Manuel schreef:
Het werd zo langzamerhand eens tijd voor iets anders, heb wat lopen zoeken in /usr/share/icons
Ik heb hem gevonden
Ik kwam er (een tijdje geleden) achter dat 1 van mijn lievelingsgames ook voor Linux beschikbaar was:
Wolfenstein Enemy-Territory
Ik dacht: Dat moet ik eens uitproberen.
1 woord: een ramp!
Onder Windows gaat het allemaal veel beter
Ik heb eerst het bestand gedownload:
http://www.fileshack.com/file.x?fid=2743
Toen uitvoerbaar gemaakt (chmod 744) (voor de zekerheid)
Toen vanuit de terminal de installer gestart:
sudo sh et-linux-2.60.x86.run
Ik wilde het spel opstarten (commando: et)
Toen de eerste fout:
Sys_Error: Sys_LoadDll(ui) failed, no corresponding .so file found in fs_homepath or fs_basepath
Ik ben op internet gaan zoeken, ik heb vanalles geprobeerd, en uiteindelijk na herinstalleren ging het goed. De echte oplossing weet ik dus nog steeds niet. (Ik zal wel iets fout gedaan hebben)
Ik ging een server in, en ging spelen.
Het viel gelijk op dat de framereate (fps) een stuk lager was dan onder Windows XP, maar het spel was nog steeds goed speelbaar (60fps, onder windows 90fps). Ik denk dat het komt, omdat ik compiz-fusion gebruik, die aardig wat van de al wat oudere (gforce 5200) verbruikt.
Tot nu toe: gaat het nog goed.
De volgende dag: het volgende probleem. Ik wilde spelen, en tegelijkertijd skype gebruiken (om met vrienden te spelen te tegelijk te praten), heb ik geen geluid in Wolfenstein! Fout:
could not open /dev/dsp
Device is busy
Na wat googlen kwam ik er achter dat wolfenstein nog gebruikt maakt van de oss-mixer ipv alsa. Dit betekent dus dat er maar 1 geluidsbron tegelijk door de speakers mag komen.
Er is een programma beschikbaar om oss geluid naar alsa om te zetten:
aoss, ik heb het getest, er is geluid, maar het hapert verschrikkelijk en loopt langzamer dan het beeld, dus ook geen optie.
Onder Windows geen last en werkt dit perfect.
Later kwam ik nog een probleem tegen: als er tijdens het spelen van wolfenstein een melding komt van iets (er zijn updates beschikbaar, of iemand komt online op amsn), dan verliest wolfenstein de focus, en kan ik niets anders meer doen dan CRTL+ALT+BACKSPACE, je ziet op het scherm nog gewoon het spel, maar ondertussen is je muis bezig op het buraublad.
Onder Windows worden de meldingen geblokkeerd (op de melding dat je moet herstarten na automatische updates na dan, maar die is overal irritant mee)
Ik heb ook nog wel eens een server draaien voor Wolfenstein, deze doet het gelukkig wel goed op Linux, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Kortom: Linux is misschien een goed os voor de meeste dingen, maar voor 3D games moet je toch echt Windows hebben.
Ok ik heb misschien alleen maar Wolfenstein gespeeld onder Linux, maar ik ben bang dat meer games met deze problemen kampen.
Dus toch handig dat ik een multiboot heb, Windows voor games en Ubuntu voor de rest.