Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Overigens gebruik ik voor muziek downloaden LimeWire (en voorheen Gtk-Gnutella), daar kun je (ik tenminste wel) alles mee binnenhengelen wat je maar wilt.
Ja voor muziek is peer2peer niet te verslaan. :)
adri schreef: Grotere bestanden (zoals DVD's) via KTorrent, maar ik gebruik dat erg weinig. Wat moet je met al die DVD's? :)
Kijken :D

Ik kwam net trouwens deze tegen:
http://www.linux.com/articles/42031
Virussen in wine is dus bijna onmogelijk :lol:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: "Bittorrent op Linux is veilig". Hoezo dat? Je draait een service, en elke service die je meer draait dan strikt noodzakelijk is potentieel een extra veiligheidsrisico, toch?

Het binnensmokkellen van spyware via Usenet: daar ben je zelf bij. Newsreaders draaien geen (java)script of plugins bovendien, net als dat je met een ftp client geen rotzooi binnenhaalt vanwege een kwetsbaarheid in de client.

Wat ik met al die dvd's moet? Ik sla er maar weinig op, hoor :wink: Momenteel in anderhalf jaar tijd zo'n 170 GB. Ik brand ze, en ik kijk er naar, wat dacht je dan? Dat ik ze als onderzetters gebruikte...? :P
Koen_92 schreef:Dus zoals Manuel al zei, Usenet is gewoon het makkelijkst.
Je ziet het: alle experts zijn het erover eens :wink:

@ Koen:
Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.
Handig! Dat wist ik nog niet, ga ik ook eens uitproberen.
Ik weet niet hoe dat bij jullie op Ubuntu werkt, maar met KDE als Desktop gaat dat niet vanzelf (komt melding uitpakken mislukt, want volgende deel ontbreekt).

Dus opdrachtprompt in betreffende map, en dan unrar x -kb bestandsnaam.rar (zie man unrar).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Ik weet niet hoe dat bij jullie op Ubuntu werkt, maar met KDE als Desktop gaat dat niet vanzelf (komt melding uitpakken mislukt, want volgende deel ontbreekt).

Dus opdrachtprompt in betreffende map, en dan unrar x -kb bestandsnaam.rar (zie man unrar).
Ik weet ook niet, maar als die melding uitpakken mislukt komt, kun je wel het begin van het uitgepakte bestand bekijken, halverwege houdt hij dan op.
De enige eis is dan dat de eerste paar parts helemaal compleet moeten zijn, en er geen blocks missen.

Ik heb trouwens nog nooit iets uitgepakt met de opdrachprompt, misschien eens proberen.
tarbals moeten toch met iets als:
tar zx file

ps manuel je hebt een nieuwe avatar!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: bij mij, met KDE Desktop, staat unrar zo ingesteld (vanuit de standaard KDE instellingen) dat wanneer het uitpakken mislukt is, en het bestand nog doorgaat in volgende delen, dan wordt alles weer verwijderd...

Heb ik echter alleen het eerste deel van een rar, waar wel al complete bestanden in zitten, dan kan ik alleen die complete bestanden bekijken, daar is vast erg hard over nagedacht...

Dus doe ik unrar x -kb, en alles is okee :)
Koen_92 schreef:tar zx file
Zoiets ja, ik ben alleen erg slecht in het onthouden van zulke syntax, zeker wanneer ik het nooit gebruik.
Koen_92 schreef:ps manuel je hebt een nieuwe avatar!
Het werd zo langzamerhand eens tijd voor iets anders, heb wat lopen zoeken in /usr/share/icons 8)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Het werd zo langzamerhand eens tijd voor iets anders, heb wat lopen zoeken in /usr/share/icons 8)
Ik heb hem gevonden :P

Ik kwam er (een tijdje geleden) achter dat 1 van mijn lievelingsgames ook voor Linux beschikbaar was:
Wolfenstein Enemy-Territory

Ik dacht: Dat moet ik eens uitproberen.
1 woord: een ramp!
Onder Windows gaat het allemaal veel beter
Ik heb eerst het bestand gedownload:
http://www.fileshack.com/file.x?fid=2743
Toen uitvoerbaar gemaakt (chmod 744) (voor de zekerheid)
Toen vanuit de terminal de installer gestart:
sudo sh et-linux-2.60.x86.run

Ik wilde het spel opstarten (commando: et)
Toen de eerste fout:
Sys_Error: Sys_LoadDll(ui) failed, no corresponding .so file found in fs_homepath or fs_basepath

Ik ben op internet gaan zoeken, ik heb vanalles geprobeerd, en uiteindelijk na herinstalleren ging het goed. De echte oplossing weet ik dus nog steeds niet. (Ik zal wel iets fout gedaan hebben)

Ik ging een server in, en ging spelen.
Het viel gelijk op dat de framereate (fps) een stuk lager was dan onder Windows XP, maar het spel was nog steeds goed speelbaar (60fps, onder windows 90fps). Ik denk dat het komt, omdat ik compiz-fusion gebruik, die aardig wat van de al wat oudere (gforce 5200) verbruikt.
Tot nu toe: gaat het nog goed.

