Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Oud nieuws: een interview met Patrick Volkerding uit 1994.
Grappig dat hij daar toen nog meldde dat Debian en Slackware mischien nog wel eens zouden fuseren. :)
Ik denk niet dat dat vandaag de dag nog aan de orde is.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

1994, Adri...

toen kon ik nog niet eens Windozen :D

Bijzonder leuk om te lezen! Dank 8)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En voor de durvers onder ons is er inmiddels een KDE 4 voor Slackware: http://rlworkman.net/pkgs/current/TESTI ... kde-4.0.0/
Van Robby Workman, die zelf al aangeeft dat e.e.a. nog niet geheel bugvrij is en alleen op een machine geïnstalleerd dient te worden waar niet al te veel belangrijke zaken op staan...
Een gewaarschuwd man telt voor twee. :wink:
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En voor de durvers onder ons is er inmiddels een KDE 4 voor Slackware: http://rlworkman.net/pkgs/current/TESTI ... kde-4.0.0/
Van Robby Workman, die zelf al aangeeft dat e.e.a. nog niet geheel bugvrij is en alleen op een machine geïnstalleerd dient te worden waar niet al te veel belangrijke zaken op staan...
Een gewaarschuwd man telt voor twee. :wink:
Hartelijk dank voor de link, Adri :D maar op mijn machine staan uitsluitend belangrijke dingen. Omdat het de enige machine is waar ik op werk, staat alles er op...

Ik zie voor mij ook nog niet niet voldoende voordelen (tegenover de nadelen van de bugs, en de tijd die er i gaat zitten) om het nu al te proberen, maar jij bent misschien avontuurlijker ingesteld? (Je weet, ik ben een halve authist wat veranderingen betreft).

Heb jij het al geprobeerd? :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:maar op mijn machine staan uitsluitend belangrijke dingen. Omdat het de enige machine is waar ik op werk, staat alles er op...
Ach... wat is er nu werkelijk belangrijk? ;)
Manuel schreef: Ik zie voor mij ook nog niet niet voldoende voordelen (tegenover de nadelen van de bugs, en de tijd die er i gaat zitten) om het nu al te proberen, maar jij bent misschien avontuurlijker ingesteld? (Je weet, ik ben een halve authist wat veranderingen betreft).

Nee, geen zin in. Ik vind al die eye-candy best leuk voor een keertje, maar het gaat me ook snel vervelen, Vooral als je systeem er trager en buggier van wordt (wat meestal wel zo is) .

Jij bent toch een echte toetsenman hè Manuel?
Ik bedoel dat je veel & vaak met sneltoetsen werkt.

Ben nu wat aan het experimenteren met Ratpoison. Da's een desktopmanager die volledig met toetsen te bedienen is : vaarwel muis (je raadt het al, die naam was niet helemaal toevallig gekozen). Het is erg wennen en het is niet echt mijn ding, maar misschien is het iets voor jou. Er is een SlackBuild script voor, het is een kleine, lichte en snelle desktopmanager, iets wat jou volgens mij ook wel aanspreekt.
Ik zou zeggen: probeer het eens.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:maar op mijn machine staan uitsluitend belangrijke dingen. Omdat het de enige machine is waar ik op werk, staat alles er op...
Ach... wat is er nu werkelijk belangrijk? ;)
Uiteindelijk niks, want alles gaat een keer voorbij... Maar ondertussen, nu ik hier nog tijdelijk op dit Ondermaanse verblijf, toch wel heel wat bestandjes, Adri...
adri schreef:
Manuel schreef:Ik zie voor mij ook nog niet niet voldoende voordelen (tegenover de nadelen van de bugs, en de tijd die er i gaat zitten) om het nu al te proberen, maar jij bent misschien avontuurlijker ingesteld? (Je weet, ik ben een halve authist wat veranderingen betreft).

Nee, geen zin in. Ik vind al die eye-candy best leuk voor een keertje, maar het gaat me ook snel vervelen, Vooral als je systeem er trager en buggier van wordt (wat meestal wel zo is) .
Je hebt helemaal gelijk, bij mij werkt dat ook zo. Van de huidige KDE heb ik ook lang niet alle eye-candy aan staan, een paar accentjes voor het mooie, en wat functionele dingen:

Afbeelding
adri schreef:Jij bent toch een echte toetsenman hè Manuel?
Ik bedoel dat je veel & vaak met sneltoetsen werkt.
Ja, kopieren, plakken, ongedaan maken, alle menu-functies die ik vaak gebruik, en wat toetsen op de prompt/console, en het Start/KDE-menu zul je me alleen zien gebruiken voor progamma's die ik haast niet draai.

