Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Da's een tamelijk veelvoorkomende foutmelding als de grafische schil om wat voor reden dan ook niet wil opstarten.
Kun je de output van cat /etc/X11/xorg/conf hier posten?
Ja, google gaf veel hits, maar geen één die over zenwalk ging, meestal was het een andere distro.
Geeft: no such file or directory.
cat /etc/X11/xorg.conf geeft wel iets, maar hoe krijg ik dat hier?
Het is vanaf een virtual machine, maar hoe krijg ik dat bestand daar uit?
adri schreef: Linux is inderdaad een soort van opvolger van UNIX (wat ook nog steeds bestaat hoor, denk bijv. maar eens aan Sun Solaris), zie ook Wikipedia.
Ok, vreemd dat dat nog steeds gebruikt wordt maar goed.
Het zal wel een goed systeem zijn geweest.
Mac Osx is toch ook op Unix gebasseerd?
adri schreef: Als je Slackware gewend bent (vaak commandline), wat sowieso de meest UNIX-achtige distro is dan zul je met een UNIX-systeem (of BSD) ook wel vrij snel uit de weg kunnen.
Het is een vaak gehoorde kreet dat als je Red Hat (of vul hier een andere naam in) gebruikt, dat je dan Red Hat leert, maar als je Slackware gebruikt, dat je dan Linux leert. :)
Ja, zie wikipedia:
Wikipedia schreef: Al sinds de eerste versie, uitgekomen in april 1993, heeft het Slackware Linux project getracht om de meest "UNIX-achtige" distributie te zijn. Slackware voldoet aan de gepubliceerde Linux-standaarden, zoals het Linux bestandssysteem.
adri schreef: Het is trouwens -zoals Manuel al zei- lang niet zo moeilijk dan het lijkt hoor. Manuel en ik zijn beiden ruim twee jaar geleden als Linux noobs met Slackware begonnen en....
Ok, misschien kijk ik er ook nog een keer naar, maar voorlopig bevalt ubuntu me best hoor.
adri schreef: Overigens (om op een eerdere vraag van je terug te komen), compileren van software gaat nergens vlotter dan op Slackware (je hebt alle tools al in huis om dat te doen) en dependencies gooien niet snel roet in het eten, zoals op veel andere distro's.
Op Ubuntu moet je soms nog wel eens een lib-je apt-getten ja.
Wikipedia zegt:
Wikipedia schreef: Wellicht is het pakket-systeem van Slackware Linux het meest verschillend van andere distributies. Het kan programma's installeren, verwijderen en updaten, maar kijkt niet zoals de meeste andere pakketsystemen of een benodigd pakket aanwezig is alvorens een ander pakket te installeren. Het pakketsysteem neemt gewoon aan dat dit benodigd pakket aanwezig is. Om desondanks problemen te vermijden, wordt een zeer complete collectie librarypakketten meegeleverd.
Dat is denk ik wel makkelijker, maar kosten al die library's die je niet nodig hebt geen enorme hoeveelheid schijfruimte?
adri schreef: Ik vind het trouwens knap van je (je bent pas 15) dat je al zo met Linux in de weer bent en het zo te zien al aardig onder de knie krijgt. 8)

