Zou ik wel doen.Koen_92 schreef: Moet ik nu letterlijk doen wat er gezegd word?
Linux voor beginners :)
-
Nu nog maar 25 GB over...Koen_92 schreef:Zolang je nog ruimte op je schijf heb, kun je zo veel achterlopen als je wilt...Manuel schreef: Je hebt volkomen gelijk, maar ik loop heel erg achter met wat ik nog moet bekijken. Ik krijg gewoon meer binnen dan ik op m'n gemak bekijken kan... Films, ja, meest dvd's.
Het wordt tijd om te gaan branden
-
Dat heb ik allemaal niet hoeven doen, zeker weten . Weet je zeker dat de bestanden "routine.sh" en "install.sh" in de (uitgepakte) VBoxLinuxAdditions.run zijn aangepast, op de manier zoals in de eerste link is beschreven? Dan zouden de additions toch correct moeten functioneren.Koen_92 schreef:Nou Zenwalk is gestart!
Nu ben ik met de guestadditions bezig, en dat wil nog niet lukken:Moet ik nu letterlijk doen wat er gezegd word?Code: Selecteer alles
root[install]# ./install.sh VirtualBox 1.5.0 Guest Additions installation Building the VirtualBox Guest Additions kernel module... Building the shared folder support kernel module... Installing the VirtualBox Guest Additions... Please add the following to /etc/rc.d/rc.local : # Start vboxadd if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxadd ]; then /etc/rc.d/rc.vboxadd start fi Please add the following to /etc/rc.d/rc.local : # Start vboxvfs if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxvfs ]; then /etc/rc.d/rc.vboxvfs start fi Please add the following to /etc/rc.d/rc.local : # Start vboxadd-timesync if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxadd-timesync ]; then /etc/rc.d/rc.vboxadd-timesync start fi Could not find X.org or XFree86 on the guest system. The X Window drivers will not be installed. root[install]#
Overigens heb ik wel de Windows versie van VirtualBox gebruikt, versie 1.5.6. Daar zou natuurlijk ook enig verschil in kunnen zitten, qua installatiegemak...
- Koen_92
Sorry dat ik pas zo laat reageer, maar het is ook zo lekker weer buiten
Maar ik heb gedaan water stond, en opnieuw opgestart, maar geen resultaat, precies hetzelfde.
Ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan in de installatiescripts.
Dit heb ik nu staan in mijn install.sh:
En dit in routine.sh:
Verder gebruik ik ook Virtualbox 1.5.6, maar dan dus de Linux-versie.
Maar als het te veel moeite is, hoeft het niet hoor. Zonder Guest-additions werkt het ook wel.
Mijn eerste ervaring is dat het vooral snel is (en dan draait het nog virtueel, dat betekent dat het in het 'echt' nog veel sneller moet gaan.
Maar dan wel met Xfce, dat toch iets lichter is dan Gnome.
Verder ben ik blij dat er netpkg in zit, waardoor programma' s/dependencies installeren toch makkelijk gaat.
Mijn ervaringen zijn in ieder geval positief.
Maar ik heb gedaan water stond, en opnieuw opgestart, maar geen resultaat, precies hetzelfde.
Ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan in de installatiescripts.
Dit heb ik nu staan in mijn install.sh:
Code: Selecteer alles
# Install the X Window drivers
if [ ! "$install_xdrivers" = "" ]; then
log "Installing the X Window System drivers"
for dir in /usr/lib/xorg/modules /usr/lib/X11/modules; do
if [ -d $dir ]; then
modules_dir=$dir
break
fi
done
Code: Selecteer alles
# What type of system are we running on?
check_system_type() {
if [ ! "$ro_SYS_TYPE" = "" ]; then
return 0
elif [ -f /etc/zenwalk-version ]; then
ro_SYS_TYPE=
ro_INIT_TYPE=bsd
ro_X11_INIT_DIR=/etc/rc.d
Maar als het te veel moeite is, hoeft het niet hoor. Zonder Guest-additions werkt het ook wel.
Mijn eerste ervaring is dat het vooral snel is (en dan draait het nog virtueel, dat betekent dat het in het 'echt' nog veel sneller moet gaan.
Verder ben ik blij dat er netpkg in zit, waardoor programma' s/dependencies installeren toch makkelijk gaat.
-
Geen enkel probleem wat mij betreft hoor, ik vind het een goed idee, en ga straks precies het zelfde doen .Koen_92 schreef:Sorry dat ik pas zo laat reageer, maar het is ook zo lekker weer buiten
De "install.sh" en "routines.sh" die je postte zien er goed uit, dus dat zou correct moeten werken. Wat wel opvalt is dat je in je laatste post aangeeft VirtualBox 1.5.6 te draaien:
... terwijl in de post daarvoor VirtualBox zichzelf identificeert als versie 1.5.0:Koen_92 schreef: Verder gebruik ik ook VirtualBox 1.5.6, maar dan dus de Linux-versie.
Misschien moet je dit even controleren. Als het inderdaad om de oudere versie gaat zou daar wel eens de verklaring kunnen liggen. Zenwalk gebruikt een up-to-date versie van X server (1.4.0), die wel eens te nieuw kan zijn voor een oudere VirtualBox. De vragensteller in dit bericht lijkt tegen hetzelfde probleem aan te lopen. In recentere versies van VirtualBox wordt de X identificatie-string van X server 1.4.0 wel correct opgepakt.Koen_92 schreef:Code: Selecteer alles
root[install]# ./install.sh VirtualBox 1.5.0 Guest Additions installation ...
Mooi, blij om te horen dat het bevalt . Ik vind het vooral gemakkelijk als je ergens komt waar nog een oud systeem draait (denk aan een Pentium II met 128 MB geheugen), dat niet meer vooruit te branden is met de soft- en andere ware die in de loop van de tijd bezit heeft genomen van het systeem. In no time heb je een nieuwe, werkbare en vooral snelle desktop. En via netpkg kun hem helemaal up-to-date houden, en eenvoudig aan eventuele uitbreidingswensen voldoen, zoals OpenOffice, MySQL, OpenLDAP, noem maar op.Koen_92 schreef: Mijn eerste ervaring is dat het vooral snel is (en dan draait het nog virtueel, dat betekent dat het in het 'echt' nog veel sneller moet gaan.
- Koen_92
Ik heb toch echt Virtualbox 1.5.6, maar ik weet waarom hij 1.5.0 aangaf.
Een tijdje geleden werkte Ubuntu niet goed meer, toen heb ik de home-partitie opgeruimd voor een nieuwe installatie (Ditmaals Fedora).
Een paar mappen heb ik laten staan (waaronder .mozilla, .wine en dus .Virtualbox)
Hierdoor stond de iso van de oude guestadditions (1.5.0) nog in de map met iso's, en was ik nu dus aan het proberen om de oude gueastadditions in de nieuwe virtualbox te installeren.
Die heb ik inmiddels verwijderd, en de nieuwe er neer gezet.
Ik heb eerst geprobeerd om het zonder het aanpassen van bestanden te installeren, en.....: Het werkt out-of-the-box!
Alleen moest ik achteraf nog /etc/X11/xinit/xinit.xfce aanpassen om cut & paste te laten werken, en dat werkt dus nu.
Ook shared folders werken.
Wat mij ook opviel (nu de shared folders werken) is dat mp3-files standaard afgespeeld kunnen worden, geweldig!
Ik heb nog wel twee vragen:
1. Als je op afsluiten klikt, staat er sessiebewaren, wat wordt hier precies mee bedoeld?
2. Ik zit er over na te denken om hem naast Fedora te installeren, een voorwaarde is wel dat Zenwalk ook op moet kunnen starten met Grub ipv Lilo, kan dit?
Een tijdje geleden werkte Ubuntu niet goed meer, toen heb ik de home-partitie opgeruimd voor een nieuwe installatie (Ditmaals Fedora).
Een paar mappen heb ik laten staan (waaronder .mozilla, .wine en dus .Virtualbox)
Hierdoor stond de iso van de oude guestadditions (1.5.0) nog in de map met iso's, en was ik nu dus aan het proberen om de oude gueastadditions in de nieuwe virtualbox te installeren.
Die heb ik inmiddels verwijderd, en de nieuwe er neer gezet.
Ik heb eerst geprobeerd om het zonder het aanpassen van bestanden te installeren, en.....: Het werkt out-of-the-box!
Alleen moest ik achteraf nog /etc/X11/xinit/xinit.xfce aanpassen om cut & paste te laten werken, en dat werkt dus nu.
Ook shared folders werken.
Wat mij ook opviel (nu de shared folders werken) is dat mp3-files standaard afgespeeld kunnen worden, geweldig!
Ik heb nog wel twee vragen:
1. Als je op afsluiten klikt, staat er sessiebewaren, wat wordt hier precies mee bedoeld?
2. Ik zit er over na te denken om hem naast Fedora te installeren, een voorwaarde is wel dat Zenwalk ook op moet kunnen starten met Grub ipv Lilo, kan dit?
-
Het tempo van de ontwikkelingen in de open-source wereld blijft me verbazen - vergeleken met pakweg een half jaar geleden is blijkbaar het installatie-proces in positieve zin veranderd ... bedankt voor deze update .Koen_92 schreef: Ik heb eerst geprobeerd om het zonder het aanpassen van bestanden te installeren, en.....: Het werkt out-of-the-box!
Als je dit aanvinkt worden de applicaties die je op het moment van afsluiten open had staan na een herstart opnieuw geopend, en wordt hun oorspronkelijke toestand zoveel mogelijk hersteld. Je treft je systeem dus net zo aan als toen je het de laatste keer uitschakelde. Dit is typisch een kwestie van persoonlijke voorkeur - zelf wil ik altijd met een "verse" desktop starten, dus daarom vink ik dit feature altijd uit.Koen_92 schreef: Ik heb nog wel twee vragen:
Jazeker, de bootloader kun je zelf kiezen, los van de Linux distributie. Je kunt zelfs de Windows bootloader gebruiken als je dat zou willen.Koen_92 schreef: 2. Ik zit er over na te denken om hem naast Fedora te installeren, een voorwaarde is wel dat Zenwalk ook op moet kunnen starten met Grub ipv Lilo, kan dit?
Mocht je je plan doorzetten, let er dan op dat je tijdens de Zenwalk installatie, na de installatie van de packages, ervoor kiest om de Lilo bootloader niet te installeren. Vervolgens kun je binnen Fedora in de menu.lst van grub een extra entry voor Zenwalk toevoegen. Hoe die entry eruit kan zien kun je in de Zenwalk wiki lezen (helemaal onderaan). Uiteraard moeten de partitie-verwijzingen zijn aangepast aan de schijfindeling die je zelf gekozen hebt, net zoals de kernel-verwijzing moet kloppen (b.v. /boot/vmlinuz).
- adri
- Moderator
Wat ook kan is gewoon Zenwalk met Lilo installeren, die neemt Fedora (of welk ander OS dan ook) gewoon mee in het menu, daar hoef je niet over in te zitten.rener schreef:Jazeker, de bootloader kun je zelf kiezen, los van de Linux distributie. Je kunt zelfs de Windows bootloader gebruiken als je dat zou willen.Koen_92 schreef: 2. Ik zit er over na te denken om hem naast Fedora te installeren, een voorwaarde is wel dat Zenwalk ook op moet kunnen starten met Grub ipv Lilo, kan dit?
Mocht je je plan doorzetten, let er dan op dat je tijdens de Zenwalk installatie, na de installatie van de packages, ervoor kiest om de Lilo bootloader niet te installeren. Vervolgens kun je binnen Fedora in de menu.lst van grub een extra entry voor Zenwalk toevoegen. Hoe die entry eruit kan zien kun je in de Zenwalk wiki lezen (helemaal onderaan). Uiteraard moeten de partitie-verwijzingen zijn aangepast aan de schijfindeling die je zelf gekozen hebt, net zoals de kernel-verwijzing moet kloppen (b.v. /boot/vmlinuz).
Proficiat trouwens dat het je gelukt is!
Zenwalk is echt een mooie en snelle distro.
- Koen_92
Ja, geweldig!rener schreef: Het tempo van de ontwikkelingen in de open-source wereld blijft me verbazen - vergeleken met pakweg een half jaar geleden is blijkbaar het installatie-proces in positieve zin veranderd ... bedankt voor deze update .
Ja, dat ga ik ook uitzetten, maar ik kan me ook wel momenten bedenken dat het handig is om te gebruiken.rener schreef: Als je dit aanvinkt worden de applicaties die je op het moment van afsluiten open had staan na een herstart opnieuw geopend, en wordt hun oorspronkelijke toestand zoveel mogelijk hersteld. Je treft je systeem dus net zo aan als toen je het de laatste keer uitschakelde. Dit is typisch een kwestie van persoonlijke voorkeur - zelf wil ik altijd met een "verse" desktop starten, dus daarom vink ik dit feature altijd uit.
Ik zal je zeggen: het is allemaal gelukt! Dit typ ik nu in mijn native-Zenwalkinstallatie. Grub kon hem perfect bootenrener schreef: Jazeker, de bootloader kun je zelf kiezen, los van de Linux distributie. Je kunt zelfs de Windows bootloader gebruiken als je dat zou willen.
Alleen wordt het bootproces in tekstmodus uitgevoerd ipv grafisch, is dat te veranderen?
Verder zullen er nog wel vragen komen (denk ik), eerst moet ik maar eens de wiki doorbladeren en alles een beetje ontdekken
Dit wordt nog best leuk
Wel jammer dat morgen de school weer begint...
Ik kon ook Lilo installeren, maar nu ik een beetje snap hoe Grub werkt, en Zenwalk ook te booten is met Grub heb ik liever Grub.adri schreef: Wat ook kan is gewoon Zenwalk met Lilo installeren, die neemt Fedora (of welk ander OS dan ook) gewoon mee in het menu, daar hoef je niet over in te zitten.
Proficiat trouwens dat het je gelukt is!
Zenwalk is echt een mooie en snelle distro.
Zitten er veel verschillen tussen Grub en Lilo?
Maar ik ben tot nu toe best tevreden over Zenwalk
O ja, nog 1 vraag:
In Zenwalk zit Icedove in plaats van Thunderbird, kan ik mijn Thunderbirdprofiel hier gewoon voor gebruiken of gaat dat fout?
Het is namelijk best een werkje om alles opnieuw in te stellen.
- adri
- Moderator
Ach....Koen_92 schreef: Zitten er veel verschillen tussen Grub en Lilo?
Je moet ze beiden wel totaal verschillend behandelen, maar doen hetzelfde werk. Wat jij wilt.
Ja hoor, geen probleem.Koen_92 schreef: In Zenwalk zit Icedove in plaats van Thunderbird, kan ik mijn Thunderbirdprofiel hier gewoon voor gebruiken of gaat dat fout?
Het is namelijk best een werkje om alles opnieuw in te stellen.
En anders installeer je gewoon TB.
Dat zal ze leren.
- Koen_92
Voor TB moet ik dan de mozilla-build nemen, want die zit natuurlijk niet in de repo' s.adri schreef:[
Ja hoor, geen probleem.
En anders installeer je gewoon TB.
Dat zal ze leren.
Maar het maakt niet uit, want het werk inmiddels perfect
De enige verschillen tussen iceweasel/firefox en icedove/thunderbird zijn de namen en het thema (zodat het waarschijnlijk vrij is,maar daar ben ik niet zeker van.
En dan heb je ipv iceweasel ook nog icecat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iceweasel
http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_IceCat
Waarom hebben ze eigenlijk iceweasel/icedove in Zenwalk gestopt?
Verder vind ik het heel vreemd dat checkinstall er niet in zit (ook niet in de repo's).
