Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Respect voor je moeder hoor!
Helemaal zelf, echt knap van haar.
Dat vind ik dus ook! En waar ik in het begin hun scherm nog wel eens overgenomen heb, lost zij nu vrijwel altijd zelf alles op :)
Koen_92 schreef:Maar harde schijf kapot?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt, schijf fysiek kapot, maar omdat ik mijn eigen bestanden op D: en E: had staan kon ik die nog redden door de schijf als 'slave' er in te hangen (C: was al kapot...).

Mijn vader en zijn vrouw hadden grote pech, daar is 2 keer een schijf stuk gegaan...

En bij de vriendin van een kennis was het ook raak: zat schroeiplekje op de de chip op de schijf. Op de 1 of andere manier was daar kortsluiting ontstaan, het leek op een stofje dat kennenlijk net voldoende geleidend was...

Meestal gaat het wel goed, maar je kunt pech hebben. Zorg dus dat je backups hebt!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Waren D: en E: dan een aparte schijf? Een aparte partitie gaat geloof ik alsnog kapot bij een harde schijf crash.

Schroeiplekje? Ja het is behoorlijk stoffig in de kast. op knudde.be staat een goede uitleg over hoe je je pc goed filtert. Misschien moet ik het ook maar eens zo gaan doen.

Ik heb gelukkig wel een goede backup (in de vorm van een tweede harde schijf, geen raid gewoon tweede schijf).

Scherm overnemen deed ik onder Windows altijd met Crossloop (www.crossloop.com)

Dat progje werkt ook met Wine, dus als ik nog iemand moet helpen komt het goed van pas.

Het grote voordeel is dat het onder Windows makkelijk te installeren is (aanklikken, twee keer volgende geinstalleerd, dus makkelijk voor de niet-helper) en dat er geen poorten voor open hoeven worden gezet in de router.

Maar het zal me verbazen als er ook niet zo iets is voor Linux.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Waren D: en E: dan een aparte schijf? Een aparte partitie gaat geloof ik alsnog kapot bij een harde schijf crash.
Niet persee, hoor. Anders dan had ik vrijwel alle eigen bestanden die ik gered heb, niet kunnen redden.

C: was niet meer van op te starten, en er waren ook veel clusters op beschadigd, maar op de andere partities was vrijwel alles nog heel. Ik heb dus een nieuwe schijf gekocht, Windows opnieuw geinstalleerd, en de oude schijf als secondaire er in gehangen. Toen pijlsnel alle data er af gehaald.
Koen_92 schreef:Schroeiplekje? Ja het is behoorlijk stoffig in de kast. op [url=
http://www.knudde.be/index.php?page_name=coolcase[/url] staat een goede uitleg over hoe je je pc goed filtert. Misschien moet ik het ook maar eens zo gaan doen.
Een stoffilter is inderdaad geen gek idee, maar wat ik zelf voldoende vind is om elke Lente alles even goed te zuigen.
Koen_92 schreef:Ik heb gelukkig wel een goede backup (in de vorm van een tweede harde schijf, geen raid gewoon tweede schijf).
Ik ook :D
Koen_92 schreef:Scherm overnemen deed ik onder Windows altijd met Crossloop (www.crossloop.com)
Onder Windows deed ik dat met VNC:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vnc
http://www.realvnc.com/products/free/4.1/index.html
Koen_92 schreef:Dat progje werkt ook met Wine, dus als ik nog iemand moet helpen komt het goed van pas.
Maar voor Linux bestaan er al zulk soort dingen. I.i.g. in KDE zit het volgens mij al bij 'Internet Tools' o.i.d., ik heb het nu niet meer geinstalleerd, maar voorheen wel eens gebruikt.
Koen_92 schreef:Het grote voordeel is dat het onder Windows makkelijk te installeren is (aanklikken, twee keer volgende geinstalleerd, dus makkelijk voor de niet-helper) en dat er geen poorten voor open hoeven worden gezet in de router.
Iemand zal toch een poort open moeten zetten? Het server gedeelte...
Koen_92 schreef:Maar het zal me verbazen als er ook niet zo iets is voor Linux.
Ik heb het al tijden niet meer nodig, maar ik ben er van overtuigd dat er voor Linux zelfs meerdere progamma's zijn, je kunt dus zelfs kiezen!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: C: was niet meer van op te starten, en er waren ook veel clusters op beschadigd, maar op de andere partities was vrijwel alles nog heel. Ik heb dus een nieuwe schijf gekocht, Windows opnieuw geinstalleerd, en de oude schijf als secondaire er in gehangen. Toen pijlsnel alle data er af gehaald.
Dat moest dan waarschijnlijk wel héél snel gebeuren, je hebt in ieder geval veel geluk gehad :D

