Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dank je wel Manuel!
Het is dus echt zo: hoe vaker je een kernel compileert hoe gemakkelijker het wordt en je ook steeds beter gaat begrijpen wat je eruit kunt laten (de Help-functie in make menuconfig is dan ook van grote waarde ;) ).

De eerste paar keer dat ik het deed was het niet bepaald een succes (je ziet door de bomen het bos ook niet meer van al die howto's), maar die van Alien Bob heeft me dus nog niet in de steek gelaten.

Ik kan het je echt aanraden!
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Dank je wel Manuel!
Graag gedaan! En excuses voor wat late reactie, was erg druk.
adri schreef:Het is dus echt zo: hoe vaker je een kernel compileert hoe gemakkelijker het wordt en je ook steeds beter gaat begrijpen wat je eruit kunt laten (de Help-functie in make menuconfig is dan ook van grote waarde ;) ).
Ik zal het onthouden :) Met de meeste dingen is het zo, hè: hoe vaker je het doet...
adri schreef:De eerste paar keer dat ik het deed was het niet bepaald een succes (je ziet door de bomen het bos ook niet meer van al die howto's), maar die van Alien Bob heeft me dus nog niet in de steek gelaten.

Ik kan het je echt aanraden!
Alien Bob, dat is toch deze??? http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... elbuilding , die heb ik dan nu in de bookmarks extra gemarkeerd.

Dank!
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Alien Bob, dat is toch deze??? http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... elbuilding , die heb ik dan nu in de bookmarks extra gemarkeerd.

Dat is 'm inderdaad. :)

Heb nu op een oude pc (P3, 600Mhz, 192 MB RAM) Zenwalk geïnstalleerd, het is voor mijn schoonouders, dus Slack vond ik een beetje té. ;)
Maar Zenwalk draait lekker, ik heb er ook KDE op gezet en ik moet zeggen, dat valt me niks tegen qua snelheid. En Zenwalk voelt voor een Slacker natuurlijk lekker vertrouwd aan.
Vind trouwens wel dat ze een beetje doorslaan naar "nu nóg gebruiksvriendelijker!", want ja, ik moet toch wat te klagen hebben. :P
Simpeler dan een paar bestandjes aanpassen kan nl. niet.
Die moet je dan wel weten te vinden en hoe aan te passen.
Dat leer je toch het best op...
Inderdaad.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Alien Bob, dat is toch deze??? http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... elbuilding , die heb ik dan nu in de bookmarks extra gemarkeerd.

Dat is 'm inderdaad. :)
Okee, dank! Dan heb ik de goede bookmark extra gemarkeerd :) Voor als ik er ooit nog eens aan toekom... Nog zoveel dingen 'nog te doen'...
adri schreef:Heb nu op een oude pc (P3, 600Mhz, 192 MB RAM) Zenwalk geïnstalleerd, het is voor mijn schoonouders, dus Slack vond ik een beetje té. ;)
Maar Zenwalk draait lekker, ik heb er ook KDE op gezet en ik moet zeggen, dat valt me niks tegen qua snelheid. En Zenwalk voelt voor een Slacker natuurlijk lekker vertrouwd aan.
KDE wordt vaak gezien als een erg zware Desktop, maar het hangt er maar van af hoeveel eye-candy je al dan niet aanzet. En wat mij betreft, maar dat is natuurlijk persoonlijk, vind ik een hoop KDE mooi-igheid helemaal niet mooi, ik heb dus niet zo veel van die dingen aanstaan en hebdaarom een heerlijk snel pc'tje, al is het 'maar' P3, 1000MHz, 512 MB RAM :D
adri schreef:Vind trouwens wel dat ze een beetje doorslaan naar "nu nóg gebruiksvriendelijker!", want ja, ik moet toch wat te klagen hebben. :P
Stel je toch eens voor dat we niks meer te klagen of te zeuren hebben... Dat zou rampzalig zijn! :wink:
adri schreef:Simpeler dan een paar bestandjes aanpassen kan nl. niet.
Die moet je dan wel weten te vinden en hoe aan te passen.
Voor je schoonouders is dat misschien juist wel goed, dat ze de boel niet kunnen vern**ken...
adri schreef:Dat leer je toch het best op...
Inderdaad.
Zonder meer :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: ik heb dus niet zo veel van die dingen aanstaan en hebdaarom een heerlijk snel pc'tje, al is het 'maar' P3, 1000MHz, 512 MB RAM :D
Dat is dus precies hetzelfde als mijn P3. :)
Maar die andere is maar 192 MB en 600 MHz. Ik was aanvankelijk toch bang dat KDE daar veel te traag op zou zijn.
Dat viel dus reuze mee. 8)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En zojuist las ik een zeer duidelijke en goed gedocumenteerde howto (speciaal voor beginners!): The Perfect Desktop - Slackware 12.
Staan echt heel handige tips in (lees alle 11 (!) pagina's).
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: ik heb dus niet zo veel van die dingen aanstaan en hebdaarom een heerlijk snel pc'tje, al is het 'maar' P3, 1000MHz, 512 MB RAM :D
Dat is dus precies hetzelfde als mijn P3. :)
Grappig :D
adri schreef:Maar die andere is maar 192 MB en 600 MHz. Ik was aanvankelijk toch bang dat KDE daar veel te traag op zou zijn.
Dat viel dus reuze mee. 8)
Kan prima als je een hoop onnodigs uitzet, en dan nog kan het er prima uitzien.
adri schreef:En zojuist las ik een zeer duidelijke en goed gedocumenteerde howto (speciaal voor beginners!): The Perfect Desktop - Slackware 12.
Staan echt heel handige tips in (lees alle 11 (!) pagina's).
Dank! Die ga ik *zeker* lezen, want dit is n.l. helemaal mijn 'pakkie an'. 8)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Heb nu op een oude pc (P3, 600Mhz, 192 MB RAM) Zenwalk geïnstalleerd, het is voor mijn schoonouders, dus Slack vond ik een beetje té. ;)
KDE wordt vaak gezien als een erg zware Desktop, maar het hangt er maar van af hoeveel eye-candy je al dan niet aanzet. En wat mij betreft, maar dat is natuurlijk persoonlijk, vind ik een hoop KDE mooi-igheid helemaal niet mooi, ik heb dus niet zo veel van die dingen aanstaan en hebdaarom een heerlijk snel pc'tje, al is het 'maar' P3, 1000MHz, 512 MB RAM :D
En Zenwalk is er al weer af en er staat nu Slackware op. :lol:
Computer afsluiten wilde maar niet lukken, telkens een reboot. Dat gaat vervelen (mij wel), dus nu heb ik er Slackware 10.2 opgezet. De CD's van 11 kan ik niet meer vinden en ik wilde om dat afsluitgedoe te voorkomen een 2.4 kernel. Slack dus.
Draait prima!
Met KDE. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
En Zenwalk is er al weer af en er staat nu Slackware op. :lol:
Oh??? :)
adri schreef:Computer afsluiten wilde maar niet lukken, telkens een reboot. Dat gaat vervelen (mij wel), dus nu heb ik er Slackware 10.2 opgezet. De CD's van 11 kan ik niet meer vinden en ik wilde om dat afsluitgedoe te voorkomen een 2.4 kernel. Slack dus.
Draait prima!
Met KDE. ;)
Maar je hebt dus afsluitproblemen op die machine met een 2.6 kernel, als ik het goed begrijp?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op een standaard 2.6 kernel zit apm niet ingebakken (en voor zover ik weet -en niet al te veel fouten gemaakt hebt met die materie op mijn P4- is dat ook niet eenvoudig voor mekaar te krijgen). Mij lukte het toen in ieder geval niet om dat fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Om mezelf nu weer een hoop heisa en kernel-gecompileer te besparen heb ik maar gewoon een 2.4 kernel geïnstalleerd (via SW 10.2).
Die mensen doen toch niet veel meer dan wat spelletjes, af en toe internetten en e-mailen. Daar heb je zo'n spiksplinternieuwe kernel niet voor nodig. ;)
En SW 10.2 is altijd nog vier jaar jonger dan WXP en zelfs zeven jaar jonger dan W98 (wat er eerst op stond).
En kwalitatief vele malen beter. :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Op een standaard 2.6 kernel zit apm niet ingebakken (en voor zover ik weet -en niet al te veel fouten gemaakt hebt met die materie op mijn P4- is dat ook niet eenvoudig voor mekaar te krijgen). Mij lukte het toen in ieder geval niet om dat fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Om mezelf nu weer een hoop heisa en kernel-gecompileer te besparen heb ik maar gewoon een 2.4 kernel geïnstalleerd (via SW 10.2).
Ah, ik herinner het mij weer, je perikelen met APM :wink:
adri schreef:Die mensen doen toch niet veel meer dan wat spelletjes, af en toe internetten en e-mailen. Daar heb je zo'n spiksplinternieuwe kernel niet voor nodig. ;)
En SW 10.2 is altijd nog vier jaar jonger dan WXP en zelfs zeven jaar jonger dan W98 (wat er eerst op stond).
En kwalitatief vele malen beter. :)
Zonder meer! En heel wat veiliger ook: ik las net dat het aantal stuks malware dat voor Linux bestaat in een jaar tijd met 54% gestegen is, ik geloof naar 137 stuks.

Voor Windows zijn dat er inmiddels een kleine 100.000... :twisted:

Verder zijn zo'n 25% van de Windows pc met virusscanner, die ook regelmatig geupdated wordt, evengoed besmet (las ik ook zojuist).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Even wat anders: hoe draait Compiz op jouw P3 Manuel?
Gaat dat nog een beetje vlot en stabiel?
Dat draait niet... Heb ik niet mee geinstalleerd, omdat ik zeker wist dat ik het niet wil gebruiken.

Ik had trouwens groot gedoe met reiserFS... :cry:

Ik had soms, sinds installatie van Slack 12.0, dat X niet doorstartte. De boel was dan volkomen vastgelopen, kon geen nieuwe console openen met ALT+F2, CTR:+ALT+DEL deed ook niks, alleen reset-knop hielp.

Runlevel weer van 4 naar 3 gezet, zodat ik X handmatig moest starten. Klaagde over fatale server error, missend 'fixed' en 'cursur' fonts.

DVD gemount, fonts opgezocht, installpkg *font*.

Dat gaf fouten, want bepaalde fonts konden niet weggeschreven worden (access denied).

Ik kon ze ook niet verwijderen, ook vanaf een rescue cd: 'reiser_read_locked_inode'.

GIGANTISCH balen.

man reiserfsck:
--fix-fixable This option recovers certain kinds of corruption that do not require rebuilding the entire file system tree (--rebuild-tree). Normally you only need this option if the --check option reports "corruption that can be fixed with --fix-fixable". This includes: zeroing invalid data-block pointers, correcting st_size and st_blocks for directories, and deleting invalid directory entries.
Daarna nog 11 entries over die alleen gerepareerd konden worden met --rebuild-tree

Nu werkt het weer, maar ik ben er niet gerust op. Las ook op Web over problemen met corrupte reiser bestandssystemen en kernel 2.6, zonder dat ik overigens op trefwoord "kernel 2.6" zocht.

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat waar Slackware voorheen een oerdegelijk, rotsvast systeem was, dat niet voor niets nieuwigheidjes pas invoerde nadat het echt stabiel gebleken was, Slack nu ineens een beetje volkomen de andere kant op gaat (denk ook aan compiz; wanneer er iets tegenovergesteld aan Slack is, dan is het wel compiz).

