rebil schreef:Lap zeg, ik loop weer achter de feiten aan.
En ik was dit onderwerp eigenlijk al weer helemaal vergeten... Maar ik zal naar beste kunnen reageren
rebil schreef:Manuel schreef:@ Rebil: ik heb mijn wensen niet doorgegeven aan de ontwikkelaars om verschillende redenen:
Tijd: er kunnen elelnlange discussies uit ontstaan over wat al dan niet gewenst is in een applicatie, en die tijd heb ik eigenlijk niet. Het draait bovendien al m.b.v. Wine.
Je kunt ook gewoon zeggen: ik wil dit en dat; als ze het willen implementeren is alles OK, indien niet, pech gehad en even goede vrienden. Ik wil maar zeggen dat alleen het idee misschien al voldoende is.
In het geval van PAN zeer waarschijnlijk niet, omdat ze al zoveel beslissingen genomen hebben die mij niet aanstaan dat het eigenlijk wel zeker is dat PAN en ik van tevoren al niet op (min of meer) dezelfde lijn zitten. Komt nog bij dat wanneer ik zo'n aan zou gaan dat ik er dan ook echt voor ga, argumenten verwoorden, duidelijk zijn, ideeen aandragen, reageren op de raecties, enz.
Manuel schreef:Rar: op Usenet gebruikt vrijwel iedereen rar. Al is het dan geen vrij formaat, het is wel de realiteit waar ik op Usenet mee te maken heb. 7Zip mag dan wel een mooi formaat zijn, maar ik ga niks uploaden waar mensen nog weer apart software voor moeten downloaden en installeren, dat zou ik erg gebruiksonvriendelijk vinden.
rebil schreef:Tja, maar het is wel voor iedereen mogelijk om 7zip te gebruiken, wat je van rar niet kunt zeggen. Met rar sluit je gebruikers van vrije software bijna helemaal uit, wat ik veel minder gebruiksvriendelijk vindt. Het is ook zo'n mentaliteit die er mee voor zorgt dat ODF nog niet het meest gebruikte kantoordocumentformaat is.
Ik ben het volkomen met je eens (oprecht), maar in de ene situatie is het wat eenvoudiger dan in de andere om Open Source aan te prijzen. Ik doe dat wanneer de omstandigheden en de mensen (veelal vrienden, familie) daar een beetje rijp voor zijn, en uiteindelijk eigenlijk altijd met resultaat! Maar duurt soms wel een tijd.
Ik ben echter niet iemand die zo gedreven is dat ik koste wat kostte, en overal OS probeer te slijten, dat is niet mijn missie, niet mijn prioriteit, al sta ik wel volkomen achter OS (ik hang natuurlijk ook niet helemaal zonder reden al tijden rond in deze topic, vanaf dag 1...)
rebil schreef:Manuel schreef:Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.
Bij zip die in delen opgesplitst is moet ik alles eerst downloaden, en alles is bij een volle dvd 4,3 GB. Wanneer ik dus zelf iets post, dan wil ik dat de mensen niet aandoen.
7zip heeft
blijkbaar ook ondersteuning voor volumes.
Dank voor de tip! Wist ik niet en zal ik onthouden.
rebil schreef:Manuel schreef:En waarom geen ftp? Het is volstrekt onmogelijk om alles wat er dagelijks gepost wordt op Usenet op ftp servers aan te treffen, zoveel opslagcapaciteit is er simpelweg niet op de wereld...
Bij Usenet verlopen de posts op een gegeven moment, om ruimte te maken.
Bij b.v. mijn provider xs4all.nl blijven de posts met bijalgen (binaries) zo ongeveer tussen de 10 en 14 dagen staan, en dat is al aan de lange kant voor een provider die zich niet uitsluitend op Usenet toelegt (die service doen ze er bij xs4all dus extra bij).
Ondanks dat Usenet niet de hoofdactiviteit is van xs4all, hebben ze toch de grootste nieuwsserver van Europa, bestaande uit 60+ servers:
http://wiki.hensema.net/media/.cache/dd ... a1b778.jpg
http://wiki.hensema.net/doku.php?id=newszilla:servers
En ondanks al dat servergeweld kunnen ze maximaal toch maar 14 dagen Usenet opslaan...
Dan heb je ook nog betaalde news servers. Ik zit b.v. als aanvulling op de news server van mijn provider, ook nog bij giganews.com . En die slaan de berichten 200 dagen op, maar dan heb je het ook wel gehad.