Gisteren is er hier toevallig ook een harde schijf kapot gegaan (hij was gelukkig leeg).
Ik was met iemand samen een oude Pentium 3 in elkaar aan het zetten, voor een server-van-alles-en-nog-wat.
De harde schijf lag op de rand van de tafel, werd aangestoten en lag toen op de grond.
Na die val maakte hij een heel raar geluid toen ik hem in de pc deed, dus die heb ik weggegooid (wel zonde van die 160gb).

Een stoffilter is wel leuk ja, maar ook een werk. En ook dat filter moet ververst worden denk ik.
En ja, de pc van binnen schoonmaken is ook handig.
Het scheelt trouwens ook in temperatuur, mijn processor werd meteen 10 graden minder warm na de laatste schoonmaak.
Manuel schreef: Iemand zal toch een poort open moeten zetten? Het server gedeelte...
Nee bij Crossloop was dat echt helemaal niet nodig. Alleen Comodo Firewall moest ik even toestemming geven.
Dit terwijl ik wel een router met hardware firewall heb.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef: C: was niet meer van op te starten, en er waren ook veel clusters op beschadigd, maar op de andere partities was vrijwel alles nog heel. Ik heb dus een nieuwe schijf gekocht, Windows opnieuw geinstalleerd, en de oude schijf als secondaire er in gehangen. Toen pijlsnel alle data er af gehaald.
Dat moest dan waarschijnlijk wel héél snel gebeuren, je hebt in ieder geval veel geluk gehad :D
Dat i.i.g. :D Het scheelt natuurlijk ook hoe eenschijf kapot gaat: als de lees/schrijfkop in aanraking komt met een plaat, dan is er een hoop stuk (en slingert het puin v/d botsing door de hele behuizing, vermoed ik), maar wanneer er ineens steeds meer clusters onleesbaar worden, dan duurt het toch even voordat alles weg is.
Koen_92 schreef:Gisteren is er hier toevallig ook een harde schijf kapot gegaan (hij was gelukkig leeg).
Ik was met iemand samen een oude Pentium 3 in elkaar aan het zetten, voor een server-van-alles-en-nog-wat.
De harde schijf lag op de rand van de tafel, werd aangestoten en lag toen op de grond.
Na die val maakte hij een heel raar geluid toen ik hem in de pc deed, dus die heb ik weggegooid (wel zonde van die 160gb).
Het is en blijft kwetsbaar, zo'n harde schijf... Wel pech, 160 GB weg :cry:
Koen_92 schreef:Een stoffilter is wel leuk ja, maar ook een werk. En ook dat filter moet ververst worden denk ik.
Vanzelfsprekend! Anders kan ie op een gegeven moment helemaal geen lucht meer aanzuigen. Wel leuk dan dat er, door het filter geen stof meer binnenkomt, maar ook geen verse lucht meer!

