Linux voor beginners :)
- Koen_92
Misschien klinkt het dom, maar ik snap het niet helemaal
Ik heb de source en het slackbuildscript gedownload, en allebei uitgepakt.
Als ik dan het script in de slackbuildmap uitvoer, flitst er iets voorbij, maar na 5 seconden is het al klaar.
Het maakt niet waar ik het script neerzet, een map hoger, in de map en in een supmap geven allemaal hetzelfde resultaat.
Compileren duurt toch wel wat langer van 5 seconden?
Verder heeft XFE fox 1.4 nodig, in plaats van 1.6
Alleen de nieuwste versie van xfe heeft fox 1.6 nodig, maar daar is geen 10.2 slackpackage van...
Ik heb de source en het slackbuildscript gedownload, en allebei uitgepakt.
Als ik dan het script in de slackbuildmap uitvoer, flitst er iets voorbij, maar na 5 seconden is het al klaar.
Het maakt niet waar ik het script neerzet, een map hoger, in de map en in een supmap geven allemaal hetzelfde resultaat.
Compileren duurt toch wel wat langer van 5 seconden?
Verder heeft XFE fox 1.4 nodig, in plaats van 1.6
Alleen de nieuwste versie van xfe heeft fox 1.6 nodig, maar daar is geen 10.2 slackpackage van...
- adri
- Moderator
Dat is inderdaad niet goed en ja, voor die oude Xfe heb je fox 1.4* nodig (goed opgelet! ).
OK, op de eerste plaats moet je de broncode niet uitpakken maar gewoon in de uitgepakte directory zetten van dat SlackBuild script, zie hier.
En daarna chmod +x etc.
Fox 1.4 is geen probleem, want die is nog gewoon verkrijgbaar, zie de fox-website: ftp://ftp.fox-toolkit.org/pub/fox-1.4.35.tar.gz
Je moet dan wel even dat SlackBuild script aanpassen (alleen het script), je verandert in
En dan vervolgens dus chmod etc.
That's it.
OK, op de eerste plaats moet je de broncode niet uitpakken maar gewoon in de uitgepakte directory zetten van dat SlackBuild script, zie hier.
En daarna chmod +x etc.
Fox 1.4 is geen probleem, want die is nog gewoon verkrijgbaar, zie de fox-website: ftp://ftp.fox-toolkit.org/pub/fox-1.4.35.tar.gz
Je moet dan wel even dat SlackBuild script aanpassen (alleen het script), je verandert
Code: Selecteer alles
VERSION=1.6.31
VERSION=1.4.35
En dan vervolgens dus chmod etc.
That's it.
- Koen_92
werkt nog steeds niet
Ik krijg een fout tijdens het compileren:
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
make: *** No rule to make target `install'. Stop.
./fox-toolkit.SlackBuild: line 88: cd: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/man: No such file or directory
mv: cannot stat `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/share/doc/fox-1.6': No such file or directory
cp: `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35': specified destination directory does not exist
Try `cp --help' for more information.
./fox-toolkit.SlackBuild: line 98: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35/fox-toolkit.SlackBuild: No such file or directory
Kan ik niet beter naar een andere filemanager kijken?
P.s. leuke avatar!
- adri
- Moderator
Je doet iets fout hoor.Koen_92 schreef:
werkt nog steeds niet
Ik krijg een fout tijdens het compileren:Wat nu weer?Code: Selecteer alles
checking for gcc... gcc checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables See `config.log' for more details. make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. make: *** No rule to make target `install'. Stop. ./fox-toolkit.SlackBuild: line 88: cd: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/man: No such file or directory mv: cannot stat `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/share/doc/fox-1.6': No such file or directory cp: `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35': specified destination directory does not exist Try `cp --help' for more information. ./fox-toolkit.SlackBuild: line 98: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35/fox-toolkit.SlackBuild: No such file or directory
Kan ik niet beter naar een andere filemanager kijken?
We beginnen even van voor af aan:
download het SlackBuild-archief (fox-toolkit.tar.gz) en pak het uit.
Je ziet dan een dergelijke structuur;
README
fox-toolkit.SlackBuild
fox-toolkit.info
slack-desc
README
fox-toolkit.SlackBuild (in dit bestand de versienummer aanpassen!)
fox-toolkit.info
slack-desc
fox-1.4.35.tar.gz
cd /home/koen/fox-toolkit
su (wachtwoord invoeren)
chmod +x fox-toolkit.SlackBuild
./fox-toolkit.SlackBuild
Mocht dit nu allemaal niks gaan worden, dan kun je akltijd nog emelfm2 installeren (geen dependencies).
Of Midnight Commander (mc) gebruiken (zoals rener al aangaf).
Maar als het even kan gaan we voor Xfe, want die is gewoon veel handiger (vind ik ).
Dank U!Koen_92 schreef: P.s. leuke avatar!
