Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen, het is bijzonder graag gedaan!

Waarom geen VOIP? Ik heb een vaste telefoon, met een abonnement zonder belkosten. Ik bel tegenwoordig nooit meer het buitenland.

M'n vaste telfoon werkt altijd, VOIP is nog niet een volwassen technologie, bij POTS zijn de kinderziektes er ontertussen wel uit...

Ik zou i.i.g. zeker niet m'n analoge telefoonlijn opzeggen, ondanks, of misschien juist niet door, de mooie praatjes van de VOIP aanbieders.

Alles heeft z'n prijs, goedkoop is duurkoop.

En ik heb het niet nodig :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

VOIP is gewoon handig om te bellen als je achter de computer zit, en nog gratis ook.
Maar gewoon voor de rest in het huis, is het ook nog gewoon bellen met de analoge telefoonlijn. Wij hebben ook nog geen VOIP-telefoons in huis, maar zoals ik al zei, op de computer is het wel handig.
Manuel schreef: Alles heeft z'n prijs, goedkoop is duurkoop.
Freecall is gratis...
Dat is ook de reden waarom ik een Freecall alternatief wil, en geen Skype.

Het valt me op dat ik alleen maar bezig ben Linux alternatieven te vinden voor Windows-software. Is dit iets dat iedere beginnende Linux gebruiker doet?
Verder vind ik Linux wel boeiend, het is echt compleet anders. Je moet soms echt je best doen om dingen voor elkaar te krijgen (kijk naar Powerpost :) ) maar dat is eigenlijk best leuk.
Ook valt me op dat Linux nog geen één keer is vastgelopen, veel sneller opstart en niet echt dicht slibt, dat is op Windows wel anders.
Ik heb er tot nu toe een hoop moeite in gestopt, en het betaalt zich (nu al) aardig terug.

P.S. Een virus scanner is toch echt overbodig? Dit wordt namelijk zo'n beetje overal gezegt.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:VOIP is gewoon handig om te bellen als je achter de computer zit, en nog gratis ook.
Maar gewoon voor de rest in het huis, is het ook nog gewoon bellen met de analoge telefoonlijn. Wij hebben ook nog geen VOIP-telefoons in huis, maar zoals ik al zei, op de computer is het wel handig.
Ik snap 'm, maar ik heb ook gewoon telefoon op de computerkamer, dus echt nodig? Nee.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Alles heeft z'n prijs, goedkoop is duurkoop.
Freecall is gratis...
Dat is ook de reden waarom ik een Freecall alternatief wil, en geen Skype.
Okee, je gebruikt het dus als aanvulling op je vaste lijn, en niet als vervanging.
Koen_92 schreef:Het valt me op dat ik alleen maar bezig ben Linux alternatieven te vinden voor Windows-software. Is dit iets dat iedere beginnende Linux gebruiker doet?
Ik denk het wel, maar wanneer ik naar mezelf kijk dan ben ik nu niet meer aan het zoeken naar software. Wat ik nodig heb heb ik wel zo'n beetje gevonden, het draait allemaal als een zonnetje, en niet alleen de software, maar ook Linux zelf, en ik ben alleen nog maar bezig met de pc te gebruiken, i.p.v. af te regelen.

Koen_92 schreef:Verder vind ik Linux wel boeiend, het is echt compleet anders. Je moet soms echt je best doen om dingen voor elkaar te krijgen (kijk naar Powerpost :) ) maar dat is eigenlijk best leuk.
Ook valt me op dat Linux nog geen één keer is vastgelopen, veel sneller opstart en niet echt dicht slibt, dat is op Windows wel anders.
Ik heb er tot nu toe een hoop moeite in gestopt, en het betaalt zich (nu al) aardig terug.
Er komt een moment dat alles echt als vanzelf gaat. Bedenk ook: computeren met Windows heb je ook moeten leren :wink:
Koen_92 schreef:P.S. Een virus scanner is toch echt overbodig? Dit wordt namelijk zo'n beetje overal gezegt.
allintitle: viruses "linux vs windows" - Google Search

Misschien heb je hier ook nog wat aan.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