Ik hoop dat mij zoon dat over drie jaar ook kan. :)
Bedankt!
Ik ben een half jaar geleden begonnen, dus je zoon heeft nog tijd.
Heeft hij nou dan Windows op zijn computer staan?
adri schreef: Nog even over spellen: Op The Linux Game Tome vind je meer dan 21000 spellen. Je wilt me toch niet vertellen dat daar niks leuks bij zit?
Ik ga eens even kijken, wel leuk alles gratis.
Ik kwam er pas trouwens achter dat SimCity 3000 ook voor Linux beschikbaar is, ik heb daar de Windows versie van, kijken of die ook wil werken onder Linux (en dan zonder wine).
Manuel schreef: En een wel goed gepatchte is per definitie nog steeds minder veilig dan een Linux pc, daarom dus netwerk op Win pc uitzetten als het niet aan hoeft te staan.
Ja klinkt wel zo veel veiliger, maar als ik op Windows zit (evt. voor games of voor schoolsite die alleen met IE werkt (moet ik nog een keertje over 'zeuren')) is het wel handig dat ik internet heb.
Manuel schreef: Ik heb in die tijd 3½ jaar alleen nachtdiensten gedraaid (3 nachten op, 6 af). Laptopje erbij, en toen had ik echt alle tijd (zonder afleiding van thuis: muziek, t.v., telefoon, bezoek) om er zeer geconcentreerd mee bezig te zijn. Dan heb je zoveel tijd...
En het resultaat mag er wezen!
Manuel schreef: Ik had de 'Program files' map + 'Desktop' op D: partitie gezet (en verwijzingen daarnaar in register aangepast). Alleen het systeem (Windows) stond dus op C: partitie.
Ik ben bang dat ik dat op Windows xp niet meer voor elkaar krijg.
Manuel schreef: Ik had verschillende backups (images) van C:, die ik terug kon zetten met de oude DOS versie van Norton Ghost (van uit de tijd dat Norton nog goede, niet loodzware, instabiele software maakte). Maakte ik een fout, die ik met een gerust gevoel maken kon, want ik had backups, dan zette ik de meest recente backups terug. Dat terugzetten duurde 10 of 20 seconden...
Voor images heb ik Savepart veel gebruikt.
Maar nog nooit getest op een Linux partitie (is denk ik ook niet nodig, alleen misschien voor als je harde schijf het opgeeft).
Is er voor Linux een commando dat dat ook kan doen?
Manuel schreef: Ik heb ooit samen met iemand iets gedaan dat 'Tips, Trick & Secrets for Windows/DOS' heette (als ik me de naam goed herinner). We schuimden samen het Web af op zoek naar nieuwe leuke dingetjes, en bedachten zelf ook nieuwe dingen. Hij zette dat dan om naar een Windows Help (HLP) bestand, en dan boden we het gratis aan op onze sites aan, hier mijn heel erg oude, en al lang niet meer bestaande site (2000) : http://web.archive.org/web/200112051144 ... ndex07.htm (zelfs de zip met het hlp bestand is gearchiveerd door Wayback Machine! Zie link op die pagina 'Download tips & tricks 134 kilobytes').
Whowh! Als ik op windows zit ga ik er eens naar kijken, misschien steek ik er nog iets van op.
Manuel schreef: Wel maf, ik zie dit nu na jaren terug (heb de bestanden niet eens meer zelf op harde schijf). Toen zat ik nog vol in de Windows... Wink
Hoe heb je dat ooit terug gevonden?
Haha, jammer dat er voor Slackware al zo veel documentatie is, dan kun je er niet veel dingen meer bij maken...
Manuel schreef: Dat je leeftijd in je nickname zit, had ik al vermoed Smile Als Thunderbird je goed bevalt moet je ook niks anders proberen, misschien later nog eens. Voor mij was het anders. Gewend aan een zeer geavanceerde en krachtige mail client vond ik Thunderbird (voor mij dan) maar niks.
Ja voor mij is het genoeg. Voor Thunderbird gebruikte ik Outlook Express, maar meer ook niet.
Manuel schreef: Nee, dat ging door omstandigheden niet (zijn vriendin kan nauwelijks wat met pc, en zou op cursus XP gaan, en hij wilde graag dat zij ook op zijn machiene zou kunnen werken). Ik heb wel uitgelegd, en laten zien, hoe makkelijk een KDE Desktop is, maar hij wilde niet, had ook een beetje koudwatervrees, en ik vind dat ik dat moet respecteren. Zo ging dat dus...
Ja sommige mensen zijn een beetje koppig, maar dat moet je zoals je al zei respecteren.
Manuel schreef: Nee, ik bedoel geen systeembronnen, maar services, en je kunt er heel veel mee verprutsen, met name omdat het op nogal wazige (en soms volkomen onlogische) wijze allemaal met elkaar gelijkt is.
Ok, ik blijf er maar gewoon af...
Manuel schreef: Ook een kabel of ADSL-modem heet modem Wink En hij heeft dan ook nog eens een keer zo'n ouderwets USB ADSL-modem, en dat moet echt geinstalleerd worden (hij krijgt nu wel een echt modem, een Ethernet-modem).
O ja, dat heet ook een modem :oops:
Die usb-modems zijn ook een beetje anti-linux geloof ik (in het begin van het topic had adri een ethernetmodem gekocht ipv usb, vandaar).
Maar die usb-modems zijn dus nu een beetje uit.
Manuel schreef: Windows 98 staat op de 98 machine, en voor Slackware heb ik op Marktplaats een tweedehandsje gekocht, want voordat ik definitief over ging van Windows naar Linux, wilde ik eerst alles werkende hebben. Ik heb er grotere schijven in gezet (1 x 40 GB en 1 x 250 GB), voor 15 Euro op marktplaats de snelste processor gekocht die op dat moederbord kan: Pentium III 1000 MHz, en een wat modernere grafische kaart. Anderen zouden het een oude machine noemen, maar ik vind 'm lekker snel, en niks loopt vast.
Ik durf te wedden dat hij sneller op kan starten als een complete nieuwe pc met Windows Vista...
Manuel schreef: Oh ja, ik heb er geheugen bijgekocht, want ruim geheugen is gewoon erg lekker: 512 MB.
Ja, dan heb je bijna geen Swap meer nodig.
Manuel schreef: Mee eens, maar stel dat je als kind met computeren begint, en er staat al een machine met Linux erop, en een grafische omgeving, dan leer je het even makkelijk als Windows.
Daar heb je ook gelijk in, je ziet ook vaak deze opmerking:
Linux is niet moeilijker, Linux is anders.
Manuel schreef: Ik vind het ook een beetje erg zwart-wit, maar het treft toch wel een bepaalde essentie in de verschillen tussen Windows en Unix/Linux. Had het minder zwart-wit geweest, dan was het minder duidelijk (gechargeerd heet dat, als je dat woord kent).
Ja, nu komt het wel goed over, en het moet natuurlijk wel overtuigend zijn.
Manuel schreef: Je hebt nodig: de documentatie van scherm.

Ergens in de configuratie m.b.v. xorgconfig wordt je gevraagd om waarden voor HorizSync en VertRefresh (dit mogen zowel enkele waarden zijn, b.v. 50, of een bereik, b.v. 24 - 80).
Die documentatie heb ik niet meer...
Ja dat heb ik moeten opgeven toen ik X configureerde, maar als ik de laagste waarde kies, moet hij het toch altijd doen?
Manuel schreef: Het gaat ook verkeerd wanneer je de grafische kaart verkeerd opgeeft. Als je merk en type niet weet, daar dan (als root) commando lspci -v (dat zou je naam en type van je grafische kaart moeten tonen).
Dat is een grafische kaart van virtualbox (dus niet mijn eigen nvidia kaartje):
Innotek systemberatung gmbh virtual graphics adapter
Op Windows xp gaf deze kaart ook problemen.

Maar uiteindelijk moet het op mijn laptop komen, en die heeft weer andere hardware.
Die laptop heb ik gratis gekregen van iemand, en ook daar ontbreekt alle documentatie van.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef: Da's een tamelijk veelvoorkomende foutmelding als de grafische schil om wat voor reden dan ook niet wil opstarten.
Kun je de output van cat /etc/X11/xorg/conf hier posten?
Ja, google gaf veel hits, maar geen één die over zenwalk ging, meestal was het een andere distro.
Geeft: no such file or directory.
cat /etc/X11/xorg.conf geeft wel iets, maar hoe krijg ik dat hier?
Het is vanaf een virtual machine, maar hoe krijg ik dat bestand daar uit?
:oops:
Typvoudje, moet inderdaad cat /etc/X11/xorg.conf zijn.
Virtuele machine? Dan kun je toch tevens de hostmachine gebruiken om dat bestand hier te posten?

Wat anders ook nog kan (een beetje een omweg), maak er eens screenshot van en plaats dat op Tinipic of zo. Kun je het later hier posten.
Het gaat vooral om:
Section "Monitor" en m.n. Section "Screen"
Koen_92 schreef:Dat is denk ik wel makkelijker, maar kosten al die library's die je niet nodig hebt geen enorme hoeveelheid schijfruimte?
Dat valt reuze mee. Een full install is als ik me niet vergis zo'n 4 GB, dat is vergelijkbaar met Ubuntu e.d.
Ik heb deze P3 redelijk getweakt, maar ook fiks wat software op geïnstalleerd en bij mij is / nu 4,4 GB:

Code: Selecteer alles

adri@Slackware:~$ df -h
Bestandssysteem       Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/hda1             7,9G  4,4G  3,5G  56% /
/dev/hda3              11G  2,2G  8,2G  21% /home
adri@Slackware:~$
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: :oops:
Typvoudje, moet inderdaad cat /etc/X11/xorg.conf zijn.
Virtuele machine? Dan kun je toch tevens de hostmachine gebruiken om dat bestand hier te posten?
Ach typfoutje kan gebeuren...
Ja, dat moet, maar hoe krijg ik het xorg.config bestand uit de virtualmachine naar de hostmachine?
Maar laat maar, hier de screenshots:
http://www.megaupload.com/?d=I5ABHVWE

Voor die site moet je wel 30 sec wachten voor je mag downloaden, en is een beetje rommelig, weet jij misschien een betere upload site? (of een Lynx vriendelijke site, zodat ik xorg.config vanuit zenwalk kan posten)
adri schreef: Dat valt reuze mee. Een full install is als ik me niet vergis zo'n 4 GB, dat is vergelijkbaar met Ubuntu e.d.
4 GB vind ik wel meevallen.
Dit is de mijne (handig commando, bedankt):

Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda4              19G  3,5G   15G  20% /
/dev/sda5              47G   14G   32G  31% /home
varrun                506M  232K  506M   1% /var/run
varlock               506M     0  506M   0% /var/lock
udev                  506M  100K  506M   1% /dev
devshm                506M     0  506M   0% /dev/shm
lrm                   506M   34M  472M   7% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
De rest is niet van belang, maar wat zijn die varrun, varlock udev, devshm en lrm?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: schijruimte en Slackware: ik gebruik nog minder dan Adri :) :

manuel@007:~$ df -h /dev/hda1
/dev/hda1             4.7G  2.3G  2.2G  51% /
En daar zitten dan ook nog de zelf toegevoegde progamma's bij in, zoals OpenOffice, ik geloof zo'n 300 MB, het valt reuze mee dus, omdat Slackware verder niet volgestouwd zit met allerlei bla-bla en gebakken lucht.

Tsja, MS IE voor de schoollsite nodig. Dat is overmacht, dan, als je die schoolsite nodig hebt...
Koen_92 schreef:En het resultaat mag er wezen!
Dank je wel! :D
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Ik had de 'Program files' map + 'Desktop' op D: partitie gezet (en verwijzingen daarnaar in register aangepast). Alleen het systeem (Windows) stond dus op C: partitie.
Ik ben bang dat ik dat op Windows xp niet meer voor elkaar krijg.
Vast wel, TweakUI moet je hebben... (even doorbladeren op die pagina).

Savepart ken ik niet, maar ik gebruik Partimage, zie ook 'Supported Filesystems'!

Het gemak dient de mens, dus hier is een kant en klare opstartbare cd, met Partimage, en nog veel meer, er op: SystemRescueCd.

Nee, je maakt niet backups van partities voor 'als je harde schijf het opgeeft', maar voor wanner je zelf de boel vern**kt, of een progamma dat doet.

Partimage (what's in a name) maakt images van partities, niet van bestanden. een image maken, of terugzetten gaat veel sneller dan het backuppen van afzonderlijke bestanden.

Partities zijn gewoon een verzameling enen en nullen op een deel (part) van de schijf, bij het schrijven van bestanden vinden er allerlei controles plaats. Ik weet er het fijne niet van, maar de naam moet kloppen, de plek op de schijf moet vastgelegd worden, enz.

Bij een backup van een partitie wordt er alleen maar gelezen of er een 1 of een 0 staat. En dat wordt dat allemaal achter elkaar geschreven, net zoals de data zich ook op de schijf bevindt.
Koen_92 schreef:Hoe heb je dat ooit terug gevonden?
Wayback Machine 8) En ik wist me met veel moeite nog het oude domein van de site te herinneren. Vandaag bleek dat ik de hele zooi ook nog op harde schijf heb staan, was alleen vergeten waar het stond.

IK deed toen ook iets met zoekmachines, omdat er nog lang geen zoekplugins bestonden. Ik ploos toen heel die broncode van die zoekmachines uit, om het veel cleaner/duidelijker te maken, en vanaf mijn site te laten werken.

Er ging uiteindelijk te veel tijd in zitten om het up to date te houden...

USB modems zijn knudde, er zit geen router/firewall in, terwijl dat toch al zoveel rotzooi tegehoudt.

Ik heb Vista nog nooit op zien starten, maar ik zou ook niet raar kijken wanneer mijn pc-tje met Linux sneller opstart :wink:

Met 512 MB gebruik ik wel swap, hoor. Het komt een heel enkele keer b.v. voor dat alle geheugen opgeconsumeerd wordt. Je komt b.v. op een pagina met een paar honderd jpg's, maar die zijn niet als thumbnails geplaatst, maar op ware grootte, dan komt geheugen wel op, en een deel v/d swap ook.

De documentatie voor je monitor: die heb je dus niet meer, maar Google dan op Merk Type HorizSync VertRefresh. Kijk achter op de monitor of er een typeplaatje zit (met misschien ook de merknaam).

VIRTUALBOX

Uiteindelijk lukt het wel, hoor :D
Koen_92 schreef:Maar uiteindelijk moet het op mijn laptop komen, en die heeft weer andere hardware.
Die laptop heb ik gratis gekregen van iemand, en ook daar ontbreekt alle documentatie van.
Met het juiste gegoogel gaat dat ook lukken!
Koen_92 schreef:

/dev/sda4              19G  3,5G   15G  20% /
/dev/sda5              47G   14G   32G  31% /home
varrun                506M  232K  506M   1% /var/run
varlock               506M     0  506M   0% /var/lock
udev                  506M  100K  506M   1% /dev
devshm                506M     0  506M   0% /dev/shm
lrm                   506M   34M  472M   7% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
De rest is niet van belang, maar wat zijn die varrun, varlock udev, devshm en lrm?
Ik vermoed simplificeringen van Ubuntu, de map /var/run wordt b.v. gemount op een andere map: varrun.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Maar laat maar, hier de screenshots:
http://www.megaupload.com/?d=I5ABHVWE
In section screen staat:
Device "8mb" (tussen Identifier en Monitor)
Volgens mij slaat dat nergens op. Maak van die "8mb" maar eens "VESA Framebuffer"
Dat gaat het handigst met vim:

vi /etc/X11/xorg.conf
Zoek desbetreffende regel op.
Zet de cursor op 8 (van 8mb) en druk op de toetsen dw. Je zult zien dat 8mb nu weg is. Nu druk je op de Insert-toets. En vervolgens typ je (tussen de aanhalingstekens) VESA Framebuffer.
Druk op Escape zodat je weer in command-modus komt (i.p.v. Input) en druk op Shift+:+wq
Koen_92 schreef: De rest is niet van belang, maar wat zijn die varrun, varlock udev, devshm en lrm?
Dat is Ubuntu meuk. :lol:
Zie je wel dat Slack veel simpeler is?
Is echt waar hoor, qua systeem is het KISS. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Los overigens van die Device "8mb" moet je toch óók nog de juiste waarden voor de monitor opgeven.

Je vroeg een stukje terug of het met lage waarden niet altijd goed zou gaan. Nee, want je denkt daarbij aan Windows, wanneer iets met de monitor niet goed gaat, dan zet je de refresh rate lager (VertRefresh in xorg.conf), en met Windows heb je dan ook nog een driver geinstalleerd (al is het een driver 'Algemeen' of zo) en doet dan ook nog iets met HorizSync, en dat moet wel kloppen...

Die grafische kaart kan ik me voorstellen dat je daar niet de feitelijke driver (nvidia) voor zou moeten gebruiken, maar dat dat ge-emuleerd wordt door virtualbox, maar virtueel of niet, het scherm blijft gewoon het scherm, en daar hoeft geen driver voor ge-emuleerd te worden, want het systeem hoeft alleen maar die waarden te weten.

Onder Windows heb je volgens mij ook geen drivers voor schermen; wat daar driver heet, geeft gewoon de juiste waarden voor het scherm door, en die komen vervolgens in het register te staan.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef:

manuel@007:~$ df -h /dev/hda1
/dev/hda1             4.7G  2.3G  2.2G  51% /
En daar zitten dan ook nog de zelf toegevoegde progamma's bij in, zoals OpenOffice, ik geloof zo'n 300 MB, het valt reuze mee dus, omdat Slackware verder niet volgestouwd zit met allerlei bla-bla en gebakken lucht.
Knap hoor!
Met Ubuntu krijg ik het denk ik niet voor elkaar....
Manuel schreef: Tsja, MS IE voor de schoollsite nodig. Dat is overmacht, dan, als je die schoolsite nodig hebt...
Er zijn meer mensen in mijn klas die Firefox gebruiken, en graag willen dat de schoolsite hiermee compatibel wordt.
Alleen die mensen kunnen gewoon IE aanklikken, zonder te rebooten...
Maar goed, dat maakt niet zo veel uit.
IE werkt ook in Virtualbox, dus niets te klagen.
Manuel schreef: Vast wel, TweakUI moet je hebben... (even doorbladeren op die pagina).
Als ik er een keer zin in heb, zal ik het eens proberen (nu wil ik liever Zenwalk werken krijgen :P
Manuel schreef: Nee, je maakt niet backups van partities voor 'als je harde schijf het opgeeft', maar voor wanner je zelf de boel vern**kt, of een progamma dat doet.
Ok, dat zal denk ik voor Linux minder noodzakelijk zijn.
Manuel schreef: Partities zijn gewoon een verzameling enen en nullen op een deel (part) van de schijf, bij het schrijven van bestanden vinden er allerlei controles plaats. Ik weet er het fijne niet van, maar de naam moet kloppen, de plek op de schijf moet vastgelegd worden, enz.
Kun je dan voor een backup (ja die, voor als de harde schijf het niet meer doet), niet beter een image maken van je /home ?
Dat gaat dan dus sneller dan de 'gewone backup'.
Manuel schreef: IK deed toen ook iets met zoekmachines, omdat er nog lang geen zoekplugins bestonden. Ik ploos toen heel die broncode van die zoekmachines uit, om het veel cleaner/duidelijker te maken, en vanaf mijn site te laten werken.
Jammer dat die zoekmachines het nu niet meer doen....
Manuel schreef: USB modems zijn knudde, er zit geen router/firewall in, terwijl dat toch al zoveel rotzooi tegehoudt.
Scheelt dat dan zo veel?
Ik weet alleen dat ethernet modems, poorten blokkeren.
Manuel schreef: Met 512 MB gebruik ik wel swap, hoor. Het komt een heel enkele keer b.v. voor dat alle geheugen opgeconsumeerd wordt. Je komt b.v. op een pagina met een paar honderd jpg's, maar die zijn niet als thumbnails geplaatst, maar op ware grootte, dan komt geheugen wel op, en een deel v/d swap ook.
Ja 512mb is lekker ruim.
Zelf heb ik 1024mb (heb ik wel nodig, als ik virtualbox gebruik, en dan begint hij soms nog te swappen)
Manuel schreef: VIRTUALBOX
Deze site geeft info:

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 28-72
VertRefresh 43-60
EndSection
Ik moet het nog testen (het is een heel getyp om het er in te krijgen).
Manuel schreef: Uiteindelijk lukt het wel, hoor :D

Met het juiste gegoogel gaat dat ook lukken!
Dat geloof ik best, en blijf ik geloven :)
Manuel schreef: Ik vermoed simplificeringen van Ubuntu, de map /var/run wordt b.v. gemount op een andere map: varrun.
Ach, laat maar staan, het werkt dus zal wel goed zijn.

Adri:
Met de waarde VESA framebuffer krijg ik dit:

Data incomplete in file: /etc/X11/xorg.conf
   Undefinded device "VESA Framebuffer" referenced by Screen: "Screen1"
Fatal server error:
No screens found
Dat werkt dus niet...
Wat zou er dan moeten staan?

over Vim: Ik heb er wel eens van gehoord (en nu gebruikt), ik geloof dat het een handige teksteditor is, als je het eenmaal doorhebt.
Maar dan moet ik eerst wat commando's daarvoor zien te leren.
adri schreef: Dat is Ubuntu meuk. :lol:
Zie je wel dat Slack veel simpeler is?
Is echt waar hoor, qua systeem is het KISS. Wink
Ja, geloof ik best.
De virtuele Zenwalk geeft wel gewoon één schijf (sda1)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: het wordt laat, en weer veel te reageren, dud ik probeer het zo kort mogelijk, in telegramstijl.

Dat mijn schijfgebruik niet zo hoog is komt ook omdat ik er flink in heb zitten snijden... (oude gewoonte van met Windows, maar eigenlijk helemaal niet nodig).

TweakUI is niet zo belangrijk, het is wel handig om bepaalde dingen in het register aan te passen zonder dat je dat met de hand hoeft te doen.

Maar de map 'Program Files' op D: zetten gaat ook zo:

Zoek naar C:\Progra in het regsiter, en vervan al die entries door D:\Progra. Kopieer map C:\Program Files naar D:\Program Files. Opnieuw opstarten. C:\Program Files verwijderen.

Waarom zoek je naar C:\Progra en niet naar C:\Program Files? Omdat sommige progamma's intern misschien nog de oude DOS schrijfwijze gebruiken, en dan is Program Files PROGA~1, dus Progra vindt zowel PROGA~1 als Program Files.

Je maakt alleen een backup van een partitie wanneer je die terug kunt zetten naar een partitie van exact de zelfde grootte en type. Dit is dus alleen zinnig voor b.v. het systeem, en helpt niet meer wanneer die schijf stuk is.

Van je /home , en misschien ook van /root zou ik liever de boel als bestanden en mappen in een gecomprimeerd bestand zetten (systeem veranderd weinig, dus als je iets verschrikkelijks fout gedaan hebt, dan zet je iets terug dat wel werkt), maar je /home , en evt. andere partities waar je eigen dingen op hebt staan, veranderd voortdurend.

Ik vindt het ook makkelijk om uit een gecomprimeerd bestand een paar bestandjes terug te zetten. Uit een image gaat dat niet, i.i.g. niet met dat wat Partimage er van maakt, met de images van Norton Ghost kon ik dat wel.

Wat die zoekmachines op m'n oude site betreft: we hebben ondertussen zo enorm veel mogelijke zoekplugins, dat het eigenlijk niet meer nodig is, maar toen het nog wel werkte werd het druk bezocht :D

Een goed Ethernetmodem houdt standaard alle verkeer tegen dat van buitenaf begonnen is, en alleen wanneer je een server draait, dan moet je met de hand een poort openzetten.

Dit houdt heel veel ongewenst verkeer tegen, een extra laag in je beveiliging.

Dan heb je ook nog UPnP (Universal Plug and Play), dat laat progamma's in je modem poorten openzetten, geheel automatisch. Dta kan misbruikt worden (en dat gebeurt momenteel), uitzetten dus in de modem! :twisted:

Hier staat het al jaren uit, omdat al jaren bekend is dat het een keer misbruikt ging worden.

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 28-72
VertRefresh 43-60
EndSection
En betreft dat jouw monitor?

Ik heb zelf nooit met Vi leren/willen werken..., maar zit er geen nano of pico (tekstverwerkers voor op de console) op die ZenWalk?

Vervang dat 'VESA framebuffer' dan maar weer door wat er eerst stond. Want je gooit zo de boel door elkaar (verwijzibgen die niet meer kloppen).

Véééééééééél makkelijker lijkt het mij om, wanneer je eenmaal zeker de juiste waarden hebt voor de monitor, om dan xorgconfig even opnieuw te draaien, en de juiste waarden in te voeren...

Kijk dan ook gelijk maar of je 'nvidia generic', of 'nv generic' kunt kiezen bij het onderdeel grafische kaart van xorgconfig, ik heb toch zo'n vermoeden dat het dat zou moeten zijn...
Ja, geloof ik best.
De virtuele Zenwalk geeft wel gewoon één schijf (sda1)
Dat is dan een virtuele schijf, llijt me?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Vervang dat 'VESA framebuffer' dan maar weer door wat er eerst stond. Want je gooit zo de boel door elkaar (verwijzibgen die niet meer kloppen).

Véééééééééél makkelijker lijkt het mij om, wanneer je eenmaal zeker de juiste waarden hebt voor de monitor, om dan xorgconfig even opnieuw te draaien, en de juiste waarden in te voeren...

Kijk dan ook gelijk maar of je 'nvidia generic', of 'nv generic' kunt kiezen bij het onderdeel grafische kaart van xorgconfig, ik heb toch zo'n vermoeden dat het dat zou moeten zijn...
Je hebt gelijk, als het niet werkt, gelijk de eerdere waarden weer terugzetten (hoewel dat 8mb volgens mij echt nergens op slaat).

Koen, wat voor grafische kaart zit er eigenlijk in die laptop (want dat kan ik uit je xorg.conf niet uithalen)?

Als je het niet -zeker- weet dan kun je (als root) het commando lspci ingeven, dan kun je het zien.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Maar de map 'Program Files' op D: zetten gaat ook zo..
Zal het ook werken met de map "Documents and Settings"?
Die is er in Windows 2000 en hoger bij gekomen, en hierin staan een heleboel persoonlijke bestanden (vergelijkbaar met /home op Linux).
Maar ik ga het eens proberen.

Ik ben ook weer heel wat wijzer over backups!
Manuel schreef: Wat die zoekmachines op m'n oude site betreft: we hebben ondertussen zo enorm veel mogelijke zoekplugins, dat het eigenlijk niet meer nodig is, maar toen het nog wel werkte werd het druk bezocht :D
Dat geloof ik best, het lijkt me best wel handig.
Manuel schreef: Dan heb je ook nog UPnP (Universal Plug and Play), dat laat progamma's in je modem poorten openzetten, geheel automatisch. Dta kan misbruikt worden (en dat gebeurt momenteel), uitzetten dus in de modem! :twisted:
Bij mij staat UPnP gelukkig al uit :)
Hier is net een artikel erover verschenen:
http://www.planet.nl/planet/show/id=694 ... /sc=610a63

Die waarden van de monitor, betreffen geloof ik de monitor van Virtualbox, want die heeft weer andere hardware dan de computer waar die op draait.

En ja, ik kan nano er op zetten:
netpkg nano
adri schreef: Koen, wat voor grafische kaart zit er eigenlijk in die laptop (want dat kan ik uit je xorg.conf niet uithalen)?
Die laptop, weet ik niet, daar heb ik nog niet naar gekeken, ik wil het eerst voor elkaar krijgen in Virtualbox. Dan weet ik namelijk waar ik aan toe ben als ik het op de laptop ga testen.
Toen ik nog windows gebruikte, heb ik ook eerst een paar maanden Ubuntu virtueel gedraait, voor ik het pas echt 'durfde' te installeren.

Maar er is vooruitgang!
Ik heb die xorgconfig opnieuw gedraait, en nu de waarden opgegeven die ik hier eerder gepost had.
Op het laast moest ik kiezen tussen vga en vesa, ik heb hier vesa gedaan, dat is toch goed?
Er kwam nu geen screen error of server error meer, en ik zag zelfs een paar seconde de X, die ik met de muis kon bewegen!
Maar toen kwam er een error, hier het screenshot:
http://www.imagehosting.com/show.php/15 ... k.png.html
Manuel schreef: Dat is dan een virtuele schijf, llijt me?
Ja, die is in virtualbox.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Maar toen kwam er een error, hier het screenshot:
http://www.imagehosting.com/show.php/15 ... k.png.html
:D
Nu zie ik het pas...
Je hebt Zenwalk Core gedownload. Dat is een server zonder grafisch applicaties. Geen wonder dat je daar geen beeld krijgt! :lol:
Zenwalk's Core Edition is a Zenwalk system without X applications. Zenwalk-core is intended to be used as a starting point to build a custom desktop system or a server system, and for users with limited space on their disk, or great perfectionists wanting to build their personal desktop system themselves.
Je moet de Standard Edition hebben.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik ga weer proberen om kort (maar wel zinnig!) te reageren, want het is alweer laat...

Nee, die '8mb' slaat natuurlijk nergens op, maar hoe is het er in gekomen? (Een driver van virtualbox die toevallig zo heet?).

lspci moet je zeker doen, daar krijg je tenminste info van! Scrollt de info te snel voorbij op je svherm, doe dan Shift+PgUp om een stukje naar boven te gaan, tot je leest wat je kaart is.

Koen, het werkt met vele mappen, juist met mappen die zichop zich niet laten verplaatsen, omdat in het register gedefinieerd is wat hun vaste plek is. Maar geloof me, sommige dingen hebben heel veel entries (honderden, duizenden) in het register. Als je dat met d ehand doet mag je niet fout maken.

Een progamma als TweakUI doet al dat werk dan voor je.

Maar nog moet je zorgen dat je eerst de betreffende map kopieert naar de nieuwe locatie, dan met TweakUI aanpast, dan opnieuw opstart, dan, wanneer je b.v. 'Mijn Documenten' verplaatst heb, een bestand aanmaken in 'Mijn Documenten', en met Windows Verkenner kijken of het ook daadwerkelijk verschijnt in b.v. D:\My Documents, als je het daar naar verplaatst had.

Die systeemmappen als Desktop, 'Mijn Documenten' enz. zijn een soort van snelkoppelingen naar een feitelijke locatie (om het voor de gebruiker makkelijker te maken).

Begrijpen wat je doet, en wat de stappen zijn maakt dat je geen fouten maakt.

Nabo kan er op? Mooi :)

Wat virtualbox betreft, ik heb daar geen ervaring mee, verschillende systemen of altijd met multi-boot gedraaid, of meerdere machinees in huis.

Nu kan ik me 2 dingen voorstellen:

a: virtualbox spreekt de hardware niet direct aan, dus dan geldt alles misschien niet wat betreft kiezen voor de driver voor de videokaart die er in zit.

b: virtualbox spreekt de (grafische) hardware wel direct aan, en dan lijkt het me logisch (als virtualbox-leek) dat je wel de driver moet kiezen die bij de kaart hoort (in jou geval toch nvidia???)

Wanneer je xorgconfig draait, dan moet je eerst een aantal andere keuzes maken voordat je bij de grafische kaart komt:

Do you want to look at the card database? y
Daar typ je: y (van YES)

0  * Generic VESA compatible                         -
  1  * Generic VGA compatible                          -
  2  * Unsupported VGA compatible                      -
  3  ** 3DLabs, TI (generic)               [glint]     -
  4  ** 3Dfx (generic)                     [tdfx]      -
  5  ** ASPEED Technology (generic)        [ast]       -
  6  ** ATI (generic)                      [ati]       -
  7  ** ATI Radeon (generic)               [radeon]    -
  8  ** ATI Rage 128 based (generic)       [r128]      -
  9  ** Alliance Pro Motion (generic)      [apm]       -
 10  ** Ark Logic (generic)                [ark]       -
 11  ** Chips and Technologies (generic)   [chips]     -
 12  ** Cirrus Logic (generic)             [cirrus]    -
 13  ** Cyrix MediaGX (generic)            [cyrix]     -
 14  ** DEC TGA (generic)                  [tga]       -
 15  ** Intel i740 (generic)               [i740]      -
 16  ** Intel i810 (generic)               [i810]      -
 17  ** Linux framebuffer (generic)        [fbdev]     -

Enter a number to choose the corresponding card definition.
Press enter for the next page, q to continue configuration.
Enter voor 'next page' dus:

En daar staat ie al: 'NVIDIA (generic)', in onderstaand voorbeeld nummer 19 (maar dat kan bij jou anders zijn!) :