Ik heb nu die van Slackware geinstalleerd, maar ik heb hem nog niet getest. Het zal denk ik wel werken. De programma' s die ik daarvoor al geinstalleerd heb, heb ik gedaan met 'make install'
- adri
- Moderator
Dat moet je aan hen vragen.Koen_92 schreef: Waarom hebben ze eigenlijk iceweasel/icedove in Zenwalk gestopt?
Naar mijn mening is het een hoop gezeur over niks (het merk Mozilla is niet geheel vrij, daar gaat het grotendeels over)
Daar moet je toch een beetje mee uitkijken. In SW 12 zat Checkinstall ook al niet meer en in 12.1 ook niet, reden: Checkinstall is niet compatibel meer met SW >11.Koen_92 schreef: Verder vind ik het heel vreemd dat checkinstall er niet in zit (ook niet in de repo's).
Ik heb nu die van Slackware geinstalleerd, maar ik heb hem nog niet getest. Het zal denk ik wel werken. De programma' s die ik daarvoor al geinstalleerd heb, heb ik gedaan met 'make install'
Voor Slackware is er een prima vervanger: src2pkg, maar ik weet niet of die op Zenwalk ook goed werkt (lijkt me van wel, rener weet daar vast meer over).
-
Ook van mijn kant - thumbs up dat het gelukt is met de "native" installatie. Ik had niet gedacht dat je er al zo snel werk van zou maken - dit tempo is bijna niet bij te houden .Koen_92 schreef: Ik zal je zeggen: het is allemaal gelukt! Dit typ ik nu in mijn native-Zenwalkinstallatie. Grub kon hem perfect booten Very Happy
Alleen wordt het bootproces in tekstmodus uitgevoerd ipv grafisch, is dat te veranderen?
Verder zullen er nog wel vragen komen (denk ik), eerst moet ik maar eens de wiki doorbladeren en alles een beetje ontdekken Smile
Dit wordt nog best leuk Smile
Voor wat betreft de bootsplash: de door jou reeds aangehaalde Zenwalk wiki heeft misschien wat tips ...
Tja, het was toen een discussie waarbij voor het standpunt van elk van beide partijen (Mozilla en Debian), vanuit hun eigen "business model" geredeneerd, wel wat te zeggen was ... Maar van mij had het ook best Firefox/Thunderbird mogen blijven in Zenwalk hoor. Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld Firefox 3 Beta 5 i.p.v. Iceweasel.adri schreef:Dat moet je aan hen vragen.Koen_92 schreef: Waarom hebben ze eigenlijk iceweasel/icedove in Zenwalk gestopt?
Naar mijn mening is het een hoop gezeur over niks (het merk Mozilla is niet geheel vrij, daar gaat het grotendeels over)
De standaard manier om in Zenwalk packages te installeren is via "netpkg". Doorgaans vind je daar wel het pakketje dat je zoekt. En ander heb je op het Zenwalk forum een speciale rubriek waar je verzoekjes kunt achterlaten voor software waar nog geen netpkg pakketje voor is.Koen_92 schreef: Verder vind ik het heel vreemd dat checkinstall er niet in zit (ook niet in de repo's).
Het handjevol applicaties dat ik handmatig installeer kan meestal worden uitgepakt in een eigen directory, zoals de Mozilla builds van Firefox/Thunderbird. Er worden dan geen library's over het systeem uitgestrooid, zodat het allemaal goed te beheren is.
Dank voor het in mij gestelde vertrouwen , maar helaas ... ik ken src2pkg niet, dus daar kan ik helemaal niets over zeggen. Maar voor Zenwalk zou ik in de eerste plaats voor een netpkg pakket gaan. Je hoeft dan niet zelf te compileren, en de dependencies worden netjes voor je opgelost.adri schreef: Voor Slackware is er een prima vervanger: src2pkg, maar ik weet niet of die op Zenwalk ook goed werkt (lijkt me van wel, rener weet daar vast meer over).
En (als we dan toch fanatiek bezig zijn) ... het staat je natuurlijk altijd vrij om zelf een netpkg pakket van je favoriete software samen te stellen, en vervolgens beschikbaar stellen aan de Zenwalk community .