We zullen maar zeggen beter laat dan nooit, maar ik herinnerde mij plotseling dat ik op deze vragen helemaal nooit gereageerd had...
Koen_92 schreef:Vind jij die resultaten niet vreemd? Mij lijken het echt van die oplichting-programma's, waar geen één goede bij zit, maar ja... wie ben ik.
Ik kon dat slecht beoordelen, denk ik, omdat het geen progamma is dat ik ken, en ik de site van freecall zelf ook al een beetje schreeuwerig vond, zodoende.
Koen_92 schreef:P.S. Hoe heet dat Firefox thema van jou?
Deze: Phoenity - Previews
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hoe kom je aan de Google met het Tux logo?

Voip gaat denk ik wel lukken in Linux. Er zijn in ieder geval meer alternatieven voor dan voor Powerpost.

En een virusscanner is dus voorlopig nog niet nodig. En zal dus ook nooit zo hard nodig als op Windows.

Manuel schreef: Er komt een moment dat alles echt als vanzelf gaat. Bedenk ook: computeren met Windows heb je ook moeten leren Wink
Ja, maar daar ben je altijd al mee opgegroeid.
En dat alles vanzelf gaat, daar leef ik naar toe! Het gaat nu al beter dan in het hele begin, toen was het: Waar is dit nu weer voor iets vreemds?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Hoe kom je aan de Google met het Tux logo?
http://www.google.com/linux en en de zoekplugin (de Google resultaten zijn meer Linux specifiek; Google zegt daarover op http://www.google.com/advanced_search 'Linux - Search all penguin-friendly pages').
Koen_92 schreef:Voip gaat denk ik wel lukken in Linux. Er zijn in ieder geval meer alternatieven voor dan voor Powerpost.
Het kost misschien wat tijd om te vergelijken en te testen, maar dan heb je vaak ook een progamma voor jaren.
Koen_92 schreef:En een virusscanner is dus voorlopig nog niet nodig. En zal dus ook nooit zo hard nodig als op Windows.
Zo is 't.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:Er komt een moment dat alles echt als vanzelf gaat. Bedenk ook: computeren met Windows heb je ook moeten leren :wink:
En dat alles vanzelf gaat, daar leef ik naar toe! Het gaat nu al beter dan in het hele begin, toen was het: Waar is dit nu weer voor iets vreemds?
Het heeft wat tijd nodig, maar dat is met alles zo. De voordelen die je nu al hebt zijn een factor 100 betere beveiliging (out of the box), en dat lijkt me veel relaxter computeren :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Er komt een moment dat alles echt als vanzelf gaat. Bedenk ook: computeren met Windows heb je ook moeten leren Wink
Zo hebben we in het begin allemaal lopen kl*ten. ;)
Echt waar, zoals Manuel ook zegt: Er komt een dag...
Gewoon volhouden en die dag komt steeds dichterbij. 8)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: http://www.google.com/linux en en de zoekplugin (de Google resultaten zijn meer Linux specifiek; Google zegt daarover op http://www.google.com/advanced_search 'Linux - Search all penguin-friendly pages').
Bedankt voor de Tip!
Er is er ook één voor mac (www.google.com/mac)
Maar niet voor Windows, wat gek? :)
adri schreef: Zo hebben we in het begin allemaal lopen kl*ten. Wink
Echt waar, zoals Manuel ook zegt: Er komt een dag...
Gewoon volhouden en die dag komt steeds dichterbij. Cool
Ja dat heb ik in het begin van dit topic wel gelezen....
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

En 1 voor BSD: http://www.google.com/bsd , en wèl 1 voor Microsoft, hoor: http://www.google.com/microsoft :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

aha, dus toch nog wel.

Ok
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik blijf een weekje weg en ik heb weer heel wat in te halen. Toch even reageren:
Manuel schreef:Nu kun je met Agent ook wel erg veel (functies die jij misschien nooit nodig hebt, maar ik wel) :
Filteren met reguliere expressie, op zowel afzender als onderwerp: kill, markeer als gelezen, watch filter.

Threads markeren: om te downlaaden, watch, ignore, keep.

