Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:@ Adri: ik schreef aan jou, een paar reacties verder naar boven:
Het is goed, je bent braaf :twisted:
Achteraf bezien was dat best wel een beetje lullig, maar ik ergerde me, en jij was een makkelijk doel, op dat moment.

Ik trek m'n woorden in, als dat nog mag... Ik ben soms zo'n heethoofd (wat je natuurlijk al lang wist). Mijn welgemeende excuses.
Maak je niet dik. :)
Koen_92 schreef:
rebil schreef: Ik ben de live-CD op dit eigenste moment aan het downloaden (en aan de snelheid te merken ben ik niet de enige).
Hier zouden de 'illegale' torrents goed van pas komen....
Ben hem nu aan het downloaden (inderdaad, met KTorrent), ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet. Ik heb ook zojuist zo'n beetje alle commentaren op Tweakers.net gelezen en het bllijkt dus zo te zijn dat deze versie nog lang niet alle mogelijkehden biedt die er wel aan zitten te komen. Je moet het meer zien als een prototype.
Het echte werk moet nog komen (en dat komt met KDE 4.1).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hoewel ik Gnome gebruik, ga ik denk ik ook de live-cd testen. Ik wil wel eens weten hoe het er nu uitziet, en hoe het ongeveer werkt.
Ik wacht alleen wel even tot de grote drukte voorbij is.

De enige ervaring die ik tot nu toe met Kde heb gehad, is van een Knoppix live-cd...
Ik vind eigenlijk wel dat ik het een keertje moet proberen.

P.S. Manuel:
Waarom ga jij de live-cd niet testen? Je computer wordt er niet slechter op, en het kost slechts 1 cd-tje (0, als je cd-rw gebruikt :) )
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: De enige ervaring die ik tot nu toe met Kde heb gehad, is van een Knoppix live-cd...
Ik vind eigenlijk wel dat ik het een keertje moet proberen.
KDE is veel uitgebreider en configureerbaarder dan Gnome.
Ietsje zwaarder ook (maar niet veel).
Ik verkies Xfce boven Gnome, maar (tenminste op een niet al te trage pc) KDE is voor mij toch nr. 1.

Is natuurlijk allemaal subjectief en afhankelijk van je persoonlijke smaak. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Adri:
Ik meen ergens in dit topic gelezen te heppen, dat jij een verschrikkelijke hekel hebt aan de kleur of zo iets (toen je nog Ubuntu gebruikte).

Wat bedoel je met 'ietsje zwaarder'? Meer geheugen, of meer processorcapaciteit?

Xfce is een lichte desktop-manager, misschien dat ik eens een distro met xfce op mijn oude P2 laptop ga testen (128mb ram, moet te doen zijn).
adri schreef: Is natuurlijk allemaal subjectief en afhankelijk van je persoonlijke smaak.
Ja dat snap ik, maar ik kan natuurlijk niet kiezen als ik nog niet alles geprobeerd heb.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die kleur was ik niet zo dol op nee. :)
Maar die kun je makkelijk vervangen, dus da's geen argument.

Zwaarder: KDE is (op een vergelijkbaar systeem) toch nét even trager, heb ik het idee. Maar het scheelt haast niks hoor, je merkt het amper.

Wat je wel merkt is een lichtere desktopmanager zoals Xfce, of nog lichter: Fluxbox, Blackbox etc.

