Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik heb nu deze opties geprobeerd:
ata-vga NOAPIC NOAPCI NOLAPIC NOIRQPOLL NOSMP
ata=vga acpi=off

beide geven ze hetzelfde resultaat, wel vind ik het vreemd dat na de eerste er nog deze regel in de tekst staat:
found irq 11 for device 0000:00:02:1

terwijl ik de optie: noirqpoll heb gegeven.

Ik heb nog wat op google gezocht, en het valt me op dat er meer mensen met dit probleem zijn, geen één van hun gebruikt zenwalk, maar ze gebruiken wel allemaal (net als ik) kernel 2.6.22, misschien ligt het dus aan de kernel versie?

Zou het zin hebben als ik een oudere versie van Zenwalk core probeer?
En zo ja welke?
Er zijn er namelijk een heleboel:
ftp://ftp.sh.cvut.cz/MIRRORS/zenwalk/i486/
adri schreef:Geinig, uit de OneStat gegevens om half één 's nachts:

Code: Selecteer alles

Best. Systeem	      Pageviews	 	        %
1.	Linux	                61          60,40%
2.	Windows                 38          37,62%
3.	Apple Macintosh	       2           1,98%
Mooi, zo zou het altijd moeten zijn.
Nou ja, Mac mag wel ietsje meer krijgen. ;)
Dat heb ik nog nooit gezien! Linux meer dan Windows?
Waar kun je die stats zien, of zijn die alleen voor moderators beschikbaar?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Was het niet zo dat DSL ook niet bootte?
Da's een 2.4 kernel...
Maar je kunt het allicht proberen, niet geschoten is altijd mis.

Die OneStat gegevens kan iedereen bekijken, klik maar eens op dat icoontje links onderin de pagina. ;)

Overigens, dat tellertje begint om 12 uur 's nachts opnieuw te tellen. Mijn posting was van half één, maar een half uurtje, volstrekt onbetrouwbaar dus. :)
Op dit moment ziet het er wat anders -realistischer- uit (dezelfde dag, 23 uur later):

Best. Systeem	Pageviews	 	%
1.	Windows	            5.680	  88,39%
2.	Linux	                492		7,66%
3.	Apple Macintosh    	  222		3,45%
4.	Other	                 30		   0,47%
5.	OS/2	                   2		   0,03%
Desalnietemin vind ik ruim 7% een hele aardige score. :!:
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Hi,
Koen_92 schreef: Ik heb nu deze opties geprobeerd:
ata-vga NOAPIC NOAPCI NOLAPIC NOIRQPOLL NOSMP
ata=vga acpi=off
Hier zijn nog wat andere kernel parameters die je kunt proberen - je weet maar nooit:

ata noapm pci=noacpi nolapic
Misschien dat je PII nog gebruikt maakt van een BIOS-gebaseerd APM, en niet van het modernere ACPI. Vandaar de "noapm" parameter. De andere zijn ook "usual suspects" bij boot problemen. Hieronder vind je een compleet overzicht van kernel parameters.

Ik zou ook eens kijken of er een BIOS update beschikbaar is voor je machine - dat kan ook wel eens helpen bij vage boot problemen. Als je in het BIOS iets ziet wat te maken heeft met power management (opties als APM of ACPI bijvoorbeeld) kun je eens proberen om die uit te zetten.
Koen_92 schreef: Zou het zin hebben als ik een oudere versie van Zenwalk core probeer?
En zo ja welke?
Je kunt een oudere release van Zenwalk weliswaar downloaden, maar er bestaat een redelijke kans op problemen zodra je packages wilt installeren. Zenwalk werkt met "rolling releases", niet met "point releases" - er is dus geen LTS versie beschikbaar, alleen het "latest and greatest". Als je een te oude versie neemt kan het een hele toer worden om die te blijven onderhouden, zeker als er sinds de gebruikte release ingrijpende wijzigingen zijn geweest.

Zelf heb ik overigens ook een PII/128 MB machine draaien met Zenwalk. Daarbij liep ik tegen het probleem aan dat mijn oude CD-ROM speler niet in staat bleek om de installatie op een betrouwbare manier uit te voeren. Tijdens de installatie van de packages kwamen voortdurend "fatal error"s langs.

Ik moest de inhoud van de CD naar harddisk kopiëren, en na de kopieerslag met "md5sum" en het bestand "CHECKSUMS.md5" op de CD controleren of alle bestanden goed waren overgezet. Zoniet: nieuwe kopieeractie van de corrupte bestanden, nieuwe controle met md5sum, etc, totdat alle bestanden "OK" teruggaven. Deze harddisk-gebaseerde installatieprocedure verliep daarna altijd feilloos. Ziehier het hele relaas.