Weergeven gesorteerd op topic starter, onderwerp, datum, berichtgrootte of thread (aftakkende structuur). En tegelijkertijd kun je daarbij dan ook nog filteren op andere criteria (zie plaatje hieronder).

Je kunt knoppen aanmaken voor ongeveer letterlijk elke menu-functie.

En dat is nog maar een fractie van wat Agent kan.

Ik ben verwend met zo'n krachtig en volwassen progamma, ik werk hier al misschien bijna 10 jaar mee, dus een ander progamma moet daar i.i.g. een klein beetje bij in de buurt komen, en ik heb zo'n progamma voor Linux nog niet gevonden

En dat is echt nog maar een fractie van de mogelijkheden, die ik lang niet alle gebruik, maar ik mis geen opties.
Heb je je wensen al laten weten aan de ontwikkelaars van een van de vrije alternatieven? Zo zou je na verloop van tijd toch kunnen overschakelen op een vrije variant en kunnen anderen er van mee profiteren.
Koen_92 schreef:Powerpost om af en toe eens wat te posten op Usenet. Ubuntu of een andere distro op usenet posten is heus niet illegaal hoor.
Waarom zou je dat doen als je ze ook kunt downloaden van een FTP-server of via Bittorrent? Welk voordeel biedt Usenet? Ik heb er ooit eens wat mee geprobeerd, maar ik vond het heel onhandig. Voor het originele doel ervan, tekstberichten, viel het nog wel mee.
Manuel schreef:Stel, je post een dvd, 4,3 GB. Dat moet je eerst inpakken (bij voorkeur in rar), en dan splitsen, omdat wanneer bijlagen boven de 50 MB komen, vrijwel elke nieuws server dat weigert.
Waarom bij voorkeur in rar? Bij mijn weten is er geen vrije software die rar-bestanden kan aanmaken en kunnen ook niet alle rar-formaten ermee gedecomprimeerd worden. 7zip comprimeert naar het schijnt niet slecht en is wel een vrij formaat.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef: Waarom zou je dat doen als je ze ook kunt downloaden van een FTP-server of via Bittorrent? Welk voordeel biedt Usenet?
Dat zat ik me dus ook af te vragen: waar heb dat voor nodig? :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Rebil: ik heb mijn wensen niet doorgegeven aan de ontwikkelaars om verschillende redenen:

Tijd: er kunnen elelnlange discussies uit ontstaan over wat al dan niet gewenst is in een applicatie, en die tijd heb ik eigenlijk niet. Het draait bovendien al m.b.v. Wine.

Het QuickPar alternatief voor Unix/Linux is par2cmdline, dat is jaren geleden voor het laatst bijgewerkt, het heeft geen GUI, dan verwacht ik niet dat een mailtje van mij daar ineens verandering in aan zou brengen...

Forte Agent: het alternatief daarvoor is b.v. Pan. Pan is (heel) losjes gebaseerd op Agent, maar als ik zie wat het resultaat daarvan is dan zie ik geen enkel heil om me in zo'n discussie te mengen.

Rar: op Usenet gebruikt vrijwel iedereen rar. Al is het dan geen vrij formaat, het is wel de realiteit waar ik op Usenet mee te maken heb. 7Zip mag dan wel een mooi formaat zijn, maar ik ga niks uploaden waar mensen nog weer apart software voor moeten downloaden en installeren, dat zou ik erg gebruiksonvriendelijk vinden.

Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.

Bij zip die in delen opgesplitst is moet ik alles eerst downloaden, en alles is bij een volle dvd 4,3 GB. Wanneer ik dus zelf iets post, dan wil ik dat de mensen niet aandoen.

@ Adri: Bittorrent is peer to peer, je bent dus zowel client als server. Ik zal alleen services draaien die ik echt nodig heb, want elke service erbij is een potentieel zwakke plek in de verdediging.

En waarom geen ftp? Het is volstrekt onmogelijk om alles wat er dagelijks gepost wordt op Usenet op ftp servers aan te treffen, zoveel opslagcapaciteit is er simpelweg niet op de wereld...

Bij Usenet verlopen de posts op een gegeven moment, om ruimte te maken.

Bij b.v. mijn provider xs4all.nl blijven de posts met bijalgen (binaries) zo ongeveer tussen de 10 en 14 dagen staan, en dat is al aan de lange kant voor een provider die zich niet uitsluitend op Usenet toelegt (die service doen ze er bij xs4all dus extra bij).

Ondanks dat Usenet niet de hoofdactiviteit is van xs4all, hebben ze toch de grootste nieuwsserver van Europa, bestaande uit 60+ servers: http://wiki.hensema.net/media/.cache/dd ... a1b778.jpg

http://wiki.hensema.net/doku.php?id=newszilla:servers

En ondanks al dat servergeweld kunnen ze maximaal toch maar 14 dagen Usenet opslaan...

Dan heb je ook nog betaalde news servers. Ik zit b.v. als aanvulling op de news server van mijn provider, ook nog bij giganews.com . En die slaan de berichten 200 dagen op, maar dan heb je het ook wel gehad.

Handig aan Usenet (ten opzichte van ftp) is ook dat je bericht een onderwerp meegeeft, dat je er tekst bij kunt schrijven, herstelbestanden (par2) mee kunt posten, want er gaat wel eens iets verloren op Usenet, zeker bij de mindere providers. En verder allerlei bestanden meeposten die eventueel relevant kunnen zijn, zoals b.v. crc, nfo, sfv, jpg.

Wanneer je zoiets al met ftp zou willen doen dan had elke post die uit meerdere bestanden bestaat zijn eigen directory op een server nodig, simpelweg om de bestanden bij elkaar te houden...

Download je wel eens een dvd-tje, of muziek? Op Usenet vindt je alles wat je maar zoekt (giganews.com voert momenteel 108.107 (honderdachtduizendenhonderdzeven) verschillende nieuwsgroepen).

Hoe zou je dat op een ftp server(s) willen doen?

Dat gaat niet lukken... :wink:
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

FTP-server:
Welke dan? Hoe kom ik daar aan dan? Ik denk dat je je dan rot moet zoeken om er 1 te vinden die het gene heeft dat jij wil hebben. Op Usenet heb ik dan meestal meer resultaat.

Bittorrent:
Gebruik ik soms ook (als iets niet op usenet te vinden is), maar download toch trager (ik kom nauwelijks boven de 100kbps).
Verder moet je voor Bittorrent poorten in je router forwarden om een hogere snelheid te krijgen, iets wat ik qua veiligheid liever niet doe.

Dus zoals Manuel al zei, Usenet is gewoon het makkelijkst.
Manuel schreef: Bij b.v. mijn provider xs4all.nl blijven de posts met bijalgen (binaries) zo ongeveer tussen de 10 en 14 dagen staan, en dat is al aan de lange kant voor een provider die zich niet uitsluitend op Usenet toelegt (die service doen ze er bij xs4all dus extra bij).
Dat is inderdaad lang, bij nova.planet.nl is het na 3 dagen weg. Daarom heb ik ook een payserver :D
Manuel schreef: Er is nog i.i.g. 1 heel belangrijk voordeel van rar: zeg dat je een dvd wilt downloaden, en de paar plaatjes die erbij zitten zeggen nauwelijks wat over de inhoud, dan download ik alleen de eerste 1 of 2 rar's, en pak die uit. Dit geeft me heel vaak een gode indruk van de rest van de dvd.
Handig! Dat wist ik nog niet, ga ik ook eens uitproberen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: @ Adri: Bittorrent is peer to peer, je bent dus zowel client als server. Ik zal alleen services draaien die ik echt nodig heb, want elke service erbij is een potentieel zwakke plek in de verdediging.
Bittorrent op Linux is veilig, daar is geen twijfel over.
Het enige waar (maar dat kan m.i. bij usenet ook) op Windows een zwakheid in zit is het stiekem binnensmokkelen van spyware.

Overigens gebruik ik voor muziek downloaden LimeWire (en voorheen Gtk-Gnutella), daar kun je (ik tenminste wel) alles mee binnenhengelen wat je maar wilt.

Grotere bestanden (zoals DVD's) via KTorrent, maar ik gebruik dat erg weinig. Wat moet je met al die DVD's? :)
Afbeelding
Plaats reactie