Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef:
Waarom Slackware?
Slackware is leuk, ontzettend goed, veilig,snel,uiterst stabiel, volledig naar je eigen hand te zetten en wellicht de meest geschikte distro voor oudere machines. Ik heb eens Ubuntu geprobeerd op deze machine (P3, 1 GHz) en het was traag als dikke...
Slackware met KDE (!) draait als een tierelier.

Enjoy! ;)

adri schreef:En toen las ik dit: http://www.bartendavid.be/doc/howto/sys ... tmpfs.html

Dat ben ik eens gaan proberen en verdomd, het werkt!
KDE start echt stukken sneller op.
Was slackware niet snel genoeg dan? Of begint hij vol te lopen :lol:
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

@Manuel:
Toch moet dat kunnen, dat is sinds SW11 blijkbaar opgelost, zie hier: http://www.groupsrv.com/linux/about95871.html

@Fietser:
Bedankt voor die link, die ga ik eens doorspitten!

@rappie pappie:
Zelfs een Ferrari kan altijd nóg sneller. :P
En het is trouwens vooral bedoeld voor mijn schoonouders, waar SW 10.2 op een P2 (met KDE!) echt niet slecht draait. Probeer dat met verreweg de meeste andere distro's eens. ;)

Maar hoe sneller hoe beter.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: grappig... Ik herinner me dat de link waar naar je verwijst exact dat is wat ik alweer een tijdje geleden gelezen had (en dat weer naar aanleiding van een topic in alt.os.linux.slackware).

Het is overigens sinds Slack 11 nog niet opgelost. Het is ook geen Slackware probleem, maar een KDE probleem. Ik quote wat van de pagina waar je naar verwees:
There are a few hidden directories under /tmp that recent versions of
KDE require in order to run. The placement of these directories in /tmp
is generally contrary to Linux and Unix conventions, and causes
problems when /tmp is implemented in ramdisk
Wanneer je dus geen KDE gebruikt, dan is het probleem er ook niet. Dus zullen sommigen zeggen dat je /tmp probleemloos in RAM kan zetten. Maar niet onder alle omstandigheden dus.

Een paar dagen geleden nog was ik /tmp maar weer eens aan het opruimen, dacht dat ik nu wel wist waar ik af moest blijven...

Bij volgende start geen geluid meer, maar ik herinnerde mij dat na nog een keer opstarten alles het weer zou doen.

Zo gek veel kan er niet stuk gaan dus, wanneer je de bestanden maar laat staan die een datum hebben van tijdens of na de vorige start van het systeem.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Maar daar staat ook:
IIRC, PV had a fix for this (it has been reported a couple of times).
The fix is to rebuild the KDE direcories in /tmp whenever you start up
again. I don't know if the fix was migrated to 11.0 or not. The fix
should be in /etc/rc.d/rc.S, and look something like

# Create /tmp/{.ICE-unix,.X11-unix} if they are not present:
if [ ! -e /tmp/.ICE-unix ]; then
mkdir -p /tmp/.ICE-unix
chmod 1777 /tmp/.ICE-unix
fi
if [ ! -e /tmp/.X11-unix ]; then
mkdir -p /tmp/.X11-unix
chmod 1777 /tmp/.X11-unix
fi

with additions as necessary.
Bij mij staat dat in /etc/rc.d/rc.S, dus dat zou gefixt moeten zijn.
Toch?

Overigens, toen ik dat gisterenavond probeerde, heb ik geen problemen met geluid of wat dan ook gezien. En vandaag ook niet.

En heb ik in mijn /etc/rc.d/rc.local_shutdown dit staan:

Code: Selecteer alles

find /tmp -mtime +10 -exec rm -f {} \; 
Staat een beetje los van dat RAM-disk natuurlijk... ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri,

dat staat bij mij ook in /etc/rc.d/rc.S

Maar toch had ik een probleem met dat geluid (iets van 'kan de geluidsserver niet starten'), en ik kende dat van voorheen en wist dat een reboot het op zou lossen.

