Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

@Manuel:

In de map dosdevices staat een symbolic link naar drive_c

Hoe ik aan internet explorer kom weet ik niet, daarom was ik zo verbaasd.

Zo heb ik het geprobeerd:
Ik heb Powerpost gedownload.
Dit programma uitgepakt, en geknipt naar de map program files. Het was geen setup bestand, je kon het gewoon klikken en starten (in Windows dan).

Toen heb ik in de terminal: winecfg getypt.
Toen; toepassing toevoegen
En naar dat bestand gebladerd ("~/.wine/drive_c/Program Files/YencPowerPostA&A11b/YencPowerPostA&A11b.exe")

Toen winecfg afgesloten.
Toen het commando om het programma te starten:
wine "~/.wine/drive_c/Program Files/YencPowerPostA&A11b/YencPowerPostA&A11b.exe"

En dat werkt dus niet.
Dit vond ik wel vreemd:

Code: Selecteer alles

koen@ubuntu:~$ winecfg
Warning: could not find DOS drive for current working directory '/home/koen', starting in the Windows directory.
koen@ubuntu:~$ 
Wat wordt er met die error bedoeld?

P.S. Als je een newsreader alleen voor binaries downloaden nodig hebt, gebruik dan SABnzbd Lekker simpel en makkelijk, repareren en uitpakken wordt dan ook al voor je gedaan!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Koen,

in die map 'Internet Explorer', staat daar ook een bestand iexplore.exe in? Zo ja, dan vind ik het verdacht, zo niet, dan is er niks aan de hand.

De link naar PowerPost die je geeft is wel van de originele site, maar of ik die site nu nog zou vertrouwen, twijfels, maar misschien (staat zonder adblocker vol van de dubieuze reklamebagger).

Daarom heb ik mijn PowerPost hier gedownload, was ook zo ongeveer de enige variant van PowerPost (er zijn er vele, want het is door velen aangepast) die bij mij i.i.g. lekker onder Wine werkte.

Je hoeft met winecfg helemaal niet te kiezen voor 'toepassing toevoegen', dat gebruik je alleen wanneer een specifieke toepassing afwijkende instellingen nodig heeft, omdat je met winecfg n.l. de instellingen voor alle progamma's kunt configureren, maar ook aparte instellingen zou kunnen maken voor afzonderlijke progamma's (meestal niet nodig).

Bestaat "home/koen/.wine/drive_c/Program Files/YencPowerPostA&A11b/YencPowerPostA&A11b.exe" wel?

Waar verwijst /home/koen/.wine/dosdevices/c: naar? Daar gaat het namenlijk om, die c: is een link naar (waar je maar wilt trouwens) wat de Windows progamm'a ook als C: zullen zien.

Volgens mij schort er wat aan die koppelingen. Je kunt die koppelingen dus met dehand aanmaken, of met winecfg (winecfg, dan tabblad 'drives').

Je bent trouwens niet de enige die dat probleem gehad heeft.

Wanneer ik me goed herinner ging het bij mij eerst ook niet lekker, en heb ik de verschillende koppelingen met hand gemaakt, uiteindelijk, gewoon in Konqueror (KDE).

Het belangrijkste is dat je een koppeling naar c: hebt, dat daar dan ook Wine's Windows directory en zo staat, verder kun je het dus echt koppelen zoals je maar wilt, als het maar klopt.

Ik heb b.v.

|-- c: -> /mnt/hd/hdb1/wine/drive_c
|-- d: -> /mnt/hd/hdb1/wine/drive_d
|-- e: -> /
|-- f: -> /mnt/hd/hdb1/
omdat ik handig vind, zo.

