Linux voor beginners :)
-
@ Rebil: dank voor je verslag! Over smaak, of voorkeuren, valt inderdaad niet te twisten, en het is ook maar net wat je in de grafische omgeving wilt doen, of moet, wat bepaalt wat voor opties je al dan niiet nodig hebt.
Jammer is wel dat er 2 verschillende kampen lijnrecht tegen over elkaar staan: Gnome en KDE. Wat mij betreft zouden ze eens bij elkaar moeten komen, echte argumenten aandragen, en dan hup aan de slag gaan om het beste uit beiden samen te voegen!
Zo'n strijd is toch eigenlijk zo enorm stompzinnig...
Jammer is wel dat er 2 verschillende kampen lijnrecht tegen over elkaar staan: Gnome en KDE. Wat mij betreft zouden ze eens bij elkaar moeten komen, echte argumenten aandragen, en dan hup aan de slag gaan om het beste uit beiden samen te voegen!
Zo'n strijd is toch eigenlijk zo enorm stompzinnig...
- Koen_92
Het lijkt bijna een concurrentiestrijd.
Dat is ook één van de redenen waarom Linux niet bij het grote publiek wil doorbreken, er is gewoon te veel keus.
Als Gnome en KDE nu eens gingen fuseren, is dat al een hele sprong voor uit.
Ook zou er minder verscheidenheid in distro's moeten zijn. Alleen Ubuntu heeft al 4 versies.
Ook .DEB en .RPM moet één standaard worden.
Dan wordt het er allemaal al heel wat makkelijker op.
Dat is ook één van de redenen waarom Linux niet bij het grote publiek wil doorbreken, er is gewoon te veel keus.
Als Gnome en KDE nu eens gingen fuseren, is dat al een hele sprong voor uit.
Ook zou er minder verscheidenheid in distro's moeten zijn. Alleen Ubuntu heeft al 4 versies.
Ook .DEB en .RPM moet één standaard worden.
Dan wordt het er allemaal al heel wat makkelijker op.
-
@ Koen: wijze woorden!
Ja, er is té veel keus, en het is te versnipperd. Het zou ons ten goede komen wanneer er meer samengewerkt werd.
Daarentegen... Wanneer Linux bij het grote publiek door zou breken, dan worden we ineens interssant voor de schrijvers van malware.
Nu is Linux echt ENORM veel minder makkelijk te compromiteren dan Windows, maar uiteindelijk is alles te kraken, als het maar financieel interssant genoeg is.
Bovendien, om nog meer de grote massa te bereiken moet alles nog eenvoudiger en gebruiksvriendelijker worden, zodat zelfs de grootste digibeet met Linux kan werken.
En gaat die versimplificering niet vaak te koste van de veiligheid? Kijk naar Windows...
Dus aan de andere kant, laat het maar blijven zoals het is En het zal ook wel zo blijven, vermoed ik.
Ja, er is té veel keus, en het is te versnipperd. Het zou ons ten goede komen wanneer er meer samengewerkt werd.
Daarentegen... Wanneer Linux bij het grote publiek door zou breken, dan worden we ineens interssant voor de schrijvers van malware.
Nu is Linux echt ENORM veel minder makkelijk te compromiteren dan Windows, maar uiteindelijk is alles te kraken, als het maar financieel interssant genoeg is.
Bovendien, om nog meer de grote massa te bereiken moet alles nog eenvoudiger en gebruiksvriendelijker worden, zodat zelfs de grootste digibeet met Linux kan werken.
En gaat die versimplificering niet vaak te koste van de veiligheid? Kijk naar Windows...
Dus aan de andere kant, laat het maar blijven zoals het is En het zal ook wel zo blijven, vermoed ik.
- adri
- Moderator
Wat die paketten betreft ís er een standaard: RPM.
Iedere Linux distro ondersteunt dat (ook Debian en afgeleiden).
Maar ja, 't is OSS dus er zal altijd iemand zijn die dingen op de eigen manier doet.
Ik begrijp dat Gnome wat meer populair is in de VS en KDE vooral in Europa.
Het probleem met Gnome is dat het ontzaggelijk veel werk is (voor de ontwikkelaars en distro-boeren) om dat goed te onderhouden. Vandaar ook dat bijv. Slackware dat niet meer ondersteunt: te veel werk voor een klein team.
Of daar in de toekomst meer lijn in komt weet ik niet...
Maar ja, 't is OSS dus er zal altijd iemand zijn die dingen op de eigen manier doet.
Ik begrijp dat Gnome wat meer populair is in de VS en KDE vooral in Europa.
Het probleem met Gnome is dat het ontzaggelijk veel werk is (voor de ontwikkelaars en distro-boeren) om dat goed te onderhouden. Vandaar ook dat bijv. Slackware dat niet meer ondersteunt: te veel werk voor een klein team.
Of daar in de toekomst meer lijn in komt weet ik niet...
-
Ach, en eigenlijk is het wel goed zo. Wanneer er maar 1 standaard zou zijn had Slackware ook niet bestaan...
't Is een beetje een gemeenplaats, maar alles heeft zo z'n voor- en z'n nadelen.
I.i.g. een wereld van verschil met Windows, en alles werkt (ondanks de minimale tijd die ik er in gestoken heb). Ik vind het heerlijk, Linux.
't Is een beetje een gemeenplaats, maar alles heeft zo z'n voor- en z'n nadelen.
I.i.g. een wereld van verschil met Windows, en alles werkt (ondanks de minimale tijd die ik er in gestoken heb). Ik vind het heerlijk, Linux.
- Koen_92
Dan heb ik straks nog een virusscanner nodig!Manuel schreef: Ja, er is té veel keus, en het is te versnipperd. Het zou ons ten goede komen wanneer er meer samengewerkt werd.
Maar aan de andere kant, als Linux door zou breken, zou er wel veel Windowssoftware beschikbaar zijn voor Linux.
Vooral op het gebied van games is het echt beroerd.
De kans op virussen wordt dan wel groter.Manuel schreef: Nu is Linux echt ENORM veel minder makkelijk te compromiteren dan Windows, maar uiteindelijk is alles te kraken, als het maar financieel interssant genoeg is.
Maar virussen als sasser of mydoom zie ik niet gauw op Linux verschijnen...
Ubuntu is al vreselijk gebruiksvriendelijk hoor, het doet echt niet onder voor Windows.Manuel schreef: Bovendien, om nog meer de grote massa te bereiken moet alles nog eenvoudiger en gebruiksvriendelijker worden, zodat zelfs de grootste digibeet met Linux kan werken.
De reden dat veel mensen het moeilijk vinden, is omdat het anders is, niet omdat het moeilijker is.
En voor de gene die echt goed zijn in Linux, is er dan altijd nog Slackware...
RPM op Ubuntu is soms nog lastiger als het lijkt, vind ik.adri schreef: Wat die paketten betreft ís er een standaard: RPM.
Er is wel zo'n programma voor (alien), maar het gaat niet altijd vlekkeloos.
Meestal kun je als er geen .deb is beter een source installatie doen ipv de rpm te nemen.
Minimale tijd? Jullie zijn al paar jaar bezig met Linux. En toch iedere dag doe je weer iets, dus minimaal zou ik niet snel zeggen.Manuel schreef: I.i.g. een wereld van verschil met Windows, en alles werkt (ondanks de minimale tijd die ik er in gestoken heb). Ik vind het heerlijk, Linux.
Trouwens over de keuze:
Windows Vista heeft ook 6 versies, ik denk dat een gewone thuisgebruiker niet veel verschillen kan noemen tussen 'home basic' en 'home premium', die zien Vista staan, en denken: Whaou, hét nieuwe systeem van de toekomst!
- adri
- Moderator
Zelf compileren is sowieso altijd beter...Koen_92 schreef:RPM op Ubuntu is soms nog lastiger als het lijkt, vind ik.adri schreef: Wat die paketten betreft ís er een standaard: RPM.
Er is wel zo'n programma voor (alien), maar het gaat niet altijd vlekkeloos.
Meestal kun je als er geen .deb is beter een source installatie doen ipv de rpm te nemen.
RPM's gebruiken is een noodgreep.
Overigens, met Checkinstall kun je ook in Debian (en dus Ubuntu) van bronbestanden handzame .deb-bestandjes maken.
I.p.v. het gebruikelijke ./configure, make en make install, doe je dan ./configure, make en checkinstall.
Probeer het maar eens.
-
@ Koen:
Voordat je op Linux een virusscanner nodig zou hebben, dat duurt nog wel even... Ik zie dat niet voor de nabije toekomst.
Weinig spellen voor Linux? Ik kan er niet over meepraten, maar had Adri laatst niet een link gegeven naar een site met allemaal spellen voor Linux?
Wel minimale tijd mee bezig, want zo enorm veel heb ik er in het begin niet aan gedaan. Er waren wat problemen, en 1 of 2 heel hardnekkige, maar wanneer je met Windows meer wilt (tweaken, sneller/veiliger maken) dan loop je zeker ook tegen problemen aan, als je tenminste diep genoeg in het systeem gaat prutsen.
Nu ben ik met Linux niet meer dagelijks bezig, in de zin van nieuwe dingen, ik gebruik het, het werkt, en ik ben er blij mee, dat is het.
Af en toe doe ik eens iets nieuws, en omdat er nu basiskennis is, is daar meestal niet zo veel bijzonders aan.
Voordat je op Linux een virusscanner nodig zou hebben, dat duurt nog wel even... Ik zie dat niet voor de nabije toekomst.
Weinig spellen voor Linux? Ik kan er niet over meepraten, maar had Adri laatst niet een link gegeven naar een site met allemaal spellen voor Linux?
Ik ben echt niet zo goed, hoor Voldoe maar net aan de allerminimaalste systeemeisen (hersenen, leergierigheid) om Slackware te mogen draaien...En voor de gene die echt goed zijn in Linux, is er dan altijd nog Slackware...
Wel minimale tijd mee bezig, want zo enorm veel heb ik er in het begin niet aan gedaan. Er waren wat problemen, en 1 of 2 heel hardnekkige, maar wanneer je met Windows meer wilt (tweaken, sneller/veiliger maken) dan loop je zeker ook tegen problemen aan, als je tenminste diep genoeg in het systeem gaat prutsen.
Nu ben ik met Linux niet meer dagelijks bezig, in de zin van nieuwe dingen, ik gebruik het, het werkt, en ik ben er blij mee, dat is het.
Af en toe doe ik eens iets nieuws, en omdat er nu basiskennis is, is daar meestal niet zo veel bijzonders aan.
- Koen_92
? Ik vind een .deb zelf eigenlijk beter, want die wordt tenminste automatisch geupdate als er een nieuwe versie is.adri schreef: Zelf compileren is sowieso altijd beter...
Ok, de volgende keer als ik iets moet compileren, zal ik het eens proberen.adri schreef: RPM's gebruiken is een noodgreep.
Overigens, met Checkinstall kun je ook in Debian (en dus Ubuntu) van bronbestanden handzame .deb-bestandjes maken.
I.p.v. het gebruikelijke ./configure, make en make install, doe je dan ./configure, make en checkinstall.
Probeer het maar eens.
Zit er trouwens verschil in compileren tussen distro's?
Ik bedoel is het op Slackware anders dan op Ubuntu?
Weet ik, maar dat zijn toch andere spellen als die voor Windows (ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen).Manuel schreef: Weinig spellen voor Linux? Ik kan er niet over meepraten, maar had Adri laatst niet een link gegeven naar een site met allemaal spellen voor Linux?
In een E-plaza bijvoorbeeld, ben ik nog nooit een spel tegengekomen dat voor Linux geschikt is. (op enemy territory quake wars na dan )
Maar eigenlijk moet je voor spellen gewoon een console aanschaffen. De playstation 3 lijkt mij wel leuk, maar.... duur.....
Trouwens, op de playstation 3 kun je ook Linux draaien
Zal wel rap lopen met 8x3.2ghz
Als je het met veel anderen vergelijkt, best wel hoorManuel schreef: Ik ben echt niet zo goed, hoor Wink Voldoe maar net aan de allerminimaalste systeemeisen (hersenen, leergierigheid) om Slackware te mogen draaien...
Ja, het register is een ramp...Manuel schreef: Wel minimale tijd mee bezig, want zo enorm veel heb ik er in het begin niet aan gedaan. Er waren wat problemen, en 1 of 2 heel hardnekkige, maar wanneer je met Windows meer wilt (tweaken, sneller/veiliger maken) dan loop je zeker ook tegen problemen aan, als je tenminste diep genoeg in het systeem gaat prutsen.