Misschien was er tegelijkertijd iets anders aan de hand bij mij? Ik kan dat niet meer achterhalen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die foutmelding van Arts heb ik ook wel eens gehad (terwijl het geluid het dan wel gewoon deed...), het kan dus best zijn dat dat gewoon toeval is (Arts heeft een beetje de reputatie wat buggy te zijn).

Je kunt -zoals ik gedaan heb- Arts gewoon uitschakelen bij Systeemnotificaties --> Spelersinstellingen (maar dat werkt alleen lekker met MPlayer, niet met Xine).

Zoals je hier kunt lezen moet dat gedoe met /tmp en tmpfs geen problemen opleveren.
Als zelfs Robby Workman het zegt (hoewel hij wijselijk een slag om de arm houdt ;) ).
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Die foutmelding van Arts heb ik ook wel eens gehad (terwijl het geluid het dan wel gewoon deed...), het kan dus best zijn dat dat gewoon toeval is (Arts heeft een beetje de reputatie wat buggy te zijn).
Bij mij deed het geluid het dan ook niet meer. 1 x reboot en alles was weer okee, vreemd. Ik herinnerde dit exact zo van een andere keer dat ik dingen uit /tmp verwijderd had, vandaar dat ik ook de oplossing wist: reboot.
adri schreef:Je kunt -zoals ik gedaan heb- Arts gewoon uitschakelen bij Systeemnotificaties --> Spelersinstellingen (maar dat werkt alleen lekker met MPlayer, niet met Xine).
Maar waarom zou ik het uitschakelen? Het vertelde me dat het geluid het niet deed, zinnige informatie.
adri schreef:Zoals je hier kunt lezen moet dat gedoe met /tmp en tmpfs geen problemen opleveren.
Als zelfs Robby Workman het zegt (hoewel hij wijselijk een slag om de arm houdt ;) ).
Ik blijf er dus verder gewoon lekker af :wink: Zoveel staat er bij nu ook weer niet in /tmp (die paar bytes).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je dit

in je /etc/rc.d/rc.local_shutdown zet worden alleen bestanden ouder dan 10 dagen verwijderd. Da's redelijk safe. ;)

Bij mij hoopte /tmpzich wel aardig op (vele honderden MB's), dat heeft waarschijnlijk wel te maken met het feit dat ik vaak SlackBuild scripts gebruik/zelf compileer.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Als je dit

in je /etc/rc.d/rc.local_shutdown zet worden alleen bestanden ouder dan 10 dagen verwijderd. Da's redelijk safe. ;)
Redelijk safe... Toch ben ik er wel eens de fout mee ingegaan, maar kan helaas niet meer precies hoe ik dat voor elkaar kreeg :wink:

In den beginne heb ik m'n profiel wel eens echt onbruikbaar gemaakt :cry: Gelukkig had ik een vrij recente backup!
adri schreef:Bij mij hoopte /tmpzich wel aardig op (vele honderden MB's), dat heeft waarschijnlijk wel te maken met het feit dat ik vaak SlackBuild scripts gebruik/zelf compileer.
Op http://slackbuilds.org/howto/ staat ook bij Step 4 - Install the Package:
Assuming everything happened according to plan (the compile finished without errors), the finished package should be in the directory declared as "OUTPUT" in the SlackBuild script (this defaults to the /tmp directory). Use installpkg to install it; you'll probably want to move it to some other location for safekeeping after it's installed.
In de root van /tmp willen ook nog wel eens allerlei bestanden terecht komen die je eerder bekeken hebt, zoal html, rar, pdf

Dat is allemaal veilig om met de hand te verwijderen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Redelijk safe... Toch ben ik er wel eens de fout mee ingegaan, maar kan helaas niet meer precies hoe ik dat voor elkaar kreeg :wink:

In den beginne heb ik m'n profiel wel eens echt onbruikbaar gemaakt :cry: Gelukkig had ik een vrij recente backup!
Wie niet waagt........, blijft maagd! ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:In den beginne heb ik m'n profiel wel eens echt onbruikbaar gemaakt :cry: Gelukkig had ik een vrij recente backup!
Wie niet waagt........, blijft maagd! ;)
Adri, dat zijn nog eens wijze woorden!!! :wink: :wink: :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En zo heb ik gisteren, in een poging een digitale camera )Fuji Finepix F30) aan het werk te krijgen, een Slackbox de vernieling in gedraaid, dankzij mijn gepruts met Udev-regels. X startte niet meer op en de muis deed ook niks. Gelukkig allemaal weer kunnen fixen (Knoppix to the rescue om telinit weer op 3 te zetten).
Daarna met Midnight Commander die udev-regels verwijderd. Hoewel mc niet echt 'mijn ding' is, is het soms toch wel handig. Zoals gisteren, als je grafische schil niet opstart. :)

De installatie later van Digikam ging ook niet van een leien dakje en als ik wat beter op Slacky-eu gelezen had, dan had ik mezelf wat gelazer met ldd kunnen besparen.
Daar staat nl. precies bij vermeld wat de dependencies zijn voor Digikam:
Dependencies: libgphoto2, libkipi, libkexif, sqlite3, exiv2, libkexiv2, jasper, libkdcraw
Om het even wat ingewikkelder te maken: je moet exiv2 0.15 hebben en niet exiv2 0.16...

Al met al een lange avond geweest gisteren. ;)
Camera werkt nu wel. Is mijn gepruts niet helemaal voor niks geweest.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Digitale camera's... Ik heb er eentje, een heel oude, maakt heel slechte foto's, maar ik had de mazzel dat ik er helemaal niks voor hoefde te installeren.

Onder Slackware 10.2 had ik een regel in fstab die 'm specifceerde als sda (scsi-disk toch?) Al was het geen scsi, het werkte wel zo, en dan erbij een icoontje op Bureaublad, enkel dubbelkikken, dan werd ie gemount.

Onder Slackware 12 gaat het zelfs geheel automagisch (m.b.v. HAL) : inpluggen, en HAL venster vraagt mij wat te doen.

Maar vaag herinner ik mij gelezen te hebben dat je voor sommige camara's een exotisch bestandsysteem in de kernel moet bakken.

Werkte het bij trouwens niet met HAL?

Waar heb je die Digikam nou voor nodig?
Digikam è una semplice applicazione per la gestione delle foto, che rende immediata l'importazione e l'organizzazione delle immagini. Le fotografie possono essere organizzate in "album", che vengono automaticamente ordinati cronologicamente.
Manuel, die ooit, maar dat is heel lang geleden, 1½ jaar op Sardinë (Italië) gewoond heeft, vertaalde / schreef:Digikam is een eenvoudige toepassing voor het beheren van foto's die zorgt voor het 'on the fly' importeren en organizeren van de plaatjes. De foto's kunnen georganizeerd worden in albums die geheel automagisch in de juiste volgorde gezet worden
Gaat dat niet gewoon in Konqueror? Eventueel met KRename erbij? (Met KRename kun je de foto's hernoemen aan de hand van de aanmaak datum/tijd die in de foto gezet is door de camera).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Scsi-disk ja. Probleem is alleen dat mijn HD ook scsi is (niet dus, maar wordt wel als zodanig herkend: sda).

Zonder Digikam kreeg ik het echt niet aan de praat. Na wat geGoogle werd al snel duidelijk dat Digikam dé weg was.
Toen kostte het nog wat gepruts, maar uiteindelijk lukte het allemaal.

Ik heb het zojuist nog even met Konqueror geprobeerd, maar dat lukt dus echt niet.

Via een card-reader gaat het trouwens allemaal veel vlotter en zonder gezeur. Maar ja, ik wilde het per se ook zo aan de praat hebben.
Je bent eigenwijs of je bent het niet. :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ja, je bent eigenwijs, of je bent het niet... :wink:

Ik kwam er trouwens ooit achter hoe ik mijn camera moest mounten (wat eerst niet ging) door als root tail -f /var/log/messages te typen, en vervolgens de camera in een usb-poort te pluggen. Die camera gaf wat dingen door aan het systeem, o.a. /dev/sda.

En dat met tail had ik met veel gegoogle weer gevonden :)

Lekker dat je het werkende hebt gekregen!
Plaats reactie