Ja, google gaf veel hits, maar geen één die over zenwalk ging, meestal was het een andere distro.adri schreef: Da's een tamelijk veelvoorkomende foutmelding als de grafische schil om wat voor reden dan ook niet wil opstarten.
Kun je de output van cat /etc/X11/xorg/conf hier posten?
Geeft: no such file or directory.
cat /etc/X11/xorg.conf geeft wel iets, maar hoe krijg ik dat hier?
Het is vanaf een virtual machine, maar hoe krijg ik dat bestand daar uit?
Ok, vreemd dat dat nog steeds gebruikt wordt maar goed.adri schreef: Linux is inderdaad een soort van opvolger van UNIX (wat ook nog steeds bestaat hoor, denk bijv. maar eens aan Sun Solaris), zie ook Wikipedia.
Het zal wel een goed systeem zijn geweest.
Mac Osx is toch ook op Unix gebasseerd?
Ja, zie wikipedia:adri schreef: Als je Slackware gewend bent (vaak commandline), wat sowieso de meest UNIX-achtige distro is dan zul je met een UNIX-systeem (of BSD) ook wel vrij snel uit de weg kunnen.
Het is een vaak gehoorde kreet dat als je Red Hat (of vul hier een andere naam in) gebruikt, dat je dan Red Hat leert, maar als je Slackware gebruikt, dat je dan Linux leert.
Wikipedia schreef: Al sinds de eerste versie, uitgekomen in april 1993, heeft het Slackware Linux project getracht om de meest "UNIX-achtige" distributie te zijn. Slackware voldoet aan de gepubliceerde Linux-standaarden, zoals het Linux bestandssysteem.
Ok, misschien kijk ik er ook nog een keer naar, maar voorlopig bevalt ubuntu me best hoor.adri schreef: Het is trouwens -zoals Manuel al zei- lang niet zo moeilijk dan het lijkt hoor. Manuel en ik zijn beiden ruim twee jaar geleden als Linux noobs met Slackware begonnen en....
Op Ubuntu moet je soms nog wel eens een lib-je apt-getten ja.adri schreef: Overigens (om op een eerdere vraag van je terug te komen), compileren van software gaat nergens vlotter dan op Slackware (je hebt alle tools al in huis om dat te doen) en dependencies gooien niet snel roet in het eten, zoals op veel andere distro's.
Wikipedia zegt:
Dat is denk ik wel makkelijker, maar kosten al die library's die je niet nodig hebt geen enorme hoeveelheid schijfruimte?Wikipedia schreef: Wellicht is het pakket-systeem van Slackware Linux het meest verschillend van andere distributies. Het kan programma's installeren, verwijderen en updaten, maar kijkt niet zoals de meeste andere pakketsystemen of een benodigd pakket aanwezig is alvorens een ander pakket te installeren. Het pakketsysteem neemt gewoon aan dat dit benodigd pakket aanwezig is. Om desondanks problemen te vermijden, wordt een zeer complete collectie librarypakketten meegeleverd.
Bedankt!adri schreef: Ik vind het trouwens knap van je (je bent pas 15) dat je al zo met Linux in de weer bent en het zo te zien al aardig onder de knie krijgt.
Ik hoop dat mij zoon dat over drie jaar ook kan.
Ik ben een half jaar geleden begonnen, dus je zoon heeft nog tijd.
Heeft hij nou dan Windows op zijn computer staan?
Ik ga eens even kijken, wel leuk alles gratis.adri schreef: Nog even over spellen: Op The Linux Game Tome vind je meer dan 21000 spellen. Je wilt me toch niet vertellen dat daar niks leuks bij zit?
Ik kwam er pas trouwens achter dat SimCity 3000 ook voor Linux beschikbaar is, ik heb daar de Windows versie van, kijken of die ook wil werken onder Linux (en dan zonder wine).
Ja klinkt wel zo veel veiliger, maar als ik op Windows zit (evt. voor games of voor schoolsite die alleen met IE werkt (moet ik nog een keertje over 'zeuren')) is het wel handig dat ik internet heb.Manuel schreef: En een wel goed gepatchte is per definitie nog steeds minder veilig dan een Linux pc, daarom dus netwerk op Win pc uitzetten als het niet aan hoeft te staan.
En het resultaat mag er wezen!Manuel schreef: Ik heb in die tijd 3½ jaar alleen nachtdiensten gedraaid (3 nachten op, 6 af). Laptopje erbij, en toen had ik echt alle tijd (zonder afleiding van thuis: muziek, t.v., telefoon, bezoek) om er zeer geconcentreerd mee bezig te zijn. Dan heb je zoveel tijd...
Ik ben bang dat ik dat op Windows xp niet meer voor elkaar krijg.Manuel schreef: Ik had de 'Program files' map + 'Desktop' op D: partitie gezet (en verwijzingen daarnaar in register aangepast). Alleen het systeem (Windows) stond dus op C: partitie.
Voor images heb ik Savepart veel gebruikt.Manuel schreef: Ik had verschillende backups (images) van C:, die ik terug kon zetten met de oude DOS versie van Norton Ghost (van uit de tijd dat Norton nog goede, niet loodzware, instabiele software maakte). Maakte ik een fout, die ik met een gerust gevoel maken kon, want ik had backups, dan zette ik de meest recente backups terug. Dat terugzetten duurde 10 of 20 seconden...
Maar nog nooit getest op een Linux partitie (is denk ik ook niet nodig, alleen misschien voor als je harde schijf het opgeeft).
Is er voor Linux een commando dat dat ook kan doen?
Whowh! Als ik op windows zit ga ik er eens naar kijken, misschien steek ik er nog iets van op.Manuel schreef: Ik heb ooit samen met iemand iets gedaan dat 'Tips, Trick & Secrets for Windows/DOS' heette (als ik me de naam goed herinner). We schuimden samen het Web af op zoek naar nieuwe leuke dingetjes, en bedachten zelf ook nieuwe dingen. Hij zette dat dan om naar een Windows Help (HLP) bestand, en dan boden we het gratis aan op onze sites aan, hier mijn heel erg oude, en al lang niet meer bestaande site (2000) : http://web.archive.org/web/200112051144 ... ndex07.htm (zelfs de zip met het hlp bestand is gearchiveerd door Wayback Machine! Zie link op die pagina 'Download tips & tricks 134 kilobytes').
Hoe heb je dat ooit terug gevonden?Manuel schreef: Wel maf, ik zie dit nu na jaren terug (heb de bestanden niet eens meer zelf op harde schijf). Toen zat ik nog vol in de Windows... Wink
Haha, jammer dat er voor Slackware al zo veel documentatie is, dan kun je er niet veel dingen meer bij maken...
Ja voor mij is het genoeg. Voor Thunderbird gebruikte ik Outlook Express, maar meer ook niet.Manuel schreef: Dat je leeftijd in je nickname zit, had ik al vermoed Smile Als Thunderbird je goed bevalt moet je ook niks anders proberen, misschien later nog eens. Voor mij was het anders. Gewend aan een zeer geavanceerde en krachtige mail client vond ik Thunderbird (voor mij dan) maar niks.
Ja sommige mensen zijn een beetje koppig, maar dat moet je zoals je al zei respecteren.Manuel schreef: Nee, dat ging door omstandigheden niet (zijn vriendin kan nauwelijks wat met pc, en zou op cursus XP gaan, en hij wilde graag dat zij ook op zijn machiene zou kunnen werken). Ik heb wel uitgelegd, en laten zien, hoe makkelijk een KDE Desktop is, maar hij wilde niet, had ook een beetje koudwatervrees, en ik vind dat ik dat moet respecteren. Zo ging dat dus...
Ok, ik blijf er maar gewoon af...Manuel schreef: Nee, ik bedoel geen systeembronnen, maar services, en je kunt er heel veel mee verprutsen, met name omdat het op nogal wazige (en soms volkomen onlogische) wijze allemaal met elkaar gelijkt is.
O ja, dat heet ook een modemManuel schreef: Ook een kabel of ADSL-modem heet modem Wink En hij heeft dan ook nog eens een keer zo'n ouderwets USB ADSL-modem, en dat moet echt geinstalleerd worden (hij krijgt nu wel een echt modem, een Ethernet-modem).
Die usb-modems zijn ook een beetje anti-linux geloof ik (in het begin van het topic had adri een ethernetmodem gekocht ipv usb, vandaar).
Maar die usb-modems zijn dus nu een beetje uit.
Ik durf te wedden dat hij sneller op kan starten als een complete nieuwe pc met Windows Vista...Manuel schreef: Windows 98 staat op de 98 machine, en voor Slackware heb ik op Marktplaats een tweedehandsje gekocht, want voordat ik definitief over ging van Windows naar Linux, wilde ik eerst alles werkende hebben. Ik heb er grotere schijven in gezet (1 x 40 GB en 1 x 250 GB), voor 15 Euro op marktplaats de snelste processor gekocht die op dat moederbord kan: Pentium III 1000 MHz, en een wat modernere grafische kaart. Anderen zouden het een oude machine noemen, maar ik vind 'm lekker snel, en niks loopt vast.
Ja, dan heb je bijna geen Swap meer nodig.Manuel schreef: Oh ja, ik heb er geheugen bijgekocht, want ruim geheugen is gewoon erg lekker: 512 MB.
Daar heb je ook gelijk in, je ziet ook vaak deze opmerking:Manuel schreef: Mee eens, maar stel dat je als kind met computeren begint, en er staat al een machine met Linux erop, en een grafische omgeving, dan leer je het even makkelijk als Windows.
Linux is niet moeilijker, Linux is anders.
Ja, nu komt het wel goed over, en het moet natuurlijk wel overtuigend zijn.Manuel schreef: Ik vind het ook een beetje erg zwart-wit, maar het treft toch wel een bepaalde essentie in de verschillen tussen Windows en Unix/Linux. Had het minder zwart-wit geweest, dan was het minder duidelijk (gechargeerd heet dat, als je dat woord kent).
Die documentatie heb ik niet meer...Manuel schreef: Je hebt nodig: de documentatie van scherm.
Ergens in de configuratie m.b.v. xorgconfig wordt je gevraagd om waarden voor HorizSync en VertRefresh (dit mogen zowel enkele waarden zijn, b.v. 50, of een bereik, b.v. 24 - 80).
Ja dat heb ik moeten opgeven toen ik X configureerde, maar als ik de laagste waarde kies, moet hij het toch altijd doen?
Dat is een grafische kaart van virtualbox (dus niet mijn eigen nvidia kaartje):Manuel schreef: Het gaat ook verkeerd wanneer je de grafische kaart verkeerd opgeeft. Als je merk en type niet weet, daar dan (als root) commando lspci -v (dat zou je naam en type van je grafische kaart moeten tonen).
Innotek systemberatung gmbh virtual graphics adapter
Op Windows xp gaf deze kaart ook problemen.
Maar uiteindelijk moet het op mijn laptop komen, en die heeft weer andere hardware.
Die laptop heb ik gratis gekregen van iemand, en ook daar ontbreekt alle documentatie van.