Heb je een pc met maar een paar kleine openingetjes voor de verse lucht, dan zal zo'n filter misschien toch ook de luchtstroom bemoeilijken. Houd maar eens een lap stof voor je mond, ademen gaat dan zwaarder.
Koen_92 schreef:En ja, de pc van binnen schoonmaken is ook handig.
Het scheelt trouwens ook in temperatuur, mijn processor werd meteen 10 graden minder warm na de laatste schoonmaak.
Dat dat zoveel is, dat wist ik niet. Ik moest het nog doen, maar had het wat uitgesteld, nu maar versneld doen dan.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Iemand zal toch een poort open moeten zetten? Het server gedeelte...
Nee bij Crossloop was dat echt helemaal niet nodig. Alleen Comodo Firewall moest ik even toestemming geven.
Dit terwijl ik wel een router met hardware firewall heb.
Dan heb je zéker gelijk :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Dat i.i.g. :D Het scheelt natuurlijk ook hoe eenschijf kapot gaat: als de lees/schrijfkop in aanraking komt met een plaat, dan is er een hoop stuk (en slingert het puin v/d botsing door de hele behuizing, vermoed ik), maar wanneer er ineens steeds meer clusters onleesbaar worden, dan duurt het toch even voordat alles weg is.
O ja, hij kan 'ineens' kapot gaan, of langzaam 'wegrotten'.
De levensduur van een schijf is volgens velen 10 jaar, maar de oude 486 die hier staat uit 1992 doet het ook nog steeds!
Manuel schreef: Het is en blijft kwetsbaar, zo'n harde schijf... Wel pech, 160 GB weg :(
Ja wel jammer. Maar toen we hem 2 jaar geleden kochten was het een koopje: 10 euro. Daar kan je hem nu nergens meer voor vinden.
Manuel schreef: Vanzelfsprekend! Anders kan ie op een gegeven moment helemaal geen lucht meer aanzuigen. Wel leuk dan dat er, door het filter geen stof meer binnenkomt, maar ook geen verse lucht meer!
Ja daar zat ik ook aan te denken. Je zal dan ook wel een hele voorraad fans nodig hebben.
Conclusie: leuk en handig idee, maar een beetje overbodig.
Manuel schreef: Dat dat zoveel is, dat wist ik niet. Ik moest het nog doen, maar had het wat uitgesteld, nu maar versneld doen dan.
Het kan er natuurlijk ook aan liggen, dat ik mijn pc al heel lang niet had schoongemaakt.
Ik weet niet of je het al ken, maar hiemee kun je de temperatuur meten:
http://computertip.googlepages.com/mete ... eninubuntu
Manuel schreef: Dan heb je zéker gelijk :)
Ja, of die hardware firewall deugt niet. Ik kan namelijk ook een gameserver hosten zonder poorten open te zetten. Een webserver is dan weet niet mogelijk...
En UPnP staat ook uit.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Dat i.i.g. :D Het scheelt natuurlijk ook hoe eenschijf kapot gaat: als de lees/schrijfkop in aanraking komt met een plaat, dan is er een hoop stuk (en slingert het puin v/d botsing door de hele behuizing, vermoed ik), maar wanneer er ineens steeds meer clusters onleesbaar worden, dan duurt het toch even voordat alles weg is.
O ja, hij kan 'ineens' kapot gaan, of langzaam 'wegrotten'.
De levensduur van een schijf is volgens velen 10 jaar, maar de oude 486 die hier staat uit 1992 doet het ook nog steeds!
Tien jaar is maar een heel groffe indicatie. Het ene merk gaat langer mee dan het andere, en welk merk beter presteert wisselt ook steeds. Hoe intensief gebruik je het ding? En wat echt erg voor een schijf is, is veel te weinig geheugen, waardoor er vrijwel constant geswapt moet worden... In het laatste geval gaat ie misschien hooguit een paar jaar mee.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Het is en blijft kwetsbaar, zo'n harde schijf... Wel pech, 160 GB weg :(
Ja wel jammer. Maar toen we hem 2 jaar geleden kochten was het een koopje: 10 euro. Daar kan je hem nu nergens meer voor vinden.
Tweedehands? Anders dan vind ik het wel heel erg goedkoop. Ik heb iets van rond de 80 Euro betaalt voor 250 GB (Maxtor, 7200 RPM, IDE).
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Vanzelfsprekend! Anders kan ie op een gegeven moment helemaal geen lucht meer aanzuigen. Wel leuk dan dat er, door het filter geen stof meer binnenkomt, maar ook geen verse lucht meer!
Ja daar zat ik ook aan te denken. Je zal dan ook wel een hele voorraad fans nodig hebben.
Conclusie: leuk en handig idee, maar een beetje overbodig.
Echt overbodig, of het zou zo moeten zijn dat de filters de lucht heel goed doorlaten, en toch alle stof tegenhouden, èn aan de buitenkant te vervangen zijn, zodat de kast niet open hoeft, dan zou je nooit meer hoeven stofzuigen.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Dat dat zoveel is, dat wist ik niet. Ik moest het nog doen, maar had het wat uitgesteld, nu maar versneld doen dan.
Het kan er natuurlijk ook aan liggen, dat ik mijn pc al heel lang niet had schoongemaakt.
Ik weet niet of je het al ken, maar hiemee kun je de temperatuur meten:
http://computertip.googlepages.com/mete ... eninubuntu
Ik gebruik geen Ubuntu, maar uitsluitend Slackware. Maar het komt op hetzelfde neer, KDE heeft dat ook, maar werkt bij mij niet. Moederboard uit 2000 of 2001, ondersteund dat nog niet.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Dan heb je zéker gelijk :)
Ja, of die hardware firewall deugt niet. Ik kan namelijk ook een gameserver hosten zonder poorten open te zetten. Een webserver is dan weet niet mogelijk...
En UPnP staat ook uit.
Toch blijft het vreemd, ook wanneer de firewall maar voor de helft zou werken (de ene poort zit wel dicht, en de andere niet).