Maar normaal, en minimaal zou jij i.i.g. moeten zien in /home/koen/.wine/dosdevices:

$ pwd
/home/koen/.wine/dosdevices
bash-3.1$ ls -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 koen users 25 2007-08-07 00:38 c: -> /home/koen/.wine/drive_c
P.S. Dank voor de tip, maar ik gebruik KLibido al voor het downloaden van nzb's, bevalt prima :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: P.S. Dank voor de tip, maar ik gebruik KLibido al voor het downloaden van nzb's, bevalt prima :)
Maar waar gebruik je Agent dan voor?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: P.S. Dank voor de tip, maar ik gebruik KLibido al voor het downloaden van nzb's, bevalt prima :)
Maar waar gebruik je Agent dan voor?
Voor alles waar ik geen nzb's voor gebruik, b.v. het lezen van, en posten in niet-binary (text-only) groepen, en het dowbloaden van grote groepen kleinere binaries, waarvoor geen nzb's beschikbaar zijn, of moeilijk te maken is, omdat het onderwerp van 1 post telkens wisselt (geen onderwerp opgegeven, bestandsnaam wordt onderwerp, wisselt dus bij elke header, dus waar moet je hier dan op zoeken?).

Maar ik gebruik Agent ook gewoon wanneer ik veel middelgrote binaries wil downloaden, maar te lui ben om daar heel veel verschillende nzb's voor op te zoeken.

Agent is ook handig om watchfilters te hebben op trefwoorden en of autheur, zodat zo'n post er duidelijk uitspringt, de filtermogelijkheden van Agent zijn erg prettig. Eventueel, kan ik zo'n poist dan aslnog m.b.v. een nzb in KLIbido downloaden, b.v. wanneer de headers incompleet binnenkomen op de usenet server van m'n provider, maar de bodies van het bericht er wel zijn! (Want de nzb bevat alle message id's, de headers zijn dan niet meer nodig).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Sorry dat ik zo laat reageer, ik ben namelijk de hele dag weg geweest.
Manuel schreef: in die map 'Internet Explorer', staat daar ook een bestand iexplore.exe in? Zo ja, dan vind ik het verdacht, zo niet, dan is er niks aan de hand.
Ja die staat er, daar ben ik juist verbaasd over. Die stond er al voor dat ik ook maar Powerpost in Wine aan de gang probeerde te krijgen.
Misschien heb ik een andere versie van Wine dan jij? Ik heb hem uit Synaptic (of te wel: apt-get install wine), en jij hebt hem misschien vanaf de source gecompileerd.
Manuel schreef: De link naar PowerPost die je geeft is wel van de originele site, maar of ik die site nu nog zou vertrouwen, twijfels, maar misschien (staat zonder adblocker vol van de dubieuze reklamebagger).
Adblock plus staat standaard aan, dus heb ik er niets van gemerkt. Onder Windows heb ik altijd die versie van Powerpost gebruikt.
Manuel schreef: Daarom heb ik mijn PowerPost hier gedownload, was ook zo ongeveer de enige variant van PowerPost (er zijn er vele, want het is door velen aangepast) die bij mij i.i.g. lekker onder Wine werkte.
Ja, deze komt verder! Eerst had hij ook dat mfc42.dll nodig, toen ik die in die map had gezet, en hem probeerde te starten kwam het splashscreen.
Daarna stopte het programma en vlogen de errors om de oren.

Ik weet niet of het nodig was, maar ik heb mfc42.dll en powerpost.exe beide uitvoerbaar gemaakt (chmod 744)
Manuel schreef: Bestaat "home/koen/.wine/drive_c/Program Files/YencPowerPostA&A11b/YencPowerPostA&A11b.exe" wel?
Ja, die bestaat.
Manuel schreef: Waar verwijst /home/koen/.wine/dosdevices/c: naar? Daar gaat het namenlijk om, die c: is een link naar (waar je maar wilt trouwens) wat de Windows progamm'a ook als C: zullen zien.

koen@ubuntu:~/.wine/dosdevices$ ls -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 koen koen 10 2007-12-29 11:36 c: -> ../drive_c
koen@ubuntu:~/.wine/dosdevices$ 
Dat klopt dus als het goed is.
Shay Stephens schreef: June 12th, 2007, 09:33 PM
Try uninstalling wine via synaptic and then reinstalling wine via the deb (assuming you are using a deb).
Is dat het proberen waard?

Edit:
Ik heb inmiddels Quickpar wel werkende gekregen onder Wine! Toch nog een resultaat!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen, waar gebruik jij dat eigenlijk voor?
Nieuwsgroepen, binaries?
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Quickpar, eigenlijk nergens voor, maar ik wilde gewoon testen of die het wel met wine deed, en dat lukte :oops: .

