Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Kijk eens of er een verschil is tussen /root/.xinitrc en .xinitrc in je eigen home-directory.
Koen_92 schreef:Dat bestand bestaat alleen maar in de root directory, in de homedirectory is het nergens te bekennen.
Dat wordt aangemaakt als je xwmconfig draait in init 3 (meen ik). Zenwalk's default is init 4 (als ik me niet vergis).
Geen nood, je kunt dat bestand gewoon zelf aanmaken en er in zetten wat je wilt. :)

Nog even over Zenwalk Core: ik dacht dat dat een server-editie was zonder grafische applicaties. Daarom vermoedde ik dat je X daar sowieso niet aan de gang zou krijgen.
Ik sta er eigenlijk versteld van dat je datwel gelukt is. Want wat valt er dan grafisch op te starten?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het is natuurlijk alweer laat, dus ik probeer alweer om zo kort mogelijk te reageren... :wink:

De hardware wordt onder virtualbox indirect aangesproken, daar hebben we wat aan!

Output van lspci: nu wordt het interessant!!! Het is inderdaad die 'Innotek', maar wanneer ik xorgconfig draai, dan ziet die dus niet in de card database :cry:

Generic VESA compatible, dat is dan wel een driver die niet zoveel kan als waarschijnlijk die 'Innotek'...

Dit vind ook niet echt veel...

Die '8mb': tijdens xorgconfig krijg je verschillende malen de optie om een 'unieke identifier' te geven aan de muis, scherm, grafische kaart. Ik doe dat nooit, maar jij hebt jij hebt waarschijnlijk toch echt zelf '8mb' lopen typen :wink:

Goed en rustig lezen wat er staat, is het devies.
Koen_92 schreef:Dat bestand bestaat alleen maar in de root directory, in de homedirectory is het nergens te bekennen.
Bij mij idem dito, allen in root, niet in ~:

/root/.xinitrc :

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
# $XConsortium: xinitrc.cpp,v 1.4 91/08/22 11:41:34 rws Exp $

userresources=$HOME/.Xresources
usermodmap=$HOME/.Xmodmap
sysresources=/etc/X11/xinit/.Xresources
sysmodmap=/etc/X11/xinit/.Xmodmap

# merge in defaults and keymaps

if [ -f $sysresources ]; then
    xrdb -merge $sysresources
fi

if [ -f $sysmodmap ]; then
    xmodmap $sysmodmap
fi

if [ -f $userresources ]; then
    xrdb -merge $userresources
fi

if [ -f $usermodmap ]; then
    xmodmap $usermodmap
fi

# Start the window manager:
startkde
Nog een Google zoekopdracht

Heb je deze al: http://www.virtualbox.org/download/UserManual.pdf

Aha, ik lees nu hier dat je die 'guest additions' toch echt nodig hebt:
* "How come it doesn't detect my nVidia/ATI/whatever graphics card?"

Because the guest sees a virtual graphics card, not the host graphics card. The virtual graphics card provides the necessary VESA and VGA features to make the guest operative systems work OK. Additional features, like higher resolutions, is provided by the graphics driver included with the guest additions. More details on how to install guest additions and features of the virtual graphics card can be found in the manual.
En dan zijn er ook nog HOWTOs and tutorials.

En wanneer je straks meer met je kaart kunt dan alleen 'Generic VESA compatible', dan pas kun je gaan denken aan een een window manager met wat meer mogelijkheden, b.v. Gnome of KDE.

Maar we zijn al een héél end, hoor! :D
adri schreef:Nog even over Zenwalk Core: ik dacht dat dat een server-editie was zonder grafische applicaties. Daarom vermoedde ik dat je X daar sowieso niet aan de gang zou krijgen.
Ik sta er eigenlijk versteld van dat je datwel gelukt is. Want wat valt er dan grafisch op te starten?
Laatst gewijzigd door Manuel op 20 januari 2008, 3:21, 1 keer totaal gewijzigd.
stevenb
    unknown unknown

cube

Bericht door stevenb »

Ik heb een cube en ik heb in diie cub 4 plaatjes gedaan alleen ik zie steeds maar 1 plaatje van iets heel anders.
Als ik xkill doe in bureublad dan sie ik ze wel alle 4 plaatjes maar die bureublad komt steeds opnieuw, ik kan hem wel stoppen maar dan kan ik heel veel dingen niet meer opstarten.
Er moet tog andere oplossing zijn :?: :?:
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Dat wordt aangemaakt als je xwmconfig draait in init 3 (meen ik). Zenwalk's default is init 4 (als ik me niet vergis).
Geen nood, je kunt dat bestand gewoon zelf aanmaken en er in zetten wat je wilt. :)
Sorry, maar hoe moet ik draaien in init 3?
Trouwens, in init 4 werkt het ook, xfce is nu gestart.
adri schreef: Nog even over Zenwalk Core: ik dacht dat dat een server-editie was zonder grafische applicaties. Daarom vermoedde ik dat je X daar sowieso niet aan de gang zou krijgen.
Nee, het is gewoon een minimumversie.
En ja, voor een server hoef je natuurlijk geen X te hebben.
Manuel schreef: Het is natuurlijk alweer laat, dus ik probeer alweer om zo kort mogelijk te reageren...
:D
Manuel schreef: Generic VESA compatible, dat is dan wel een driver die niet zoveel kan als waarschijnlijk die 'Innotek'...
Als je geen games of compiz hoeft te draaien, hoeft zo'n driver toch ook niet veel te kunnen?
De resolutie is hoog genoeg.
Maar het is wel zo: Als het met meer kan, is het altijd beter, dus daar gaan we voor!
Manuel schreef: Die '8mb': tijdens xorgconfig krijg je verschillende malen de optie om een 'unieke identifier' te geven aan de muis, scherm, grafische kaart. Ik doe dat nooit, maar jij hebt jij hebt waarschijnlijk toch echt zelf '8mb' lopen typen
Ja ik heb 8mb lopen typen :)
Manuel schreef: Goed en rustig lezen wat er staat, is het devies.
sorry, maar wat moet ik nu goed en rustig lezen?
Waar ik 8mb heb ingetikt, kun je toch niets anders intypen.
Manuel schreef: Bij mij idem dito, allen in root, niet in ~:
Dan zal het wel goed zijn...
Manuel schreef: Aha, ik lees nu hier dat je die 'guest additions' toch echt nodig hebt:
Ja, ik zat fout, ik dacht dat die guest additions alleen voor Windows waren, en dat Linux standaard al ondersteuning voor de Virtualboxhardware had.

Installeren van die guestadditions gaat in 3 stappen (volgens de manual), stap 2 en 3 lukken wel (heb ik ook al gedaan, toen ik die Windows guest additions moest installeren), maar stap 1:
UserManual schreef: 1. Before installing the Guest Additions, you will have to prepare your guest sys-
tem for building external kernel modules. This is exactly the same process as
described in chapter 2.2.2, Support for external kernel modules, page 16, except
that this step must now be performed in your Linux guest instead of on a Linux
host system, as described there.
Hoe moet dit?
In chapter 2.2.2 wordt er alleen gewezen op het installeren van debjes, iets wat misschien een beetje lastig wordt voor Zenwalk.........

Maar XFCE is gestart, dus dan werkt X toch gewoon?
adri
Moderator
    unknown unknown

Re: cube

Bericht door adri »

stevenb schreef:Ik heb een cube en ik heb in diie cub 4 plaatjes gedaan alleen ik zie steeds maar 1 plaatje van iets heel anders.
Als ik xkill doe in bureublad dan sie ik ze wel alle 4 plaatjes maar die bureublad komt steeds opnieuw, ik kan hem wel stoppen maar dan kan ik heel veel dingen niet meer opstarten.
Ik neem aan dat je het over Compiz/Beryl hebt?
Advies van mij: gooi die troep eraf.
Is zo buggy als de neten. Wacht ermee tot dat een beetje stabieler is. ;)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen, init 3 bereik je door doodgewoon als root init 3 in een terminal te typen.
Maar als je startx moet intypen, dan zit je al in init 3!
Init 4 is de grafische opstartmethode.

Waarom loop je eigenlijk zo te klooien met die virtuele machine? Zet Zenwalk gewoon op die flaptop en als het niet bevalt, dan zet je er gewoon wat anders op (Zenwalk is prima hoor, echt waar).

Ik zeg dat omdat je nu allerlei trucs moet uithalen om dat virtueel draaiende te krijgen, terwijl je daar feitelijk geen donder mee opschiet. Je kunt er niet mee bepalen hoe Zenwalk zich zal gedragen op die laptop, allerlei hardware-kwesties die je nu parten spelen, zullen bij een normale installatie totaal anders zijn (en waarschijnlijk zelfs afwezig), dusss... ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Re: cube

Bericht door Manuel »

stevenb schreef:Ik heb een cube en ik heb in diie cub 4 plaatjes gedaan alleen ik zie steeds maar 1 plaatje van iets heel anders.
Wat is een cube...? Niet lullig bedoeld!, maar je post geeft erg weinig info.

Bewerk: ik las wat Adri schreef over Compiz en zo, daar weet ik niks van of ben ik niet slim genoeg voor... Beschouw bovenstaande dus als niet relevant.

Ik bemoei me niet met die moderne fratsen!
Laatst gewijzigd door Manuel op 21 januari 2008, 3:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Het is natuurlijk alweer laat, dus ik probeer alweer om zo kort mogelijk te reageren...
:D
Een mens probeert wat af in z'n leven (Manuel_60), ondertussen al weer niet echt vroeg :wink:

Wanneer de resolutie zo hoog is als wat kaart en scherm kan, en wat je hebben wilt dan zou het voor mij goed zijn (de driver van nvidia was op mijn systeem onaanvaardbaar buggy, dus ik gebruik 'nv generic', en het enige wat mist is 3D acceleratie; het mist wel, maar ik mis het niet).

Je hebt 8mb lopen typen, dacht ik het niet ;)
Koen_92 schreef:sorry, maar wat moet ik nu goed en rustig lezen?
Waar ik 8mb heb ingetikt, kun je toch niets anders intypen.
You must now enter a few identification/description strings, namely an
identifier, a vendor name, and a model name. Just pressing enter will fill
in default names
(possibly from a card definition).

Your card definition is * Generic VESA compatible.

The strings are free-form, spaces are allowed.
Enter an identifier for your video card definition:

Dus gewoon Enter, en geen 8mb :wink: Ik vul bij al die identifier vragen nooit wat in.
Koen_92 schreef:Installeren van die guestadditions gaat in 3 stappen (volgens de manual), stap 2 en 3 lukken wel (heb ik ook al gedaan, toen ik die Windows guest additions moest installeren), maar stap 1:
UserManual schreef: 1. Before installing the Guest Additions, you will have to prepare your guest sys-
tem for building external kernel modules. This is exactly the same process as
described in chapter 2.2.2, Support for external kernel modules, page 16, except
that this step must now be performed in your Linux guest instead of on a Linux
host system, as described there.
Hoe moet dit?
In chapter 2.2.2 wordt er alleen gewezen op het installeren van debjes, iets wat misschien een beetje lastig wordt voor Zenwalk.........

Maar XFCE is gestart, dus dan werkt X toch gewoon?
X werkt, dat staat vast! Mijn complimenten 8) 8) 8)

Maar wil je meer uit je grafische kaart halen, dan moet je die instructies (rustig) lezen.

Je hoeft dus niks met de host, maar alleen met de guest (Zenwalk Core), maar debjes zegt me niks, hier haak ik even af...

Adri zegt waarom niet gelijk ZenWalk op de laptop, nu je toch al zover bent. Daar zit wat in, of wil je de laptop vanwege goede redenen niet formatteren?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Ik neem aan dat je het over Compiz/Beryl hebt?
Advies van mij: gooi die troep eraf.
Is zo buggy als de neten. Wacht ermee tot dat een beetje stabieler is. :wink:
Beryl was erg instabiel, maar dit is bij compiz-fushion verbeterd, mijn pc is er nog geen een keer vast door gelopen. En veel verbruikt het nou ook weer niet: 20mb geheugen
Vele windowsgebruikers kunnen er trouwens jaloers op worden!
adri schreef:Koen, init 3 bereik je door doodgewoon als root init 3 in een terminal te typen.
Maar als je startx moet intypen, dan zit je al in init 3!
Init 4 is de grafische opstartmethode.
Ok, dat is wel heel simpel. (ik had het eigenlijk al zelf kunnen bedenken)
adri schreef: Ik zeg dat omdat je nu allerlei trucs moet uithalen om dat virtueel draaiende te krijgen, terwijl je daar feitelijk geen donder mee opschiet.
Ik schiet er wel iets mee op, je leert er namelijk van.
Het is handig als ik ooit een andere distro uit wil testen in virtualbox, dat ik gewoon weet hoe het met de hardware zit.

Maar jullie hebben gelijk! Ik ga het uitproberen op de laptop. Nu nog niet, ik heb het nog druk met school enzo, en ik weet dat ik er een keer echt goed de tijd voor moet nemen.
Ik heb dit lijstje al vast gemaakt:
Hsync 28-96
Vsync 50-75
Video: chips & technologies 65555 PCI
Monitor: tos5081

Zenwalk + swap heeft 2gb de ruimte (misschien ga ik oude usbstick als swap partitie gebruiken, die ik meestal voor livecd's gebruik)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi! 8)
En laat weten hoe het verloopt!
Afbeelding
stevenb
    unknown unknown

error

Bericht door stevenb »

ik heb een probleempje met het opstarten van een spel:

./wolf.x86: error while loading shared libraries: libstdc++-libc6.2-2.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory

volgens mij moet je een pakket installeren maar ik weet niet welke :cry:
alvast bedankt
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

sudo apt-get install libstdc++2.10-glibc2.2
Dan zou het goed moeten zijn.
Afbeelding
stevenb
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

adri schreef:

sudo apt-get install libstdc++2.10-glibc2.2
Dan zou het goed moeten zijn.
thx die probeleempje is klaar :D
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik wil er vandaag mee beginnen (zenwalk op laptop), maar eerst wilde ik graag de windows 98 die er op staat even backuppen, hievan wil ik een image maken, en die op een usb stick zetten (usb stick is net zo groot als de harddisk van de laptop)

Maar veel imageprogramma's werken met msdos en dat ondersteunt geen usb sticks, iemand een idee?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

ik zou iets doen met dd.

man dd: Copy a file, converting and formatting according to the operands

Je kunt kopieren naar een bestand, of een ander opslagmedium overschrijven. Wanneer ik b.v. mijn bootsector (MBR) (dat zijn de eerste 512 bytes op een schijf) van harde schijf 1 (hda) naar een bestand wil kopieren, dan doe ik:

dd if=/dev/hda of=/pad/bestandsnaam bs=512 count=1
Terugzetten van de backup van het MBR naar hda gaat dan zo:

dd if=/pad/bestandsnaam of=/dev/hda bs=512 count=1
if = Input File, of = Output File, bs = Bytes per sector, count=1 = doe slechts 1 blok van 512 Bytes (en dat is exact het MBR)

In jouw geval, zeg dat je de hele harde schijf wilt backuppen, en die schijf is hda, en de usb stick is sda1 (en je wilt het als bestand opslaan), dan wordt het:

dd if=/dev/hda of=/dev/sda1/hda.img
(hda.img als bestandsnaam is maar een voorbeeld, je mag het noemen zoals je wilt).

In bovenstaand geval hoeft hda niet gemount te zijn, je kopieert immers geen bestanden, maar de 'raw' data. De usb stick moet dan wel gemount zijn, omdat je daar een bestand op creeert.

Wanneer je de backup weer terug zou zetten, dan hoeft hda ook niet gemount te zijn; je schrijft uit een bestand weer 'raw' data (blokken data op de schijf) terug.

Misschien kun je ook nog iets doen met dat je de backup comprimeert, door de dd opdracht door te sluizen naar een compressieprogamma, maar dat weet ik niet zo uit m'n hoofd...

Je kunt natuurlijk ook gewoon een live-cd pakken waarop het progamma partimage staat, dat doet al die dingen m.b.v. een (makkelijke) progamma-interface, en met compressie, wanneer gewenst.

Laat weten hoe het ging? :)
Plaats reactie