Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Common Sense:
Ik ben best wel bereid over te stappen naar een meer open netwerk dan MSN, maar ik ben bang dat de rest van mijn msn-contactpersonen dat niet willen.
Maar dat hoeft ook niet. Het is bijvoorbeeld ook een idee om Jabber naast MSN te gebruiken. En er zijn best clients te vinden die met beide overweg kunnen.
Koen_92 schreef: Msn wordt hier nu eenmaal als standaard gezien, het is misschien niet goed, maar er is niets aan te doen.
Inderdaad, deze "standaard" is met Enorme korrel zout te nemen.

En je hoeft anderen niet te overtuigen als je kan laten zien dat het ook anders kan. Een beetje hetzelfde als het rondhacken in verschillende Linux distro's. Dan dwing je immers ook niemand om Windows te dumpen. Niks moet, alles mag. Vrije software, weet-je-wel.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi dat het gelukt is met Dillo. Is inderdaad errug snel (maar ja, is kwalitatief duidelijk minder...), voor meer info over de toch ietwat gebrekkige rendering, zie Wikipedia.

Ik weet niet of je FF 3.0 straks niet moet installeren. Mijn ervaring (ik gebruik FF 3* nu al een tijdje) is dat hij sneller is en minder geheugen gebruikt. Je kunt hem natuurlijk ook nu al proberen, gewoon uitpakken in bijv. /opt en dan een linkje maken naar het uitvoerbare bestand (wordt dan /opt/firefox/firefox/). Als dat bevalt, dan kun je hem echt gaan installeren met bijv. een Slackbuildscript of gewoon in /opt/ laten staan en van daaruit een paar symlinks maken naar de libraries.

Xfe, zowel als de fox toolkit kun je direct installeren met een Slackware-pakketje van LinuxPackages.net:
http://www.linuxpackages.net/pkg_details.php?id=8752
http://www.linuxpackages.net/pkg_details.php?id=9544

Zelf compileren kan op een oude machine inderdaad erg lang duren. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Maar dat hoeft ook niet. Het is bijvoorbeeld ook een idee om Jabber naast MSN te gebruiken. En er zijn best clients te vinden die met beide overweg kunnen.
Ja dat snap ik wel, maar zolang ik niemand ken die Jabber gebruikt is het nog niet nodig.
En Amsn werkt fijn, vooral voor iemand die jarenlang de gewone msn gebruikt heeft.

adri:
Dillo mist dus nog het één en ander, maar maakt niet uit: je krijgt er snelheid voor terug!
Beta's van Firefox wil ik liever niet gaan draaien, ik wacht dan liever gewoon tot de echte uit is.

XFE doet het nog steeds niet, er ontbreekt een library:
libstdc++.so.6

Hoe kom ik daar aan? Een missende library gebeurt wel vaker. Waar kan ik die vandaan halen? Is er geen centrale site? Bij Windows had ik altijd www.dll-files.com
Of kan ik hem ook gewoon kopieren vanaf mijn ubuntupc? Daar staat hij ook op, maar misschien is dat weer een andere.
adri schreef: Zelf compileren kan op een oude machine inderdaad erg lang duren. :wink:
Ja, en ik vraag me af of het op die laptop nog de moeite waard is...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hmmm....
We zullen eerst je zoekfunctie eens opstarten: (als root) touch /var/lib/slocate/slocate.db
Daarna updatedb (we hebben nu een zoekdatabase aangemaakt waardoor je via het commando slocate allles op je systeem snel kunt vinden, updatedb moet je weel regelmatig opnieuw utvoeren, daarom heb ik hem in een cronjob gezet, dan gaat dat allemaal geheel automagisch).
Als ie uitgepruttelt is, typ je slocate libstdc

Wat is daar de output van?

En nee, ik zou niet die van Ubuntu nemen en er is ook geen verzamelpunt voor libraries (hoewel je de meeste vind op je Slackware CD's, op LinuxPackages.net, Slacky-eu en Slackbuilds.org). Maar die laatste twee zijn -volgens mij- alleen nog gericht op SW 11 en 12 en voor jou dus niet echt van toepassing (kan trouwens heel goed zijn dat het wel werkt hoor).
Afbeelding
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: en er is ook geen verzamelpunt voor libraries (hoewel je de meeste vind op je Slackware CD's, op LinuxPackages.net, Slacky-eu en Slackbuilds.org)..
Precies. Vergeet ook niet http://distrowatch.com/ als startpunt. Daar staan ook veel links naar distro's en distro gerelateerde sites.

