Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Afstappen van wat je gewend bent is altijd moeilijk, voor de 1 nog meer dan voor de ander.

Dat neemt niet weg dat er een paar Windows progamma's zijn waar niet echt een goede Linux vervanging voor is (met GUI). Dat zeggen betekent niet dat ik zeg dat Linux daarom minder is, want ik zou nooit meer terug willen! Want er staan zo veel voordelen tegen over een paar kleine probleempjes.

par2cmdline accepteert ook sterretjes en zo. Ik heb voor mezelf een tekstbestandje gemaakt van hoe ik het meestal gebruik, dat kopieer en plak ik dan naar de opdrachtprompt en pas naar believen aan:

Code: Selecteer alles

par2create -s384000 -r10 <par2_bestandsnamen(en)> <bestandsnaam.*>
s staat voor size, en 384000 bytes is de ideale blockgrootte voor binaries met yenc gecodeerd, zorg dus dat je binaries (gesplitste rar bestanden of .001, 002 bestanden) exact een veelvoud van die 384000 bytes zijn, dan hebben de mensen die je bestanden downloaden het maximale aan de par bestanden.

Voorbeeld: 100x384000 bytes + 1 byte teveel = 38400001

Mocht die ene laatste byte net missen, dan heb je daar een compleet reparatieblock voor nodig, waar je anders 384000 bytes mee zou kunnen repareren, zonde..., maar je ziet het heel vaak verkeerd gedaan.

Dat was al weer de tip van de dag :D
Koen_92 schreef:
Manuel schreef: Het werkt i.i.g. wel met de MFC42.DLL van Win98 SE, want die gebruik ik. Kan ik je daar blij mee maken? Dan upload ik 'm naar m'n web ruimte.
JA ! Bedankt!

P.S. Ik heb nog nooit met pan gewerkt, dus weet ook niet het verschil in posten met pan of met powerpost.
Let op m'n volgende bericht: ik ga 'm nu even uploaden :)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Voor Koen: deze zou dus moeten werken, ik zou niet weten waaro niet...

http://www.xs4all.nl/~otto2002/manuel/temp/mfc42.dll
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

En nu gaan we juichen! yes! yes! :D :D :D
Dat één zo'n klein bestandje het verschil kan maken!
Hartstikke bedankt voor de moeite!

Over die yenc-regels, is dat hetzelfde als dit?:
http://www.binaries4all.nl/optimaalposten/
Op die manier doe ik het namelijk altijd.

P.S. Nog twee vraagjes:
1. Kan ik die iexplore.exe beter verwijderen?
2. In de map ~/.wine staan deze:
system.reg userdef.reg user.reg
Welke is nu het windows-register dat die programma's gebruiken?

Edit:
Nou doet die Yenc-powerpost a&a het ook!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het is altijd een groot genoegen om anderen zo blij te mogen maken! :)

http://www.binaries4all.nl/optimaalposten/is hetzelfde, maar gebruik liever 3000 regels, i.p.v. van 5000, dat heeft een nog grotere kans door iedere server geaccpteerd te worden.

Ik post onderaan wat plaatjes, dan kun je vergelijken (3000 regels is 384000 bytes, bij yenc).

iexplore.exe? Ik weet niet hoe je er aan komt, maar ik heb jaren Windows gedraait zonder...

system.reg en user.reg vormen samen het register, userdef.reg ook, maar is specifiek iest van Wine. Het zijn tekstbestanden, pas ze alleen aan als je de schrijfwijze een betje snapt, maak backups van die bestanden (want nu werkt de boel, nog... :wink: )

Afbeelding Afbeelding

P.S. Ik ga een uiltje knappen, en ben mogelijk nieuwjaarsavond pas weer online, heel veel plezier ermee!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, als ik de volgende keer iets post op usenet, zal ik er op letten.
Manuel schreef: iexplore.exe? Ik weet niet hoe je er aan komt, maar ik heb jaren Windows gedraait zonder...
Ja, op Windows 98 was die er nog gemakkelijk uit te halen. Op Windows XP wordt dat wat lastiger...
Manuel schreef: system.reg en user.reg vormen samen het register, userdef.reg ook, maar is specifiek iest van Wine. Het zijn tekstbestanden, pas ze alleen aan als je de schrijfwijze een betje snapt, maak backups van die bestanden (want nu werkt de boel, nog... Wink )
De schrijfwijze lijkt redelijk op geëxporteerde Windows .reg files, dus dat moet lukken. En backups... natuurlijk.
Manuel schreef: P.S. Ik ga een uiltje knappen, en ben mogelijk nieuwjaarsavond pas weer online, heel veel plezier ermee!
Is goed, het probleem is opgelosd!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ok, als ik de volgende keer iets post op usenet, zal ik er op letten.
Manuel schreef: iexplore.exe? Ik weet niet hoe je er aan komt, maar ik heb jaren Windows gedraait zonder...
Ja, op Windows 98 was die er nog gemakkelijk uit te halen. Op Windows XP wordt dat wat lastiger...
Daarom ben ik ook altijd bij Win98 gebleven, en toen uiteindelijk over naar Linux Slackware... :wink:
Koen_92 schreef:
Manuel schreef: system.reg en user.reg vormen samen het register, userdef.reg ook, maar is specifiek iest van Wine. Het zijn tekstbestanden, pas ze alleen aan als je de schrijfwijze een betje snapt, maak backups van die bestanden (want nu werkt de boel, nog... Wink )
De schrijfwijze lijkt redelijk op geëxporteerde Windows .reg files, dus dat moet lukken. En backups... natuurlijk.
Het *is* de schrijwijze van Windows reg bestanden, dus dat gaat ook lukken.

