Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Zenwalk upgraden, was een ramp en zo goed als onmogelijk, dus Slackware 10.2 geprobeerd.

En, Slackware 10.2 staat er op!

De installatie viel best wel mee, alles wat ik wil staat er nu dus op, je hoort het wel als ik nog iets wil weten.

Maar nog twee dingen:
1. Van veel programma's zijn nu nog oude versies meegeleverd, bijvoorbeeld van Firefox, dat is nu nog versie 1.0, hoe kan ik updaten, heeft Slackware ook zo iets als: netpkg upgrade

2. Als windowmanager werd in die tutorial windowmaker aangeraden, achteraf heb ik er spijt van, ik heb liever Fluxbox, hoe kan ik dit veranderen?
Of: hoe kan ik pakketten die ik niet heb geinstalleerd tijdens de setup nog achteraf installeren, en hoe kan ik pakketten die ik wel heb geinstalleerd nog verwijderen?

Het is geloof ik wel een betere distro als zenwalk, voor die laptop dan, je kan precies kiezen wat je wel en wat je niet wilt!

P.S. Op mijn eigen pc (ubuntu) heb ik nog iets vreemds ontdekt:
adri schreef:Ja hoor, kan wel. Het simpelst is om twee keer in te loggen, zodat je op tty 7 en 8 zit. Dan kun je altijd switchen.
Zelfs als je dat vergeet en je bent al aan het spelen dan doe je dit:
Alt+Ctrl+F6
inloggen onder je gewone gebruikersnaam en typ vervolgens:
startx -- :2
Dan kun je switchen tussen Alt+Ctrl+F7 en Alt+Ctrl+F2
Dat had ik nu nodig op mijn eigen pc, alleen wist ik niet precies meer hoe ik het moest typen (en ik had geen zin om weer terug te kijken), dus gokte ik maar, en toen gebeurde er dit:

Code: Selecteer alles

koen@ubuntu:~$ startx :!2
startx :Emily: What ever happened to aberforth
xauth:  creating new authority file /home/koen/.serverauth.9989

X: user not authorized to run the X server, aborting.

xinit:  unexpected signal 2.
Couldnt get a file descriptor referring to the console
koen@ubuntu:~$ 
Wat betekent die bovenste regel?
startx :!3 geeft dit:

koen@ubuntu:~$ startx :!3
startx :J.K. Rowling: He is still there, at the Hog's Head, playin
> 
Is dit een Easter Egg of zo iets?

P.S. Rener:
Zenwalk 5.0 ga ik dan nog testen, of hij wel door wil starten, maar nu nog even niet, komt nog snel!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Nou, Slackware 10.2 staat er op!

De installatie viel best wel mee, alles wat ik wil staat er nu dus op, je hoort het wel als ik nog iets wil weten.
Mooi, proficiat!
Ach welja, die installatie stelt normaal gesproken ook helemaal geen donder voor, maar het is niet gelikt grafisch en dus krijgt het al gauw het label 'moeiijk', maar je hebt nu zelf gezien dat dat allemaal nogal meevalt.
Koen_92 schreef: Maar nog twee dingen:
1. Van veel programma's zijn nu nog oude versies meegeleverd, bijvoorbeeld van Firefox, dat is nu nog versie 1.0, hoe kan ik updaten, heeft Slackware ook zo iets als: netpkg upgrade
Slackware heeft daarvoor o.a. slackpkg aan boord (maakt gebruik van rsync, zoals vrijwel ieder upgrade progje), ikzelf gebruik Kslackcheck, in feite een grafisch schilletje (want veel stelt dat niet voor) om rsync.
Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. ;)
Koen_92 schreef: 2. Als windowmanager werd in die tutorial windowmaker aangeraden, achteraf heb ik er spijt van, ik heb liever Fluxbox, hoe kan ik dit veranderen?
Je start op via startx (=telinit 3)?
Typ dan na inloggen (nog vóór startx) xwmconfig.
Daar kun je instellen welke desktopmanager je wilt gebruiken.
Koen_92 schreef: Of: hoe kan ik pakketten die ik niet heb geinstalleerd tijdens de setup nog achteraf installeren, en hoe kan ik pakketten die ik wel heb geinstalleerd nog verwijderen?
Bijv. met pkgtool (typ dat commando -als root- maar eens in een terminal) en daarmee kun je nog veeeuuul meer. :)
Lees het Slackbook, daar staan veel antwoorden op allerlei vragen in.
Koen_92 schreef: Het is geloof ik wel een betere distro als zenwalk, voor die laptop dan, je kan precies kiezen wat je wel en wat je niet wilt!
Slackware laat jou de baas zijn. Volledige vrijheid, keuzes maak je zelf. Het laat zich raden dat dat voor veel mensen helemaal niet gewenst is. Die willen gewoon dat 'het' geïnstalleerd wordt. Hoe of wat, dat zien ze dan later wel weer. Bij Slack houdt niemand je handje vast. :)
.
Koen_92 schreef: <knip>
Lijkt me wel ja. ;)
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Zenwalk upgraden, was een ramp en zo goed als onmogelijk, dus Slackware 10.2 geprobeerd.