Powerpost om af en toe eens wat te posten op Usenet. Ubuntu of een andere distro op usenet posten is heus niet illegaal hoor.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nieuwsgroepen dus?
Waarom dan al dat gedoe?
Neem KNode of Pan of iets dergelijks (zelfs met TB kan dat).
Laatst gewijzigd door adri op 30 december 2007, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Aha, nu wordt het interssant! Met name je laatste zin (maar ik begin bij het begin).

Sorry niet nodig, al reageer je naar dagen, of een week, als je maar regaeert, dan het blijft het leuk. Je hebt er ook die zomaar ineens verdwijnen, hetzij omdat je de oplossing gegeven hebt, hetzij omdat het zweet ze uitbreekt dat het te moeilijk wordt :wink:

Die iexplore.exe bij jou: het kan best zijn dat ik die handmatig verwijderd heb, heb jaren Windows zonder Internet Explorer gedraait, dus ben in wine ook lekker aan het opruimen geweest.

Wine heb ik hier vandaan: http://rlworkman.net/pkgs/

PowerPost: de versie die jij gebruikt, heb ik geloof ik ook onder Windows gebruikt, maar die werkte op een gegeven moment niet meer met nieuwere versie van Slackware en met nieuwere Wine, toen ben ik dus allerlei mogelijk varianten van PowerPost gaan proberen (want omdat de broncode vrij is zijn er velen die er hun eigen invulling aan gegeven hebben), tot ik dus uitkwam bij de versie die nu lekker voor mij werkt (en misschien ook voor jou?).

Die errors die je nu krijgt (vanuit PowerPost betekenen i.i.g. dat Wine werkt!).

Wine verwijderen en opnieuw installeren is voor mij nooit nodig geweest. Enige wat bij mij in het begin wel in eens in de war raakte waren die links naar ~/.wine/drive_c, ~/.wine/drive_d en zo. dat aanmaken daarvan m.b.v. winecfg ging maar niet lekker.

Toen heb ik ze uiteindelijk met de hand aangemaakt, geen problemen meer mee.

Je hebt QuickPar werkende gekregen! Dat betekent dat Wine werkt, de link naar ~/.wine/drive_c in orde is, en dat je dus een andere variant van PowerPost moet proberen :) Probeer die bij mij goed werkt http://abmefaq.net/files/PowrPost_jw_c_20020716.zip (en daar hoef je Wine niet voor te de-installeren).

Nog een opmerking over QuickPar (maar dat hoeft voor jou niet op te gaan, je besturingssysteem is ook anders) : Wine is wat buggy in sommige dingen, en bij een aantal versies terug crashte QuickPar wanneer ik pars aanmaakte voor bestanden in totaal groter dan, of gelijk aan 1 GB, nu kan ik er helemaal geen pars meer mee maken, maar nog wel mee checken en repareren. Pars maken doe ik nu dus maar met par2cmdline, werkt ook, maar geen GUI.

Voor in je start-menu, een png die ik gemaakt heb van icoon in de powerpost.exe:

Afbeelding

Het gaat allemaal lukken, denk ik :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Nee, uitvoerbaar maken hoeft niet!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Nieuwsgroepen dus?
Waarom dan al dat gedoe?
Om binaries te downloaden gebruik ik SABnzbd (heb ik al gemeld),
dat bevalt me voorlopig goed.
Verder weet ik dat er ook een hoop tekst en nieuws te vinden is (hetgene waar usenet dus voor op is gezet), hier heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken, de meeste info is geloof ik ook wel gewoon ergens op internet te vinden.

Kun je met KNode of Pan dan ook binaries posten?
Manuel schreef:PowerPost: de versie die jij gebruikt, heb ik geloof ik ook onder Windows gebruikt, maar die werkte op een gegeven moment niet meer met nieuwere versie van Slackware en met nieuwere Wine, ...
Die versie van jou, brengt het dus tot het splashscreen daarna komen de errors (sorry vergeten te melden dat ik overgegaan ben op 'jouw' versie).
De laatste error:
wine: Call from 0x402a5f to unimplemented function MFC42.DLL.6625, aborting
Manuel schreef: allerlei mogelijk varianten van PowerPost gaan proberen (want omdat de broncode vrij is zijn er velen die er hun eigen invulling aan gegeven hebben)
Jammer dat er dan ook niet één van die varianten voor Linux is gemaakt.