-
Als ik het me goed herinner kwam die "compiler cannot create executables" wel eens langs wanneer je geen complete "gcc" installatie op je systeem had staan.Koen_92 schreef::
Ik krijg een fout tijdens het compileren:Code: Selecteer alles
checking for gcc... gcc checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables See `config.log' for more details. make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. make: *** No rule to make target `install'. Stop. ./fox-toolkit.SlackBuild: line 88: cd: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/man: No such file or directory mv: cannot stat `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/share/doc/fox-1.6': No such file or directory cp: `/tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35': specified destination directory does not exist Try `cp --help' for more information. ./fox-toolkit.SlackBuild: line 98: /tmp/SBo/package-fox-toolkit/usr/doc/fox-toolkit-1.4.35/fox-toolkit.SlackBuild: No such file or directory
Als ik de inventarislijst voor libfox-1.6.28 doorneem (de opsomming achter "packages required:"), dan komt daar o.a. "gcc-g++" in voor. Mogelijk is dat degene die mist op het appèl?
Je zou deze lijst eens kunnen vergelijken met wat er op dit moment op het systeem staat - aan de hand van de output van, bijvoorbeeld:
ls /var/log/packages/
- adri
- Moderator
-
Met "complete installatie" bedoelde ik eigenlijk: het basis gcc package plus de aanvullingen die voor het onderhavige type sources noodzakelijk zijn, in dit geval gcc-g++. GCCstaat immers voor "GNU Compiler Collection" .adri schreef:Als de gcc-toolkit niet compleet is valt er toch helemaal niks te compileren? Koen had het er pas nog over dat compileren zo lang duurde.
Op zich is het natuurlijk wel een nadeel van een minimalistische installatie dat je achteraf bijna altijd té minimalistisch wilde zijn.
Met het basis gcc package kun je natuurlijk prima C sources compileren. Voor sources in C++ (zoals libfox) zul je echter naast het gcc base package ook nog de gcc-g++ extension nodig hebben. In Zenwalk is deze standaard meegeleverd, maar bij Slackware zou dit wel eens anders kunnen zijn, zeker als het om een minimalistische installatie gaat. Je kunt dit eenvoudig controleren:
$ g++ --version
g++ (GCC) 4.1.2
Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions. There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
- stevenb
ondertiteling
Ik heb een klein probleempje....
Ik heb paar films die engels zijn maar ze hebben wel een ondertiteling.
Maar ik kan de ondertiteling nie zien (ik weet niet hoe je het moet instellen)
- adri
- Moderator
Ah, ik wist niet dat daar nog verschil in zit, bedankt voor de info!rener schreef: Met "complete installatie" bedoelde ik eigenlijk: het basis gcc package plus de aanvullingen die voor het onderhavige type sources noodzakelijk zijn, in dit geval gcc-g++. GCCstaat immers voor "GNU Compiler Collection" .
Met het basis gcc package kun je natuurlijk prima C sources compileren. Voor sources in C++ (zoals libfox) zul je echter naast het gcc base package ook nog de gcc-g++ extension nodig hebben. In Zenwalk is deze standaard meegeleverd, maar bij Slackware zou dit wel eens anders kunnen zijn, zeker als het om een minimalistische installatie gaat. Je kunt dit eenvoudig controleren:
$ g++ --version g++ (GCC) 4.1.2 Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc. This is free software; see the source for copying conditions. There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
Edoch:
$ g++ --version
g++ (GCC) 4.1.2
Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions. There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat Koen dat niet mee geïnstalleerd heeft.
Enfin, dat horen we vast nog wel van hem.
- adri
- Moderator
Re: ondertiteling
Welke mediaspeler gebruik je daarvoor?stevenb schreef:Ik heb een klein probleempje....
Met VLC bijv. gaat dat heel gemakkelijk (herinner ik me, want ik kijk eigenlijk nooit DVD's op m'n pc )..
- Koen_92
Phoe, ik snap het echt niet meer
Ik heb precies gedaan zoals jij zei, adri, dus dat moet kloppen.
Nog steeds dezelfde fout.
En voor rener, dit is de output:
Dus dat moet ook kloppen.
1 ding dat me wel op valt is dit in het slackbuild script:
Moet dat niet i686 zijn?
Ik ben bang dat het mc of emelfm2 gaat worden....
Ik zou niet weten hoe dit ooit opgelost kan worden...
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite! (misschien ook nog voor een oplossing )
P.S. Vanaf morgen ben ik op vakantie (weekje met familie naar Noord-Brabant), dus ik ben pas volgende week zaterdag weer online.
Tot dan!
Ik heb precies gedaan zoals jij zei, adri, dus dat moet kloppen.
Nog steeds dezelfde fout.
En voor rener, dit is de output:
bash-3.00$ ls /var/log/packages/|grep gcc
gcc-3.3.6-i486-1
gcc-g++-3.3.6-i486-1
bash-3.00$
1 ding dat me wel op valt is dit in het slackbuild script:
ARCH=${ARCH:-i486}
Ik ben bang dat het mc of emelfm2 gaat worden....
Ik zou niet weten hoe dit ooit opgelost kan worden...
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite! (misschien ook nog voor een oplossing )
P.S. Vanaf morgen ben ik op vakantie (weekje met familie naar Noord-Brabant), dus ik ben pas volgende week zaterdag weer online.