Als je er aan gewend gaat het volkomen vanzelf :)

adri schreef:Ben nu wat aan het experimenteren met Ratpoison. Da's een desktopmanager die volledig met toetsen te bedienen is : vaarwel muis (je raadt het al, die naam was niet helemaal toevallig gekozen). Het is erg wennen en het is niet echt mijn ding, maar misschien is het iets voor jou. Er is een SlackBuild script voor, het is een kleine, lichte en snelle desktopmanager, iets wat jou volgens mij ook wel aanspreekt.
Ik zou zeggen: probeer het eens.
Ik heb even wat rondgekeken, maar ik houd juist van een rijkgevulde Desktop manager. Ik gebruik afwisselend toetsen en muis.

Het is bekend dat je van te veel muizelen een muisarm krijgt, maar van teveel alleen maar typen ook! De afwisseling voorkomt juist de kwaal 8)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wie een uiterst minimale Slackware-installatie wil (wel grafisch!), moet dit maar eens lezen:
http://web.archive.org/web/200505240302 ... 1howto.htm
Het is al ettelijke jaren oud, maar m.i. nog steeds een heel aardige howto.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dat lijkt me wel wat wanneer de Windows pc eens geformatteerd gaat worden (die staat hier toch maar werkloos te verstoffen).

De Windows pc is een beetje oud, dus zo'n afgeslankte Slackware zou heel mooi uitkomen!

Dank je Adri!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Komt mij misschien ook nog wel eens van pas. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Komt mij misschien ook nog wel eens van pas. ;)
Ja, want waarom een oude pc weggooien als ie het nog prima doet?

Iets anders: ik bedenk net dat om voor m'n ethernet-modem de firmware te updaten, dat werkt alleen met Windows, dus kan ik op die oude machine toch maar beter nog een kleine Windows partitie houden...

Wel een slechte zaak natuurlijk van fabrikant Alcatel.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En sinds twee dagen gebruik ik IceWM.
Waarom?
Zomaar, voor de leuk.
En ik ben altijd op zoek naar sneller (voor mijn P3).
En IceWM is snel. Erg snel. Supersnel. Ja, sneller dan Fluxbox. En hoogst configureerbaar (wat dan wel allemaal via aanpassen van tekstbestandjes gaat ;) ).
Geen desktop-icoontje, weinig eye-candy, maar wel een paar verdomd handige features:
-Alle openstaande programma's zijn naar de systray te dirigeren (m.n. voor Amarok, TB en FF erg handig).
-Via Alt+Ctrl+spatiebalk open je in de taakbalk(!) een commandoregel waarmee je programma's op kunt starten.

Ik ben waarschijnlijk nog wel even zoet om IceWm helemaal naar m'n zin te tweaken, maar ben er tot op heden erg tevreden over. FF gebruikt hier ook maar 16MB RAM (met 10 tabs open), dus IceWM is nog zuinig ook. Dat kun je ook merken aan 3D-spelletjes, die gaan toch net even wat vlotter. Vergeet niet, dit is een P3. En snel! 8)

Screenshot:
http://i32.tinypic.com/25k05rp.jpg
Afbeelding
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Dat ziet er wel heel goed uit. En het heeft iets retro's en iets futuristisch, die WM... je weet wel, zoals we in de jaren 80 dachten dat de toekomst er uit zou zien, dus veel vierkant en scherpe hoeken. Alleen al dat lettertype, ja ik vind dat mooi. Oldskool futu'retro zullen we maar zeggen :D

Welk lettertype is dat eigenlijk, kan je dat zien?
Got Slack?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat lettertype komt met het thema (infadel2), de overige thema's hebben wat andere letters. Maar dat kun je uiteraard allemaal aanpassen.
Ik vond 't wel grappig. :)
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:Dat lettertype komt met het thema (infadel2), de overige thema's hebben wat andere letters. Maar dat kun je uiteraard allemaal aanpassen.
Ik vond 't wel grappig. :)
En wat ook mooi is: IceWM laat zich integreren met Gnome, als vervanger van de Metacity windowmanager :D ! Als je een beetje met Duits overweg kunt: in dit artikel kun je lezen hoe je dat aanpakt. Ik gebruik zelf geen Gnome, maar het lijkt me wel leuk om eens uit te proberen :wink: .
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: En wat ook mooi is: IceWM laat zich integreren met Gnome, als vervanger van de Metacity windowmanager
Dat wist ik helemaal niet, bedankt voor de info!
Maar ik gebruik zelf geen Gnome (ben er ook niet zo van gecharmeerd, eerlijk gezegd).

Na bijna een week IceWM gebruikt te hebben kan ik melden dat ik er erg tevreden over ben. Ik heb de afelopen week erg weinig tijd gehad, maar de meeste menu-entries, sneltoetsen, automatisch opstarten e.d. heb ik al naar m'n zin ingesteld. :)

Wat me vooral ook opvalt is dat IceWM erg degelijk en stabiel is, ik ben eigenlijk nog geen bugs tegengekomen (wat ik van de meeste andere windowmanagers niet kan zeggen ;) ).
Afbeelding
Plaats reactie