En, Slackware 10.2 staat er op!
Gefeliciteerd! Het welslagen van zo'n upgrade vanuit een heel oude versie is inderdaad een hele hijs, wat je normaal alleen doet als je behoort tot de "hotrod" bouwers van de software-industrie :D . Maar ik bewonder je poging om het in ieder geval te proberen. En ik ben blij dat het met Slackware wel gelukt is.
Koen_92 schreef: Het is geloof ik wel een betere distro als zenwalk, voor die laptop dan, je kan precies kiezen wat je wel en wat je niet wilt!
Zenwalk kiest de benadering van slechts één applicatie per taak, waardoor je tijdens het installatieproces inderdaad geen keuzemogelijkheden op dat gebied hebt. De .iso file is daarom ook maar een prettige 450 MB groot. Dat verandert natuurlijk nadat alles eenmaal draait - dan kun je naar hartelust software toevoegen uit de repository's, en eventueel van je systeem verwijderen als de gekozen applicaties niet blijken te bevallen.
Koen_92 schreef:

koen@ubuntu:~$ startx :!3
startx :J.K. Rowling: He is still there, at the Hog's Head, playin
> 
Dat lijkt er inderdaad wel heel erg op :D ! FreeBSD heeft ook zulke meldingen als je ergens verkeerde wachtwoorden intikt ... net alsof je wordt toegesproken door de BOFH :shock: :D .
Koen_92 schreef: Zenwalk 5.0 ga ik dan nog testen, of hij wel door wil starten, maar nu nog even niet, komt nog snel!
Wie weet horen we tegen die tijd wel weer nader. Maar als Slackware goed bevalt dan is dat uiteraard ook prima.
Zelf wil ik naast Zenwalk eens wat beter gaan kijken naar FreeBSD. Nu maar hopen op genoeg regenachtige zondagmiddagen om het allemaal te kunnen uitproberen, dus niet zulke als vandaag ... ;-).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het software-systeem van Slackware is wel heel verschillend van apt-get !
Het zit veel ingewikkelder in elkaar, maar je weet wel precies wat je aan het installeren ben, dit is met apt-get soms wel anders.

pkgtool heb ik nu gebruikt, en ik heb gezien dat er nog wel een hoop te wijzigen valt aan de software die ik bij de installatie al had geinstalleerd.

achteraf bevalt windowmaker me wel, het is gewoon even wennen, maar wel makkelijker dan fluxbox geloof ik.

slackpkg heb ik ook geinstalleerd, ik heb ook een mirror opgegeven (even 12.0 gewijzigd in 10.2), nu krijg ik:
gpg package not found!
Er staat dat ik of een programma (gnugpg) moet installeren, of gpg uit moet zetten, wat is de beste keus?

Verder missen er nog af en toe een aantal libraries bijvoorbeeld libutempter, deze is nodig om xterm te starten.
Ook voor firefox: libgtk-X11 (gtk is toch een toolkit van gnome, wat moet firefox er dan mee?)
Waar kan ik die vandaan halen, ze staan niet op de cd.

Ook is hier het beeld weer verkeerd, ik mis weer een paar centimeter, waar haal ik libxandr vandaan?

Het slackbook is erg handig, ik had het al gebruikt tijdens de installatie. Alleen een vraag:
In het book staat dat cd1 de install cd is, en cd2 de live cd, waar zijn cd3 en cd4 dan voor? Ik heb trouwens alleen cd1 gedownload en gebrand.