Er zijn vaak per distro (en distro versie) aparte software verzamelpunten (repositories). Dit heeft te maken met dat elke distro zijn eigen samenstelling en veranderingen (patches) op de broncodes heeft. Ook zijn er enorm veel hardware platforms waar Linux op draait. Daardoor zijn de executables niet altijd even gemakkelijk te copieeren, dat geeft vaak echt gedonder als je niet precies weet wat je doet. Een echte afrader, zoals Adri al aangaf. Dus altijd goed checken waar je je software vandaan haalt, en ofdat de versies matchen. Vaak zal je package manager je er automatisch bij helpen door een foutmelding te geven als er een afhankelijkheid niet klopt.

En met Linux is het eigenlijk ook best gebruikelijk om broncode te copieeren in plaats van de binaire bestanden. En deze zelf compileren. Er zijn zelfs distro's zoals Gentoo en LFS die dat wat verder doorvoeren. Die bouwen alles, of bijna alles van source.

Maar dat moet je maar net leuk vinden, en er tijd voor hebben.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: XFE heeft een extra library nodig: FOX
Het slackwarepackage werkte niet, dus probeerde ik hem zelf te compileren, maar dat duurde een beetje te lang, ik heb hem na 2 uur maar geannuleerd.
Ken je de Midnight Commander? Probeer eens "mc" in te typen in de terminal? Ik vind het na zoveel jaar nog steeds een enorm praktische filemanager :wink: .
Koen_92 schreef: Ik wilde eerst niet te veel tegelijk doen, maar ik heb nog een paar vragen:
1. Ik zit er over te denken om een wirelesskaartje er in te zetten, bij een laptop is dat wel zo fijn, en zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Alleen is dat wel mogelijk met een 2.4 kernel? De hardwaresupport zal wel wat minder zijn dan met 2.6.
Ik denk dat ik het beste de laptop mee kan nemen naar de winkel, en daar een kaartje testen. Maar hoe weet ik of het kaartje herkend wordt?
2. Hoe sluit ik de laptop af zonder root rechten? Bij Ubuntu kan dat wel gewoon dus zal het daar ook moeten kunnen. Nu sluit ik af met:
# shutdown -h now
ad 1. Als je in de "search" rubriek van Alien Bob's Wiki zoekt op "wireless" zie je wat tips over dit onderwerp, die je kunnen ondersteunen bij het selecteren van een geschikte kaart.

In het algemeen verwacht ik niet dat de drivers van moderne wireless kaarten bij Slackware reeds "aan boord" zijn, zeker niet in versie 10.2. De laptop meenemen naar de winkel heeft daarom vermoedelijk weinig zin.

De strategie is eerder deze: eerst een kandidaat-kaart uitzoeken, het merk en typenummer ervan noteren, en dan op internet kijken in hoeverre de fabrikant ervan Linux ondersteunt, met name de kernel versie 2.4 die Slackware 10.2 draait. Het verdient wel aanbeveling om een Linux-vriendelijke fabrikant te kiezen: alléén ondersteuning via ndiswrapper duidt daar in ieder geval niet op.

ad 2. Kijk eens op deze pagina op diezelfde Wiki: als je zoekt op "shutdown" in die pagina zie je precies welke regel je moet activeren om als "gewone" gebruiker af te kunnen sluiten.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dat is een hoop info in één keer! Ik ben nu wel bezig een hele hoop tegelijk te doen.
Allereerst wil ik XFE aan de gang krijgen. Dit is de output van:
slocate libstdc

Code: Selecteer alles

/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3
/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3/README
/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3/faq.html
/usr/lib/libstdc++.so.5.0.7
/usr/lib/libstdc++.so.5
/usr/lib/libstdc++.la
/usr/lib/libstdc++.a
/usr/lib/libstdc++.so
/usr/share/locale/de/LC_MESSAGES/libstdc++.mo
/usr/share/locale/fr/LC_MESSAGES/libstdc++.mo 
Zoals te zien staat libstdc++.so.6 er niet tussen. Hoe krijg ik die nu dus?
Bedankt voor de tip, slocate is echt handig! Wat is eigenlijk het verschil tussen slocate en locate?

@common sense:
Bedankt voor de tip.
Zelf compileren ga ik niet al te veel doen op die laptop, daar is hij echt te traag voor.

Wireless:
Op die site staat:
allien schreef: The madwifi driver for Atheros based chipsets works fine with the current 2.6.x series of kernels and the 2.4.x kernels found in Slackware releases prior to 12.0.
Dus ik moet zoeken naar een atheros based chipset, ook het liefst pcmcia in plaats van usb, want pcmcia wordt beter ondersteund.
Maar hoe kan ik vinden of de chipset Atheros based is?
Hier staan er een hele hoop, maar er staat nergens bij of een kaart Atheros based is.
Bij deze zag ik wel dit staan:
Drivers: Windows 98SE , ME, 2000, XP en Linux Redhat (na versie 7.1)
Kan die het dan doen?
Of is het slimmer om iets als dit te doen? (moet ik nog wel even een goedkopere zoeken met een lagere snelheid, 11 mbps is genoeg voor die laptop)

Nog iets: Afsluiten werkt! Bedankt rener!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Dat is een hoop info in één keer! Ik ben nu wel bezig een hele hoop tegelijk te doen.
Allereerst wil ik XFE aan de gang krijgen. Dit is de output van:
slocate libstdc

/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3
/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3/README
/usr/doc/gcc-3.3.6/libstdc++-v3/faq.html
/usr/lib/libstdc++.so.5.0.7
/usr/lib/libstdc++.so.5
/usr/lib/libstdc++.la
/usr/lib/libstdc++.a
/usr/lib/libstdc++.so
/usr/share/locale/de/LC_MESSAGES/libstdc++.mo
/usr/share/locale/fr/LC_MESSAGES/libstdc++.mo 
Zoals te zien staat libstdc++.so.6 er niet tussen. Hoe krijg ik die nu dus?
Bedankt voor de tip, slocate is echt handig! Wat is eigenlijk het verschil tussen slocate en locate?
Zie ook hier.
M.n. de posts van tuxdev zijn de moeite waard.
Als ik het goed begrijp moet in jouw geval de zaak opgelost zijn met een symlinkje

ln -s /usr/lib/libstdc++.so /usr/lib/libstdc++.so.6
locate en slocate doen in wezen hetzelfde, maar slocate is wat veiliger:
Slocate and locate both do essentially the same thing: search a database containing the file names and locations on the system for a match and report all that are found. Both count on another program -- updatedb -- to do the heavy lifting by creating/maintaining the database to be searched. Slocate provides greater security by storing the permissions and ownership of each file, and then only showing the files that the user running the slocate request has permission to access.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, dat heb ik gedaan, maar er komen weer nieuwe errors:

bash-3.00$ xfe
xfe: /usr/lib/libstdc++.so.5: version `CXXABI_1.3' not found (required by /usr/lib/libFOX-1.4.so.0)
xfe: /usr/lib/libstdc++.so.5: version `GLIBCXX_3.4' not found (required by /usr/lib/libFOX-1.4.so.0)
bash-3.00$ 
Wat nu?
Of moet ik maar een andere filemanager nemen? Ik zou echt niet weten hoe ik dit nu weer opgelost krijg.
adri schreef: locate en slocate doen in wezen hetzelfde, maar slocate is wat veiliger
Dus dat wordt altijd slocate gebruiken, bedankt!
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Maar hoe kan ik vinden of de chipset Atheros based is?
Hier staan er een hele hoop, maar er staat nergens bij of een kaart Atheros based is.
Bij deze zag ik wel dit staan:
Drivers: Windows 98SE , ME, 2000, XP en Linux Redhat (na versie 7.1)
Kan die het dan doen?
Het achterhalen van een chipset die bij een stuk hardware hoort is vooraf inderdaad vaak lastig te achterhalen. Vaak levert een zoekactie op internet op dat apparaat in combinatie met "linux" wel de nodige aanwijzingen op, omdat het probleem van fabrieksmatig niet-ondersteunde hardware (helaas) vaker speelt in de open-source wereld.

Zo heb ik ook even wat rondgekeken, en blijkbaar is de Asus WL-167g voorzien van een RaLink chipset, die de Alien Bob Wiki wel wil aanbevelen (het hoeft dus niet per sé Atheros-gebaseerd te zijn!). Ik heb op de Asus website een Linux driver voor dat apparaat aangetroffen. Als je die uitpakt tref je daarin twee keer een bestand "Makefile.4" aan, die volgens de "readme" bestandjes de support voor kernel versie 2.4 zouden moeten verzorgen.