Laat je eens poortscannen door iemand? Zelf doen heeft geen zin, want dan scan je de binnenkant (LAN-kant) van de router.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef:Tien jaar is maar een heel groffe indicatie. Het ene merk gaat langer mee dan het andere, en welk merk beter presteert wisselt ook steeds. Hoe intensief gebruik je het ding? En wat echt erg voor een schijf is, is veel te weinig geheugen, waardoor er vrijwel constant geswapt moet worden... In het laatste geval gaat ie misschien hooguit een paar jaar mee.
Je hebt gelijk, die schijf is nooit veel gebruikt. Hooguit één keer per week door mijn tante.
En sinds zij een nieuwe laptop heeft staat hij hier niks te doen (ja wat moet ik nou met een 486? Ik ga hem niet weggooien natuurlijk, maar bruikbaar is hij niet.)
Over dat swappen klopt volgens mij ook, daarom heb ik op die oude laptop van mij een usb-stick als swappartitie geformatteerd. Dat scheelt weer schijfruimte en ik heb toch nog zat sticks liggen.
Usb-swap gaat toch redelijk, vooral door de lage toegangstijd van die sticks. Een harde schijf is daarentegen wel weer sneller.
Manuel schreef: Tweedehands? Anders dan vind ik het wel heel erg goedkoop. Ik heb iets van rond de 80 Euro betaalt voor 250 GB (Maxtor, 7200 RPM, IDE).
Ja Tweedehands, sorry was ik vergeten te zeggen. Komt van de kerstmarkt.
Zelf heb ik een 400 GB van Seagate ook 7200RPM en IDE, kostte 130 euro.
Ik heb er ruim genoeg aan, maar dat is wel lekker, je hoeft nooit rekening met de ruimte te houden (alhoewel af en toe opruimen natuurlijk altijd belangrijk blijft.)
Manuel schreef: Echt overbodig, of het zou zo moeten zijn dat de filters de lucht heel goed doorlaten, en toch alle stof tegenhouden, èn aan de buitenkant te vervangen zijn, zodat de kast niet open hoeft, dan zou je nooit meer hoeven stofzuigen.
Ja, dat is ideaal. Maar om het zo te maken zal ook wel prijzig worden.
Er zijn trouwens tegenwoordig wel al anti-statische fans. Die dus minder stof aantrekken.
Manuel schreef: Ik gebruik geen Ubuntu, maar uitsluitend Slackware. Maar het komt op hetzelfde neer, KDE heeft dat ook, maar werkt bij mij niet. Moederboard uit 2000 of 2001, ondersteund dat nog niet.
Ja ik weet dat jij Slackware heb, maar ik kon zo gauw even geen andere link vinden :oops:
Ja, bij oude moederborden zit dat er nog niet op. Maar je merkt het vanzelf wel als hij te warm wordt, hij valt vanzelf uit.
Manuel schreef: Toch blijft het vreemd, ook wanneer de firewall maar voor de helft zou werken (de ene poort zit wel dicht, en de andere niet).

