Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef:

Code: Selecteer alles

artsdsp works only for binaries
denk ik dan: verwijs je in /usr/local/bin/et (ik refereer aan link) ook daadwerkelijk naar een binary? Of naar nog een volgend script dat de uiteindelijk binary aanropet, al dan niet met parameters?
Sorry, dat snap ik even niet. :oops:
Bedoel je dat ik ook nog ergens een symlink aan moet maken?
Nee, ik zou me alleen voor kunnen stellen dat een script verwijst naar een ander script, en dat dat laatste pas de eigenlijke binary aanroept.

Zoiets is niet geheel ondenkbaar, en kan historisch zo gegroeid zijn. B.v. dat er ooit een script was dat een binary aanriep, maar de naam van de nieuwe binary gewijzigd is, en dan kun je zowel een symlink aanmaken met de naam van de oude binary, als een script met de naam van de oude binary.

Bij mij b.v. in /usr/lib/firefox zit een script 'firefox' dat in feite 'firefox-bin' start. Ik dacht daaraan omdat de fourmelding artsdsp works only for binaries in zo'n richting wijst.
Koen_92 schreef:Ik voer dat script nu gewoon uit vanaf de opdracht regel.
/usr/local/bin/et verwijst naar:
/usr/local/games/enemy-territory/et.x86
En 'et.x86' is een binary? Of een script (tekst)?
Manuel schreef:Wat mezelf betreft: ik vind vragen alleen irritant wanneer mensen dingen vragen die ze heel makkelijk zelf hadden bedenken, en/of je biedt echte oplssingen aan, waar ze niet op ingaan, vervolgens komt er dan weer een vraag...

Maar jij bent gewoon lekker bezig, en ik vind deze topic gezellig! :D
Koen_92 schreef:Ok, ik snap het, het is natuurlijk wel zo dat iedereen wel eens een domme vraag stelt, meestal zonder dat hij dat zelf beseft.

Zolang het gezellig is, maakt het al veel goed!
Ik stel nog regelmatig domme vragen, en vraag ook soms ook nog dingen die ik best zelf had kunnen bedenken... Het wordt pas irritant (al ligt die tolerantie bij iedereen weer anders) wanneer het structureel domme vragen zijn zonder nadenken, maar daar is bij jou helemaal geen sprake van!
Koen_92 schreef:P.S. Ik heb trouwens op de computer van mijn broertje wirless aan de gang gekregen met Ndiswrapper. (gigaset usb adapter 108, vreselijk ding). Het was nog een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen, maar dankzij deze siteis het gelukt.
Toch ben ik blij dat ik gewoon makkelijk met een draad kan surfen.
Gefeliciteerd! Met draad is wel veiliger trouwens (iemand moet echt toegang tot de draad hebben).

Ik ben er zelf niet mee bezig, maar je hoort en leest wel eens wat... Wanneer ik het goed begrepen heb dan moet je WPA2 hebben.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Lap zeg, ik loop weer achter de feiten aan.
Manuel schreef:@ Rebil: ik heb mijn wensen niet doorgegeven aan de ontwikkelaars om verschillende redenen:

Tijd: er kunnen elelnlange discussies uit ontstaan over wat al dan niet gewenst is in een applicatie, en die tijd heb ik eigenlijk niet. Het draait bovendien al m.b.v. Wine.
Je kunt ook gewoon zeggen: ik wil dit en dat; als ze het willen implementeren is alles OK, indien niet, pech gehad en even goede vrienden. Ik wil maar zeggen dat alleen het idee misschien al voldoende is.
Manuel schreef:Rar: op Usenet gebruikt vrijwel iedereen rar. Al is het dan geen vrij formaat, het is wel de realiteit waar ik op Usenet mee te maken heb. 7Zip mag dan wel een mooi formaat zijn, maar ik ga niks uploaden waar mensen nog weer apart software voor moeten downloaden en installeren, dat zou ik erg gebruiksonvriendelijk vinden.
Tja, maar het is wel voor iedereen mogelijk om 7zip te gebruiken, wat je van rar niet kunt zeggen. Met rar sluit je gebruikers van vrije software bijna helemaal uit, wat ik veel minder gebruiksvriendelijk vindt. Het is ook zo'n mentaliteit die er mee voor zorgt dat ODF nog niet het meest gebruikte kantoordocumentformaat is.
Manuel schreef:Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.

Bij zip die in delen opgesplitst is moet ik alles eerst downloaden, en alles is bij een volle dvd 4,3 GB. Wanneer ik dus zelf iets post, dan wil ik dat de mensen niet aandoen.
7zip heeft blijkbaar ook ondersteuning voor volumes.
Manuel schreef:En waarom geen ftp? Het is volstrekt onmogelijk om alles wat er dagelijks gepost wordt op Usenet op ftp servers aan te treffen, zoveel opslagcapaciteit is er simpelweg niet op de wereld...

Bij Usenet verlopen de posts op een gegeven moment, om ruimte te maken.

Bij b.v. mijn provider xs4all.nl blijven de posts met bijalgen (binaries) zo ongeveer tussen de 10 en 14 dagen staan, en dat is al aan de lange kant voor een provider die zich niet uitsluitend op Usenet toelegt (die service doen ze er bij xs4all dus extra bij).

Ondanks dat Usenet niet de hoofdactiviteit is van xs4all, hebben ze toch de grootste nieuwsserver van Europa, bestaande uit 60+ servers: http://wiki.hensema.net/media/.cache/dd ... a1b778.jpg

http://wiki.hensema.net/doku.php?id=newszilla:servers

En ondanks al dat servergeweld kunnen ze maximaal toch maar 14 dagen Usenet opslaan...

Dan heb je ook nog betaalde news servers. Ik zit b.v. als aanvulling op de news server van mijn provider, ook nog bij giganews.com . En die slaan de berichten 200 dagen op, maar dan heb je het ook wel gehad.

Handig aan Usenet (ten opzichte van ftp) is ook dat je bericht een onderwerp meegeeft, dat je er tekst bij kunt schrijven, herstelbestanden (par2) mee kunt posten, want er gaat wel eens iets verloren op Usenet, zeker bij de mindere providers. En verder allerlei bestanden meeposten die eventueel relevant kunnen zijn, zoals b.v. crc, nfo, sfv, jpg.

Wanneer je zoiets al met ftp zou willen doen dan had elke post die uit meerdere bestanden bestaat zijn eigen directory op een server nodig, simpelweg om de bestanden bij elkaar te houden...

Download je wel eens een dvd-tje, of muziek? Op Usenet vindt je alles wat je maar zoekt (giganews.com voert momenteel 108.107 (honderdachtduizendenhonderdzeven) verschillende nieuwsgroepen).

Hoe zou je dat op een ftp server(s) willen doen?

Dat gaat niet lukken... :wink:
Met de juiste middelen is het volgens mij gemakkelijker om 1 map op een FTP-server aan te maken en daar alles in te gooien dan zitten te prutsen met rar en opsplitsen en wat nog allemaal.

Maar eigenlijk praat je hier dus over illegale dingen (zoals ik al vreesde). Is dat hier wel toegelaten? Moderators? (O wacht, die doen gewoon mee. :twisted: )
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Wat spellen betreft: een collega van mij speelt al enige tijd naar volle tevredenheid Warsow. Qua 3D-spellen moet je het op Linux vooral van FPS hebben.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Lap zeg, ik loop weer achter de feiten aan.
Nogal ja, want:
rebil schreef: Maar eigenlijk praat je hier dus over illegale dingen (zoals ik al vreesde). Is dat hier wel toegelaten? Moderators? (O wacht, die doen gewoon mee. :twisted: )
Waar baseer jij de aanname op dat ik gewoon meedoe? Ik maak er juist helemaal geen gebruik van en als je beter gelezen zou hebben zou je weten dat ik het ook een hoop gedoe op niks vind.
Weet je trouwens zeker dat het illegaal is?
Ik nl. niet.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

rebil schreef:Lap zeg, ik loop weer achter de feiten aan.
En ik was dit onderwerp eigenlijk al weer helemaal vergeten... Maar ik zal naar beste kunnen reageren :)
rebil schreef:
Manuel schreef:@ Rebil: ik heb mijn wensen niet doorgegeven aan de ontwikkelaars om verschillende redenen:

Tijd: er kunnen elelnlange discussies uit ontstaan over wat al dan niet gewenst is in een applicatie, en die tijd heb ik eigenlijk niet. Het draait bovendien al m.b.v. Wine.
Je kunt ook gewoon zeggen: ik wil dit en dat; als ze het willen implementeren is alles OK, indien niet, pech gehad en even goede vrienden. Ik wil maar zeggen dat alleen het idee misschien al voldoende is.
In het geval van PAN zeer waarschijnlijk niet, omdat ze al zoveel beslissingen genomen hebben die mij niet aanstaan dat het eigenlijk wel zeker is dat PAN en ik van tevoren al niet op (min of meer) dezelfde lijn zitten. Komt nog bij dat wanneer ik zo'n aan zou gaan dat ik er dan ook echt voor ga, argumenten verwoorden, duidelijk zijn, ideeen aandragen, reageren op de raecties, enz.
Manuel schreef:Rar: op Usenet gebruikt vrijwel iedereen rar. Al is het dan geen vrij formaat, het is wel de realiteit waar ik op Usenet mee te maken heb. 7Zip mag dan wel een mooi formaat zijn, maar ik ga niks uploaden waar mensen nog weer apart software voor moeten downloaden en installeren, dat zou ik erg gebruiksonvriendelijk vinden.
rebil schreef:Tja, maar het is wel voor iedereen mogelijk om 7zip te gebruiken, wat je van rar niet kunt zeggen. Met rar sluit je gebruikers van vrije software bijna helemaal uit, wat ik veel minder gebruiksvriendelijk vindt. Het is ook zo'n mentaliteit die er mee voor zorgt dat ODF nog niet het meest gebruikte kantoordocumentformaat is.
Ik ben het volkomen met je eens (oprecht), maar in de ene situatie is het wat eenvoudiger dan in de andere om Open Source aan te prijzen. Ik doe dat wanneer de omstandigheden en de mensen (veelal vrienden, familie) daar een beetje rijp voor zijn, en uiteindelijk eigenlijk altijd met resultaat! Maar duurt soms wel een tijd.

Ik ben echter niet iemand die zo gedreven is dat ik koste wat kostte, en overal OS probeer te slijten, dat is niet mijn missie, niet mijn prioriteit, al sta ik wel volkomen achter OS (ik hang natuurlijk ook niet helemaal zonder reden al tijden rond in deze topic, vanaf dag 1...)
rebil schreef:
Manuel schreef:Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.

Bij zip die in delen opgesplitst is moet ik alles eerst downloaden, en alles is bij een volle dvd 4,3 GB. Wanneer ik dus zelf iets post, dan wil ik dat de mensen niet aandoen.
7zip heeft blijkbaar ook ondersteuning voor volumes.
Dank voor de tip! Wist ik niet en zal ik onthouden.
rebil schreef:
Manuel schreef:En waarom geen ftp? Het is volstrekt onmogelijk om alles wat er dagelijks gepost wordt op Usenet op ftp servers aan te treffen, zoveel opslagcapaciteit is er simpelweg niet op de wereld...

Bij Usenet verlopen de posts op een gegeven moment, om ruimte te maken.

Bij b.v. mijn provider xs4all.nl blijven de posts met bijalgen (binaries) zo ongeveer tussen de 10 en 14 dagen staan, en dat is al aan de lange kant voor een provider die zich niet uitsluitend op Usenet toelegt (die service doen ze er bij xs4all dus extra bij).

Ondanks dat Usenet niet de hoofdactiviteit is van xs4all, hebben ze toch de grootste nieuwsserver van Europa, bestaande uit 60+ servers: http://wiki.hensema.net/media/.cache/dd ... a1b778.jpg

http://wiki.hensema.net/doku.php?id=newszilla:servers

En ondanks al dat servergeweld kunnen ze maximaal toch maar 14 dagen Usenet opslaan...

Dan heb je ook nog betaalde news servers. Ik zit b.v. als aanvulling op de news server van mijn provider, ook nog bij giganews.com . En die slaan de berichten 200 dagen op, maar dan heb je het ook wel gehad.

Handig aan Usenet (ten opzichte van ftp) is ook dat je bericht een onderwerp meegeeft, dat je er tekst bij kunt schrijven, herstelbestanden (par2) mee kunt posten, want er gaat wel eens iets verloren op Usenet, zeker bij de mindere providers. En verder allerlei bestanden meeposten die eventueel relevant kunnen zijn, zoals b.v. crc, nfo, sfv, jpg.

Wanneer je zoiets al met ftp zou willen doen dan had elke post die uit meerdere bestanden bestaat zijn eigen directory op een server nodig, simpelweg om de bestanden bij elkaar te houden...

Download je wel eens een dvd-tje, of muziek? Op Usenet vindt je alles wat je maar zoekt (giganews.com voert momenteel 108.107 (honderdachtduizendenhonderdzeven) verschillende nieuwsgroepen).

Hoe zou je dat op een ftp server(s) willen doen?

Dat gaat niet lukken... :wink:
Met de juiste middelen is het volgens mij gemakkelijker om 1 map op een FTP-server aan te maken en daar alles in te gooien dan zitten te prutsen met rar en opsplitsen en wat nog allemaal.
Natuurlijk kan dat allemaal, maar wie gaat dat opnieuw ontwerpen? Usenet is verspreid over duizenden megaservers die op bepaalde tijden van de dag met elkaar lopen te peeren om up to date raken.