Niet echt nodig, want het Wine/Windows register is heel wat kleiner dan een echt Windows register, maar je kunt met Wine gewoon regedit.exe draaien, als je die even overzet van je Windows pc.
Koen_92 schreef:
Manuel schreef:P.S. Ik ga een uiltje knappen, en ben mogelijk nieuwjaarsavond pas weer online, heel veel plezier ermee!
Is goed, het probleem is opgelosd!
Nog 1 ding waar ik problemen mee had: met 1 van die varianten van PowerPost + 1 van de laaste Wine versies postte ik corrupte binaries. Daarna bleek de PowerPost variant die ik nu gebruik het wel goed te doen.

Voordat je nou een hele dvd post, misschien even testen in alt.binaries.test.yenc (als je tenminste yenc wilt gebruiken, en als je een vinkje gezet hebt bij 'use yencoding?')
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

In de map 'windows' van wine, zit ook een regedit.exe
Die zou ik dus ook kunnne geburiken om het register aan te
passen.

alt.binaries.test.yenc
Mag je die als test gebruiken? En allerlei testdingen in posten?
En yenc moet je toch altijd gebruike? Dat bespaard geloof ik een hele boel tijd met het posten.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

regedit.exe, ja, werkt ook onder Wine :)

alt.binaries.test.yenc : die is daar dus juist vopor bedoeld! En je mag er in posten wat je wilt.

Yenc altijd gebruiken? Daar zijn ellenlange discussies over op Internet... Bespaart tijd met posten, en met downloaden.

Het is alleen geen geaccepteerde standaard, maar elk progamma kan het tegenwoordig aan, behalve Outlook e.d., en misschien ook Thunderbird niet, maar dat zijn beiden geen echte newsreaders, dan moeten de mensen maar een goed progamma geberuiken.

Dan heb je ook nog een heel enkel progamma waarvan de progammeurs pertinent weigeren om yenc in te bouwen (vanuit de ideologische overtuiging dat het geen officiele standaard is), maar die lui staan buiten de realiteit, aangezien ruimschoots meer dan de helft van de binaries tegenwoordig als yenc gepost wordt.

Je doet jezelf dus tekort wanneer je een progamma gebruikt dat geen yenc aan kan...

Ik post ook alweer een tijdje yenc gecodeerd.

P.S. Zelfs voor Outlook zijn er dan toch weer oplossingen, en hier wat info over Thunderbird.

En hier nog 3 links:

yEnc - Wikipedia, the free encyclopedia
yEnc - Efficient encoding for Usenet and eMail
Why yEnc is bad for Usenet

Dan hebben we toch zeen beetje de hele discussie gecovered :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ik gebruik dan wel gewoon yenc. Hoeveel mensen gebruiken wel niet het .doc formaat van Microsoft? Dat is toch ook geen officiële standaard?
Manuel schreef: P.S. Zelfs voor Outlook zijn er dan toch weer oplossingen, en hier wat info over Thunderbird.
Mij lijkt het een beetje overbodig om in Thunderbird yenc-ondersteuning te installeren. Als je zoiets nodig hebt, kun je beter een echte newsreader gebruiken.

Ik heb trouwens ook nog die iexplore.exe van Wine getest. Als je die opent met wine krijg je een één of andere vraag om Gecko-ondersteuning te installeren. Dit heb ik toen gedaan.
Internet exlorer startte echter niet goed op, het eindigde in een wit scherm. Maar de Gecko engine wordt toch ook door Firefox gebruikt? Dan zal dat wel een aangepaste internet explorer zijn, die sommige programma's nodig hebben om goed te kunnen werken.