Overigens is een ISO-gebaseerde installatieprocedure ook mogelijk - die is misschien wat minder bewerkelijk: zie deze Wiki pagina.

À propos die 24 MB machine: iemand heeft de ooit fameuze WindowMaker window manager aangepast voor Zenwalk, en als package beschikbaar gesteld. WindowMaker was ooit mijn persoonlijke favoriet op een Pentium I (75 MHZ)@ 32 MB :) .
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef:
Je kunt een oudere release van Zenwalk weliswaar downloaden, maar er bestaat een redelijke kans op problemen zodra je packages wilt installeren. Zenwalk werkt met "rolling releases", niet met "point releases" - er is dus geen LTS versie beschikbaar, alleen het "latest and greatest". Als je een te oude versie neemt kan het een hele toer worden om die te blijven onderhouden, zeker als er sinds de gebruikte release ingrijpende wijzigingen zijn geweest.
Dat wist ik helemaal niet.
Is het dan wellicht niet handiger om een wat oudere Slackware versie te nemen (bijv. 10.2)?
Die wordt echt nog jaren ondersteund en op LinuxPackages.net zullen daar ook nog jaren pakketjes voor te vinden zijn.
Bovendien heb ik zopas nog een posting gedaan over hoe je Slack uiterst minimaal kunt installeren. ;)
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Hi,
adri schreef: Is het dan wellicht niet handiger om een wat oudere Slackware versie te nemen (bijv. 10.2)?
Die wordt echt nog jaren ondersteund en op LinuxPackages.net zullen daar ook nog jaren pakketjes voor te vinden zijn.
Het ligt er maar net aan voor welke doeleinden je je systeem wilt inzetten. Als je een server inricht is het systeem van "point releases" meestal te prefereren: stabiliteit staat hierbij voorop. Je moet daarbij natuurlijk wel op de koop toenemen dat je na verloop van tijd met oudere software aan het werk bent. Vergelijk bijvoorbeeld Ubuntu 6.06 LTS met Ubuntu 7.10: veel desktopgebruikers willen toch vaak de meest recente software op hun systeem, en zullen dan kiezen voor de nieuwste versie, 7.10 dus.

E.e.a. hangt natuurlijk ook van de grootte van de community af: voor een kleinere community is het onderhouden van oudere releases een relatief grotere opgave.

In deze thread staat een interessante discussie hierover, met de nodige pros en cons van de genoemde varianten.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Het ligt er maar net aan voor welke doeleinden je je systeem wilt inzetten. Als je een server inricht is het systeem van "point releases" meestal te prefereren: stabiliteit staat hierbij voorop. Je moet daarbij natuurlijk wel op de koop toenemen dat je na verloop van tijd met oudere software aan het werk bent. Vergelijk bijvoorbeeld Ubuntu 6.06 LTS met Ubuntu 7.10: veel desktopgebruikers willen toch vaak de meest recente software op hun systeem, en zullen dan kiezen voor de nieuwste versie, 7.10 dus.

E.e.a. hangt natuurlijk ook van de grootte van de community af: voor een kleinere community is het onderhouden van oudere releases een relatief grotere opgave.

In deze thread staat een interessante discussie hierover, met de nodige pros en cons van de genoemde varianten.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat dat hier in het geval van Koen met die oude laptop niet zo aan de orde is. Ik neem aan (en als het anders is dan horen we het wel ;) ) dat hij gewoon een desktopje op die laptop wil installeren. Het behoeft geen betoog dat met dergelijke hardware specificaties het aantal keuzes redelijk beperkt is. En dat je the latest and greatest op zo'n machine ook wel kunt vergeten. Nog los van zware programma's als OOo, Compiz e.d., want ook dat is natuurlijk niet aan de orde. Ik schat dat bijv. Firefox al te veel gevraagd is, maar dat je naar Dillo (o.i.d.) zult moeten grijpen..

Kortom, met een dergelijke machine denk ik dat (als hij Zenwalk niet aan de praat krijgt) een wat oudere versie van een niet al te moeilijk te strippen distro -die ook nog eens ondersteund wordt- misschien toch de beste oplossing is. En dan komt Slack natuurlijk om de hoek kijken. :)
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef: Het behoeft geen betoog dat met dergelijke hardware specificaties het aantal keuzes redelijk beperkt is. En dat je the latest and greatest op zo'n machine ook wel kunt vergeten. Nog los van zware programma's als OOo, Compiz e.d., want ook dat is natuurlijk niet aan de orde. Ik schat dat bijv. Firefox al te veel gevraagd is, maar dat je naar Dillo (o.i.d.) zult moeten grijpen..
Op 128 MB draait een "lichte" distributie als Zenwalk nog steeds prima, hoewel zware applicaties als Firefox of OpenOffice met dergelijke specificaties natuurlijk niet in een oogwenk zullen opstarten :wink: .