Handig aan Usenet (ten opzichte van ftp) is ook dat je bericht een onderwerp meegeeft, dat je er tekst bij kunt schrijven, herstelbestanden (
par2) mee kunt posten, want er gaat wel eens iets verloren op Usenet, zeker bij de mindere providers. En verder allerlei bestanden meeposten die eventueel relevant kunnen zijn, zoals b.v. crc, nfo, sfv, jpg.
Wanneer je zoiets al met ftp zou willen doen dan had elke post die uit meerdere bestanden bestaat zijn eigen directory op een server nodig, simpelweg om de bestanden bij elkaar te houden...
Download je wel eens een dvd-tje, of muziek? Op Usenet vindt je
alles wat je maar zoekt (giganews.com voert momenteel 108.107 (honderdachtduizendenhonderdzeven) verschillende nieuwsgroepen).
Hoe zou je dat op een ftp server(s) willen doen?
Dat gaat niet lukken...
Met de juiste middelen is het volgens mij gemakkelijker om 1 map op een FTP-server aan te maken en daar alles in te gooien dan zitten te prutsen met rar en opsplitsen en wat nog allemaal.
Natuurlijk kan dat allemaal, maar wie gaat dat opnieuw ontwerpen? Usenet is verspreid over duizenden megaservers die op bepaalde tijden van de dag met elkaar lopen te peeren om up to date raken.
En dan heb je ook nog slechtere servers die je aan kunt vullen met een tweede, een derde (betere) servers, zodat je (alleen die) missende delen (evet. betaald) op kunt bij een kwaliteits Usenet provider. Ik denk dat je FTP op z'n minst een 'beetje zou moeten re-designen'. Ga jij dat doen? Dan zul je toch eerst ervaring moeten hebben met Usenet, simpelweg om te zien hoe jouw versie van FTP dan zou moeten worden, en dat het beantwoord aan de behoeftes van de gebruikers van Usenet.
rebil schreef:Maar eigenlijk praat je hier dus over illegale dingen (zoals ik al vreesde). Is dat hier wel toegelaten? Moderators? (O wacht, die doen gewoon mee.
)
Usenet is niet illegaal, je kunt er ilegale op/mee doen, net als met alle andere protocollen...
Internet is een bron van de meest walgelijke, verboden, zeer illegale dingen, maar ook van de meest ontroerende dingen van soms onuitsprekelijke schoonheid (legaal).
Internet is een afspiegeling van heel de wereld en al haar mensen.
Ik doe/zie mooie dingen op Internet (Usenet incluis), ik doe ook wel eens iets wat niet mag.
Ik rijd ook wel eens op de stoep wanneer ik daarme niemand stoor (en ik geen politie zie).
Ik ga wel eens door rood licht (alleen als fietser of voetganger) wanneer er in de verste verte *echt* geen verkeer aankomt.
Ik plas een heel enkele keer wel eens 'wild' (zoals dat in Nederland heet), (wij hebben slechts enkele urinoirs in Alkmaar), maar vroeger heette dat gewoon buiten plassen, nu ben ik ineens ineens in overtreding (de voortschrijdende betutteling).
Heb jij nooit eens vroeger een bandje gekopieerd voor vriend of vriendin? Of uitgeleend? Mag eigenlijk niet... Maar toen waren ze er niet zo streng op, omdat de situatie toen anders was: nu kun je oneindig veel perfecte copien maken, dat ging niet met een bandje.
Ik koop ook wel eens een DVD waarvan ik een low res slechte trancodering van vob naar avi of mpg op Usenet vind (of maar een deel in high res). Ik weet dan wat ik krijg wanneer ik de dvd koop. Wat ik niet legaal download maakt zeker dat ik meer, of i.i.g. even veel daadwerkelijk aanschaf als voorheen.
Iets om over na te denken voor de distrubuteurs/auteursrechthebbenden....
Nee, ik ben geen dief.
Ja, ik doe soms iets wat niet mag (heerlijk dat grote Internet: wereldwijd, heel de wereld, toen ik in 1960 geboren werd hadden we dat Internet niet).
Maar ik ben geen dief, ik geef ook, en ik koop niet minder dan vroeger, eerder meer.
Soomige artiesten (muziek) lijken het door te gaan krijgen en zetten hun muziek (gratis) online, je mag geven wat je wilt... Het is een experiment, nieuwe zullen vast volgen.
Leef je volgens de wet (die wordt steeds gekker), of volgens je geweten?