Ook jammer dus dat Quickpar erg buggy is, dat par2cmdline werkt nog niet eens zo moeilijk als ik dacht. Na de man pagina te hebben gelezen heb ik het wel door. Alleen lastig als je allerlei verschillende bestandstypes wilt beschermen, dan typ je je rot. Gelukkig is er dan nog quickpar :wink:
Manuel schreef: Voor in je start-menu, een png die ik gemaakt heb van icoon in de powerpost.exe:
Bedankt! Heb ik die vast, samen met die voor Quickpar
Jammer dat die icoontjes bijna altijd in het .exe bestand zitten (al weer jammer!)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef:Nieuwsgroepen dus?
Waarom dan al dat gedoe?
Om binaries te downloaden gebruik ik SABnzbd (heb ik al gemeld),
dat bevalt me voorlopig goed.
Verder weet ik dat er ook een hoop tekst en nieuws te vinden is (hetgene waar usenet dus voor op is gezet), hier heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken, de meeste info is geloof ik ook wel gewoon ergens op internet te vinden.

Kun je met KNode of Pan dan ook binaries posten?
Pan in ieder geval, KNode weet ik niet zeker (ik gebruik dat nooit (binaries posten)), maar lijkt me haast van wel.
KLibido in ieder geval ook.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, als ik Powerpost echt niet werkend krijg, kan ik daar nog naar kijken.

Maar ja, Powerpost ben ik gewend, dus wil ik blijven gebruiken, voor al ook door de goede documentatie

[offtopic]
Iets dat je gewend ben, wil je blijven gebruiken. Zo was het ook toen ik nog Internet explorer gebruikte. Het heeft lang geduurd voordat ik overstapte op Firefox. Ik wist wel dat Firefox beter was, maar IE was ik nu eenmaal gewend, en dacht: Ach moeite doen, nu kan ik toch ook op het web surfen? Een artikel in Tips&Trucs haalde me uiteindelijk over.

Hetzelfde geldt nu voor: Ubuntu/Linux
Windows was ik gewend, ik wist dat er andere systemen waren. Maar ik had ook daar geen zin om mee te beginnen.
Later toch Ubuntu getest in VMware, en het beviel me wel. Dus uiteindelijk geinstalleerd. En nu wil ik niet meer terug! Nu steek ik er ook echt moeite in om met Ubuntu/Linux te kunnen werken. En het is nog leuk ook!

Wennen is moeilijk, maar als je eenmaal gewend ben, wil je niet meer terug!
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: PowerPost is een autoposter, je kunt er een heleboel berichten met hetzelfde onderwerp mee posten, met een paar muiskliks.

Stel, je post een dvd, 4,3 GB. Dat moet je eerst inpakken (bij voorkeur in rar), en dan splitsen, omdat wanneer bijlagen boven de 50 MB komen, vrijwel elke nieuws server dat weigert.

Dat zijn al 89 berichten, daarbij nog eens 10% pars, voor controle of het compleet is, en om eventueel iets wat mist te repareren.

Pan is gewoon een ramp om mee te werken, en of KNode dat kan, ik weet het niet meer, maar heel kort geprobeerd, en toen snel er weer af gegooid...

Maar PowerPost werkt gewoon erg lekker.

@ Koen:

wine: Call from 0x402a5f to unimplemented function MFC42.DLL.6625, aborting
betekent dat PowerPost een functie wil gebruiken in MFC42.DLL die of niet bestaat, of zich niet op de verwachte locatie in de dll bevindt.

Dit is dus een versieprobleem met een dll.

Het werkt i.i.g. wel met de MFC42.DLL van Win98 SE, want die gebruik ik. Kan ik je daar blij mee maken? Dan upload ik 'm naar m'n web ruimte.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: Het werkt i.i.g. wel met de MFC42.DLL van Win98 SE, want die gebruik ik. Kan ik je daar blij mee maken? Dan upload ik 'm naar m'n web ruimte.
JA ! Bedankt!

P.S. Ik heb nog nooit met pan gewerkt, dus weet ook niet het verschil in posten met pan of met powerpost.
Laatst gewijzigd door Koen_92 op 31 december 2007, 1:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie