Linux voor beginners :)
- Koen_92
xandr:
is dat een programma dat meegeleverd wordt met xorg? Dat staat er nu (nog) niet op.
shutdown:
Ja, nu doet hij het beter.
De laatste regel is:
system halted
De ventilatoren en de harde schijf stoppen dan met draaien.
Dan kan ik toch veilig de stekker er uit halen?
Nu dus dit:
Wat moet ik nu eerst doen:
1. Proberen te updaten naar een nieuwere versie
2. Het hele scherm in beeld krijgen
3. Xorg en Xfce installeren
is dat een programma dat meegeleverd wordt met xorg? Dat staat er nu (nog) niet op.
shutdown:
Ja, nu doet hij het beter.
De laatste regel is:
system halted
De ventilatoren en de harde schijf stoppen dan met draaien.
Nu dus dit:
Wat moet ik nu eerst doen:
1. Proberen te updaten naar een nieuwere versie
2. Het hele scherm in beeld krijgen
3. Xorg en Xfce installeren
- adri
- Moderator
Wat dat afsluiten betreft: lees pagina 6 en 7 van het Slackware Topic maar eens. Met name Freston heeft daar e.e.a. over geschreven i.v.m. met zijn eigen afsluitperikelen op zijn laptop.
EDIT: wat heel aardig aansluit bij wat je in de Zenwalk wiki daarover kunt lezen: http://wiki.zenwalk.org/index.php?title ... switch_off
Ik ken verder Zenwalk core niet en weet dus ook niet wat daar allemaal wel of niet op staat. Even zoeken levert in ieder geval wel op dat je libxrandr als pakketje kunt installeren. (netpkg libxrandr?).
Ik zou wel eerst het systeem upgraden, maar heb geen idee hoe je dat doet bij Zenwalk...
Even wat Google'en levert o.a. dit op:
http://www.linuxforums.org/forum/other- ... 3-0-a.html
http://support.zenwalk.org/index.php?topic=4333.0;wap2
Die laatste gebruikt daar dus slapt-get voor (ben ik niet zo van gecharmeerd, maar wie ben ik )
Ook de moeite waard (alleen nog via Google-cache te bereiken): http://216.239.59.104/search?q=cache:R4 ... =firefox-a
Nog een EDIT:
Hier nog wat info over upgraden (ook uit de Zenwalk wiki): http://wiki.zenwalk.org/index.php?title ... .8_to_5.0)
EDIT: wat heel aardig aansluit bij wat je in de Zenwalk wiki daarover kunt lezen: http://wiki.zenwalk.org/index.php?title ... switch_off
Ja hoor.De ventilatoren en de harde schijf stoppen dan met draaien.
Ik ken verder Zenwalk core niet en weet dus ook niet wat daar allemaal wel of niet op staat. Even zoeken levert in ieder geval wel op dat je libxrandr als pakketje kunt installeren. (netpkg libxrandr?).
Ik zou wel eerst het systeem upgraden, maar heb geen idee hoe je dat doet bij Zenwalk...
Even wat Google'en levert o.a. dit op:
http://www.linuxforums.org/forum/other- ... 3-0-a.html
http://support.zenwalk.org/index.php?topic=4333.0;wap2
Die laatste gebruikt daar dus slapt-get voor (ben ik niet zo van gecharmeerd, maar wie ben ik )
Ook de moeite waard (alleen nog via Google-cache te bereiken): http://216.239.59.104/search?q=cache:R4 ... =firefox-a
Nog een EDIT:
Hier nog wat info over upgraden (ook uit de Zenwalk wiki): http://wiki.zenwalk.org/index.php?title ... .8_to_5.0)
- Koen_92
Het gene wat in het slackware topic stond, en het gene op de wiki, was ongeveer hetzelfde.
De laptop blijft nu hangen bij iets van innit proces (weet ik niet meer precies, ik zal de exacte melding nog wel geven).
Wel kan ik hem nu uitzetten met de uitknop, die was eerst geblokkeerd. Dus de stekker er uit halen is niet meer per see nodig.
Nu wil ik dus het eerst het systeem gaan upgraden.
Eerst wilde ik natuurlijk alle packages up to date hebben, voor dat ik alles ging upgraden, dit deed ik hier mee (als root):
netpkg upgrade
In het begin ging het goed, alleen later kwam er een melding van een corrupt package.
Zoveel maakt dat ook weer niet uit, maar ik kan het niet meer opnieuw doen, door een error:
/lib/libc.so.6: version "GLIBC 2.4" not found (required by rm)
Glibc opnieuw installeren lukt ook niet, want tijdens
./configure
komt die error ook, net als bij een paar andere commando's.
Wat moet ik doen?
Weet je de oplossing, of moet ik Zenwalk herinstalleren?
P.S, die laatste link die je gaf gaat over het upgraden van X
Aangezien ik dat nog niet geinstalleerd hebt, is dat nog niet aan de orde.
Ik neem aan dat, wanneer ik geupgraded heb tot de nieuwste versie, en ik dan X ga installeren, dat dit dan wel de nieuwste versie zal zijn.
De laptop blijft nu hangen bij iets van innit proces (weet ik niet meer precies, ik zal de exacte melding nog wel geven).
Wel kan ik hem nu uitzetten met de uitknop, die was eerst geblokkeerd. Dus de stekker er uit halen is niet meer per see nodig.
Nu wil ik dus het eerst het systeem gaan upgraden.
Eerst wilde ik natuurlijk alle packages up to date hebben, voor dat ik alles ging upgraden, dit deed ik hier mee (als root):
netpkg upgrade
In het begin ging het goed, alleen later kwam er een melding van een corrupt package.
Zoveel maakt dat ook weer niet uit, maar ik kan het niet meer opnieuw doen, door een error:
/lib/libc.so.6: version "GLIBC 2.4" not found (required by rm)
Glibc opnieuw installeren lukt ook niet, want tijdens
./configure
komt die error ook, net als bij een paar andere commando's.
Wat moet ik doen?
Weet je de oplossing, of moet ik Zenwalk herinstalleren?
P.S, die laatste link die je gaf gaat over het upgraden van X
Aangezien ik dat nog niet geinstalleerd hebt, is dat nog niet aan de orde.
Ik neem aan dat, wanneer ik geupgraded heb tot de nieuwste versie, en ik dan X ga installeren, dat dit dan wel de nieuwste versie zal zijn.
- adri
- Moderator
-
Als het Zenwalk 4.4.1 of eerder is, dan is deze foutmelding zeer wel te verklaren. Tussen 4.4.1 en 4.6 is de complete toolchain vernieuwd, zodat een eenvoudige "netpkg upgrade" niet zonder meer correct zal werken. Daarom probeerde ik in eerdere postings ook het gebruik van een verouderde versie af te raden. Bovendien is sinds 4.6 de ondersteuning voor laptops sterk verbeterd, dus de "vlucht" naar voren is ook in dat opzicht de betere keuze.adri schreef:This is *not* good.../lib/libc.so.6: version "GLIBC 2.4 not found (required by rm)
Ik was er al een beetje bang voor, een systeem upgraden is echt niet zo simpel. Welke versie van Zenwalk heb je nu eigenlijk geïnstalleerd?
Misschien is de nieuwste Zenwalk 5.0 een poging waard? Die heeft kernel versie 2.6.23, dus dat is alvast een wijziging ten opzichte van de 2.6.22 (uit Zenwalk 4.8 ) die in dit geval blijkbaar dwarsligt. Bovendien zitten er weer een hoop andere verbeteringen in: HAL-support, betere wireless ondersteuning via WICD, e.v.a. ...
Zenwalk ondersteunt inderdaad het "tgz" formaat van Slackware: hiervan wordt zelfs nog speciaal melding gemaakt in het Zenwalk netpkg configuratie bestand: /etc/netpkg.conf. Het aantal use cases hiervoor is vermoedelijk beperkt, omdat de netpkg repository al behoorlijk goed gevuld is. Maar als je op zoek bent naar een excentriek package dat voor Slackware als ".tgz" beschikbaar is, dan is het zeker nog steeds een optie .
- Koen_92
Zenwalk 4.6 had ik al geprobeerd, die deed het ook niet.
Van Zenwalk 5 is alleen de standaard edition uit, de core-edition nog niet.
Nu heb ik Zenwalk 4.0 er op staan.
Ik denk dat het toch geen Zenwalk wordt, dan maar.
Wat is puppy linux eigenlijk? Is dat net zo klein en sober als Damn small Linux, of is het toch een goed werkende distro?
En anders ga ik maar Slackware 10.2 proberen.
Wat is puppy linux eigenlijk? Is dat net zo klein en sober als Damn small Linux, of is het toch een goed werkende distro?
En anders ga ik maar Slackware 10.2 proberen.
-
Jammer dat de installatie van Zenwalk Core op jouw laptop zo'n lastig verhaal is ... aan doorzettingsvermogen heeft het je in ieder geval niet ontbroken.Koen_92 schreef:Zenwalk 4.6 had ik al geprobeerd, die deed het ook niet.
Zelf heb ik Zenwalk (Standard) op vier machines zonder problemen geïnstalleerd, waarbij, met name voor oudere desktops met CRT monitoren, alleen soms kleine aanpassingen in de "monitor" sectie in /etc/X11/xorg.conf nodig waren. Daarvoor neem ik altijd de settings van een Knoppix Live CD over - vaste prik .
Zelf heb ik geen hands-on ervaring met Puppy, maar ik begreep uit eerdere postings dat je meer op zoek was naar een "from scratch" distributie, eentje die je dus zelf van de grond af aan opbouwt. Volgens mij bestaat van Puppy slechts één variant, en die komt mét een GUI. Bovendien heeft Puppy een eigen filosofie rondom het "root" wachtwoord, die ... eh ... niet iedereen zal aanspreken.Koen_92 schreef: Wat is puppy linux eigenlijk? Is dat net zo klein en sober als Damn small Linux, of is het toch een goed werkende distro?
Slackware lijkt me een prima keuze - dat lijkt me meer passen bij het soort distributie waar je, volgens je postings, naar op zoek bent. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je in dit forum ruime ondersteuning gaat krijgen . Andere goede alternatieven lijken me in jouw geval Arch Linux (minimaal een Pentium II is noodzakelijk door de toegepaste kernel optimalisatie) en, als je eens iets naast Linux wilt proberen, FreeBSD.Koen_92 schreef: En anders ga ik maar Slackware 10.2 proberen.
- Koen_92
Je hebt gelijk, ik wil graag een distro zonder allerlei tierelantijnen.
Van Zenwalk Core wel jammer, maar ja, er is genoeg andere keus!
Op mijn eigen pc heb ik zenwalk live ook nog getest, en het lijkt me best wel een goede distro, ook voor moderne pc's.
Maar Ubuntu doet het nu bij mij ook goed hoor.
Nee, die filosofie spreekt mij totaal niet aan.
Puppy Linux gaat dus net zo klakkeloos om met de beveiliging als Linespire.
Misschien kan ik Puppy Linux nog wel tijdelijk gebruiken op die Laptop als live-cd, dat wordt ook aangeraden bij die link van jou.
Arch Linux pas ook wel bij mij, met een slechts 25 mb install cd, Freebsd is denk ik toch weer te hoog gegrepen voor die laptop.
Slackware is denk ik toch het beste, adri had een goede link gestuurd, waarmee je Slackware 10.2 minimaal kunt inrichten.
Maar Zenwalk is dus niet mogelijk? Dat is dus onmogelijk om te upgraden?
Van Zenwalk Core wel jammer, maar ja, er is genoeg andere keus!
Op mijn eigen pc heb ik zenwalk live ook nog getest, en het lijkt me best wel een goede distro, ook voor moderne pc's.
Nee, die filosofie spreekt mij totaal niet aan.
Puppy Linux gaat dus net zo klakkeloos om met de beveiliging als Linespire.
Misschien kan ik Puppy Linux nog wel tijdelijk gebruiken op die Laptop als live-cd, dat wordt ook aangeraden bij die link van jou.
Arch Linux pas ook wel bij mij, met een slechts 25 mb install cd, Freebsd is denk ik toch weer te hoog gegrepen voor die laptop.
Slackware is denk ik toch het beste, adri had een goede link gestuurd, waarmee je Slackware 10.2 minimaal kunt inrichten.
Maar Zenwalk is dus niet mogelijk? Dat is dus onmogelijk om te upgraden?
-
Interessant! Heb je die live CD ook al eens op je 128 MB laptop geprobeerd (misschien wel, ik heb niet alle 139 pagina's teruggezocht )? Welke versie is het?Koen_92 schreef: Op mijn eigen pc heb ik zenwalk live ook nog getest, en het lijkt me best wel een goede distro, ook voor moderne pc's.
Ubuntu is ook een prima distro, inderdaad, ik heb het anderhalf jaar met plezier gebruikt. Daarna heb ik Zenwalk gekozen omdat het op alle PC's die hier nog actief zijn installeert en draait, dus inclusief de oudjes (PII, 128 MB). Zenwalk is eenvoudig qua opzet, en snel in het gebruik.
Hmm, de systeemeisen voor FreeBSD vallen toch best mee ? Zo te zien is het misschien nog wat voor die andere machine die je eerder noemde (die met 24 MB geheugen).Koen_92 schreef: Arch Linux pas ook wel bij mij, met een slechts 25 mb install cd, Freebsd is denk ik toch weer te hoog gegrepen voor die laptop.
Lijkt me een prima keuze !Koen_92 schreef: Slackware is denk ik toch het beste, adri had een goede link gestuurd, waarmee je Slackware 10.2 minimaal kunt inrichten.
Niets is onmogelijk voor hij die volhardt ... in de Zenwalk Wiki (uit mijn vorige posting) wordt uit de doeken gedaan hoe zo'n upgrade zou kunnen werken, net als in deze bijdrage in het Zenwalk support forum. Maar die laatste staat niet voor niets in het "Experiments" gedeelte van het forum .Koen_92 schreef: Maar Zenwalk is dus niet mogelijk? Dat is dus onmogelijk om te upgraden?
- Koen_92
Dat was versie 4.8, ik heb die al een tijdje.rener schreef: Interessant! Heb je die live CD ook al eens op je 128 MB laptop geprobeerd (misschien wel, ik heb niet alle 139 pagina's teruggezocht )? Welke versie is het?
Maar ik ben bang dat het niet gaat lukken, op die laptop, na het booten gebruikte de cd ruim 200 mb ram (gaf het commando top aan).
Ubuntu is ook een prima distro, inderdaad, ik heb het anderhalf jaar met plezier gebruikt. Daarna heb ik Zenwalk gekozen omdat het op alle PC's die hier nog actief zijn installeert en draait, dus inclusief de oudjes (PII, 128 MB). Zenwalk is eenvoudig qua opzet, en snel in het gebruik.
Ja, is ook mogelijk, maar FreeBSD is geen Linux, dus moet ik weer zo'n grote overstap maken, net als van Windows naar Ubuntu.rener schreef: Hmm, de systeemeisen voor FreeBSD vallen toch best mee ? Zo te zien is het misschien nog wat voor die andere machine die je eerder noemde (die met 24 MB geheugen).
Ik heb die bladzijde die adri een keer gaf gelezen, daar wordt alleen uitgelegd hoe hij het gedaan had, maar niet hoe het precies moet. Hmmm dat gaat nog moeilijk worden...
Ik kan die upgrade van 4.0 naar 5.0 proberen (je weet maar nooit), maar dan heb ik wel dit nodig:
Zou jij mij dat bestand kunnen geven? (evt. in PM als het te veel tekst is)stillborn (van dat forum) schreef: Next was time to begin upgrade. I upgraded netpkg first but it didn't work until I copied netpkg.conf at my other zenwalk 5 install.
En als die dingen niet lukken, moet ik arch Linux maar proberen.
@adri:
Ik heb die bladzijde dus gelezen, maar er wordt duidelijk uitgelegd wat ik precies moet doen.
Staat dat in het Slack-book, of moet ik dat zelf uit zien te vinden?
Er staat wel een hoop over file-systems, nu heb ik op die laptop ext3 gebruikt, dat is toch wel goed als ik het advies van Z_God moet opvolgen (uit het topic: Linux bestandssystemen):
Z_God schreef: ReiserFS is vaak sneller als je CPU redelijk snel is. ext3 is sneller op oudere systemen.
-
OK, de Zenwalk Live CD is blijkbaar niet echt geschikt voor dagelijks gebruik op die machine (hoegenaamd geen verrassing ) . Maar omdat die Live CD ook gebaseerd is op kernel 2.6.22.9 lijkt het dus geen kernel-gerelateerd probleem te zijn ... maar wat dan wel . Ik ben nu stiekem wel héél nieuwsgierig hoe de nieuwste "Standard" had gewerkt op dat apparaat .Koen_92 schreef:Dat was versie 4.8, ik heb die al een tijdje.rener schreef: Interessant! Heb je die live CD ook al eens op je 128 MB laptop geprobeerd (misschien wel, ik heb niet alle 139 pagina's teruggezocht )? Welke versie is het?
Maar ik ben bang dat het niet gaat lukken, op die laptop, na het booten gebruikte de cd ruim 200 mb ram (gaf het commando top aan).
Via een PM kan ik blijkbaar geen bijlages versturen (kan er overheen gekeken hebben), maar als je netpkg-3.9.beta1.tar.gz downloadt en uitpakt, dan tref je de nieuwste versie van /etc/netpkg.conf daarin aan.Koen_92 schreef: Ik kan die upgrade van 4.0 naar 5.0 proberen (je weet maar nooit), maar dan heb ik wel dit nodig:Zou jij mij dat bestand kunnen geven? (evt. in PM als het te veel tekst is)stillborn (van dat forum) schreef: Next was time to begin upgrade. I upgraded netpkg first but it didn't work until I copied netpkg.conf at my other zenwalk 5 install.
En als die dingen niet lukken, moet ik arch Linux maar proberen.
- Koen_92
Zenwalk Core 4.6 deed het ook niet, en ook die had een andere kernelversie dan Zenwalk Core 4.8rener schreef: OK, de Zenwalk Live CD is blijkbaar niet echt geschikt voor dagelijks gebruik op die machine (hoegenaamd geen verrassing ) . Maar omdat die Live CD ook gebaseerd is op kernel 2.6.22.9 lijkt het dus geen kernel-gerelateerd probleem te zijn ... maar wat dan wel . Ik ben nu stiekem wel héél nieuwsgierig hoe de nieuwste "Standard" had gewerkt op dat apparaat .
Ik zou Zenwalk standard tot de installatie kunnen starten, moet ik hem alleen eerst downloaden.
Moet ik dus kijken naar Zenwalk 5.0?
Zo bedoelde ik het nietrener schreef: Via een PM kan ik blijkbaar geen bijlages versturen (kan er overheen gekeken hebben), maar als je netpkg-3.9.beta1.tar.gz downloadt en uitpakt, dan tref je de nieuwste versie van /etc/netpkg.conf daarin aan.
Je kon namelijk gewoon de tekst uit het bestand kopieren en in een pm-mail plakken, maar ik heb het bestand nu, dus dat is het belangrijkste.
Ik ga nu Zenwalk core 4.0 reinstallen, en kijken of ik er zenwalk core 5.0 van kan maken.
Je hoort het nog!
-
Dat is inderdaad de current versie, van 18 januari j.l.Koen_92 schreef: Zenwalk Core 4.6 deed het ook niet, en ook die had een andere kernelversie dan Zenwalk Core 4.8
Ik zou Zenwalk standard tot de installatie kunnen starten, moet ik hem alleen eerst downloaden.
Moet ik dus kijken naar Zenwalk 5.0?
Het inplakken van configuratiebestanden als tekst vind ik altijd spannend - ze worden nog wel eens op een vreemde manier verwerkt gedurende het mailverkeer (ongewenste ASCII 0 of CR-karakters toegevoegd, of dat soort gekkigheid). Ik verstuur ze daarom het liefst gezipt, tenzij het niet anders kan . Maar zo ben je ook geholpen, dat is het belangrijkste, inderdaad.Koen_92 schreef:Zo bedoelde ik het nietrener schreef: Via een PM kan ik blijkbaar geen bijlages versturen (kan er overheen gekeken hebben), maar als je netpkg-3.9.beta1.tar.gz downloadt en uitpakt, dan tref je de nieuwste versie van /etc/netpkg.conf daarin aan.
Je kon namelijk gewoon de tekst uit het bestand kopieren en in een pm-mail plakken, maar ik heb het bestand nu, dus dat is het belangrijkste.
Ik ga nu Zenwalk core 4.0 reinstallen, en kijken of ik er zenwalk core 5.0 van kan maken.
Je hoort het nog!
Veel succes in ieder geval !
- adri
- Moderator
Zonder meer!rener schreef: Jammer dat de installatie van Zenwalk Core op jouw laptop zo'n lastig verhaal is ... aan doorzettingsvermogen heeft het je in ieder geval niet ontbroken.
De meesten hadden het al veel eerder opgegeven.
Als het niet lukt, dan lukt het niet, dat is nu eenmaal niet anders, er valt je niks te verwijten.
Zenwalk heb ik zelf heel eventjes gedraaid en ik moet zeggen, het is na Slackware mijn favoriet, echt een puike distro.
Onmogelijk is *not done* in Linux-land.rener schreef:Niets is onmogelijk voor hij die volhardt ... in de Zenwalk Wiki (uit mijn vorige posting) wordt uit de doeken gedaan hoe zo'n upgrade zou kunnen werken, net als in deze bijdrage in het Zenwalk support forum. Maar die laatste staat niet voor niets in het "Experiments" gedeelte van het forum .Koen_92 schreef: Maar Zenwalk is dus niet mogelijk? Dat is dus onmogelijk om te upgraden?
Maar, zonder gekheid, realiseer je wel in wat voor ellende je terecht kunt komen en ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of het de moeite waard is.
Je versie van glibc komt dus niet overeen met de huidige versies. Dat is een behoorlijk serieus probleem.
En dan moet je Xorg ook nog gaan upgraden.
Ik zal je eerlijk zeggen: als je dat allemaal tot een goed einde weet te brengen, dan ben je een volleerde Linux-geek.
Je moet tijdens de installatie niet kiezen voor "full install" maar voor "expert". Je krijgt dan van alle software voorgeschoteld of die wel geïnstalleerd moet worden, daar komt die link dan mooi uit, je kunt precies zien wat je wel en niet nodig hebt.Koen_92 schreef: @adri:
Ik heb die bladzijde dus gelezen, maar er wordt duidelijk uitgelegd wat ik precies moet doen.
Staat dat in het Slack-book, of moet ik dat zelf uit zien te vinden?
Er staat wel een hoop over file-systems, nu heb ik op die laptop ext3 gebruikt, dat is toch wel goed als ik het advies van Z_God moet opvolgen (uit het topic: Linux bestandssystemen):Z_God schreef: ReiserFS is vaak sneller als je CPU redelijk snel is. ext3 is sneller op oudere systemen.
Ik twijfel niet aan de woorden van Z_God, dus als hij zegt dat ext3 sneller is op oude hardware dan reiser, dan ben ik best bereid om dat te geloven.
Het is nl. niet echt mijn specialiteit.
Hoewel ik over ext3 dus zelf niet zo ontzettend tevreden ben (op mijn P4).
Je zou ook JFS kunnen proberen, ik heb er veel goede dingen over gelezen.
- Koen_92
Nou, Slackware 10.2 staat er op!
De installatie viel best wel mee, alles wat ik wil staat er nu dus op, je hoort het wel als ik nog iets wil weten.
Maar nog twee dingen:
1. Van veel programma's zijn nu nog oude versies meegeleverd, bijvoorbeeld van Firefox, dat is nu nog versie 1.0, hoe kan ik updaten, heeft Slackware ook zo iets als: netpkg upgrade
2. Als windowmanager werd in die tutorial windowmaker aangeraden, achteraf heb ik er spijt van, ik heb liever Fluxbox, hoe kan ik dit veranderen?
Of: hoe kan ik pakketten die ik niet heb geinstalleerd tijdens de setup nog achteraf installeren, en hoe kan ik pakketten die ik wel heb geinstalleerd nog verwijderen?
Het is geloof ik wel een betere distro als zenwalk, voor die laptop dan, je kan precies kiezen wat je wel en wat je niet wilt!
P.S. Op mijn eigen pc (ubuntu) heb ik nog iets vreemds ontdekt:
Is dit een Easter Egg of zo iets?
De installatie viel best wel mee, alles wat ik wil staat er nu dus op, je hoort het wel als ik nog iets wil weten.
Maar nog twee dingen:
1. Van veel programma's zijn nu nog oude versies meegeleverd, bijvoorbeeld van Firefox, dat is nu nog versie 1.0, hoe kan ik updaten, heeft Slackware ook zo iets als: netpkg upgrade
2. Als windowmanager werd in die tutorial windowmaker aangeraden, achteraf heb ik er spijt van, ik heb liever Fluxbox, hoe kan ik dit veranderen?
Of: hoe kan ik pakketten die ik niet heb geinstalleerd tijdens de setup nog achteraf installeren, en hoe kan ik pakketten die ik wel heb geinstalleerd nog verwijderen?
Het is geloof ik wel een betere distro als zenwalk, voor die laptop dan, je kan precies kiezen wat je wel en wat je niet wilt!
P.S. Op mijn eigen pc (ubuntu) heb ik nog iets vreemds ontdekt:
Dat had ik nu nodig op mijn eigen pc, alleen wist ik niet precies meer hoe ik het moest typen (en ik had geen zin om weer terug te kijken), dus gokte ik maar, en toen gebeurde er dit:adri schreef:Ja hoor, kan wel. Het simpelst is om twee keer in te loggen, zodat je op tty 7 en 8 zit. Dan kun je altijd switchen.
Zelfs als je dat vergeet en je bent al aan het spelen dan doe je dit:
Alt+Ctrl+F6
inloggen onder je gewone gebruikersnaam en typ vervolgens:
startx -- :2
Dan kun je switchen tussen Alt+Ctrl+F7 en Alt+Ctrl+F2
Code: Selecteer alles
koen@ubuntu:~$ startx :!2
startx :Emily: What ever happened to aberforth
xauth: creating new authority file /home/koen/.serverauth.9989
X: user not authorized to run the X server, aborting.
xinit: unexpected signal 2.
Couldnt get a file descriptor referring to the console
koen@ubuntu:~$ [/quote]
Wat betekent die bovenste regel?
startx :!3 geeft dit:[code]
koen@ubuntu:~$ startx :!3
startx :J.K. Rowling: He is still there, at the Hog's Head, playin
>