Kun je beter tekstbestanden hebben, waarin is uitgelegd, welke instelling wat doet.
Gedeeltelijk ken ik dit wel uit Windows. Daar ben ik ook lang mee bezig geweest, voordat ik het meeste door had.Manuel schreef: Af en toe doe ik eens iets nieuws, en omdat er nu basiskennis is, is daar meestal niet zo veel bijzonders aan.
Nu gebruik je het gewoon. (gebruikte, want nu gebruik ik Linux)
-
@ Koen: spellen & Linux: dat zou je dan 1 van de nadelen van Linux kunnen noemen. Maar het is ook een weloverwogen keuze om Linux te gebruiken, want niks is uiteindelijk helemaal ideaal, maar wanneer de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen...
Voor spellen die er niet zijn voor Linux zou je op marktplaats.nl een tweedehands, maar toch snelle + goedkope pc kunnen kopen. Die laat je niet op Internet (hoef je 'm ook niet te updaten), zet er Windows op, en speel je spellen
Windows en het Register: van de fouten die ik daar mee gemaakt heb, heb ik wel enorm veel geleerd. Met als resultaat dat ik uiteindelijk een Register overhield van maar een paar honderd kilobyte, dat is echt extreem klein, en heeft het voordeel, omdat er zoveel minder entries in staan, dat je het overzicht nog hebt / de verbanden nog kunt zien en snappen.
Ooit op een laptopje, was het totale systeem 22,5 MB groot, en met werkend Internet (maar zonder Internet Explorer), met mail, en alle andere progamma's die ik nodig had.
Mijn ervaring is nu dat wanneer je Windows echt wilt strippen en tweaken, dat dat reusachtig veel meer tijd kost (alleen al omdat het slechter tot niet gedocumenteerd is) dan hetzelfde te doen met Linux (Slackware).
En dan heb ik het alleen nog maar over Windows95/98, volgens mij is het met XP en Vista eigenlijk niet meer te doen, het is te complex geworden.
Voor spellen die er niet zijn voor Linux zou je op marktplaats.nl een tweedehands, maar toch snelle + goedkope pc kunnen kopen. Die laat je niet op Internet (hoef je 'm ook niet te updaten), zet er Windows op, en speel je spellen
In het land der blinden is Éénoog koning!Koen_92 schreef:Als je het met veel anderen vergelijkt, best wel hoorManuel schreef: Ik ben echt niet zo goed, hoor Wink Voldoe maar net aan de allerminimaalste systeemeisen (hersenen, leergierigheid) om Slackware te mogen draaien...
Windows en het Register: van de fouten die ik daar mee gemaakt heb, heb ik wel enorm veel geleerd. Met als resultaat dat ik uiteindelijk een Register overhield van maar een paar honderd kilobyte, dat is echt extreem klein, en heeft het voordeel, omdat er zoveel minder entries in staan, dat je het overzicht nog hebt / de verbanden nog kunt zien en snappen.
Ooit op een laptopje, was het totale systeem 22,5 MB groot, en met werkend Internet (maar zonder Internet Explorer), met mail, en alle andere progamma's die ik nodig had.
Mijn ervaring is nu dat wanneer je Windows echt wilt strippen en tweaken, dat dat reusachtig veel meer tijd kost (alleen al omdat het slechter tot niet gedocumenteerd is) dan hetzelfde te doen met Linux (Slackware).
En dan heb ik het alleen nog maar over Windows95/98, volgens mij is het met XP en Vista eigenlijk niet meer te doen, het is te complex geworden.
Wacht maar af, jouw tijd komt nog wel!Koen_92 schreef:Gedeeltelijk ken ik dit wel uit Windows. Daar ben ik ook lang mee bezig geweest, voordat ik het meeste door had.Manuel schreef:Af en toe doe ik eens iets nieuws, en omdat er nu basiskennis is, is daar meestal niet zo veel bijzonders aan.
Nu gebruik je het gewoon. (gebruikte, want nu gebruik ik Linux)
- Koen_92
Spellen is geen nadeel van Linux, alleen van de inpopulariteit van Linux.Manuel schreef:@ Koen: spellen & Linux: dat zou je dan 1 van de nadelen van Linux kunnen noemen. Maar het is ook een weloverwogen keuze om Linux te gebruiken, want niks is uiteindelijk helemaal ideaal, maar wanneer de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen...
En ja, bij mij wegen de voordelen op tegen de nadelen, anders was Ubuntu al verdwenen.
En tja, voor die ene keer dat ik een spel wil spelen is er altijd nog
Windows.
Kan, maar dan zou ik het eerder andersom doen:Manuel schreef: Voor spellen die er niet zijn voor Linux zou je op marktplaats.nl een tweedehands, maar toch snelle + goedkope pc kunnen kopen. Die laat je niet op Internet (hoef je 'm ook niet te updaten), zet er Windows op, en speel je spellen
Linux op die oudere pc zetten, en Windows op deze.
Op een pentium III is Linux nog zeer goed te draaien, maar voor games heb je toch wel een snellere pc nodig.
Maar dat ben ik niet van plan, met de multiboot gaat het ook goed hoor.
Ik ben niet zo'n extreme game-freak. Af en toe een spelletje, meer niet.
En dan wel nét een uitgebreider spel dan voor Linux beschikbaar is.
Paar honder KB, dat is echt klein!Manuel schreef: Windows en het Register: van de fouten die ik daar mee gemaakt heb, heb ik wel enorm veel geleerd. Met als resultaat dat ik uiteindelijk een Register overhield van maar een paar honderd kilobyte, dat is echt extreem klein, en heeft het voordeel, omdat er zoveel minder entries in staan, dat je het overzicht nog hebt / de verbanden nog kunt zien en snappen.
Ik geloof dat mijn register van Windows XP 40 mb is, te groot, daar begin ik niet aan. Dan kan ik beter Linux tweaken.
Maar komen er ik-weet-niet hoeveel entry's bij als je een programma installeert?
Dat vind ik ook knap!Manuel schreef: Ooit op een laptopje, was het totale systeem 22,5 MB groot, en met werkend Internet (maar zonder Internet Explorer), met mail, en alle andere progamma's die ik nodig had.
Welke internet browser stond daar op?
Het was een leuk idee, hoewel je nu dat zelfde nu met een simpele Linux distro voor elkaar kunt krijgen...
Ja, Slackware is wel moeilijk te leren en moet je volgens mij ook tijd voor nemen (wil ik misschien ooit ook nog wel gaan doen hoor), maar daar heb je wel een duidelijk book, en goede documentatie bij.Manuel schreef: Mijn ervaring is nu dat wanneer je Windows echt wilt strippen en tweaken, dat dat reusachtig veel meer tijd kost (alleen al omdat het slechter tot niet gedocumenteerd is) dan hetzelfde te doen met Linux (Slackware).
Zoals ik al zei: mijn Windows XP register is 40 Mb.Manuel schreef: En dan heb ik het alleen nog maar over Windows95/98, volgens mij is het met XP en Vista eigenlijk niet meer te doen, het is te complex geworden.
Maar ja, nu zit internet explorer ook echt helemaal vast in Windows.
Heb jij ooit met Windows XP gewerkt? Of: geprobeerd te tweaken?
Dat geloof ik best!Manuel schreef: Wacht maar af, jouw tijd komt nog wel!
-
@ Koen: of je nu Windows op een oudere, of op een nieuwere pc hebt staan, of op 1 pc met multi-boot, wanneer ie niet echt op Internet hoeft, dan zou ik het netwerkgebeuren er van uitschakelen.
Windows Register: omdat ik het eenmaal zo klein had, was het makkelijk om te zien wat een nieuw progamma er aan toevoegde, en in hoeverre dat noodzakelijk was. Was het niet noodzakelijk, dan haalde ik dat weer weg.
Ik had een leuk freeware progamma'je, dat ik aan kon zetten om het register te monitoren, en dan zag ik precies wat de wijzigingen waren, kon ik als tekst- of htmlbestand opslaan, om eens rustig te bekijken.
Wanneer je dingen uit het register verwijderd, dan wordt het niet kleiner, er onstaan lege stukken, die wel ruimte innemen. Daar had ik onder DOS dan weer een commando voor (wat je tegenwoordig niet meer moet gebruiken, omdat bij heel erg lange registerentries, het niet goed wordt weggeschreven).
Ik exporteerde In Windows eerst de 2 enige registersleutels die er eigenlijk toe doen: HKEY_USERS en HKEY_LOCAL_MACHINE als USER.REG en SYSTEM.REG
Dan startte ik opnieuw op in DOS, en draaide een batch-bestandje waarin alles netjes afgewerkt werd:
En met EXIT startte Windows weer op Met een weer netjes gecomprimeerd/aaneengeschreven register. Maar vraag me niet meer wat dingen als REGEDIT /L:SYSTEM.DAT exact betekenen. Wat het deed was i.i.g. de ge-exporteerde reg bestanden importeren naar het juiste formaat: .dat bestanden.
Wat ik toen voor browser had was een stand-alone versie van Netscape (dus zonder mail, AOL en de rest). En ik gebruikte een superlicht mailprogamma wat toch 1 van de beste ter wereld was: Pegasus Mail. Enorm veel mogelijke instellingen, alles wat vanuit de mail protocollen mogelijk was, was in Pegasus ook mogelijk. 1 Keer goed lezen, en goed instellen naar eigen smaak, daarna nooit geen omkijken meer naar. En in het geheel niet gevoelig voor virussen!
Ik heb ooit wel eens kort, noodgedwongen, met XP moeten werken... Ik vind het een ramp.
Ik heb een paar weken geleden voor een goede vriend (anders zou ik er nooit aan beginnen) een nieuwe XP machiene wat scherper afgestelt, wat gevaarlijke services uitgeschakelt, firewall afregelen.
Ik vond het een marteling: je schakelt een service uit, die je echt niet nodig hebt volgens de beschrijving, en ook niet volgens allerlei info op Internet. Vervolgens doet iets totaal anders het niet meer.
Of je probeert de software voor een modem te installeren, komt melding: kan de installatie niet afmaken want RPC service draait niet. Maar die service draait wel...
De volgende keer dat d pc gestart wordt gaat dat ENORM traag, en is de taakbalk weg.
Knettergestoord wordt je daarvan... En ik heb echt niet zoveel gekke dingen met die pc gedaan.
Dus ik heb nu besloten dat dit echt de laatste keer is dat ik meer met Windows doe dan alleen wat simpel onderhoud.
Ik vind Slackware dus niet moeilijker dan Windows wanneer je zelf graag wat onder de motorkap sleutelt. Ik vind Slackware echt veel makkelijker dan Windows...
Slackware lijkt me ook makkelijker dan Ubuntu, als je zelf graag wat systeemdingen wilt passen. Die ene keer dat ik een Ubuntu live cd gedraait heb, kreeg ik de indruk dat allerlei geavanceerde insteelingen toch wat meer verborgen zitten (dus moeilijker om aan te passen!).
Maar ik wil niet tegen mezelf beschermd worden, dat is ondertuusen ook niet meer nodig. Ik wil alles stuk, maar ook heel mogen maken, want het is mijn computertje. Als je even de tijd heb, lees mijn signatuur maar eens
Windows Register: omdat ik het eenmaal zo klein had, was het makkelijk om te zien wat een nieuw progamma er aan toevoegde, en in hoeverre dat noodzakelijk was. Was het niet noodzakelijk, dan haalde ik dat weer weg.
Ik had een leuk freeware progamma'je, dat ik aan kon zetten om het register te monitoren, en dan zag ik precies wat de wijzigingen waren, kon ik als tekst- of htmlbestand opslaan, om eens rustig te bekijken.
Wanneer je dingen uit het register verwijderd, dan wordt het niet kleiner, er onstaan lege stukken, die wel ruimte innemen. Daar had ik onder DOS dan weer een commando voor (wat je tegenwoordig niet meer moet gebruiken, omdat bij heel erg lange registerentries, het niet goed wordt weggeschreven).
Ik exporteerde In Windows eerst de 2 enige registersleutels die er eigenlijk toe doen: HKEY_USERS en HKEY_LOCAL_MACHINE als USER.REG en SYSTEM.REG
Dan startte ik opnieuw op in DOS, en draaide een batch-bestandje waarin alles netjes afgewerkt werd:
Code: Selecteer alles
ATTRIB -H -R -S USER.DA?
ATTRIB -H -R -S SYSTEM.DA?
DELTREE/Y USER.DA?
DELTREE/Y SYSTEM.DA?
REGEDIT /L:SYSTEM.DAT /R:USER.DAT /C USER.REG
REGEDIT /L:SYSTEM.DAT /R:USER.DAT SYSTEM.REG
DELTREE/Y USER.REG
DELTREE/Y SYSTEM.REG
EXIT
Wat ik toen voor browser had was een stand-alone versie van Netscape (dus zonder mail, AOL en de rest). En ik gebruikte een superlicht mailprogamma wat toch 1 van de beste ter wereld was: Pegasus Mail. Enorm veel mogelijke instellingen, alles wat vanuit de mail protocollen mogelijk was, was in Pegasus ook mogelijk. 1 Keer goed lezen, en goed instellen naar eigen smaak, daarna nooit geen omkijken meer naar. En in het geheel niet gevoelig voor virussen!
Ik heb ooit wel eens kort, noodgedwongen, met XP moeten werken... Ik vind het een ramp.
Ik heb een paar weken geleden voor een goede vriend (anders zou ik er nooit aan beginnen) een nieuwe XP machiene wat scherper afgestelt, wat gevaarlijke services uitgeschakelt, firewall afregelen.
Ik vond het een marteling: je schakelt een service uit, die je echt niet nodig hebt volgens de beschrijving, en ook niet volgens allerlei info op Internet. Vervolgens doet iets totaal anders het niet meer.
Of je probeert de software voor een modem te installeren, komt melding: kan de installatie niet afmaken want RPC service draait niet. Maar die service draait wel...
De volgende keer dat d pc gestart wordt gaat dat ENORM traag, en is de taakbalk weg.
Knettergestoord wordt je daarvan... En ik heb echt niet zoveel gekke dingen met die pc gedaan.
Dus ik heb nu besloten dat dit echt de laatste keer is dat ik meer met Windows doe dan alleen wat simpel onderhoud.
Ik vind Slackware dus niet moeilijker dan Windows wanneer je zelf graag wat onder de motorkap sleutelt. Ik vind Slackware echt veel makkelijker dan Windows...
Slackware lijkt me ook makkelijker dan Ubuntu, als je zelf graag wat systeemdingen wilt passen. Die ene keer dat ik een Ubuntu live cd gedraait heb, kreeg ik de indruk dat allerlei geavanceerde insteelingen toch wat meer verborgen zitten (dus moeilijker om aan te passen!).
Maar ik wil niet tegen mezelf beschermd worden, dat is ondertuusen ook niet meer nodig. Ik wil alles stuk, maar ook heel mogen maken, want het is mijn computertje. Als je even de tijd heb, lees mijn signatuur maar eens
- Koen_92
Ja dat begrijp ik.Manuel schreef:@ Koen: of je nu Windows op een oudere, of op een nieuwere pc hebt staan, of op 1 pc met multi-boot, wanneer ie niet echt op Internet hoeft, dan zou ik het netwerkgebeuren er van uitschakelen.
Een ongepatschte windows xp (zonder (hardware) firewall en virusscanner is binnen 12 minuten geinfecteerd.
Dat is echt knap! Maar ja, probeer het eerst maar eens zo klein te krijgen.Manuel schreef: Windows Register: omdat ik het eenmaal zo klein had, was het makkelijk om te zien wat een nieuw progamma er aan toevoegde, en in hoeverre dat noodzakelijk was. Was het niet noodzakelijk, dan haalde ik dat weer weg.
Ik weet dan één sleutel al fataal kan zijn, en je computer dan niet meer op wil starten.
Handig, misschien ook handig als ik weer eens een windows-computer van iemand spywarevrij moet maken.Manuel schreef: Ik had een leuk freeware progamma'je, dat ik aan kon zetten om het register te monitoren, en dan zag ik precies wat de wijzigingen waren, kon ik als tekst- of htmlbestand opslaan, om eens rustig te bekijken.
Meestal wordt het door spyware ook een rotzooi in het register.
Je zult er waarschijnlijk nu niks meer aan hebben, maar dit gebruik(te) ik om het register te defragmenteren:Manuel schreef: Wanneer je dingen uit het register verwijderd, dan wordt het niet kleiner, er onstaan lege stukken, die wel ruimte innemen. Daar had ik onder DOS dan weer een commando voor (wat je tegenwoordig niet meer moet gebruiken, omdat bij heel erg lange registerentries, het niet goed wordt weggeschreven).
NT registry optimizer
Die twee namen komen me alleen bekend voor in Wine...Manuel schreef: Ik exporteerde In Windows eerst de 2 enige registersleutels die er eigenlijk toe doen: HKEY_USERS en HKEY_LOCAL_MACHINE als USER.REG en SYSTEM.REG
Hoe ben je ooit achter dat Batch-bestand gekomen?
Netscape... Toen ik met computers begon (ja ik ben pas 15, zie nickname), was IE al populairder dan Netscape, dus nooit mee gewerkt. (alleen een keertje netscape 9 getest, wat gewoon een kopie is van Firefox).Manuel schreef: Wat ik toen voor browser had was een stand-alone versie van Netscape (dus zonder mail, AOL en de rest). En ik gebruikte een superlicht mailprogamma wat toch 1 van de beste ter wereld was: Pegasus Mail. Enorm veel mogelijke instellingen, alles wat vanuit de mail protocollen mogelijk was, was in Pegasus ook mogelijk. 1 Keer goed lezen, en goed instellen naar eigen smaak, daarna nooit geen omkijken meer naar. En in het geheel niet gevoelig voor virussen!
Pegasus Mail nooit van gehoord, maar het bestaat nog steeds.
Nu bevalt Thunderbird me ook goed.
Was het dan echt niet mogelijk om hem Ubuntu te geven? (of op zijn minst een multiboot)Manuel schreef: Ik heb een paar weken geleden voor een goede vriend (anders zou ik er nooit aan beginnen) een nieuwe XP machiene wat scherper afgestelt, wat gevaarlijke services uitgeschakelt, firewall afregelen.
Ja die service, hoewel het systeembronnen kost, laat ik het gewoon voor wat het is.Manuel schreef: Ik vond het een marteling: je schakelt een service uit, die je echt niet nodig hebt volgens de beschrijving, en ook niet volgens allerlei info op Internet. Vervolgens doet iets totaal anders het niet meer.
Waarvoor heb je in de tijd van breedband internet nog een modem nodig?Manuel schreef: Of je probeert de software voor een modem te installeren, komt melding: kan de installatie niet afmaken want RPC service draait niet. Maar die service draait wel...
Die traagheid kon ik me precies in vinden. Voordat ik van Linux had gehoord, dacht ik dat het normaal was. Vooral de virusscanner duurt lang om te laden. (en al helemaal als je norton gebruikt).Manuel schreef: De volgende keer dat d pc gestart wordt gaat dat ENORM traag, en is de taakbalk weg.
Velen zeggen dat Vista nog veel erger is, maar dat heb ik niet kunnen testen, mij te duur en te veel geldverspilling.
Maar heb jij nu nog Windows 98 op je Slackware-pc staan? Of is die er inmiddels al af?Manuel schreef: Dus ik heb nu besloten dat dit echt de laatste keer is dat ik meer met Windows doe dan alleen wat simpel onderhoud.
Voor de gene die nog nooit een computer aangeraakt heeft is Windows makkelijker, maar die zal meestal ook niet veel meer over de computer leren.Manuel schreef: Ik vind Slackware dus niet moeilijker dan Windows wanneer je zelf graag wat onder de motorkap sleutelt. Ik vind Slackware echt veel makkelijker dan Windows...
Ik denk dat dat komt, omdat Ubuntu zich (niet zo erg als Windows, het blijft Linux) richt op gebruiksvriendelijkheid.Manuel schreef: Slackware lijkt me ook makkelijker dan Ubuntu, als je zelf graag wat systeemdingen wilt passen. Die ene keer dat ik een Ubuntu live cd gedraait heb, kreeg ik de indruk dat allerlei geavanceerde insteelingen toch wat meer verborgen zitten (dus moeilijker om aan te passen!).
Een beginner (ik) kan daar makkelijker zijn weg vinden als in Slackware.
Maar als je meer wilt (jij) dan is Slackware toch handiger.
Een voorbeeld
Ik heb het gelezen, ook hier worden de verschillende kanten van gebruiksvriendelijkheid uitgebreid toegelicht.Manuel schreef: Maar ik wil niet tegen mezelf beschermd worden, dat is ondertuusen ook niet meer nodig. Ik wil alles stuk, maar ook heel mogen maken, want het is mijn computertje. Als je even de tijd heb, lees mijn signatuur maar eens
Ze doen wel heel overdreven over Windows hoor, het lijkt net dat je er helemaal niets aan hebt. Maar eigenlijk hebben ze wel gelijk. Windows is wel ideaal voor de mensen die niets over de pc willen leren.
Ik ben trouwens met Zenwalk aan het klungelen geweest (in virtualbox voordat ik het op mijn laptop ga testen).
Omdat de laptop maar net de systeemeisen van Zenwalk heeft, heb ik gekozen voor zenwalk core.
Het is heel anders dan Ubuntu! In de documentatie van Zenwalk wordt zenwalk core helemaal niet toegelicht, dus google heeft mij geholpen.
De installatie is gelukt, en ik kwam in een command-line systeem.
Ik heb geprobeerd om Xfce te installeren met (als root) dit:
netpkg xfce
Hij vond toen xfce desktop, die heb ik geinstalleerd, met de benodigde dependencies.
Toen heb ik X geconfigureerd:
xorgconfig
Daarna gereboot, en geprobeerd X te starten:
startx
Toen liep ik vast de error:
fatal server error: no screens found
En nu? Wat moet ik nu doen?
P.S in dat artikel van jou gaat het over Unix, dat is toch een soort voorloper op Linux?
Is het zo dat als je met Linux (niet grafisch, maar commandline) kun werken, je ook een beetje met Unix kunt werken? En andersom?
- adri
- Moderator
Da's een tamelijk veelvoorkomende foutmelding als de grafische schil om wat voor reden dan ook niet wil opstarten.Koen_92 schreef: Toen heb ik X geconfigureerd:
xorgconfig
startx
Kun je de output van cat /etc/X11/xorg.conf hier posten?
Linux is inderdaad een soort van opvolger van UNIX (wat ook nog steeds bestaat hoor, denk bijv. maar eens aan Sun Solaris), zie ook Wikipedia.Koen_92 schreef: P.S in dat artikel van jou gaat het over Unix, dat is toch een soort voorloper op Linux?
Is het zo dat als je met Linux (niet grafisch, maar commandline) kun werken, je ook een beetje met Unix kunt werken? En andersom?
Als je Slackware gewend bent (vaak commandline), wat sowieso de meest UNIX-achtige distro is dan zul je met een UNIX-systeem (of BSD) ook wel vrij snel uit de weg kunnen.
Het is een vaak gehoorde kreet dat als je Red Hat (of vul hier een andere naam in) gebruikt, dat je dan Red Hat leert, maar als je Slackware gebruikt, dat je dan Linux leert.
Het is trouwens -zoals Manuel al zei- lang niet zo moeilijk dan het lijkt hoor. Manuel en ik zijn beiden ruim twee jaar geleden als Linux noobs met Slackware begonnen en we zijn geen van beiden ICT'ers, gewoon hobbyisten. En het is ook niet zo dat ik iedere avond "Slackware zit te leren" (ik moet er niet aan denken). De aard van Slackware zorgt er wel voor dat je gedwongen wordt al snel 'onder de motorkap te duiken'. En daar leer je geleidelijk aan toch redelijk wat van. Overigens (om op een eerdere vraag van je terug te komen), compileren van software gaat nergens vlotter dan op Slackware (je hebt alle tools al in huis om dat te doen) en dependencies gooien niet snel roet in het eten, zoals op veel andere distro's.
Ik vind het trouwens knap van je (je bent pas 15) dat je al zo met Linux in de weer bent en het zo te zien al aardig onder de knie krijgt.
Ik hoop dat mij zoon dat over drie jaar ook kan.
Nog even over spellen: Op The Linux Game Tome vind je meer dan 21000 spellen. Je wilt me toch niet vertellen dat daar niks leuks bij zit?
Laatst gewijzigd door adri op 17 januari 2008, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En een wel goed gepatchte is per definitie nog steeds minder veilig dan een Linux pc, daarom dus netwerk op Win pc uitzetten als het niet aan hoeft te staan.Koen_92 schreef:Ja dat begrijp ik.Manuel schreef:@ Koen: of je nu Windows op een oudere, of op een nieuwere pc hebt staan, of op 1 pc met multi-boot, wanneer ie niet echt op Internet hoeft, dan zou ik het netwerkgebeuren er van uitschakelen.
Een ongepatschte windows xp (zonder (hardware) firewall en virusscanner is binnen 12 minuten geinfecteerd.
Ik heb in die tijd 3½ jaar alleen nachtdiensten gedraaid (3 nachten op, 6 af). Laptopje erbij, en toen had ik echt alle tijd (zonder afleiding van thuis: muziek, t.v., telefoon, bezoek) om er zeer geconcentreerd mee bezig te zijn. Dan heb je zoveel tijd...Koen_92 schreef:Dat is echt knap! Maar ja, probeer het eerst maar eens zo klein te krijgen.Manuel schreef:Windows Register: omdat ik het eenmaal zo klein had, was het makkelijk om te zien wat een nieuw progamma er aan toevoegde, en in hoeverre dat noodzakelijk was. Was het niet noodzakelijk, dan haalde ik dat weer weg.
Ik weet dan één sleutel al fataal kan zijn, en je computer dan niet meer op wil starten.
Ik had de 'Program files' map + 'Desktop' op D: partitie gezet (en verwijzingen daarnaar in register aangepast). Alleen het systeem (Windows) stond dus op C: partitie.
Ik had verschillende backups (images) van C:, die ik terug kon zetten met de oude DOS versie van Norton Ghost (van uit de tijd dat Norton nog goede, niet loodzware, instabiele software maakte). Maakte ik een fout, die ik met een gerust gevoel maken kon, want ik had backups, dan zette ik de meest recente backups terug. Dat terugzetten duurde 10 of 20 seconden...
En dan kon ik weer vrolijk verder
Met dat progamma vond je geen spyware: je zet het aan, voordat je iets installeert, en wanneer klaar, laat je het wat in de tussentijd in register gewijzigd is, wegschrijven naar een txt of html bestand.Koen_92 schreef:Handig, misschien ook handig als ik weer eens een windows-computer van iemand spywarevrij moet maken.Manuel schreef:Ik had een leuk freeware progamma'je, dat ik aan kon zetten om het register te monitoren, en dan zag ik precies wat de wijzigingen waren, kon ik als tekst- of htmlbestand opslaan, om eens rustig te bekijken.
Meestal wordt het door spyware ook een rotzooi in het register.
Ik heb nooit NT gedraaid..., en ik heb er nu niks meer aan, want de Windows heeft al zeker een maand niet meer aangestaan...Koen_92 schreef:Je zult er waarschijnlijk nu niks meer aan hebben, maar dit gebruik(te) ik om het register te defragmenteren:Manuel schreef:Wanneer je dingen uit het register verwijderd, dan wordt het niet kleiner, er onstaan lege stukken, die wel ruimte innemen. Daar had ik onder DOS dan weer een commando voor (wat je tegenwoordig niet meer moet gebruiken, omdat bij heel erg lange registerentries, het niet goed wordt weggeschreven).
NT registry optimizer
Omdat die bestanden standaard in Windows verborgen zijn, maar het tonen van verborgen bestanden kun je aanzetten.Koen_92 schreef:Die twee namen komen me alleen bekend voor in Wine...Manuel schreef:Ik exporteerde In Windows eerst de 2 enige registersleutels die er eigenlijk toe doen: HKEY_USERS en HKEY_LOCAL_MACHINE als USER.REG en SYSTEM.REG
Ik heb ooit samen met iemand iets gedaan dat 'Tips, Trick & Secrets for Windows/DOS' heette (als ik me de naam goed herinner). We schuimden samen het Web af op zoek naar nieuwe leuke dingetjes, en bedachten zelf ook nieuwe dingen. Hij zette dat dan om naar een Windows Help (HLP) bestand, en dan boden we het gratis aan op onze sites aan, hier mijn heel erg oude, en al lang niet meer bestaande site (2000) : http://web.archive.org/web/200112051144 ... ndex07.htm (zelfs de zip met het hlp bestand is gearchiveerd door Wayback Machine! Zie link op die pagina 'Download tips & tricks 134 kilobytes').Koen_92 schreef:Hoe ben je ooit achter dat Batch-bestand gekomen?
Wel maf, ik zie dit nu na jaren terug (heb de bestanden niet eens meer zelf op harde schijf). Toen zat ik nog vol in de Windows...
Dat je leeftijd in je nickname zit, had ik al vermoed Als Thunderbird je goed bevalt moet je ook niks anders proberen, misschien later nog eens. Voor mij was het anders. Gewend aan een zeer geavanceerde en krachtige mail client vond ik Thunderbird (voor mij dan) maar niks.Koen_92 schreef:Netscape... Toen ik met computers begon (ja ik ben pas 15, zie nickname), was IE al populairder dan Netscape, dus nooit mee gewerkt. (alleen een keertje netscape 9 getest, wat gewoon een kopie is van Firefox).Manuel schreef:Wat ik toen voor browser had was een stand-alone versie van Netscape (dus zonder mail, AOL en de rest). En ik gebruikte een superlicht mailprogamma wat toch 1 van de beste ter wereld was: Pegasus Mail. Enorm veel mogelijke instellingen, alles wat vanuit de mail protocollen mogelijk was, was in Pegasus ook mogelijk. 1 Keer goed lezen, en goed instellen naar eigen smaak, daarna nooit geen omkijken meer naar. En in het geheel niet gevoelig voor virussen!
Pegasus Mail nooit van gehoord, maar het bestaat nog steeds.
Nu bevalt Thunderbird me ook goed.
Nee, dat ging door omstandigheden niet (zijn vriendin kan nauwelijks wat met pc, en zou op cursus XP gaan, en hij wilde graag dat zij ook op zijn machiene zou kunnen werken). Ik heb wel uitgelegd, en laten zien, hoe makkelijk een KDE Desktop is, maar hij wilde niet, had ook een beetje koudwatervrees, en ik vind dat ik dat moet respecteren. Zo ging dat dus...Koen_92 schreef:Was het dan echt niet mogelijk om hem Ubuntu te geven? (of op zijn minst een multiboot)Manuel schreef:Ik heb een paar weken geleden voor een goede vriend (anders zou ik er nooit aan beginnen) een nieuwe XP machiene wat scherper afgestelt, wat gevaarlijke services uitgeschakelt, firewall afregelen.
Nee, ik bedoel geen systeembronnen, maar services, en je kunt er heel veel mee verprutsen, met name omdat het op nogal wazige (en soms volkomen onlogische) wijze allemaal met elkaar gelijkt is.Koen_92 schreef:Ja die service, hoewel het systeembronnen kost, laat ik het gewoon voor wat het is.Manuel schreef:Ik vond het een marteling: je schakelt een service uit, die je echt niet nodig hebt volgens de beschrijving, en ook niet volgens allerlei info op Internet. Vervolgens doet iets totaal anders het niet meer.
Ook een kabel of ADSL-modem heet modem En hij heeft dan ook nog eens een keer zo'n ouderwets USB ADSL-modem, en dat moet echt geinstalleerd worden (hij krijgt nu wel een echt modem, een Ethernet-modem).Koen_92 schreef:Waarvoor heb je in de tijd van breedband internet nog een modem nodig?Manuel schreef:Of je probeert de software voor een modem te installeren, komt melding: kan de installatie niet afmaken want RPC service draait niet. Maar die service draait wel...
Er was veel meer aan de hand. De machine was eerst erg snel, en daarna ineens een paar honderd keer trager, en de taakbalk was ook foetsie.Koen_92 schreef:Die traagheid kon ik me precies in vinden. Voordat ik van Linux had gehoord, dacht ik dat het normaal was. Vooral de virusscanner duurt lang om te laden. (en al helemaal als je norton gebruikt).Manuel schreef:De volgende keer dat d pc gestart wordt gaat dat ENORM traag, en is de taakbalk weg.
Velen zeggen dat Vista nog veel erger is, maar dat heb ik niet kunnen testen, mij te duur en te veel geldverspilling.
Windows 98 staat op de 98 machine, en voor Slackware heb ik op Marktplaats een tweedehandsje gekocht, want voordat ik definitief over ging van Windows naar Linux, wilde ik eerst alles werkende hebben. Ik heb er grotere schijven in gezet (1 x 40 GB en 1 x 250 GB), voor 15 Euro op marktplaats de snelste processor gekocht die op dat moederbord kan: Pentium III 1000 MHz, en een wat modernere grafische kaart. Anderen zouden het een oude machine noemen, maar ik vind 'm lekker snel, en niks loopt vast.Koen_92 schreef:Maar heb jij nu nog Windows 98 op je Slackware-pc staan? Of is die er inmiddels al af?Manuel schreef:Dus ik heb nu besloten dat dit echt de laatste keer is dat ik meer met Windows doe dan alleen wat simpel onderhoud.
Oh ja, ik heb er geheugen bijgekocht, want ruim geheugen is gewoon erg lekker: 512 MB.
Mee eens, maar stel dat je als kind met computeren begint, en er staat al een machine met Linux erop, en een grafische omgeving, dan leer je het even makkelijk als Windows.Koen_92 schreef:Voor de gene die nog nooit een computer aangeraakt heeft is Windows makkelijker, maar die zal meestal ook niet veel meer over de computer leren.Manuel schreef:Ik vind Slackware dus niet moeilijker dan Windows wanneer je zelf graag wat onder de motorkap sleutelt. Ik vind Slackware echt veel makkelijker dan Windows...
Goeie link!Koen_92 schreef:Ik denk dat dat komt, omdat Ubuntu zich (niet zo erg als Windows, het blijft Linux) richt op gebruiksvriendelijkheid.Manuel schreef:Slackware lijkt me ook makkelijker dan Ubuntu, als je zelf graag wat systeemdingen wilt passen. Die ene keer dat ik een Ubuntu live cd gedraait heb, kreeg ik de indruk dat allerlei geavanceerde insteelingen toch wat meer verborgen zitten (dus moeilijker om aan te passen!).
Een beginner (ik) kan daar makkelijker zijn weg vinden als in Slackware.
Maar als je meer wilt (jij) dan is Slackware toch handiger.
Een voorbeeld
Ik vind het ook een beetje erg zwart-wit, maar het treft toch wel een bepaalde essentie in de verschillen tussen Windows en Unix/Linux. Had het minder zwart-wit geweest, dan was het minder duidelijk (gechargeerd heet dat, als je dat woord kent).Koen_92 schreef:Ik heb het gelezen, ook hier worden de verschillende kanten van gebruiksvriendelijkheid uitgebreid toegelicht.Manuel schreef:Maar ik wil niet tegen mezelf beschermd worden, dat is ondertuusen ook niet meer nodig. Ik wil alles stuk, maar ook heel mogen maken, want het is mijn computertje. Als je even de tijd heb, lees mijn signatuur maar eens
Ze doen wel heel overdreven over Windows hoor, het lijkt net dat je er helemaal niets aan hebt. Maar eigenlijk hebben ze wel gelijk. Windows is wel ideaal voor de mensen die niets over de pc willen leren.
Petje af, en complimenten, hoor! Al moet er nog even wat opgelost worden, je bent al een heel eind gekomen!Koen_92 schreef:Ik ben trouwens met Zenwalk aan het klungelen geweest (in virtualbox voordat ik het op mijn laptop ga testen).
Omdat de laptop maar net de systeemeisen van Zenwalk heeft, heb ik gekozen voor zenwalk core.
Het is heel anders dan Ubuntu! In de documentatie van Zenwalk wordt zenwalk core helemaal niet toegelicht, dus google heeft mij geholpen.
De installatie is gelukt, en ik kwam in een command-line systeem.
Ik heb geprobeerd om Xfce te installeren met (als root) dit:
netpkg xfce
Hij vond toen xfce desktop, die heb ik geinstalleerd, met de benodigde dependencies.
Je hebt nodig: de documentatie van scherm.Koen_92 schreef:Toen heb ik X geconfigureerd:
xorgconfig
startx
Ergens in de configuratie m.b.v. xorgconfig wordt je gevraagd om waarden voor HorizSync en VertRefresh (dit mogen zowel enkele waarden zijn, b.v. 50, of een bereik, b.v. 24 - 80).
Wanneer je die documentatie niet hebt, fan zoek je op Internet naar de combinatie van trefwoorden: 'monitormerk type HorizSync VertRefresh xorg.conf', dan zou je het eigenlijk moeten vinden.
Het gaat ook verkeerd wanneer je de grafische kaart verkeerd opgeeft. Als je merk en type niet weet, daar dan (als root) commando lspci -v (dat zou je naam en type van je grafische kaart moeten tonen).
Linux is 1 van de vele Unixen. De naam Linux staat voor Linus' Unix.Koen_92 schreef:P.S in dat artikel van jou gaat het over Unix, dat is toch een soort voorloper op Linux?