En dat merk je vooral op een wat oudere machine.
P2, 128 MB? Ik zou voor Zenwalk (Slack-derivaat met Xfce) gaan, of Slackware met Xfce, of nog lichter. Zeker geen *Buntu. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Zwaarder: KDE is (op een vergelijkbaar systeem) toch nét even trager, heb ik het idee. Maar het scheelt haast niks hoor, je merkt het amper.
Op dit moment wordt 52% van het geheugen gebruikt, 54% zal je echt niet merken!
Morgen ga ik die live-cd proberen.
adri schreef: Wat je wel merkt is een lichtere desktopmanager zoals Xfce, of nog lichter: Fluxbox, Blackbox etc.
Ja, Xfce lijkt mij ook nog een redelijke desktopmanager.
Fluxbox of Blackbox:
Wordt wel heel simpel, leuk voor een pentium 1 ofzo, maar voor mijn pentirum 4 een beetje té simpel. Het moet wel (makkelijk) werkbaar blijven en:
Het oog moet ook wat
adri schreef: En dat merk je vooral op een wat oudere machine.
P2, 128 MB? Ik zou voor Zenwalk (Slack-derivaat met Xfce) gaan, of Slackware met Xfce, of nog lichter.
Hierop zou fluxbox of blackbox wel van pas komen.
Zenwalk.org schreef: These are the minimal hardware requirements to run Zenwalk in Xwindow mode, with correct performance (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow)
Moet kunnen, maar zal sloom gaan.
Slackware.org schreef: Slackware Linux doesn't require an extremely powerful system to run (though having one is quite nice :)
# 486 processor
# 16MB RAM (32MB suggested)
Zal misschien beter gaan, als zijn die eisen voor een CUI-only systeem.
adri schreef: Zeker geen *Buntu. ;)
Nee, daar was ik zelf ook wel achter gekomen :)

Ik zal kijken wat ik ga doen met die laptop.
Het wordt in ieder geval géén Damn Small Linux meer, was leuk, maar wel heel beperkt.
Voor een distro als Zenwalk en Slackware, moet je wel wat meer tijd nemen, dan voor bijvoorbeeld Ubuntu, maar ik heb het er voor over!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Aj...

ik ben even een uurtje weg, is er alweer een hele pagina volgetypt, dat lukt me nooit meer om op te reageren met quotes...

Dan maar zo, en ook een beetje kort:

@ Adri: ik zal me niet dik maken :wink:

Bij KDE 4.1 zouden er nog flink wat bugs uitgaan, las ik ook bij de commentaren.

@ Koen: ik kan die live-cd natuurlijk makkelijk downloaden en branden, maar ik heb nu weinig tijd, en als ik die cd ga bekijken, dan weet ik zeker dat ik daar een hele tijd mee zoet blijf... Het heeft ook niet echt zo'n prioriteit, o.a. doordat ik al zo volmaakt tevreden ben met de huidige KDE :D

Mij heeft Gnome nooit aangestaan: kleuren, en die icoontjes, en dat voetstapje, nee dus. Maar ik heb het nooit echt geprobeerd.

Ik heb ook wel eens 1 en ander gelezen dat KDE gewoon een vollediger Desktop omgeving is, en dat er bij Gnome van alles mist (maar vraag me niet meer wat).

Ook Linus Torvalds (de bedenker van Linux) vindt Gnome eigenlijk maar knudde, als me goed herinner.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, Gnome is wat eenvoudiger. Daarom denk ik wel meer geschikt voor een beginner. De meest belangrijke dingen zitten er in, en zijn ook makkelijk te vinden.
Maar ik denk, dat als je wat verder met Linux bent, en wat meer wilt, dat je beter KDE kan nemen.
Maar zoals adri ook al zei, is het een persoonlijke keuze van iedereen.
Manuel schreef: Ook Linus Torvalds (de bedenker van Linux) vindt Gnome eigenlijk maar knudde, als me goed herinner.
Bedoel je zeker deze?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ja, Gnome is wat eenvoudiger. Daarom denk ik wel meer geschikt voor een beginner. De meest belangrijke dingen zitten er in, en zijn ook makkelijk te vinden.
Maar ik denk, dat als je wat verder met Linux bent, en wat meer wilt, dat je beter KDE kan nemen.
Maar zoals adri ook al zei, is het een persoonlijke keuze van iedereen.
Manuel schreef: Ook Linus Torvalds (de bedenker van Linux) vindt Gnome eigenlijk maar knudde, als me goed herinner.
Bedoel je zeker deze?
Ongelooflijk, dat je dat gevonden hebt!

Ja, dat is exact het artikel, en ik heb het nu maar eens gebookmarked.

Om nog even op Gnome terug te komen, hoe kort ik het ooit ook gebruikt heb: wat ik me ervan kan herinneren is een onmiddellijke ergernis over beperkte, of zelfs geheel afwezige mogelijkheden. Ik gebruik best wel veel geavanceerde opties, in bestandsbeheer b.v.

En wat is nou helemaal 'geavanceerd', of 'te moeilijk', of 'verwarrend voor gebruikers met weinig kennis', wanneer het een functie is die je nodig hebt, en waar je op een gegeven moment (doordat je het nodig hebt, dus vaak gebruikt) volkomen vertrouwd mee bent?

Daarom KDE...
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Ongelooflijk, dat je dat gevonden hebt!
Ik kwam het toevallig tegen, toen ik aan het zoeken was naar de verschillen en zo.
Google heeft er trouwens nog veel meer.
Manuel schreef: En wat is nou helemaal 'geavanceerd', of 'te moeilijk', of 'verwarrend voor gebruikers met weinig kennis', wanneer het een functie is die je nodig hebt, en waar je op een gegeven moment (doordat je het nodig hebt, dus vaak gebruikt) volkomen vertrouwd mee bent?

Daarom KDE...
Als je net met Linux begint, is alles vreemd. Gnome is eenvoudiger, en heeft minder: dus ook minder vreemde dingen.
KDE is veel uitgebreider, en kun je (denk ik) als nieuweling (en een echte nieuweling, die nog nooit iets anders dan Windows gezien heeft) af en toe eens de weg kwijt raken.
In het begin is het zo: Hoe eenvoudiger, hoe fijner.
Als je dan iets verder in Linux komt, begin je die functies pas een beetje te missen, en dan is het tijd om te kijken naar KDE.

Jij bent natuurlijk geen beginner meer, en jij zal veel functies gaan missen in Gnome. Ik ben nog wel een beetje een beginner, en heb die functies nog niet echt nodig. Het zal denk ik nog wel komen hoor!
Gnome is niet beter, alleen eenvoudiger.

Xfce is trouwens ook nog wel een goede derde. Ik denk dat deze dm echt niet onder doet voor Gnome, ondanks zijn 'lichtheid'.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Als je net met Linux begint, is alles vreemd. Gnome is eenvoudiger, en heeft minder: dus ook minder vreemde dingen.
KDE is veel uitgebreider, en kun je (denk ik) als nieuweling (en een echte nieuweling, die nog nooit iets anders dan Windows gezien heeft) af en toe eens de weg kwijt raken.
In het begin is het zo: Hoe eenvoudiger, hoe fijner.
Als je dan iets verder in Linux komt, begin je die functies pas een beetje te missen, en dan is het tijd om te kijken naar KDE.

Jij bent natuurlijk geen beginner meer, en jij zal veel functies gaan missen in Gnome. Ik ben nog wel een beetje een beginner, en heb die functies nog niet echt nodig. Het zal denk ik nog wel komen hoor!
Gnome is niet beter, alleen eenvoudiger.

Xfce is trouwens ook nog wel een goede derde. Ik denk dat deze dm echt niet onder doet voor Gnome, ondanks zijn 'lichtheid'.
Ik weet niet...
Ik vind KDE juist veel meer op Windows lijken (qua uiterlijk) dan Gnome.

Ben daarstraks even wat met die KDE 4 CD aan het prutsen geweest en ik moet zeggen, het is fiks veranderd. Het lijkt meer op Mac OSX, heb ik het idee. En ook een beetje op Xfce (!).

Die oude laptop, als je Slackware een beetje 'te geeky' vind, dan raad ik je Zenwalk aan. Is behoorlijk gebruiksvriendelijk hoor, daar val je je echt geen deuk aan. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Ik weet niet...
Ik vind KDE juist veel meer op Windows lijken (qua uiterlijk) dan Gnome.
Maar als iets meer op Windows lijkt, hoeft het nog niet makkelijker te zijn.
Het blijft toch een beetje 'vreemd'.
Gnome is zoals ik al zei dus eenvoudiger, er zit minder 'diepgang' in.
adri schreef: Ben daarstraks even wat met die KDE 4 CD aan het prutsen geweest en ik moet zeggen, het is fiks veranderd. Het lijkt meer op Mac OSX, heb ik het idee. En ook een beetje op Xfce (!).
Ik ga hem ook downloaden denk ik. Ik ben ook wel een beetje benieuwd.
Xfce? Ok...
Mac OSX, ok, maar het is toch niet echt nageaapt, net zoals met windows vista een beetje is gebeurd