Tot dan!
- adri
- Moderator
adri@Slackware:~$ ls /var/log/packages/|grep gcc
gcc-4.1.2-i486-1
gcc-g++-4.1.2-i486-1
gcc-gfortran-4.1.2-i486-1
gcc-gnat-4.1.2-i486-1
gcc-java-4.1.2-i486-1
gcc-objc-4.1.2-i486-1
gccmakedep-1.0.2-noarch-1
adri@Slackware:~$
Al die andere gcc-pakketten zijn hier met Slack meegeleverd. Ik weet te weinig van die materie om te kunnen bepalen of je die allemaal nodig hebt. Misschien weet rener of iemand anders dat?
i486 of i686 maakt niet zo bar veel uit (i686 schijnt nét even wat sneller te zijn (op een i686 machine uiteraard). Alle pakketten met een i486 architectuur draaien zonder problemen op een i586 of i686 machine. Andersom is het een ander verhaal. En ook x86_64 pakketten (64-bits) kun je normaal gesproken niet zomaar op een i3/4/5/686 machine draaien.
Voor meer info zie ook Wikipedia.
Vakantie in Brabant?
Veel plezier!
Het is daar erg mooi, leuk en gezellig.
Ik kan het weten, want ik woon er.
-
- Koen_92
De config.log is nergens te vinden (tenminste niet met slocate na updatedb)
Waar zou hij dan moeten staan?
Welke van die gcc pakketten moet ik nu installeren? Hopen dat rener het dus weet.... anders wordt het allemaal (behalve java, die lijkt me voor die laptop echt niet nodig)
Nog iets voor rener:
Ik heb Zenwalk 5.0 ook nog getest op die laptop (dat wilde jij nog weten), en die liep ook vast op iets van 'initram'.
Maar Slackware bevalt me tot nu toe goed, dus Zenwalk is voor die laptop niet meer nodig.
Ja, het zal vast wel erg leuk worden...
Maar nu ga ik naar bed, want ik moet morgen wel goed uitgerust zijn
Tot volgende week zaterdag!
Waar zou hij dan moeten staan?
Welke van die gcc pakketten moet ik nu installeren? Hopen dat rener het dus weet.... anders wordt het allemaal (behalve java, die lijkt me voor die laptop echt niet nodig)
Bedankt voor de link, die had ik echt nooit gevonden!adri schreef: Voor meer info zie ook Wikipedia.
Nog iets voor rener:
Ik heb Zenwalk 5.0 ook nog getest op die laptop (dat wilde jij nog weten), en die liep ook vast op iets van 'initram'.
Maar Slackware bevalt me tot nu toe goed, dus Zenwalk is voor die laptop niet meer nodig.
adri schreef: Vakantie in Brabant?
Veel plezier!
Het is daar erg mooi, leuk en gezellig.
Ik kan het weten, want ik woon er.
Ja, het zal vast wel erg leuk worden...
Maar nu ga ik naar bed, want ik moet morgen wel goed uitgerust zijn
Tot volgende week zaterdag!
- adri
- Moderator
Ben even op de Slackware-site aan het zoeken geweest naar die pakketten, ik denk dat je ze het best allemaal kunt installeren (ja, ook gcc-java anders kun je geen pakketten compileren van bronbestanden die in java geschreven zijn).
Dus, deze moet je allemaal hebben:
http://packages.slackware.it/package.ph ... 3.6-i486-1
Voor meer info, zie hier: http://packages.slackware.it/search.php ... &t=1&q=gcc
@common sense: Normaal vind je die config logs in de dir waar het bronbestand uitgepakt is, maar bij SlackBuild scripts werkt dat wat anders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er tot nu nooit bij stilstond, maar er worden helemaal geen config logs gemaakt. ik zou tenminste niet weten waar. Niet in de dir. waar het SB archief uitgepakt is, niet in /tmp/ en ook niet in het Slack-pakketje. Je ziet de compilatie uiteraard over je scherm voorbijrollen (en daar kun je de foutmeldingen dus ook uit distilleren), maar een apart config. log, nee, ik zou niet weten waar. En ik heb speciaal voor de gelegenheid toch net nog even een SW-pakketje gemaakt m.b.v. een SlackBuild script.
Dus, deze moet je allemaal hebben:
Voor meer info, zie hier: http://packages.slackware.it/search.php ... &t=1&q=gcc
@common sense: Normaal vind je die config logs in de dir waar het bronbestand uitgepakt is, maar bij SlackBuild scripts werkt dat wat anders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er tot nu nooit bij stilstond, maar er worden helemaal geen config logs gemaakt. ik zou tenminste niet weten waar. Niet in de dir. waar het SB archief uitgepakt is, niet in /tmp/ en ook niet in het Slack-pakketje. Je ziet de compilatie uiteraard over je scherm voorbijrollen (en daar kun je de foutmeldingen dus ook uit distilleren), maar een apart config. log, nee, ik zou niet weten waar. En ik heb speciaal voor de gelegenheid toch net nog even een SW-pakketje gemaakt m.b.v. een SlackBuild script.