Manuel schreef:Tien jaar is maar een heel groffe indicatie. Het ene merk gaat langer mee dan het andere, en welk merk beter presteert wisselt ook steeds. Hoe intensief gebruik je het ding? En wat echt erg voor een schijf is, is veel te weinig geheugen, waardoor er vrijwel constant geswapt moet worden... In het laatste geval gaat ie misschien hooguit een paar jaar mee.
Je hebt gelijk, die schijf is nooit veel gebruikt. Hooguit één keer per week door mijn tante.
En sinds zij een nieuwe laptop heeft staat hij hier niks te doen (ja wat moet ik nou met een 486? Ik ga hem niet weggooien natuurlijk, maar bruikbaar is hij niet.)
Over dat swappen klopt volgens mij ook, daarom heb ik op die oude laptop van mij een usb-stick als swappartitie geformatteerd. Dat scheelt weer schijfruimte en ik heb toch nog zat sticks liggen.
Usb-swap gaat toch redelijk, vooral door de lage toegangstijd van die sticks. Een harde schijf is daarentegen wel weer sneller.
Manuel schreef:
Tweedehands? Anders dan vind ik het wel heel erg goedkoop. Ik heb iets van rond de 80 Euro betaalt voor 250 GB (Maxtor, 7200 RPM, IDE).
Ja Tweedehands, sorry was ik vergeten te zeggen. Komt van de kerstmarkt.
Zelf heb ik een 400 GB van Seagate ook 7200RPM en IDE, kostte 130 euro.
Ik heb er ruim genoeg aan, maar dat is wel lekker, je hoeft nooit rekening met de ruimte te houden (alhoewel af en toe opruimen natuurlijk altijd belangrijk blijft.)
Manuel schreef:
Echt overbodig, of het zou zo moeten zijn dat de filters de lucht heel goed doorlaten, en toch alle stof tegenhouden, èn aan de buitenkant te vervangen zijn, zodat de kast niet open hoeft, dan zou je nooit meer hoeven stofzuigen.
Ja, dat is ideaal. Maar om het zo te maken zal ook wel prijzig worden.
Er zijn trouwens tegenwoordig wel al anti-statische fans. Die dus minder stof aantrekken.
Manuel schreef:
Ik gebruik geen Ubuntu, maar uitsluitend Slackware. Maar het komt op hetzelfde neer, KDE heeft dat ook, maar werkt bij mij niet. Moederboard uit 2000 of 2001, ondersteund dat nog niet.
Ja ik weet dat jij Slackware heb, maar ik kon zo gauw even geen andere link vinden
Ja, bij oude moederborden zit dat er nog niet op. Maar je merkt het vanzelf wel als hij te warm wordt, hij valt vanzelf uit.
Manuel schreef:
Toch blijft het vreemd, ook wanneer de firewall maar voor de helft zou werken (de ene poort zit wel dicht, en de andere niet).
Laat je eens poortscannen door iemand? Zelf doen heeft geen zin, want dan scan je de binnenkant (LAN-kant) van de router.
Ja, ik ga me een keertje laten scannen. Overigens doet de firewall hier in Fedora wel zeker goed zijn werk. Door die firewall werkte mijn gameserver niet, en moest ik handmatig in die firewall een poort openen.
Over crossloop kwam ik vandaag een link tegen:
http://tweakers.net/meuktracker/17650/c ... p-211.html
Één van de reacties die uitlegt waarom portforwarding overbodig is: