreef: Overigens, nog even een update over het xnetpkg issue: het lijkt te zijn opgelost in xnetpkg versie 4.2. Die kun je downloaden vanaf één van de "snapshot" repository's. Maar je kunt ook de commandline versie van netpkg gebruiken: die werkt sowieso correct:
Scrot had ik al geinstalleerd, en ik kan hem nu ook vinden :)
Bedankt, weer een probleem opgelost!
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Maar goed, ik moet dos2unix dus gaan zoeken.
Of je kunt dit proberen:

$ cd RT73_Linux_STA_Drv1.0.3.6/Module
$ sed -i 's/\r//' rt73sta.dat
$ file rt73sta.dat
Uitleg:
- Het eerste commando ken je al :wink: ;
- Het tweede commando haalt DOS return characters weg uit het bestand rt73sta.dat.;
- Met het laatste commando kun je controleren of het bestand rt73sta.dat niet meer de kwalificatie "with CRLF line terminators" heeft.

Succes met de vervolgstappen :) .
Plaats reactie