18  ** Matrox Graphics (generic)          [mga]       -
 19  ** NVIDIA (generic)                   [nv]        -
 20  ** NeoMagic (generic)                 [neomagic]  -
 21  ** Number Nine I128 (generic)         [i128]      -
 22  ** Rendition (generic)                [rendition] -
 23  ** S3 (not ViRGE or Savage) (generic) [s3]        -
 24  ** S3 Savage (generic)                [savage]    -
 25  ** S3 ViRGE (generic)                 [s3virge]   -
 26  ** SiS (generic)                      [sis]       -
 27  ** Silicon Motion (generic)           [siliconmotion]-
 28  ** Trident (generic)                  [trident]   -
 29  ** Tseng Labs (generic)               [tseng]     -
 30  ** VMWare guest OS (generic)          [vmware]    -
 31  2 the Max MAXColor S3 Trio64V+                    -
 32  2-the-Max MAXColor 6000                           ET6000
 33  3DLabs Oxygen GMX                                 PERMEDIA 2
 34  928Movie                                          S3 928
 35  AGX (generic)                                     AGX-014/15/16

Enter a number to choose the corresponding card definition.
Press enter for the next page, q to continue configuration.
Dan typ je dus 19 en druk je op Enter voor de rest van de configuratie.

'NVIDIA (generic)' zou eigenlijk altijf (en zelfs goed) moeten werken bij een nvidia kaart. ik gebruik dezelfde driver omdat de driver van nvidia zelf een paar zeer ernstige bugs bevat die er precies met mijn hardware uitkomen.

Ik heb geen verstand van ZenWalk (Grafish, of Core), maar hij kreeg toch kort een muispijl???

Voorstel: nadat straks nog 1 en ander geprobeerd is, niet meer dan 1 of 2 dingen tegelijk doen (nummer 1 lijkt me uitzoeken of dat virtualbox de grafische hardware direct aanspreekt, of nog een eigen driver er tussen heeft. Bij direct moet het nvidia worden (want dat zit er toch op die machine?), zoniet, dan dient er eerst documentatie gelezen te worden).

Wanneer dat duidelijk is dan kunnen we zorgconfig draaien met de juiste keuzes!

Ja toch? :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Nu zie ik het pas...
Je hebt Zenwalk Core gedownload. Dat is een server zonder grafisch applicaties. Geen wonder dat je daar geen beeld krijgt! :lol:
Kan dat niet dan?
Aangezien die laptop maar net aan de systeemeisen voldoet, wilde ik Zenwalk core nemen, en vanuit hieruit de dingen installeren die ik echt noodzakelijk vind.
Maar als het niet mogelijk is, dan houd het op.
Het is toch wel mogelijk?

Manuel:
Virtualbox spreekt de hardware indirect aan.
Hier ben ik achter gekomen, door dat ik windows xp draaide in Virtualbox.
Deze gaf conflicten met de videokaart, en de nvidia driver werkte niet.
Uiteindelijk heb ik op internet iets gevonden dat dat conflict oploste, dat heette Guest Additions Maar dat is alleen beschikbaar voor Windows.
Alle andere hardware was ook anders dan mijn hardware.

Hier de output van lspci:
http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... uk2gz7.png
Bij deze vraag:

Do you want to look at the card database? y
Heb ik 0 gedaan:
Generci VESA compatible

Die 8mb, komt denk ik omdat die virtuele grafische kaart 8mb geheugen heeft, er werd namelijk ook een keer gevraagd hoeveel geheugen de kaart bezat, en toen heb ik dus 8mb ingevuld.
Manuel schreef: Ik heb geen verstand van ZenWalk (Grafish, of Core), maar hij kreeg toch kort een muispijl???
Ja, voor twee seconde.
Manuel schreef: Voorstel: nadat straks nog 1 en ander geprobeerd is, niet meer dan 1 of 2 dingen tegelijk doen (nummer 1 lijkt me uitzoeken of dat virtualbox de grafische hardware direct aanspreekt, of nog een eigen driver er tussen heeft. Bij direct moet het nvidia worden (want dat zit er toch op die machine?), zoniet, dan dient er eerst documentatie gelezen te worden).
Is goed, dus nu moet ik eerst de videokaart goed krijgen.
En daarna pas dus de monitor.
Manuel schreef: Ja toch? :)
Ja :)

Edit:
Yes Yes Yes!!!
X doet het !!!

X doet het, ik kom er in, zonder errors!
Het probleem:
Toen ik als root het commando startx intypte, deed X het.
Maar als mij zelf niet, dan krijg ik de error die ik eerst poste.

Edit 2:
Ik kan X nu ook starten als mij zelf, ik heb eens goed naar die error gekeken, en daar stond dit onderaan:
/usr/lib/X11/xinit/xinitrc: line 31: xterm: command not found
/usr/lib/X11/xinit/xinitrc: line 32: xterm: not found

Dit heb ik opgelosd, door (als root) xterm te installeren:
netpkg xterm
En toen xterm geinstalleerd inclusief dependencies.

Nu is er nog een klein probleempje:
Kijk naar het verschil:
X als root:
http://img260.imageshack.us/my.php?imag ... ootzx9.png

X als mij zelf:
http://img402.imageshack.us/my.php?image=xalsmijyz9.png
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Kijk eens of er een verschil is tussen /root/.xinitrc en .xinitrc in je eigen home-directory.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dat bestand bestaat alleen maar in de root directory, in de homedirectory is het nergens te bekennen.
Plaats reactie