Laat je eens poortscannen door iemand? Zelf doen heeft geen zin, want dan scan je de binnenkant (LAN-kant) van de router.
Ja, ik ga me een keertje laten scannen. Overigens doet de firewall hier in Fedora wel zeker goed zijn werk. Door die firewall werkte mijn gameserver niet, en moest ik handmatig in die firewall een poort openen.

Over crossloop kwam ik vandaag een link tegen:
http://tweakers.net/meuktracker/17650/c ... p-211.html

Één van de reacties die uitlegt waarom portforwarding overbodig is:
siepeltjuh schreef: Het is iets anders, het is wel een directe verbinding, maar de servers van Crossloop helpen een handje.
Het heet Hole punching

http://en.wikipedia.org/wiki/Hole_punching
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Je hebt gelijk, die schijf is nooit veel gebruikt. Hooguit één keer per week door mijn tante.
Dan slijt het niet zo hard... Hooguit wordt het magnetisme minder sterk, waardoor de data uiteindelijk ook steeds vager wordt.
Koen_92 schreef:En sinds zij een nieuwe laptop heeft staat hij hier niks te doen (ja wat moet ik nou met een 486? Ik ga hem niet weggooien natuurlijk, maar bruikbaar is hij niet.)
Er zijn mensen die daar nog wel wat mee doen (firewall b.v.), maar voor mij hoeft zo'n machine ook niet meer zo :wink:
Koen_92 schreef:Over dat swappen klopt volgens mij ook, daarom heb ik op die oude laptop van mij een usb-stick als swappartitie geformatteerd. Dat scheelt weer schijfruimte en ik heb toch nog zat sticks liggen.
Usb-swap gaat toch redelijk, vooral door de lage toegangstijd van die sticks. Een harde schijf is daarentegen wel weer sneller.
Ik vind het een prima oplossing, want wanneer je voor de meeste situaties voldoende geheugen hebt, dan zul je zelden swappen, en maakt het niet uit dat het wat trager is.

Daarentegen, wanneer je toch zelden swapt (swap is eigenlijk alleen voor nood), dan zal een swap partitie of swap bestand op de harde schijf de schijf ook nauwelijks belasten...
Koen_92 schreef:Ja Tweedehands, sorry was ik vergeten te zeggen. Komt van de kerstmarkt.
Zelf heb ik een 400 GB van Seagate ook 7200RPM en IDE, kostte 130 euro.
Ik vond het al zo goedkoop...

Ik heb er ruim genoeg aan, maar dat is wel lekker, je hoeft nooit rekening met de ruimte te houden (alhoewel af en toe opruimen natuurlijk altijd belangrijk blijft.)[/quote]
Dat vind ik ook! Opruimen: lekker. En je houdt meer overzicht wanneer er geen onnodige, overgebleven bestanden/mappen zijn.

Van mij tweede schijf van 250 GB heb ik nog maar 35 GB over... Ik moet dus opruimen, maar eigenlijk is (bijna) alles wat er opstaat al overgebleven na een vorige opruim-aktie.

Een luxe probleem, maar toch :( Want nu even geen geld voor nieuwe hardware.
Koen_92 schreef:Ja, dat is ideaal. Maar om het zo te maken zal ook wel prijzig worden.
Er zijn trouwens tegenwoordig wel al anti-statische fans. Die dus minder stof aantrekken.
Dat zou al flink kunnen schelen.
Koen_92 schreef:Ja ik weet dat jij Slackware heb, maar ik kon zo gauw even geen andere link vinden :oops:
Maakt niet uit, hoor :wink:
Koen_92 schreef:Ja, bij oude moederborden zit dat er nog niet op. Maar je merkt het vanzelf wel als hij te warm wordt, hij valt vanzelf uit.
Dat zal mijne gerust ook wel doen, maar is nog nooit gebeurd.
Koen_92 schreef:Ja, ik ga me een keertje laten scannen. Overigens doet de firewall hier in Fedora wel zeker goed zijn werk. Door die firewall werkte mijn gameserver niet, en moest ik handmatig in die firewall een poort openen.
Zo hoort het ook!
Koen_92 schreef:Over crossloop kwam ik vandaag een link tegen:
http://tweakers.net/meuktracker/17650/c ... p-211.html
Interessant!
Koen_92 schreef:Één van de reacties die uitlegt waarom portforwarding overbodig is:
siepeltjuh schreef: Het is iets anders, het is wel een directe verbinding, maar de servers van Crossloop helpen een handje.
Het heet Hole punching

http://en.wikipedia.org/wiki/Hole_punching
Dat maakt alles in 1 keer duidelijk :) Je schakelt dus een derde partij in.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Er zijn mensen die daar nog wel wat mee doen (firewall b.v.), maar voor mij hoeft zo'n machine ook niet meer zo :wink:
Ja, maar ik blijf het toch zonde vinden om hem weg te gooien :)
Manuel schreef: Ik vind het een prima oplossing, want wanneer je voor de meeste situaties voldoende geheugen hebt, dan zul je zelden swappen, en maakt het niet uit dat het wat trager is.
Ja, mijn eigen pc heeft niet eens een swap-partitie, want ik heb 2 GB geheugen en dat is ruim genoeg voor Linux.
De reden van het vele geheugen: Voor games is het echt wel noodzakelijk.

Manuel schreef: Dat vind ik ook! Opruimen: lekker. En je houdt meer overzicht wanneer er geen onnodige, overgebleven bestanden/mappen zijn.

Van mij tweede schijf van 250 GB heb ik nog maar 35 GB over... Ik moet dus opruimen, maar eigenlijk is (bijna) alles wat er opstaat al overgebleven na een vorige opruim-aktie.

Een luxe probleem, maar toch :( Want nu even geen geld voor nieuwe hardware.
Dan heb je toch al een hoop gebruikt. Waarschijnlijk zullen het veel films zijn (is bij mij het geval).
Daarvoor moet ik gewoon af en toe de moeite nemen om ze te kijken, te verwijderen of op dvd te branden.
Manuel schreef: Dat maakt alles in 1 keer duidelijk :) Je schakelt dus een derde partij in.
Lijkt me wel trager gaan. Ook zouden de makers van Crossloop mee kunnen kijken, als ze dat willen. De software is immers closed-source, wie weet wat er allemaal in zit...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ja, maar ik blijf het toch zonde vinden om hem weg te gooien :)
Dat ken ik... :wink:
Koen_92 schreef:Ja, mijn eigen pc heeft niet eens een swap-partitie, want ik heb 2 GB geheugen en dat is ruim genoeg voor Linux.
De reden van het vele geheugen: Voor games is het echt wel noodzakelijk.
Ik heb 512 MB RAM, en 1½ GB swap. Een heel enkele keer heb ik dat wel eens bijna allemaal in gebruik (een web pagina b.v. met onverwacht 100 foto's van een paar MB...)
Koen_92 schreef:Dan heb je toch al een hoop gebruikt. Waarschijnlijk zullen het veel films zijn (is bij mij het geval).
Daarvoor moet ik gewoon af en toe de moeite nemen om ze te kijken, te verwijderen of op dvd te branden.
Je hebt volkomen gelijk, maar ik loop heel erg achter met wat ik nog moet bekijken. Ik krijg gewoon meer binnen dan ik op m'n gemak bekijken kan... Films, ja, meest dvd's.
Koen_92 schreef:Lijkt me wel trager gaan. Ook zouden de makers van Crossloop mee kunnen kijken, als ze dat willen. De software is immers closed-source, wie weet wat er allemaal in zit...
Trager lijkt me logisch, en meekijken: tsja, je weet niet of ze dat doen, inderdaad. Daarom zou ik liever ook niet voor zo'n oplossing kiezen.
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Holepunching lijkt me juist niet trager! Let op dat de derde partij enkel voor de initiatie van de connectie gebruikt wordt. De connectie zelf is daarna wel P2P.