De volgende dag: het volgende probleem. Ik wilde spelen, en tegelijkertijd skype gebruiken (om met vrienden te spelen te tegelijk te praten), heb ik geen geluid in Wolfenstein! Fout:
could not open /dev/dsp
Device is busy

Na wat googlen kwam ik er achter dat wolfenstein nog gebruikt maakt van de oss-mixer ipv alsa. Dit betekent dus dat er maar 1 geluidsbron tegelijk door de speakers mag komen.
Er is een programma beschikbaar om oss geluid naar alsa om te zetten:
aoss, ik heb het getest, er is geluid, maar het hapert verschrikkelijk en loopt langzamer dan het beeld, dus ook geen optie.
Onder Windows geen last en werkt dit perfect.

Later kwam ik nog een probleem tegen: als er tijdens het spelen van wolfenstein een melding komt van iets (er zijn updates beschikbaar, of iemand komt online op amsn), dan verliest wolfenstein de focus, en kan ik niets anders meer doen dan CRTL+ALT+BACKSPACE, je ziet op het scherm nog gewoon het spel, maar ondertussen is je muis bezig op het buraublad.
Onder Windows worden de meldingen geblokkeerd (op de melding dat je moet herstarten na automatische updates na dan, maar die is overal irritant mee)

Ik heb ook nog wel eens een server draaien voor Wolfenstein, deze doet het gelukkig wel goed op Linux, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Kortom: Linux is misschien een goed os voor de meeste dingen, maar voor 3D games moet je toch echt Windows hebben.
Ok ik heb misschien alleen maar Wolfenstein gespeeld onder Linux, maar ik ben bang dat meer games met deze problemen kampen.

Dus toch handig dat ik een multiboot heb, Windows voor games en Ubuntu voor de rest.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat je bij sommige (3D) spellen geen multifunctionaliteit in je OS hebt is waar. Het is op te vangen door gewoon twee keer in te loggen en te switchen via Alt+Ctrl+F7/8/9/.
Maar ideaal is dat niet natuurlijk...

Wat voor videokaart (en wat voor machine) heb je?
Typ in een terminal eens glxgears en sluit het venstertje dat dan opent na 10 seconden of zo, wat voor output krijg je dan?
De mijne (P3, 1000 Mhz, 512 MB RAM, Nvidia GeForce4 MX 440)

Code: Selecteer alles

1751 frames in 5.0 seconds = 350.125 FPS
Op mijn P4, 3000Mhz, 512 MB RAM, Nvidia Geforce 6200 Turbocache komt het uit op

9141 frames in 5.0 seconds = 1828.121 FPS
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Het werd zo langzamerhand eens tijd voor iets anders, heb wat lopen zoeken in /usr/share/icons 8)
Ik heb hem gevonden :P
Dat is knap :P

Voor de rest van je verhaal moet je bij Adri zijn, ik heb geen ervaring met spellen onder Linux.... Maar je zult er vast nog wel wat meer uit kunnen halen dan nu het geval is.

Succes! :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Dat je bij sommige (3D) spellen geen multifunctionaliteit in je OS hebt is waar. Het is op te vangen door gewoon twee keer in te loggen en te switchen via Alt+Ctrl+F7/8/9/.
Ook al is het niet ideaal, het is gewoon niet mogelijk. Wolfenstein is een grafische toepassing, met ctrl+alt+f1/f2/f3/f5/f6 start een een niet-grafisch systeem op. Hierop krijg ik dus een error als ik Wolfenstein start, ook: startx is niet mogelijk, krijg je de melding:
X is al ready running at display 0
adri schreef: Wat voor videokaart (en wat voor machine) heb je?
Typ in een terminal eens glxgears en sluit het venstertje dat dan opent na 10 seconden of zo, wat voor output krijg je dan?

Krijg ik dat:
Op mijn P4, 2800Mhz, 1024 MB RAM, Nvidia Geforce 5200 FX:

5381 frames in 5.0 seconds = 1076.170 FPS
Dat de framerate iets lager is in Wolfenstein maak me niet zo veel uit, dat ik geen geluid heb als skype aanstaat, is eigenlijk veel erger.
Ik kan ook gewoon Wolfenstein spelen op XP, niets mis mee, alleen moet ik dan wel iedere keer rebooten.
Maar ik wil ook wel iets meer moeite doen om het op Ubuntu aan de gang te krijgen!
Manuel schreef: Dat is knap :P
Zoek en gij zult vinden!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef:Dat je bij sommige (3D) spellen geen multifunctionaliteit in je OS hebt is waar. Het is op te vangen door gewoon twee keer in te loggen en te switchen via Alt+Ctrl+F7/8/9/.
Ook al is het niet ideaal, het is gewoon niet mogelijk. Wolfenstein is een grafische toepassing, met ctrl+alt+f1/f2/f3/f5/f6 start een een niet-grafisch systeem op. Hierop krijg ik dus een error als ik Wolfenstein start, ook: startx is niet mogelijk, krijg je de melding:
X is al ready running at display 0
Ja hoor, kan wel. Het simpelst is om twee keer in te loggen, zodat je op tty 7 en 8 zit. Dan kun je altijd switchen.
Zelfs als je dat vergeet en je bent al aan het spelen dan doe je dit:
Alt+Ctrl+F6
inloggen onder je gewone gebruikersnaam en typ vervolgens:
startx -- :2
Dan kun je switchen tussen Alt+Ctrl+F7 en Alt+Ctrl+F2 ;)
Koen_92 schreef:
adri schreef: Wat voor videokaart (en wat voor machine) heb je?

Krijg ik dat:
Op mijn P4, 2800Mhz, 1024 MB RAM, Nvidia Geforce 5200 FX:

5381 frames in 5.0 seconds = 1076.170 FPS
Dat de framerate iets lager is in Wolfenstein maak me niet zo veel uit, dat ik geen geluid heb als skype aanstaat, is eigenlijk veel erger.
Ik kan ook gewoon Wolfenstein spelen op XP, niets mis mee, alleen moet ik dan wel iedere keer rebooten.
Maar ik wil ook wel iets meer moeite doen om het op Ubuntu aan de gang te krijgen!
Ik gebruik geen Skype, dus ook geen ervaring mee. Ik ond via Google wel een topic waar je waarschijnlijk niks aan hebt: http://forum.ubuntu-nl.org/message/178610 :)

Wolfenstein...
Ken ik niet.
Heb je Cube al eens geprobeerd? Mijn zoontje vind dat erg leuk (en ik soms ook wel).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Ja hoor, kan wel. Het simpelst is om twee keer in te loggen, zodat je op tty 7 en 8 zit. Dan kun je altijd switchen.
Zelfs als je dat vergeet en je bent al aan het spelen dan doe je dit:
Alt+Ctrl+F6
inloggen onder je gewone gebruikersnaam en typ vervolgens:
startx -- :2
Dan kun je switchen tussen Alt+Ctrl+F7 en Alt+Ctrl+F2 ;)
Oh, hartstikke bedankt! Dat wist ik nog niet! Dan ben ik van probleem 3, (focus verlies door meldingen) af, of het geluid het dan wel doet weet ik (nog) niet, dat ga ik morgen testen (moet nu naar bed)

Nu denk ik heel even verder:
Als ik een tweede beeldscherm aansluit, kan ik dan de X van tty8 op dat beeldscherm zetten, en de X van de standaard tty7 op dit beeldscherm?
En tegelijk gebruiken?
Of is dit niet mogelijk?
adri schreef: Ik gebruik geen Skype, dus ook geen ervaring mee. Ik ond via Google wel een topic waar je waarschijnlijk niks aan hebt: http://forum.ubuntu-nl.org/message/178610
Ja ik had het al een keer zonder succes daar gevraagd, ik denk eigenlijk dat het een onoplosbaar probleem is, maar ik houd moed! Wie weet kom ik nog een keer de oplossing tegen.
adri schreef: Wolfenstein...
Ken ik niet.
Heb je Cube al eens geprobeerd? Mijn zoontje vind dat erg leuk (en ik soms ook wel).
Ik zal het eens proberen, hoe meer spellen hoe meer vreugde!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Nu denk ik heel even verder:
Als ik een tweede beeldscherm aansluit, kan ik dan de X van tty8 op dat beeldscherm zetten, en de X van de standaard tty7 op dit beeldscherm?
En tegelijk gebruiken?
Of is dit niet mogelijk?
Ik zou het echt niet weten. Het lijkt me haast van wel...
Probeer het en je komt er vanzelf achter. :)
Koen_92 schreef: Ja ik had het al een keer zonder succes daar gevraagd, ik denk eigenlijk dat het een onoplosbaar probleem is, maar ik houd moed! Wie weet kom ik nog een keer de oplossing tegen.
Welke versie van Skype gebruik je?
Ik lees net dat er eentje (bèta...) moet zijn die Alsa wel ondersteunt: http://share.skype.com/sites/linux/2006 ... _beta.html (hoewel dat bericht al meer dan een jaar oud is ;) ).
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Ik zou het echt niet weten. Het lijkt me haast van wel...
Probeer het en je komt er vanzelf achter. :)
Mijn vader heeft mijn tv voor even gejat omdat de tv in de woonkamer stuk is, als ik hem weer terug krijg ga ik het proberen.
adri schreef: Welke versie van Skype gebruik je?
Ik lees net dat er eentje (bèta...) moet zijn die Alsa wel ondersteunt: http://share.skype.com/sites/linux/2006 ... _beta.html (hoewel dat bericht al meer dan een jaar oud is ;) ).
Even voor de duidelijkheid: het ligt niet aan Skype, het ligt aan Wolfenstein zelf.
Dit weet ik omdat ik in Wolfenstein ook geen geluid hebt, als ik een muziekplayer of iets dat geluid gebruikt aan hebt staan.
Ik heb nog even op Google gekeken. Daar kwam ik deze nog tegen:

http://usalug.org/phpBB2/viewtopic.php?t=9947
Doet niets

http://www.mandrivaclub.nl/site/lofiver ... t9124.html
Geeft:
artsdsp works only for binaries

Er hebben meer mensen last hier van, maar geen één oplossing werkt bij mij geloof ik.

P.S. Vinden jullie me onderhand niet irritant worden? Ik vraag namelijk een hele hoop :oops:
Eerlijk zeggen.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Voor dat geluid moet je alweer niet bij mij zijn..., maar bij de melding:

denk ik dan: verwijs je in /usr/local/bin/et (ik refereer aan link) ook daadwerkelijk naar een binary? Of naar nog een volgend script dat de uiteindelijk binary aanropet, al dan niet met parameters?
Koen_92 schreef:P.S. Vinden jullie me onderhand niet irritant worden? Ik vraag namelijk een hele hoop :oops:
Eerlijk zeggen.
Ik denk dat niemand er last van heeft, maar ik mag voor anderene niet spreken...

Wat mezelf betreft: ik vind vragen alleen irritant wanneer mensen dingen vragen die ze heel makkelijk zelf hadden bedenken, en/of je biedt echte oplssingen aan, waar ze niet op ingaan, vervolgens komt er dan weer een vraag...

Maar jij bent gewoon lekker bezig, en ik vind deze topic gezellig! :D
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef:

denk ik dan: verwijs je in /usr/local/bin/et (ik refereer aan link) ook daadwerkelijk naar een binary? Of naar nog een volgend script dat de uiteindelijk binary aanropet, al dan niet met parameters?
Sorry, dat snap ik even niet. :oops:
Bedoel je dat ik ook nog ergens een symlink aan moet maken?
Ik voer dat script nu gewoon uit vanaf de opdracht regel.
/usr/local/bin/et verwijst naar:
/usr/local/games/enemy-territory/et.x86
Manuel schreef: Wat mezelf betreft: ik vind vragen alleen irritant wanneer mensen dingen vragen die ze heel makkelijk zelf hadden bedenken, en/of je biedt echte oplssingen aan, waar ze niet op ingaan, vervolgens komt er dan weer een vraag...

Maar jij bent gewoon lekker bezig, en ik vind deze topic gezellig! :D
Ok, ik snap het, het is natuurlijk wel zo dat iedereen wel eens een domme vraag stelt, meestal zonder dat hij dat zelf beseft.

Zolang het gezellig is, maakt het al veel goed!

P.S. Ik heb trouwens op de computer van mijn broertje wirless aan de gang gekregen met Ndiswrapper. (gigaset usb adapter 108, vreselijk ding). Het was nog een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen, maar dankzij deze siteis het gelukt.
Toch ben ik blij dat ik gewoon makkelijk met een draad kan surfen.
Plaats reactie