"Latest and greatest" in Zenwalk termen betekent: de meest recente versie van lichtgewicht applicaties, zoals AbiWord en Gnumeric. Zwaardere pakketten als OpenOffice en Compiz zijn niet standaard geïnstalleerd, maar zijn wel als extra via de repositories verkrijgbaar. Zenwalk blijft dus enerzijds bij de tijd, en is anderzijds dank zij de samenstelling van de distributie en de filosofie erachter ook zeer geschikt als desktop voor oudere hardware (in de standaarduitvoering met de Xfce desktop environment betekent dat minimaal een PII met 128MB), hoewel het project zich niet speciaal op die categorie richt.
adri schreef: Kortom, met een dergelijke machine denk ik dat (als hij Zenwalk niet aan de praat krijgt) een wat oudere versie van een niet al te moeilijk te strippen distro -die ook nog eens ondersteund wordt- misschien toch de beste oplossing is. En dan komt Slack natuurlijk om de hoek kijken. :)
Tja, Linux, c'est l'embarras du choix ... mooi toch :wink: ?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Rener:
Ik heb jou kernel parameters geprobeerd, helaas heeft ook dat geen effect, nog steeds blijft hij op dezelfde plek hangen:(

Wat ik wel vreemd vind, is dat je van alles neer kan zetten als parameter, ook met iets dat nooit kan, start hij gewoon op, ik heb het gevoel dat zenwalk niet eens kijkt naar welke parameter ik heb ingevoerd.

De bios:
Ik kan er niet eens in komen, als ik de laptop aanzet, komt er een splashscreen van toshiba, en dan begint hij met opstarten.
Ik kan met geen mogelijkheid in de bios komen, dus ik weet ook niet wat voor een bios er in zit.

Dat die cdrom speler kapot is lijkt met sterk, hij leest gewoon alles, en als het niet werkt, heb ik nog een externe staan met pcmcia aansluiting.

Ik ben nu bezig een oudere versie van Zenwalk te downloaden, die ga ik straks proberen. Ik kan nu helaas niet sneller downloaden dan 50kpbs, mijn broertje is een clanwar aan het doen in een online spel, met een hogere downloadsnelheid gaat het spel bij hem laggen.
adri:
Een oude Slackware? Ik denk dat ik daar wel een hoop tijd in moet gaan steken, en ik geloof best dat ik dan ook een goed resultaat heb.
Maar Zenwalk is toch Slackware based? Dan moeten de slackpackages toch ook op Zenwalk werken.
Maar goed, als Zenwalk helemaal niet werkt, ga ik wel kijken naar Slackware.
adri schreef: Desalnietemin vind ik ruim 7% een hele aardige score. :!:
Ja, dat is best goed! Vooral als je het vergelijkt met andere websites.
Alleen deze snap ik niet helemaal:

Browser:                              Pageviews:   %:
2.	Microsoft Internet Explorer	317		28,41%
Hoe kan internet explorer zo'n hoge score halen op een Mozillaforum?
Wie komt hier nu heen met internet explorer?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen, hoe je BIOS kunt bereiken is afhankelijk van het type laptop, kijk hier maar eens.

Slackware is niet specifiek gericht op de desktop (zoals Zenwalk), daar kun je alle kanten mee op (een beetje het bouwdoos-idee).
Of oudere Slackpakketjes ook op een moderne Zenwalk zullen werken waag ik eigenlijk te betwijfelen, maar daar weet rener waarschijnlijk meer van.
Ik denk trouwens dat je er wat te zwaar tegen Slackware op ziet. Het is echt geen kernfysica hoor. Zelfs een boerenlul als ik kan het. :D

Hoge score voor IE?
Tja... ik weet ook niet hoe dat komt.
rener schreef:Tja, Linux, c'est l'embarras du choix ... mooi toch Wink ?
Da's een mooie, die houden we erin. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik heb nog niet veel geprobeerd, omdat ik het nog al druk heb met school op dit moment.

Toch wilde ik eventjes een klein berichtje typen om te laten weten hoe het er mee staat.