adri schreef: Die oude laptop, als je Slackware een beetje 'te geeky' vind, dan raad ik je Zenwalk aan. Is behoorlijk gebruiksvriendelijk hoor, daar val je je echt geen deuk aan. ;)
Hoef je voor Zenwalk, geen heel boek door te lezen om het te installeren. Ik bedoel: is het zonder handleiding installeerbaar?
Bij Slackware moet je het hele 'slackware book' doorwerken.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: Ik ben nog wel een beginner, hoor. Heel misschien een gevorderde beginner...

Interessant, al die links in Google over Gnome vs. KDE. Ik klik er zomaar een paar en ik zie iemand die het mijns inziens (zonder daaraan een waardeoordeel te verbinden) bijzonder goed verwoord heeft:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/194345#p194345

En dat is dus waarom ik geen Gnome gebruik: bij Gnome worden er zo min mogelijk functies getoond, vanwege overzichtelijkheid en eenvoud, en er worden functies weggelaten, om dezelfde redenen (Dezelfde ziekte (of hetzelfde concept, zo je wilt), waar ook Mozilla aan lijdt). Functies waarvan ik er minimaal enkele zeer zal missen.

Bij KDE heb ik wat meer items in m'n menu's, en ik kan (maar hoef niet!) erg veel instellen. Zodat ik mijn grafische schil helemaal naar eigen wens in kan richten, en dat is precies wat ik wil.

Daarom vind ik KDE zo lekker, en hetzelfde geldt voor Slackware. Overigens vind ik KDE totaal niet onoverzichtelijk, of met teveel functies, dat valt echt reuze mee...

Net als Adri vind ik KDE Desktop ook veel meer op het ooit voor mij zo vertrouwde Windows bestandbeheer lijken.
Koen_92 schreef:Bij Slackware moet je het hele 'slackware book' doorwerken.
Dat moet ik dus nog steeds doen, maar ik ben zo lui, en heb altijd zoveel andere dingen te doen...

Ik heb dus alleen het allernoodzakelijkste gelezen (en dat was echt heel weinig). Toch draait Slackware hier als een zonnetje.

Ik moet nog eens alles lezen, maar dat zal wel nooit gebeuren. Daarom blijf ik een eeuwige beginner, al is het dan een steeds gevorderder beginner :wink:
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik geef de voorkeur aan GNOME boven KDE. Ik vind de standaardinstellingen goed gekozen en heb zelden het gevoel dat ik een instelling mis. Al moet ik er bij zeggen dat ik meestal Fluxbox gebruik omdat ik meestal op oudere machines werk en dat ik ook meestal de terminal gebruik. Maar het is inderdaad een persoonlijke voorkeur.

Al bij al was ik niet erg onder de indruk van de live-CD. Dat komt natuurlijk omdat de meeste veranderingen onder water gebeurd zijn (Phonon, Solid, enz.). Toen ik de grafische effecten aanzette kreeg ik een zwart scherm, waarschijnlijk omdat er geen 3D-versnelling voor nVidia bijgeleverd was. De nieuwe desktop zag er wel tof uit.

Ik denk dat een live-CD niet het ideale medium is om een goede indruk te krijgen van KDE 4 en dat het eerder op (middel)lange termijn zijn vruchten zal afwerpen. Ik zou het wel eens op Windows willen zien draaien. Als dat stabiel werkt kan ik op het werk beginnen zagen om het daar ook te krijgen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef: Ik denk dat een live-CD niet het ideale medium is om een goede indruk te krijgen van KDE 4 en dat het eerder op (middel)lange termijn zijn vruchten zal afwerpen.
Oh, dat denk ik ook. Een live CD is alleen een eerste indruk, geeft zeker geen goed beeld van alle mogelijkheden, is trager en wat buggier ook vaak.
Afbeelding
Plaats reactie