Garanties heb je natuurlijk nooit, maar de voortekenen zijn inderdaad gunstig ... ;-).
Koen_92 schreef: Of is het slimmer om iets als dit te doen? (moet ik nog wel even een goedkopere zoeken met een lagere snelheid, 11 mbps is genoeg voor die laptop)
Dat lijkt me niet een echt portable oplossing :) . Ik neem tenminste aan dat je je nieuw ingerichte Slackware laptop toch nog wel eens ergens mee naartoe wil nemen om hem ter plekke te gebruiken, inclusief wireless netwerk mogelijkheden?
Laatst gewijzigd door rener op 17 februari 2008, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja ik snap het, die kaart (eigenlijk stick) kan dus.
Maar moet ik een pcmcia of een usbversie nemen? Mijn voorkeur gaat uit naar een pcmcia versie, dan moet ik die nog even zien te vinden...
rener schreef: Dat lijkt me niet een echt portable oplossing Smile . Ik neem tenminste aan dat je je nieuw ingerichte Slackware laptop toch nog wel eens ergens mee naartoe wil nemen om hem ter plekke te gebruiken, inclusief wireless netwerk mogelijkheden?
Je hebt gelijk, ik denk weer te beperkt. Ik wilde de kabel die midden door de kamer naar de laptop weg hebben, maar natuurlijk is een echte wifi-kaartje veel praktischer.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Je hebt gelijk, ik denk weer te beperkt. Ik wilde de kabel die midden door de kamer naar de laptop weg hebben, maar natuurlijk is een echte wifi-kaartje veel praktischer.
Maar je kunt in je kamer wel gebruik maken een wireless base station? Want die heb je uiteraard ook nodig :wink: .
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, natuurlijk, daar had ik al aan gedacht hoor.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:Ja, natuurlijk, daar had ik al aan gedacht hoor.
Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht :) . Ik wilde het alleen even zeker weten omdat je het had over een kabel, die door je kamer liep. Bovendien worden routers soms aangeboden in combinatie met pcmcia kaartjes, dus dat was mogelijk een optie geweest als je nog geen router had.

À propos RaLink kaartjes: onder deze link vind je een overdosis wireless devices die op die chipset zijn gebaseerd. De FSF biedt nog nuttige aanvullingen op deze lijst. Misschien heb je er wat aan bij de selectie van je kaartje.

@adri: Leuk artikel over Zenwalk op de voorpagina, waarbij de essentie volgens mij prima is weergegeven :D ! Toevallig is vandaag Zenwalk Live 5.0 Beta voor test vrijgegeven, dus wie durft kan zijn hart ophalen :wink: .
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: @adri: Leuk artikel over Zenwalk op de voorpagina, waarbij de essentie volgens mij prima is weergegeven :D ! Toevallig is vandaag Zenwalk Live 5.0 Beta voor test vrijgegeven, dus wie durft kan zijn hart ophalen :wink: .
Dank U! :)
Tja, ik ging gisteren m'n feeds weer eens door en dat artikel op Linux.com viel me op, vandaar.
Koen_92 schreef:Ok, dat heb ik gedaan, maar er komen weer nieuwe errors:

bash-3.00$ xfe
xfe: /usr/lib/libstdc++.so.5: version `CXXABI_1.3' not found (required by /usr/lib/libFOX-1.4.so.0)
xfe: /usr/lib/libstdc++.so.5: version `GLIBCXX_3.4' not found (required by /usr/lib/libFOX-1.4.so.0)
bash-3.00$ 
Wat nu?
Of moet ik maar een andere filemanager nemen? Ik zou echt niet weten hoe ik dit nu weer opgelost krijg.
Het kan zijn dat die fox-toolkit verkeerd gelinkt is op één of andere manier. Je zou dus zelf kunnen compileren. Nee, dat doet niet zeer. ;)
Met een SlackBuildscript, want die zijn uitstekend (veel beter dan die hapklare pakketjes van LP.net of Slacky-eu).
Zo doe je dat:
Ga naar http://slackbuilds.org/repository/12.0/ ... x-toolkit/
Ja, die is voor SW 12, maar ik zie in het script zo gauw geen rare dingen staan waardoor het op 10.2 niet zou werken (alsof ik daar veel verstand van heb trouwens :lol: )
Download http://slackbuilds.org/slackbuilds/12.0 ... kit.tar.gz, pak het uit en download het bronbestand (http://www.fox-toolkit.org/ftp/fox-1.6.31.tar.gz) in de uitgepakte map.

cd fox-toolkit
su
chmod +x fox-toolkit.SlackBuild
./fox-toolkit.SlackBuild
Er wrdt nu geheel automatisch een op jouw systeem toegesneden Slack-pakketje gemaakt via dat SlackBuild script.
Als hij klaar is wordt dat pakketje meestal geplaatst in /tmp (lees gewoon de aanwijzingen) en vandaaruit kun je het met installpkg (of pkgtool) installeren.

Daarna voor de zekerheid nog een keer (als root) ldconfig ingeven.

Ben benieuwd of het nu wel werkt. :)
Afbeelding
Plaats reactie