P.S. Weet jij toevallig ook een goed alternatief voor Freecall? Met Google krijg ik vreemde resultaten

O ja, bijna vergeten:
Gelukkig nieuwjaar!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Nou ik gebruik dan wel gewoon yenc. Hoeveel mensen gebruiken wel niet het .doc formaat van Microsoft? Dat is toch ook geen officiële standaard?
Manuel schreef: P.S. Zelfs voor Outlook zijn er dan toch weer oplossingen, en hier wat info over Thunderbird.
Mij lijkt het een beetje overbodig om in Thunderbird yenc-ondersteuning te installeren. Als je zoiets nodig hebt, kun je beter een echte newsreader gebruiken.
Daar zeg je wat, een echte newsreader. Maar ik heb meer zoiets van laat het gewoon een mailprogamma blijven, maar als het dan meer wil zijn, b.v. ook newsreader, doe het dan goed, of doe het niet... Niet van dat ha;fbakken gedoe.
Koen_92 schreef:Ik heb trouwens ook nog die iexplore.exe van Wine getest. Als je die opent met wine krijg je een één of andere vraag om Gecko-ondersteuning te installeren. Dit heb ik toen gedaan.
Internet exlorer startte echter niet goed op, het eindigde in een wit scherm. Maar de Gecko engine wordt toch ook door Firefox gebruikt? Dan zal dat wel een aangepaste internet explorer zijn, die sommige programma's nodig hebben om goed te kunnen werken.
Het zou kunnen, ik weet het echt niet. Ik weet alleen dat ik het al heel lang zonder iexplore.exe doe, ook voorheen op Windows, maar ik heb dan nu ook geen enkel progamma dat iexplore.exe nodig heeft.
Koen_92 schreef:P.S. Weet jij toevallig ook een goed alternatief voor Freecall? Met Google krijg ik vreemde resultaten
Ik zou het eecht niet weten... Wist niet eens dat het bestond... Wat krijg je voor vreemde resultaten? Ik zie het volgende:

Afbeelding
Koen_92 schreef:O ja, bijna vergeten:
Gelukkig nieuwjaar!
Jij ook! :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: P.S. Weet jij toevallig ook een goed alternatief voor Freecall?
Freecall is er ook voor Linux en Mac, zie hier: http://www.freecall.com/en/websignup.php

Een alternatief is natuurlijk Skype, of nog beter WengoPhone (ook beschikbaar als FF-extensie).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Daar zeg je wat, een echte newsreader. Maar ik heb meer zoiets van laat het gewoon een mailprogamma blijven, maar als het dan meer wil zijn, b.v. ook newsreader, doe het dan goed, of doe het niet... Niet van dat ha;fbakken gedoe.
Klopt, ben ik met je eens!
Manuel schreef: Het zou kunnen, ik weet het echt niet. Ik weet alleen dat ik het al heel lang zonder iexplore.exe doe, ook voorheen op Windows, maar ik heb dan nu ook geen enkel progamma dat iexplore.exe nodig heeft.
Als powerpost en quickpar geen ie nodig hebben, ik ook niet. Maar het staat niet in de weg, dus kan ik het net zo goed laten staan.
Manuel schreef: Ik zou het eecht niet weten... Wist niet eens dat het bestond... Wat krijg je voor vreemde resultaten? Ik zie het volgende:

Afbeelding
Niet? het is gewoon een voip programma, alleen dan veel goedkoper in vergelijking met skype.
Vind jij die resultaten niet vreemd? Mij lijken het echt van die oplichting-programma's, waar geen één goede bij zit, maar ja... wie ben ik.

P.S. Hoe heet dat Firefox thema van jou?

Edit:
Adri, ik zie jou bericht net té laat. Maar waar kan je die Freecall dan downloaden? Je kunt alleen sign-uppen.

En met Wengo kun je toch alleen maar van computer-naar-computer bellen?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Adri, ik zie jou bericht net té laat. Maar waar kan je die Freecall dan downloaden? Je kunt alleen sign-uppen.

En met Wengo kun je toch alleen maar van computer-naar-computer bellen?
Sorry, ik heb er zelf geen enkele ervaring mee...
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen: je kunt die ie weghalen, of laten staan, het maakt denk ik niks uit. Ben zelf nogal opruimerig, dus als het met de installatie van wine meegkomen is, dan is het dat wat er gebeurt is: dan heb ik het weggegooid (hoe kleiner hoe fijner, en minder is meer).

VOIP? Dat verklaart dan alles, want dat gebruik ik niet :)

Freecall downloaden? Ik vermoed dat wanneer je het formulier volledig invult, daarna een doenload link krijgt?

Correctie: site:freecall.com download linux - Google Search geeft als eerste link http://www.freecall.com/en/faq.html waar vraag Can I use FreeCall with Mac or Linux? het antwoord geeft!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Sorry, ik heb er zelf geen enkele ervaring mee...
Manuel schreef: VOIP? Dat verklaart dan alles, want dat gebruik ik niet :)
Waarom gebruiken jullie geen VOIP?
Manuel schreef: Correctie: site:freecall.com download linux - Google Search geeft als eerste link http://www.freecall.com/en/faq.html waar vraag Can I use FreeCall with Mac or Linux? het antwoord geeft!
Ja, dit is wat ik zoek. Ik moet alleen nog even uitvinden hoe het werkt. Maar dat is denk ik gewoon een kwestie van handleiding lezen en uitvoeren.

Bedankt!
Plaats reactie