- Koen_92
Heel vreemd, vooral omdat er ook standaard al mp3-ondersteuning in zit, dat natuurlijk ook niet vrij is...adri schreef: Dat moet je aan hen vragen.
Slackware heeft toch wel gewoon Firefox/Thunderbird?
Ja, ik had moet lezen op hun site staat dit:Koen_92 schreef: Daar moet je toch een beetje mee uitkijken. In SW 12 zat Checkinstall ook al niet meer en in 12.1 ook niet, reden: Checkinstall is niet compatibel meer met SW >11.
Voor Slackware is er een prima vervanger: src2pkg, maar ik weet niet of die op Zenwalk ook goed werkt (lijkt me van wel, rener weet daar vast meer over).
Als ik het nodig heb, zal ik src2pkg gaan testen, maar hoe krijg ik checkinstall nu verwijderd?An incompatibility with the newest coreutils seems to have bitten a bunch of people, specially users of the recently released Slackware 12. A new checkinstall version will be released soon which will address this issue. In the meantime, as a workaround you can use the "--fstrans=no" command line flag when invoking checkinstall. Read the details here.
En verder:
Misschien moet je het bericht in het Slackware-topic even aanpassen, daardoor ben ik dus fout gelopen, en dat kan een ander ook gebeuren:
adri schreef: Onmisbaar (m.i.) zijn:
KSlackcheck om je Slackware-installatie up-to-date te houden (alleen voor KDE volgens mij) --> http://www.deprecated.it/kslackcheck/index-en.html
Checkinstall, om van broncodes puike Slackpakketjes te maken --> http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/
Ach, ja op dit moment gaat een hele hoop goed en lukt het allemaal. Ook heb ik er tijd voor en is het leuk. Dan gaat het vanzelf snel. Waarschijnlijk komt er ook wel een keertje weer een tijd dat ik weer meer met andere dingen bezig ben (onder andere gamen of school).rener schreef: Ook van mijn kant - thumbs up dat het gelukt is met de "native" installatie. Ik had niet gedacht dat je er al zo snel werk van zou maken - dit tempo is bijna niet bij te houden .
Ja, ik heb de menu.lst aangepast. Maar nu ben ik even te luit om te rebooten en te testen, je hoort het nog welrener schreef: Voor wat betreft de bootsplash: de door jou reeds aangehaalde Zenwalk wiki heeft misschien wat tips ...
Ik heb het niet zo op beta's, en al helemaal niet voor een programma als Firefox dat je toch dagelijks nodig heb.rener schreef: Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld Firefox 3 Beta 5 i.p.v. Iceweasel.
Ja, netpkg had ik ook al gevonden en gebruikt. Het gaat dus ook om de pakketten die daar niet standaard inzitten.rener schreef: De standaard manier om in Zenwalk packages te installeren is via "netpkg". Doorgaans vind je daar wel het pakketje dat je zoekt. En ander heb je op het Zenwalk forum een speciale rubriek waar je verzoekjes kunt achterlaten voor software waar nog geen netpkg pakketje voor is.
En eerlijk gezegd lijkt me compileren minder werk als op internet gaan zoeken naar een pakket.
Zodra ik het nodig heb, ga ik src2pkg proberen en ik zie wel of het lukt...rener schreef: Dank voor het in mij gestelde vertrouwen , maar helaas ... ik ken src2pkg niet, dus daar kan ik helemaal niets over zeggen. Maar voor Zenwalk zou ik in de eerste plaats voor een netpkg pakket gaan. Je hoeft dan niet zelf te compileren, en de dependencies worden netjes voor je opgelost.
Ja, kan ook!rener schreef: En (als we dan toch fanatiek bezig zijn) ... het staat je natuurlijk altijd vrij om zelf een netpkg pakket van je favoriete software samen te stellen, en vervolgens beschikbaar stellen aan de Zenwalk community .
Maar de dependencies zitten niet standaard in de pakketjes, en ik heb er denk ik te weinig ervaring mee, maar wat niet is kan nog komen
O ja, ik heb weer een vraag:
Hoe maak je een screenshot? Printscreen werkt niet.
(dat is niet te zoeken met google want dan krijg je screenshots)
En nog 'e'entje:
Heb je om games te spelen met Wine propetairy videokaartdrivers nodig?
Games (die ik werkend heb gekregen) zijn heel erg traag, komt dit dus door de vesadriver vs de atidriver in ubuntu?
Of heeft het een andere oorzaak?
- adri
- Moderator
Een hoop leesvoer.
Ik ga niet quoten, want dat is zo wel erg veel werk.
Bericht over Checkinstall aanpassen: zal i kdoen (had er niet meer aan gedacht).
Src2pkg bestaat feitelijk uit twee progjes: src2pkg en trackinstall en je kunt beiden gebruiken. Hoe gaat dat?
Nou trackinstall werkt eigenlijk hetzelfde als checkinstall:
./configure, make & (als root) trackinstall.
Zie ook man trackinstall
Nog handiger is (vind ik) als root typen src2pkg <naam_broncode> en als alles goed is wordt daar dan een handzaam Slackware pakketje van gemaakt dat je dan nog moet installeren met installpkg/pkgtool/kpackage.
Checkinstall verwijderen: met pkgtool (als root)!
Slackware komt inderdaad met TB en FF (en heeft ook ondersteuning voor mp3 standaard aan boord, hoef je niks meer aan te doen). Trouwens ook hplip (voor HP printers/scanners) wordt gewoon meegeleverd, evenals xv (supersnelle afbeeldingenmanipulator) en zo nog een paar dingen die gesloten software bevatten.
Slackers zijn in het algemeen niet zo verschrikkelijk principieel, het moet gewoon werken.
Op zich verstandig dat je niet te snel bèta's gebruikt, maar in het geval van FF kan ik je verzekeren dat die echt al ontzettend stabiel is. Ik gebruik hem al maanden en ben nog niks vreemds tegengekomen.
Printscreen werkt niet? Bij mij wel.
Maar voor dingen die niet werken hebben we de onvolprezen Gentoo wiki:
http://gentoo-wiki.com/TIP_Make_a_Scree ... Screen_Key
En ja, voor die games heb je 3D-drivers nodig (Nvidia of ATI -zoals in jouw geval).
Ik ga niet quoten, want dat is zo wel erg veel werk.
Bericht over Checkinstall aanpassen: zal i kdoen (had er niet meer aan gedacht).
Src2pkg bestaat feitelijk uit twee progjes: src2pkg en trackinstall en je kunt beiden gebruiken. Hoe gaat dat?
Nou trackinstall werkt eigenlijk hetzelfde als checkinstall:
./configure, make & (als root) trackinstall.
Zie ook man trackinstall
Nog handiger is (vind ik) als root typen src2pkg <naam_broncode> en als alles goed is wordt daar dan een handzaam Slackware pakketje van gemaakt dat je dan nog moet installeren met installpkg/pkgtool/kpackage.
Checkinstall verwijderen: met pkgtool (als root)!
Slackware komt inderdaad met TB en FF (en heeft ook ondersteuning voor mp3 standaard aan boord, hoef je niks meer aan te doen). Trouwens ook hplip (voor HP printers/scanners) wordt gewoon meegeleverd, evenals xv (supersnelle afbeeldingenmanipulator) en zo nog een paar dingen die gesloten software bevatten.
Slackers zijn in het algemeen niet zo verschrikkelijk principieel, het moet gewoon werken.
Op zich verstandig dat je niet te snel bèta's gebruikt, maar in het geval van FF kan ik je verzekeren dat die echt al ontzettend stabiel is. Ik gebruik hem al maanden en ben nog niks vreemds tegengekomen.
Printscreen werkt niet? Bij mij wel.
Maar voor dingen die niet werken hebben we de onvolprezen Gentoo wiki:
http://gentoo-wiki.com/TIP_Make_a_Scree ... Screen_Key
En ja, voor die games heb je 3D-drivers nodig (Nvidia of ATI -zoals in jouw geval).