En dan heb je ook nog slechtere servers die je aan kunt vullen met een tweede, een derde (betere) servers, zodat je (alleen die) missende delen (evet. betaald) op kunt bij een kwaliteits Usenet provider. Ik denk dat je FTP op z'n minst een 'beetje zou moeten re-designen'. Ga jij dat doen? Dan zul je toch eerst ervaring moeten hebben met Usenet, simpelweg om te zien hoe jouw versie van FTP dan zou moeten worden, en dat het beantwoord aan de behoeftes van de gebruikers van Usenet.
rebil schreef:Maar eigenlijk praat je hier dus over illegale dingen (zoals ik al vreesde). Is dat hier wel toegelaten? Moderators? (O wacht, die doen gewoon mee. :twisted: )
Usenet is niet illegaal, je kunt er ilegale op/mee doen, net als met alle andere protocollen...

Internet is een bron van de meest walgelijke, verboden, zeer illegale dingen, maar ook van de meest ontroerende dingen van soms onuitsprekelijke schoonheid (legaal).

Internet is een afspiegeling van heel de wereld en al haar mensen.

Ik doe/zie mooie dingen op Internet (Usenet incluis), ik doe ook wel eens iets wat niet mag.

Ik rijd ook wel eens op de stoep wanneer ik daarme niemand stoor (en ik geen politie zie).

Ik ga wel eens door rood licht (alleen als fietser of voetganger) wanneer er in de verste verte *echt* geen verkeer aankomt.

Ik plas een heel enkele keer wel eens 'wild' (zoals dat in Nederland heet), (wij hebben slechts enkele urinoirs in Alkmaar), maar vroeger heette dat gewoon buiten plassen, nu ben ik ineens ineens in overtreding (de voortschrijdende betutteling).

Heb jij nooit eens vroeger een bandje gekopieerd voor vriend of vriendin? Of uitgeleend? Mag eigenlijk niet... Maar toen waren ze er niet zo streng op, omdat de situatie toen anders was: nu kun je oneindig veel perfecte copien maken, dat ging niet met een bandje.

Ik koop ook wel eens een DVD waarvan ik een low res slechte trancodering van vob naar avi of mpg op Usenet vind (of maar een deel in high res). Ik weet dan wat ik krijg wanneer ik de dvd koop. Wat ik niet legaal download maakt zeker dat ik meer, of i.i.g. even veel daadwerkelijk aanschaf als voorheen.

Iets om over na te denken voor de distrubuteurs/auteursrechthebbenden....

Nee, ik ben geen dief.

Ja, ik doe soms iets wat niet mag (heerlijk dat grote Internet: wereldwijd, heel de wereld, toen ik in 1960 geboren werd hadden we dat Internet niet).

Maar ik ben geen dief, ik geef ook, en ik koop niet minder dan vroeger, eerder meer.

Soomige artiesten (muziek) lijken het door te gaan krijgen en zetten hun muziek (gratis) online, je mag geven wat je wilt... Het is een experiment, nieuwe zullen vast volgen.

Leef je volgens de wet (die wordt steeds gekker), of volgens je geweten?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: quote:
Ik maak er juist helemaal geen gebruik van en als je beter gelezen zou hebben zou je weten dat ik het ook een hoop gedoe op niks vind
Het is goed, je bent braaf :twisted: Maar om het nou een hoop gedoe op niks te vinden zonder enige (of nauwelijks) ervaring te hebben met de mogelijkheden van Usenet???

Het is zo dat veel van dat op Usenet te vinden is ook op Web te vinden is, maar omgekeerd is ook waar. Het is een aanvulling op elkaar.

En het is net weer even anders. Op beiden kun je posten (text en binaries, posten gaat op Usenet makkelijker), op beiden kun je je mening geven, reageren op een post, alleen is op Usenet 1 duidelijke hierarchie, en is Web versnipperd over oneindig veel web sites. (Van hoeveel fora will je lid worden).

IK download op Usenet niet allen binaries, ik communiceer daar ook. Ik leer er ook dingen: news:alt.os.linux.slackware (waar ook weer een web interface voor is (link even kwijt, nee, niet google groups)).

Usenet was er zelfs voor dat mail bestond...
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Zo! Wat een hoop info zeg!
Manuel schreef: Bij mij b.v. in /usr/lib/firefox zit een script 'firefox' dat in feite 'firefox-bin' start. Ik dacht daaraan omdat de fourmelding artsdsp works only for binaries in zo'n richting wijst.
Ok, dat snap ik:D
Manuel schreef: En 'et.x86' is een binary? Of een script (tekst)?
Een binary, in die map zelf staat ook nog het bestand: ET, dat is een script.
Manuel schreef: Ik ben er zelf niet mee bezig, maar je hoort en leest wel eens wat... Wanneer ik het goed begrepen heb dan moet je WPA2 hebben.
Ik heb WPA-psk (een code van 26 tekens, van provider gekregen).
Verder heb ik SSID-broadcasting uit staan. En heb ik mac-filtering aan gezet.
Allemaal niet waterdicht, maar bij elkaar moet het toch nog een redelijke beveiliging zijn.

Trouwens, films downloaden is toch helemaal niet illegaal? Alleen software toch?
En Bittorrent is toch ook niet illegaal, als je er alleen maar Linux-cd's mee seed?
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

adri schreef:
rebil schreef: Maar eigenlijk praat je hier dus over illegale dingen (zoals ik al vreesde). Is dat hier wel toegelaten? Moderators? (O wacht, die doen gewoon mee. :twisted: )
Waar baseer jij de aanname op dat ik gewoon meedoe? Ik maak er juist helemaal geen gebruik van en als je beter gelezen zou hebben zou je weten dat ik het ook een hoop gedoe op niks vind.
Ik had het niet over Usenet, maar over downloaden.
adri schreef:Overigens gebruik ik voor muziek downloaden LimeWire (en voorheen Gtk-Gnutella), daar kun je (ik tenminste wel) alles mee binnenhengelen wat je maar wilt.

Grotere bestanden (zoals DVD's) via KTorrent, maar ik gebruik dat erg weinig. Wat moet je met al die DVD's? :)
Je downloadt dus alleen muziek die onder een Creative Commons NS-SA licentie valt? Dan lijkt het me handiger als je het rechtstreeks van Magnatune of Jamendo haalt.
adri schreef:Weet je trouwens zeker dat het illegaal is?
Ik nl. niet.
Het schijnt dat uploaden wel illegaal is, maar downloaden niet. Ik ken de letter van de wet niet, maar mijn gezond verstand zegt dat downloaden ook alleen maar mag als je het materiaal al in je bezit hebt. Bijvoorbeeld: je hebt geen zin om je verzameling van 300 CDs manueel om te zetten naar ogg vorbis of een van je CDs heeft een irritante kopieerbeveiliging, dus haal je het gewoon van het Internet.
Koen_92 schreef:Trouwens, films downloaden is toch helemaal niet illegaal? Alleen software toch?
En Bittorrent is toch ook niet illegaal, als je er alleen maar Linux-cd's mee seed?
Ik zou eerder omgekeerd zeggen: als de gedownloade software niet gekraakt is en je installeert het niet, dan is er niet veel aan de hand (al verbieden de meeste EULAs ook dat de software verspreidt wordt). Maar van een film die zonder DRM op je harde schijf staat kan je al moeilijker beweren dat je er geen gebruik van hebt gemaakt.
Manuel schreef:Usenet is niet illegaal, je kunt er ilegale op/mee doen, net als met alle andere protocollen...

Ik doe/zie mooie dingen op Internet (Usenet incluis), ik doe ook wel eens iets wat niet mag.
...
Ik koop ook wel eens een DVD waarvan ik een low res slechte trancodering van vob naar avi of mpg op Usenet vind (of maar een deel in high res). Ik weet dan wat ik krijg wanneer ik de dvd koop. Wat ik niet legaal download maakt zeker dat ik meer, of i.i.g. even veel daadwerkelijk aanschaf als voorheen.

Iets om over na te denken voor de distrubuteurs/auteursrechthebbenden....
...
Maar ik ben geen dief, ik geef ook, en ik koop niet minder dan vroeger, eerder meer.
...
Leef je volgens de wet (die wordt steeds gekker), of volgens je geweten?
Ik ben zeker niet heiliger dan de paus. Ik heb ook al wel eens wat gedownload en ik denk ook dat je 'verstandig' kunt downloaden. Als je ergens hoort of leest dat een bepaalde CD goed is en je download hem om zelf te kunnen oordelen dan zal niemand daar moeilijk over doen als je daarna de CD koopt of de muziek terug weggooit. Maar als iemand het heeft over zijn muziekverzameling van 60 GB, dan heb ik toch mijn bedenkingen.

Usenet op zich is natuurlijk niet illegaal, maar het is wel nogal vluchtig. Dat maakt dat het (in het geval van binaries) zo'n beetje een alles-pakken-wat-je-kan-krijgen-medium is. Als je daar een beetje mee bezig bent (afgezien van gewone discussies en informatieuitwisseling) dan is het heel waarschijnlijk dat je redelijk wat illegale dingen binnen haalt. Maar misschien heb ik het mis of zijn er wel uitzonderingen die de regel bevestigen.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: een binary dus, dan snap ik die melding niet en weet ik het even niet meer...

Geen enkele beveiliging is ooit waterdicht, maar hoe meer maatregelen je neemt, hoe beter (niet tot in het absurde, natuurlijk, het moet ook werkbaar blijven).

Je bewust zijn van gevaren is al minstens de helft van de beveiliging, denk ik.

Volgens mij is downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal (films, software, muziek, om het even wat) niet strafbaar, maar het gebruik ervan wel, wanneer je niet betaald.

Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand alleen maar muziek download om alleen z'n harde schijf te vullen, omdat zo'n grote lege schijf er zo ongezellig uitziet...

Een progamma is op zich niet illegaal, het gaat erom wat je ermee doet. En een op zich al gratis Linux cd uploaden kan niemand bezwaar tegen hebben :)

@ Rebil: Laat ik het zo zeggen: ik betaal graag (voor zover je bij betalen over 'graag' kunt spreken) voor goede software, muziek, enz.

Ik betaal ook wel eens niet voor iets, rar voor Linux gebruik ik b.v. onbetaald. Twwe redenen: ik gebruik maar zeer zelden rar, eigenlijk alleen bij het inpakken van een dvd, en ik post niet eens maandelijks een dvd (kleinere bestanden die toch nog aan de grote kant zijn splits ik gewoon op in delen .001, .002, enz.). Ik gebruik rar dus maar een paar keer per jaar.

Ze willen er verder toch een aanzienlijk bedrag voor hebben, zonder dat ze de moeite hebben genomen om er een simpele GUI voor te ontwikkelen, terwijl ze er wel precies evenveel voor willen hebben als voor de Windows versie die wel een GUI heeft.

Ik weet, dat zijn niet echt goede argumenten om software illegaal te gebruiken, maar die redenen helpen wel mee om het makkelijk te maken om het niet legaal te gebruiken.

Dat is dus niet correct, maar ik doe het toch...

Wat ik aan dvd's gedownload heb (en uiteindelijk bewaard) komt nog niet eens aan de 65 GB, in een jaar of 2 tijd, ik vind dat wel meevallen.

Muziek ben ik heel kort geleden pas mee begonnen, heb een paar Gieg, maar moet nog heel veel uitzoeken, daar blijft minder dan een Gieg van over, naar verwachting. En een deel daarvan zijn zelfs mp3's die ik al op een gekochte cd heb staan.

P.S. En dan heb je ook nog schemergebieden waar het niet duidelijk is of iets nou legaag, danwel illegaal is. B.v. iemand heeft thuis een behoorlijk oude film op een goed bewaarde band staan (mogelijk zijn daar de rechten al lang van verlopen). Diegene doet erg veel moeite om die band naar digitaal om te zetten, met bewerkingen de kwaliteit op te poetsen, en het uiteindelijk om te zetten naar dvd formaat.

Diegene wil dat ook nog eens graag delen, kostenloos en belangeloos. Is dat illegaal?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef:een binary dus, dan snap ik die melding niet en weet ik het even niet meer...
Ik denk dat ik het opgeef, ik loop heus nog wel een keer toevallig tegen de oplossing aan, zoals met veel dingen is gebeurd.
Manuel schreef: Geen enkele beveiliging is ooit waterdicht, maar hoe meer maatregelen je neemt, hoe beter (niet tot in het absurde, natuurlijk, het moet ook werkbaar blijven).
Het bereik van Wireless (g-standaard) is als het goed is 100 meter.
Ik woon buiten het dorp, aan de ene kant zijn er geen buren (weiland), en aan de andere kant zijn ze streng christelijk en hebben dus geen computer. Zelf zonder beveiliging lijkt het me dus sterk dat het wireless netwerk van ons 'misbruikt' wordt.
Manuel schreef: Je bewust zijn van gevaren is al minstens de helft van de beveiliging, denk ik.
Ja dat snap ik. Veel mensen weten niet eens het verschil tussen een virus en spyware...
En die weten ook niet wat een firewall is.

Manuel schreef: Ze willen er verder toch een aanzienlijk bedrag voor hebben, zonder dat ze de moeite hebben genomen om er een simpele GUI voor te ontwikkelen, terwijl ze er wel precies evenveel voor willen hebben als voor de Windows versie die wel een GUI heeft.
Vreemd... Je zou bijna de Windows-versie via Wine proberen te draaien...
Maar een GUI is niet noodzakelijk.
Is er verder geen enkel ander programma dat in .rar-formaat kan comprimeren?
.zip is toch ook een gesloten formaat? Dat ondersteunen bijna alle programma's.
Brein schreef: Downloaden van muziek en films mag, mits dat uitsluitend voor eigen gebruik, op beperkte schaal en zonder direct of indirect commercieel oogmerk gebeurt. Dit geldt niet voor interactieve software, waaronder ook computerspellen. Die mogen helemaal niet zonder toestemming gedownload worden.
Films downloaden én kijken mag dus wel.

http://www.anti-piracy.nl/piraterij/faq.asp
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: ik schreef aan jou, een paar reacties verder naar boven:
Het is goed, je bent braaf :twisted:
Achteraf bezien was dat best wel een beetje lullig, maar ik ergerde me, en jij was een makkelijk doel, op dat moment.

Ik trek m'n woorden in, als dat nog mag... Ik ben soms zo'n heethoofd (wat je natuurlijk al lang wist). Mijn welgemeende excuses.

@ Koen: je komt er misschien later nog eens achter, of er gaat ineens een lichtje branden :) Je hebt voor nu i.i.g. je best gedaan!

Geen buren met computer binnen 100 meter, dan zit je dus goed! Tenzij er iemand in een auto met laptop en wireless langsrijdt die er echt op uit is, maar je woont nogal landelijk, dus die kans is heel erg klein.

Ik dacht niet dat er een ander progamma is wat rar compressie kan, het is echt een gesloten, beschermd formaat. Misschien dat iemand het wel reverse-ge-engenired heeft, maar wanneer daar niet een groot team achter staat (zoals bij Wine (reverse engenering van Windows API, of openOffice (reverse engenering van MS Office bestandsformaten)) dan werkt het vaak maar brij beperkt, en soms erg buggy.
Koen_92 schreef:
Brein schreef: Downloaden van muziek en films mag, mits dat uitsluitend voor eigen gebruik, op beperkte schaal en zonder direct of indirect commercieel oogmerk gebeurt. Dit geldt niet voor interactieve software, waaronder ook computerspellen. Die mogen helemaal niet zonder toestemming gedownload worden.

Dan doe ik dus eigenlijk vrijwel niets illegaal! Want ik uplaod zelden dvd bestanden, muziek doenload ik alleen nog maar, en ik gebruik een beetje illegaal (maar je mag het toch het toch evalueren, of je de software echt de moeite waard vind?) alleen rar, en dat is het.

Het valt dus alles mee, en ondanks dat ik hier eerlijk was over wat ik download, hoef ik morgen Brein niet aan de deur te verwachten 8)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: je komt er misschien later nog eens achter, of er gaat ineens een lichtje branden :) Je hebt voor nu i.i.g. je best gedaan!
Ja, en meer dan je best kun je in ieder geval niet doen.
En maar hopen op het lichtje. :wink:
Manuel schreef: Ik dacht niet dat er een ander progamma is wat rar compressie kan, het is echt een gesloten, beschermd formaat. Misschien dat iemand het wel reverse-ge-engenired heeft, maar wanneer daar niet een groot team achter staat (zoals bij Wine (reverse engenering van Windows API, of openOffice (reverse engenering van MS Office bestandsformaten)) dan werkt het vaak maar brij beperkt, en soms erg buggy.
Daar kunnen we dus voorlopig niet op hopen.
Uitpakken zijn er wel programma's genoeg.
Eigenlijk jammer dat alles op usenet nog best gesloten is.
Maar ja de programma's die je nodig hebt, zijn er ook makkelijk te vinden!
Manuel schreef: Het valt dus alles mee, en ondanks dat ik hier eerlijk was over wat ik download, hoef ik morgen Brein niet aan de deur te verwachten 8)
Ik denk dat wij ook wel mee vallen hier, hoeveel mensen hebben wel niet een illegale versie van Windows op hun computer staan? (ik niet, er was een oem-versie meegeleverd, maar dat geldt lang niet voor iedereen)
Ja, het is dus hier niet zo streng in amerika. Daar is dat namelijk wel verboden.
Als je met bittorrent download, ben je verplicht te uploaden, hiermee is films downloaden dus wel illegaal.

Nog iets hoewel ik zelf gnome gebruik:
http://core.tweakers.net/nieuws/51249/k ... licht.html

KDE 4 is uit!
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Manuel schreef:P.S. En dan heb je ook nog schemergebieden waar het niet duidelijk is of iets nou legaag, danwel illegaal is. B.v. iemand heeft thuis een behoorlijk oude film op een goed bewaarde band staan (mogelijk zijn daar de rechten al lang van verlopen). Diegene doet erg veel moeite om die band naar digitaal om te zetten, met bewerkingen de kwaliteit op te poetsen, en het uiteindelijk om te zetten naar dvd formaat.

Diegene wil dat ook nog eens graag delen, kostenloos en belangeloos. Is dat illegaal?
Je laat het nu lijken alsof die persoon een geweldig altruïstische weldaad voor de wereld verricht. In zo'n geval moet je natuurlijk eerst nagaan of de rechten inderdaad verlopen zijn.
Koen_92 schreef:

Dat ligt in België blijkbaar anders:
BAF schreef:Het downloaden van films, muziek, games e.d., zonder voorafgaande toestemming van de auteur en ongeacht de overdrachtsmethode (via websites, peer-to-peer programma’s enz.), dient beschouwd te worden als een illegale reproductie. Bij illegaal downloaden gaat het om het kopiëren van werken die onrechtmatig ter beschikking zijn gesteld en die gedownload worden zonder een vergoeding te betalen aan de rechthebbenden.
http://www.anti-piracy.be/nl/indexb.php?n=132
Koen_92 schreef:.zip is toch ook een gesloten formaat? Dat ondersteunen bijna alle programma's.
Het lijkt erop dat ZIP (tegenwoordig) vrij beschikbaar is.
Koen_92 schreef:Nog iets hoewel ik zelf gnome gebruik:
http://core.tweakers.net/nieuws/51249/k ... licht.html

KDE 4 is uit!
Ik ben de live-CD op dit eigenste moment aan het downloaden (en aan de snelheid te merken ben ik niet de enige).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rebil schreef: Het lijkt erop dat ZIP (tegenwoordig) vrij beschikbaar is.
Owh, dat verklaart het.
rebil schreef: Ik ben de live-CD op dit eigenste moment aan het downloaden (en aan de snelheid te merken ben ik niet de enige).
Hier zouden de 'illegale' torrents goed van pas komen....
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: dat lichtje, dat komt altijd wanneer je het niet (meer) verwacht, of er niet meer aan denkt :)

Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat veel van de mensen die Linux gebruiken, weinig doen met binaries op Usenet. Anders kan ik het niet verklaren dat er progamma's gewoon missen.

Mijn Windozen zijn ook alrijd legaal geweest, en alle progamma's die ik gebruikte, me bevielen, en shareware waren, heb ik altijd gekocht. De progammeur heeft er voor gewerkt, en moet ook eten natuurlijk.

Voor Linux is er zo veel goeds dat ook nog gratis is (al kun je het b.v. steunen door te doneren, of een cd of boek te kopen) dat er nog niks is dat ik heb hoeven kopen! (behalve misschien dan ooit nog eens rar, maar dan ook alleen wanneer ik het meer zou gaan gebruiken). Om te beginnen is het besturingssysteem al gratis, en erg goed bovendien, beter dan Windows durf ik te zeggen, na 8 jaar ervaring met Windows.

Dan heb je ook nog keuze uit verschillende grafische schillen (Desktops), echt voor elk wat wils.

De progamma's (los dan van die paar dingen voor Usenet die missen) zijn vrijwel altijd veel gebruiksvriendelijker dan soortgelijke progamma's voor Windows (want geschreven voor de gebruiker, niet geschreven om veel van te verkopen, lees: met zo veel mogelijk toeters, bellen, en uiterlijk vertoon).

Ik ga dus echt nooit meer terug naar Windows...

KDE 4? Ik wacht nog een hele tijd, tot er een hoop bugs opgelost zijn :wink: Bovendien ben ik compleet tevreden met m'n huidige KDE 3.5.7 (Er zitten een paar lullige bugs in, maar daar heb ik mee leren leven).
rebil schreef:Je laat het nu lijken alsof die persoon een geweldig altruïstische weldaad voor de wereld verricht. In zo'n geval moet je natuurlijk eerst nagaan of de rechten inderdaad verlopen zijn.
Maar er bestaat wel degelijk altruïsme op Usenet, en de wereld is niet zwart-wit, maar gekleurd. Iemand die iets illegaals doet kan dat tegelijkertijd doen met de mooiste bedoelingen.

BAF - Belgian Anti-piracy Federation - Home - Internetpiraterij - dan hebben jullie in Belgie een beetje pech...
Koen_92 schreef:
rebil schreef: Ik ben de live-CD op dit eigenste moment aan het downloaden (en aan de snelheid te merken ben ik niet de enige).
Hier zouden de 'illegale' torrents goed van pas komen....
:D :D :D

@ Rebil: al ben ik nog lang niet van plan om over te stappen naar KDE 4, ben wel benieuwd (als je zin hebt om een heel klein verslagje te schrijven) wat van je van die live cd vindt...
Plaats reactie