Allereerst: adri, bedankt voor de tip om in de bios te komen, het is misschien iets simpels, maar wel iets dat ik al jaren nodig had.
Er is eigenlijk geen reden om in de bios te komen (alles werkt) maar toch handig om te weten.
Dit was het antwoord:
Toshiba schreef: Boot the system up and hold down the‘Esc’ key, then press F1 when you get the check system message. You are then in the BIOS Setup and you can make your changes and save and exit by pressing the ‘End’ key.
Verder, doet een oudere versie van Zenwalk het wel gewoon, deze start door.
Ook al zal deze waarschijnlijk niet meer ondersteund worden, er is ook niet veel om te ondersteunen, het enige dat ik naast zenwalk wil installeren, is:
abiword en gnummeric
dillo en firefox
misschien een lichte audio player (video is de processor te traag voor)
een kaartspelletje :D
Dat is ook de reden dat ik voor zenwalk core heb gekozen, en ja damn small linux kan dat ook allemaal, maar die wilde niet doorstarten.

Nu ga ik dus beginnen om zenwalk echt te installeren, dat zal waarschijnlijk pas in het weekend gebeuren, ik meld het wel als het gelukt is. Ik denk trouwens niet dat er nu nog veel fout kan gaan.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi dat het er nu al wat beter uit ziet! :)

Lichte audio-speler: Audacious (voorheen XMMS).

Ik neem aan dat je Zenwalk ook kunt upgraden (netpkg?), dat kun je dan het best gelijk doen, nog voordat je software geïnstalleerd hebt.

Succes ermee!
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ook al heb ik het druk, ik kon het niet laten om te beginnen.

Toen ik opstartte, kreeg ik gezeur met een usb-stick, waar een swap-partitie op stond, zenwalk moest en zou die gebruiken, natuurlijk kan je die wel later verwijderen uit /etc/fstab, maar toch. Usb uitgeplugt, en gereboot.

Nu kwam ik al tot het kopieren van bestanden, halverwege kreeg ik een read error, dat zal wel komen door de overbejaarde cdrw die ik tot nu toe heb gebruikt voor live-cd's.
Toen maar op een cdr gebrand (zoveel kosten die nou ook weer niet), en dat ging goed.
Na opnieuw opgestart te hebben, deed Zenwalk het!

Ik zit nu op een command-line.
Tijdens de eerste keer opstarten, kwamen er wel een hoop piepjes uit de laptop, maar de tweede keer niet meer, dus dat is opgelost.

Wat wél een probleem is, dat het scherm verkeerd ingesteld staat, ik mis een aantal centimeter onder en boven.
Met welk commando of programma krijg ik dit goed?

En updaten, waarom is dat belangrijk? Deze versie werkt nu toch ook al?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik ben er even een paar daagjes tussenuit geweest, en de komende tijd ben ik er misschien ook weinig.

Ik probeer toch even heel kort iets zinnigs te zeggen...

Koen, over delen van het scherm die missen: dat heeft te maken met de (waarschijnlijk automatisch) door het systeem gekozen waarden voor HorizSync en VertRefresh voor op de commandline.

Of het verstandig is om dat proberen te wijzigen? Ik vermoed van niet, en zou bovendien niet weten hoe of waar.

In principe (maar of dat bij laptops ook zo is weet ik niet), en ervan uitgaande dat de automatisch gekozen instellingen voor HorizSync en VertRefresh correct (en dat zou ik doen), zou je het 'ergens' bij, op, of naast het scherm aan moeten kunnen passen.

En dat aanpassen zou je dan moeten doen voor elke andere mogelijke resolutie die je gebruikt; als het goed is onthoudt je scherm het vervolgens.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, en daar zit nu juist het probleem, er zitten geen knoppen op of bij het scherm, alleen een tandwieletje om de helderheid aan te passen.

Ja, normale monitors kun je op die manier instellen, maar dus niet bij die van deze laptop.
Hiermee
kun je de resolutie wijzigen, maar helaas niet het beeld verschuiven.

Verder nog een klein probleempje:
Hoe moet ik afsluiten?
Als root typ ik dit:
shutdown now

Dan komen er dingen van:
kill proces enz..

En dan komt weer het inlogscherm! De laptop gaat niet uit, hoe moet dat dan, of moet ik gewoon bij het inlogscherm de stekker er uit trekken?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je het commando xrandr --help intypt, mischien heb je daar wat aan. Ik gebruik xrandr wel eens om even iets te bekijken met een andere schermresolutie, bijv.

xrandr -s 1024x768
Maar xrandr heeft meer mogelijkheden, check it out. Of die scherminstellingen die jij wilt op die manier te manipuleren zijn durf ik echter niet te zeggen. :?

Probeer om af te sluiten maar eens (als root!)

shutdown -h now
Als dat niet lukt, kijken we weer verder (dat afsluiten is trouwens sowieso vaak een gedoe met laptops, zo lees ik iets te vaak...).
Afbeelding
Plaats reactie