En dan nog iso's van cd's en dvd's die niet wilden booten, terwijl ik toch niet een echt oude pc heb (BIOS van April 2001), en nu moet alles dan ineens exact volgens de regels, zodat ik flink wat cd's en dvd's verprutst heb, voordat ik oplossing vond:
Mark Iszler wrote:
> I have been unable to boot the install discs for recent Slackware
> versions (11 & 12) in my somewhat older machine.

> It sort of baffles me because I have a copy of Slackware 10.1 that boots
> just fine. Also, the Slackware 11 & 12 discs boot just fine in other
> (newer) computers.

> Was this somehow changed in recent versions of ISOLINUX?

In the directory isolinux on the Slackware CDs and DVDs there is a file
README.TXT which explains how to create your own bootable iso image. For
Slackware 10.1 the command was:

mkisofs -o /tmp/slackware.iso \
-R -J -V "Slackware Install" \
-x ./bootdisks \
-x ./extra \
-x ./slackware/gnome \
-x ./pasture \
-x ./patches \
-x ./rootdisks \
-x ./source \
-x ./zipslack \
-hide-rr-moved \
-v -d -N -no-emul-boot -boot-load-size 4 -boot-info-table \ -sort
isolinux/iso.sort \
-b isolinux/isolinux.bin \
-c isolinux/isolinux.boot \
-A "Slackware Install CD" .

For Slackware 12 the command was:

mkisofs -o /tmp/slackware-dvd.iso \
-R -J -A "Slackware Install" \
-hide-rr-moved \
-v -d -N \
-no-emul-boot -boot-load-size 32 -boot-info-table \ -sort
isolinux/iso.sort \
-b isolinux/isolinux.bin \
-c isolinux/isolinux.boot \
-V "SlackDVD" .

I think that the important difference is the value for the -boot-load-size
argument.

A little later in the README.TXT with Slackware 10.1 comes the following
text:

-8<----------------------------------------
Techincally the --boot-load-size should be a lot bigger, like 20 or so
in order to hold the isolinux.bin boot block. However, setting it to
4 causes it to load on more BIOSes. I don't know why, but I've had so
many people report this to me that I'm inclined to believe it. But, if
the resulting discs don't boot in your machine and you find that using
a more correct value here fixes it, please let me know! If it's going
to be broken for some BIOSes either way, I'd rather be correct.
-8<----------------------------------------

regards Henrik
-boot-load-size 32 moest bij dus -boot-load-size 4 worden.

Het kost allemaal zoveel tijd, dat gedoe :evil:

Hoe Slackware zich verder ontwikkelt? Ik weet 't niet, maar ik beschouw het (op dit moment) niet meer als een degelijk en uiterst stabiel systeem.

Al zoveel gedoe gehad sinds dat ik aan Slack 12 begon, zo'n 10 dagen geleden misschien.

En ja, het is merkbaar sneller, maar daar heb ik weinig aan wanneer ik (belangrijke) data kwijt zou kunnen raken...

P.S. Ik had na reparen van het bestandssysteem o.a. een bestand van (zogenaamd) 5 TeraByte!!! staan in /lost+found, terwijl / (hda1) maar 4,8 GB is, waarvan 2,2 in gebruik.

Verder ook nog wat bestanden uit 1970...

Affijn, ik hoop dat het nu een tijdje stabiel draait, voordat ik weer tijd vrij kan maken om hda1 eens grondig te formatteren, en dan opnieuuw te installeren.
Nog even hierop terugkomend:
De oplossing kan ook veel handiger, zo lees ik net: http://www.linuxquestions.org/questions/#post2942620
Dus gewoon je 10.2 CD booten en bij de feitelijke installatie gewoon de CD van 12 erin doen. :)
Achteraf...
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dank je Adri!

Dat is een heel goede en waardevolle tip!

De link http://www.linuxquestions.org/questions/#post2942620 werkt alleen niet (verwijst niet naar de topic, maar naar de index).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Waarvoor dank :D
Plaats reactie