Overigens zuigt NAT & is IPv6 geweldig.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Je hebt volkomen gelijk, maar ik loop heel erg achter met wat ik nog moet bekijken. Ik krijg gewoon meer binnen dan ik op m'n gemak bekijken kan... Films, ja, meest dvd's.
Zolang je nog ruimte op je schijf heb, kun je zo veel achterlopen als je wilt...:)
Z_God schreef: Holepunching lijkt me juist niet trager! Let op dat de derde partij enkel voor de initiatie van de connectie gebruikt wordt. De connectie zelf is daarna wel P2P.

Overigens zuigt NAT & is IPv6 geweldig.
Ok, dan weet ik dat. Maar waarom zuigt NAT?
En hoe kom je aan een IPv6 adres?

Rener:
Nee, ik heb voor een ext3 partitie gekozen, dat weet ik zeker.
Het ging op het eind van de installatie fout: Zenwalk kon Lilo niet installeren in het MBR (denk ik), waardoor ik hem niet opgestart krijg.
Er moet toch ergens een Lilo bootdisk zijn? Ik heb gekeken op google, maar ik kon niets vinden.
Ga ik bekijken zodra ik Zenwalk gestart heb.
In ieder geval bedankt :)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Nee, ik heb voor een ext3 partitie gekozen, dat weet ik zeker.
Het ging op het eind van de installatie fout: Zenwalk kon Lilo niet installeren in het MBR (denk ik), waardoor ik hem niet opgestart krijg.
Er moet toch ergens een Lilo bootdisk zijn? Ik heb gekeken op google, maar ik kon niets vinden.
Ga ik bekijken zodra ik Zenwalk gestart heb.
In ieder geval bedankt :)
Inderdaad, nu je het zegt, dat issue had ik toen ook :idea: ! In een VirtualBox-omgeving werd er nl. geen /boot/vmlinuz bestand aangemaakt. Dat is gelukkig redelijk eenvoudig op te lossen - zie dit topic in het Zenwalk forum (m.n. de tweede post). Je kunt deze commando's uitvoeren in de command-prompt die je krijgt als je in het installatiemenu voor "Exit" kiest (hele mooie feature voor een installatieprogramma - niet te onderschatten :D )! In combinatie met de aanwijzingen van de eerste link zou het dan moeten werken.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou Zenwalk is gestart!

Nu ben ik met de guestadditions bezig, en dat wil nog niet lukken:

Code: Selecteer alles

root[install]# ./install.sh
VirtualBox 1.5.0 Guest Additions installation
Building the VirtualBox Guest Additions kernel module...
Building the shared folder support kernel module...
Installing the VirtualBox Guest Additions...

Please add the following to /etc/rc.d/rc.local :

# Start vboxadd
  if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxadd ]; then
      /etc/rc.d/rc.vboxadd start
  fi

# Start vboxvfs
  if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxvfs ]; then
      /etc/rc.d/rc.vboxvfs start
  fi

# Start vboxadd-timesync
  if [ -x /etc/rc.d/rc.vboxadd-timesync ]; then
      /etc/rc.d/rc.vboxadd-timesync start
  fi

Could not find X.org or XFree86 on the guest system.  The X Window drivers
will not be installed.
root[install]# 
Moet ik nu letterlijk doen wat er gezegd word?
Plaats reactie