Hoe lang wordt 10.2 nog ondersteund? Of is dat oneindig?
rener schreef: Wie weet horen we tegen die tijd wel weer nader. Maar als Slackware goed bevalt dan is dat uiteraard ook prima.
Zelf wil ik naast Zenwalk eens wat beter gaan kijken naar FreeBSD. Nu maar hopen op genoeg regenachtige zondagmiddagen om het allemaal te kunnen uitproberen, dus niet zulke als vandaag ... :wink:
Ja, FreeBSD gaat wel veel tijd kosten, en ik ben vandaag lang bezig geweest met Slackware, misschien wel zonde van het weer, maar er was toch niemand thuis, dus lekker rustig.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik zou gnupg installeren, dat vind je hier (of op de tweede CD, in /n):
ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackw ... i486-1.tgz

Firefox heeft inderdaad de gtk-toolkit nodig (evenals mozilla suite (ja, die staat daar nog op :) ), Gaim, Nvu en Thunderbird).
Die vind je hier: ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackw ... i486-1.tgz

Libxrandr, net even gezocht en die is helmaal niet beschikbaar voor SW10.2...
Je zou dus de versie voor SW 12 kunnen proberen, je merkt vanzelf of het werkt of niet. :)
En dit is dus het mooie van SW, je kunt installeren wat je wilt (echt alles, of het werkt of niet is een tweede).

ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slack ... i486-1.tgz

SW 10.2 wordt zeker nog ettelijk jaren ondersteund. Op dit moment wordt SW 9.1 nog ondersteund (en daarna krijg je 10 en 10.1 nog). Dus ik schat toch nog zeker een jaartje of drie.

Op CD1 staat echt het allerbroodnodigste. Zoals je inmiddels al gemerkt heb staan er op CD2 toch ook een paar handige dingen. ;)
CD3, 4, 5 en 6 zijn sources, kernels, testsoftware, slackbuildscripts en zo nog wat.
In feite heb je alleen CD 1 en 2 nodig. Hoewel op CD3 ook nog wat lekkers staat, in /extra. ;)
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware ... 0.2/extra/
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Raad eens: Ik typ dit nu in Firefox op mijn laptop!

Na wat extra libraries te installeren (dankzij die link, en nog een paar van de cd), werken firefox en abiword nu!

Alleen Dillo wil nog niet starten, ik heb Dillo erbij geinstalleerd, omdat ik nog een lichte browser ernaast wilde hebben, ik krijg deze fout:
/lib/libc.so.6: version `GLIBC_2.4' not found (required by /usr/lib/libglib-1.2.so.0)

Ook de man-pagina' s doen het niet:

bash-3.00$ man man
Formatting page, please wait...
sh: /usr/bin/gtbl: No such file or directory
sh: /usr/bin/nroff: No such file or directory
sh: line 1:  5915 Broken pipe             /bin/gunzip -c '/usr/man/man1/man.1.gz'
bash-3.00$ 
Die libxrandr doet het ook niet:
command not found, maar het het starten van x werkt hij wel. Alleen is hij dan niet nodig, omdat tijdens x het beeld wel goed staat, xrandr is dus niet meer nodig, omdat ik nu gewoon een xterm open, waarbij het beeld wel goed is.
Dus: libxrandr is een x-programma, maar dus niet meer nodig voor mij.

Het laatste dat nog niet werkt, upgraden:

bash-3.00# slackpkg upgrade all

/usr/libexec/slackpkg/core-functions.sh: line 689: diff: command not found
Looking for all in package list. Please wait... DONE

No packages match the pattern for upgrade. Try:

/usr/sbin/slackpkg install|reinstall 

bash-3.00#
Maar ik weet al wel dat het helemaal goed gaat komen, Slackware werkt prima op deze laptop, maar of ik het ook op mijn eigen pc wil hebben, nou ... nee. De reden is dat Ubuntu me nu ook nog erg goed bevalt, het werkt snel en ik kan er mee doen wat ik wil.
Maar: Ik leer op deze laptop meer van Linux dan op de Ubuntu pc, daar zijn namelijk veel grafische tooltjes, en hier moet alles met de shell, maar het lukt wel!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi dat het gelukt is Koen, proficiat!
Draait FF een beetje (of is het toch wel traag)?

Hoe bevalt Slackware je verder, m.n. de snelheid. Dat moet -als het goed is- toch nog heel aardig gaan op die machine.

Waar heb je Dillo vandaan gehaald?
Probeer anders deze eens: http://www.linuxpackages.net/pkg_details.php?id=7819

Die man-pages heb je blijkbaar niet mee geïnstalleerd (je hebt nl. een erg minimalistische installatie, waar alleen het hoognodige op staat -man hoort daar niet bij ;) )
Voor de nieuwsgierigheid: wat is de output van df?

Wat dat upgraden betreft: probeer kslackcheck (is echt een verdomd handig progje).

Overigens, als je KDE hebt (dat heb jij niet, dat weet ik), dan heb je ook tal van grafische tooltjes tot je beschikking hoor.
Op zich, je leert zo wel veel meer en je komt er achter dat de commandline vaak veel sneller is. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Firefox werkt best wel goed hoor, opstarten duur iets langer, maar het werkt. Ook moet je niet meer dan drie tabbladen tegelijk open zetten, dan gaat het ook trager. Pipelining heb ik niet aangezet, dat lijkt me niet nodig met een pentium II
Het gaat hier trouwens wel over Firefox 1.0, die waarschijnlijk minder geheugen gebruikt als Firefox 2.
Door de veiligheid ben ik wel gedwongen om Firefox 2 er op te zetten, dat moet dus nog gebeuren.

Slackware in het algemeen bevalt best goed hoor! Net na het opstarten, gebruikt hij slechts 25 mb geheugen! Dat vind ik toch netjes.

Dillo heb ik precies van die site van jou gehaald, die stond geloof ik in het Slackwaretopic. Het vreemde was dat Firefox eerst dezelfde fout gaf, maar dat ik dat toen verholpen had na de installatie van een één of ander package van de cdrom.

Over de installatie: Zo minimalistisch heb ik het nou ook weer niet hoor, de manpagina' s heb ik daarom wel meegeinstalleerd, vandaar de vraag. Ik heb nog wel meer dingen meegeinstalleerd, vandaar dat mijn schijf ook meer gebruikt dan 140 mb, maar ik heb 4gb tot mijn beschikking, dus dat komt wel goed.
Nou hier de output van df:

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1             3.9G  601M  3299M  16% /
/dev/hdc              638M  638M     0 100% /mnt/cdrom
601mb, dat is nog best veel, ik had het met minder gekund denk ik. Maar wat moet ik anders met die 4GB? Zenwalk gebruikte trouwens 950mb na een core installatie, waarbij nog geen firefox, X en abiword geinstalleerd is.

Kslackcheck werkt niet :(
Ik start hem op in tekstmodus, dus het ligt niet aan een toolkit of zo iets.
De eerste keer kreeg ik een melding dat rsync niet gevonden werd, die heb ik toen geinstalleerd.
Daarna kwamen meldingen van dat python en diff niet waren gevonden, moeten die per see geinstalleerd zijn?
slackpkg deed het trouwens nog steeds niet na het installeren van rsync.

Weet je misschien nog een lichte messenger client (alleen voor het msn-network), op ubuntu gebruikte ik altijd amsn, maar gaim lijkt me zuiniger met geheugen, of kan het nog zuiniger?
adri schreef: Overigens, als je KDE hebt (dat heb jij niet, dat weet ik), dan heb je ook tal van grafische tooltjes tot je beschikking hoor.
Op zich, je leert zo wel veel meer en je komt er achter dat de commandline vaak veel sneller is. :wink:
Ja, het is iets ingewikkelder, maar het gaat wel sneller als je het door hebt.
common sense
    unknown unknown

waarom MSN?

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: (alleen voor het msn-network)
Waarom alleen MSN, als ik vragen mag?

Wat is er bijvoorbeeld mis met Jabber/XMPP? Ok, je hebt vast een MSN account, en veel mensen gebruiken nog MSN. Maar is er verder nog een belemmering om naast je MSN een Jabber account te nemen?

En dit is iets wat niet iedereen weet, maar bijvoorbeeld GoogleTalk (en ook via Google webmail) en iChat gebruikers kunnen met Jabber/XMPP overweg.
Ook wat minder direct kun je via een 'transport' contact houden met het MS netwerk (dan heb je nog wel je MSN account nodig).

Dus via Jabber kun je al heel wat mensen berijken, zonder dat ze er bewust van zijn. En nu is ook AOL een Jabber gateway aan het opzetten zodat je ook met alle AIM gebruikers kan kletsen.

Naar mijn idee gaan steeds meer gesloten instant messaging systemen zo langzamerhand over naar echte internet standaard oplossingen. Een kwestie van gezond verstand, lijkt me zo. :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen, over Kslackcheck:
-Dependencies

-rsync
-diffutils
-gawk
-Python
-coreutils
-wget
-kde
Dat wordt voor jou een beetje te gortig, vermoed ik, dus dan bedenken we wat anders.
Je kunt je nl. ook aanmelden, dan krijg je de patches (de links natuurlijk) via e-mail binnen: majordomo@slackware.com
In de body van de e-mail zet je dan: subscribe slackware-security
Je krijgt vervolgens een antwoord waar op staat hoe dan verder.

Overigens, hier kun je alle patches zien van SW 10.2: ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware ... /packages/

Dat man het niet doet ligt waarschijnlijk aan het feit dat je groff niet geïnstalleerd hebt: http://packages.slackware.it/package.ph ... 9.1-i486-3

Dillo: die foutmelding is raar, want het is de package van SW 10.2, terwijl hij klaagt over Glibc 2.4 (SW 10.2 komt met 2.35)...
Ik zou het dus zelf eens gaan compileren. :)
Eerst kun je best even de bestaande Dillo verwijderen (removepkg dillo, of met pkgtool) en vervolgens checkinstall installeren: http://packages.slackware.it/package.ph ... 5.3-i486-2
Vervolgens de source van Dillo downloaden: http://www.dillo.org/download/dillo-0.8.6.tar.bz2, uitpakken (tar -jxvf), cd naar de uitgepakte dir en vervolgens typ je ./configure, daarna make en daarna (als root!) checkinstall. Checkinstall maakt er een mooi Slackwarepakketje van dat je met installpkg (of pkgtool) kunt installeren. En verwijderen! ;)

Succes!
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Common Sense:
Ik ben best wel bereid over te stappen naar een meer open netwerk dan MSN, maar ik ben bang dat de rest van mijn msn-contactpersonen dat niet willen.
Msn wordt hier nu eenmaal als standaard gezien, het is misschien niet goed, maar er is niets aan te doen.

Adri:
Je hebt gelijk, Kslackcheck is een beetje té voor zo'n machine.
Laat ik dan eerst eens beginnen alle bestaande updates te installeren, dus van ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware ... /packages/
Hoe gaat dat het snelst?
Op mijn computer alle patches downloaden (met download them all), op de usb zetten en op de laptop met pkgtool installeren? Of is er een snellere manier?

En om daarna dus up to date te blijven, moet ik dus aanmelden. Hierover heb ik één vraag: Is dat special voor Slackware 10.2, of voor alle Slackware's? Of zijn de updates voor iedere versie gelijk?

Dillo doet het nog niet, al met ./configure liep het fout, en weer glibc:

checking for GLIB - version >= 1.2.0... no
*** The glib-config script installed by GLIB could not be found
*** If GLIB was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the GLIB_CONFIG environment variable to the
*** full path to glib-config.
configure: error: Unable to find glib with a version >= 1.2.0. Dillo NEEDS glib
Google geeft als resultaat nog dit:
http://www.freelists.org/archives/dillo ... 00007.html
Van dat artikel snap ik alleen helemaal niets. Ik heb gezocht met google op:
dillo glibc
Meer nuttigs levert het geloof ik niet op.

Maar er is ook nog goed nieuws:
De manpagina's werken!

Langzaam kom ik er wel hoor!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen, ik heb momenteel helaas helemaal geen tijd meer om mee te denken, maar ik vind het super wat je al voor elkaar hebt gekregen!!!

8) 8) 8) ! Gefeliciteerd ! 8) 8) 8)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Dillo doet het nog niet, al met ./configure liep het fout, en weer glibc:

checking for GLIB - version >= 1.2.0... no
*** The glib-config script installed by GLIB could not be found
*** If GLIB was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the GLIB_CONFIG environment variable to the
*** full path to glib-config.
configure: error: Unable to find glib with a version >= 1.2.0. Dillo NEEDS glib
Kijk eens aan, ook Zenwalkers hebben dit issue gehad met Dillo ... en opgelost "the Slackware way"! Dat is nu een mooi voorbeeld van uitwisseling van packages tussen de twee distro's :D.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Laat ik dan eerst eens beginnen alle bestaande updates te installeren, dus van ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware ... /packages/
Hoe gaat dat het snelst?
Op mijn computer alle patches downloaden (met download them all), op de usb zetten en op de laptop met pkgtool installeren? Of is er een snellere manier?

En om daarna dus up to date te blijven, moet ik dus aanmelden. Hierover heb ik één vraag: Is dat special voor Slackware 10.2, of voor alle Slackware's? Of zijn de updates voor iedere versie gelijk?
Je moet zeker niet allemaal downloaden.

Op de eerste plaats staan er -bijv.- van Firefox all een stuk of zes versies in (is ettelijke keren gepatcht), je moet dus opletten welke je neemt. Vandaar ook dat ik denk dat op dit moment rsync ook niet goed gaat werken (er zal vast wel een manier/script zijn om e.e.a. in goede banen te leiden, maar ik zou zo niet weten hoe).

Op de tweede plaats staan er ettelijke pakketten in die jij helemaal niet geïnstalleerd hebt. En dus ook niet hoeft te upgraden.

Je zult dus even na moeten kijken wat er geïnstalleerd is (ls /var/log/packages) en daarna desbetreffende pakketten downloaden in een dir (mkdir patches bijv.) en daarna -als root- upgradepkg /home/koen(?)/patches/*.tgz

Overigens, je hebt nog geen filemanager hè?
Ik kan je XFE aanraden. Klein, snel, licht en zeer veelzijdig.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Kijk eens aan, ook Zenwalkers hebben dit issue gehad met Dillo ... en opgelost "the Slackware way"! Dat is nu een mooi voorbeeld van uitwisseling van packages tussen de twee distro's :D.
Hartstikke bedankt!!! Dat is dé link die ik moet hebben! Dillo werkt!
Helaas ging het compileren fout (download.cc nog iets), toen heb ik maar het kant en klare slackpackage gebruikt. Dillo is zo veel sneller dan Firefox.
Wel jammer dat mozbrowser het niet goed doet op de één of andere manier.
Hij laadt maar de helft van het forum.
Bedankt!

Ik heb een héééle domme fout gemaakt. Slackpkg werkt gewoon.
Ik deed dit:
# slackpkg upgrade all
en het moest zijn dit:
# slackpkg upgrade-all
Daarna moest ik nog een regeltje in een één of ander bestand veranderen, en toen deed hij het.
Kijk maar eens naar de foutmelding:

bash-3.00# slackpkg upgrade all

/usr/libexec/slackpkg/core-functions.sh: line 689: diff: command not found
Looking for all in package list. Please wait... DONE

No packages match the pattern for upgrade. Try:

/usr/sbin/slackpkg install|reinstall

bash-3.00#
Natuurlijk kom ik daar pas achter, als ik alle updates al handmatig heb geinstalleerd. (ik was er maar 2 vergeten :P )

Firefox 2 is wel veel trager dan Firefox 1, maar goed het kan nog. Ik twijfel wel of ik straks Firefox 3 op die laptop ga zetten. Firefox 2 wordt toch nog wel even ondersteund na de realise van Firefox 3?

XFE heeft een extra library nodig: FOX
Het slackwarepackage werkte niet, dus probeerde ik hem zelf te compileren, maar dat duurde een beetje te lang, ik heb hem na 2 uur maar geannuleerd.

Ik wilde eerst niet te veel tegelijk doen, maar ik heb nog een paar vragen:
1. Ik zit er over te denken om een wirelesskaartje er in te zetten, bij een laptop is dat wel zo fijn, en zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Alleen is dat wel mogelijk met een 2.4 kernel? De hardwaresupport zal wel wat minder zijn dan met 2.6.
Ik denk dat ik het beste de laptop mee kan nemen naar de winkel, en daar een kaartje testen. Maar hoe weet ik of het kaartje herkend wordt?
2. Hoe sluit ik de laptop af zonder root rechten? Bij Ubuntu kan dat wel gewoon dus zal het daar ook moeten kunnen. Nu sluit ik af met:
# shutdown -h now
Manuel schreef: 8) 8) 8) ! Gefeliciteerd ! 8) 8) 8)
Bedankt!
Plaats reactie