Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

e4ea schreef:Goede tip Adri ;)

Deze kende ik nog niet en ik heb hem idd gelijk getest en toegevoegd aan mijn xorg.conf.

Voor de mensen die niet zo bekend zijn met de file /etc/X11/xorg.conf, de regel moet toegevoegd worden onder het input device keyboard. Niet in elke xorg.conf is de regel al aanwezig, en het is denk ik niet voor iedereen duidelijk waar de regel dan moet komen.'

Zoals het er hier nu uitziet:

Code: Selecteer alles

Section "InputDevice"
	Identifier  "Keyboard0"
	Driver      "kbd"
	Option      "XkbOptions" "compose:ralt"
EndSection
Thx 8)
Jan
Bedankt voor de aanvulling! :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

e4ea schreef:
Manuel schreef:Maar al dat gecompileer, dat kost een hele hoop tijd.
En 'gewoon' even wat anders proberen. De syntax van veel commando's verschilt nogal, en schijven heten geen /dev/hdX en zo...
Valt wel mee hoor.
Veel mensen denken dat een operatingsystem als OpenBSD veel compilatie e.d. vereist, niets is echter minder waar. Er is een repo aanwezig waarin de meeste pakketten gewoon standaard aanwezig zijn. Een kwestie van pkg_add -i "pakketnaam" en het pakket inclusief dependencies wordt geinstalleerd. Bevalt het pakket niet? pkg_delete "pakketnaam" is genoeg om de boel weer netjes te verwijderen.
Er zijn enkele duizenden ports beschikbaar voor mensen die idd vanaf source willen compileren. Hetzelfde zou je zelfs kunnen doen voor OpenBSD zelf. Wanneer niet nodig wordt dit echter ook door de ontwikkelaars zelf afgeraden, aangezien de pakketten die beschikbaar zijn in de repo's, getest zijn op functionaliteit en stabiliteit.
Dank voor je uitleg! Ik ging er i.d.d. van uit da t erg veel gecomplileerd moet worden op de BSD's. Zo zie je maar dat ik er weinig kaas van heb gegeten.
e4ea schreef:
Manuel schreef:P.S. Wat doe jij trouwens in de topic 'Linux voor beginners', wanneer je OpenBSD gebruikt? :wink:
Tja, goeie vraag....
In eerste instantie kwam ik hier terecht ivm een vraagje aangaande Firefox.
Omdat ik zelf een tijd erg actief ben geweest met patches voor Firefox voor Linux, het compileren van packages voor Zenwalk Linux en destijds Fedora 4, ben ik echter een beetje blijven hangen. Zo af en toe lees ik een aantal topics door en wanneer ik denk iets zinnigs toe te kunnen voegen... nou ja, dan doe ik dat dus :)

Groeten,
Jan
De vraag hoe je in deze topic tercht kwam was eigenlijk meer grappig bedoeld: 'Linux voor *beginners*', en dan aan de BSD zijn :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

common sense schreef:
Manuel schreef: De syntax van veel commando's verschilt nogal, en schijven heten geen /dev/hdX en zo...
Valt echt reuze mee... Wat is er zoveel anders aan /dev/wd0a? Niks mis mee, toch? Nee C:, dat is pas moeilijk! Vooral als je meer drives dan het alfabet groot is wil aansluiten :lol:
Dat laatste heb ik nooit geprobeerd..., maar wat ik van /dev/wd0a niet zo prettig vind, en ook onnodig, is dat je dus moet weten dat het hier een Western Digital schijf betreft.

Ik weet dat er in mijn machiene een Maxtor en een Western Digiatal schijf zitten, maar ik wil eigenlijk helemaal niet onthouden welke nu ook alweer hda, en welke hdb is.
common sense schreef:En de syntax problemen vallen reuze mee omdat de bekende GNU tools gewoon beschikbaar zijn, maar dan met een extra g als voorvoegsel. Bijvoorbeeld gmake, gtar, gsed etc

Echt, als je Linux al goed kent is een uitstapje naar BSD prima te doen.
Dat wist ik inderdaad niet, dank :)
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

vanaf de command line 'dmesg' intikken gevolgd door <enter> en je krijgt precies te zien wat er in je pc zit. Op die manier hoef je dus niet te weten welke schijf erin zit, gewoon ff dmesg intikken vanaf de installatiecd-shell.

Groeten,
Jan
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

@Adri;

Weet jij toevallig de code voor de Windows-toets op het toetsenbord?

Ik gebruik de ALT nl. ook voor andere dingen en het toewijzen van een v.d. ALT toetsen voor het streepje op de e, zorgt er dus voor dat dat niet meer werkt.
De Windows toets wordt verder toch niet gebruikt dus zou hiervoor prima voor toegewezen kunnen worden.

Groeten,
Jan
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Manuel schreef: dat je dus moet weten dat het hier een Western Digital schijf betreft.
:?:
wd staat volgens mij voor "winchester disk" en heeft niets te maken met de fabrikant... Winchester was volgens mij de codenaam voor de IBM 3340, van na de maanlanding, zo'n beetje omtrent watergate, voor mijn tijd in ieder geval :D

De /dev/wd0 slaat eigenlijk gewoon op een IDE disk, en dat komt dan overeen met /dev/hda. (0 = eerste BSD IDE disk, a = eerste Linux IDE disk) Overigens zijn er ook /dev/sd[0-?][a-z] devices, en ja je voelt 'm al aan; dan heb je te maken met een SCSI achtige schijf ...

En zoals e4ea al aangaf: dmesg is your friend.
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Nog even terugkomend op het verhaal windows toets; probleem opgelost :D

Eerst moet je te weten komen welke code er achter de Windows toets hangt.
Hiervoor type je vanaf de command line in xev gevolgd door <enter>.
Wanneer je nu op de Windows toets drukt krijg je de keycode te zien.
Bij mij was deze 115.

Vervolgens maak je (wanneer dit nog niet bestaat natuurlijk....) een bestandje .Xmodmap aan in je $HOME directory.
Hierin zet je (in mijn geval):

keycode 115 = Multi_key
Wanneer je X opnieuw opstart, is de Windows toets te gebruiken als toets om bijv. de ' op de e te krijgen.

Ik heb mijn xorg.conf weer aangepast zodat mijn alt-toetsen weer gewoon hun oude functie terug hebben.

Groeten,
Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Voor de liefhebbers, op Linux is de Windowstoets rwin --> compose:rwin, de menu-toets (met dat pijltje) menu --> compose:menu. :)
En wie zich afvraagt hoe je het € teken maakt: samensteltoets + = + C (dus Shift +c).
Op zich best logisch allemaal (maar je moet het maar net weten natuurlijk).
Nog eentje, de beruchte ß, dat gaat zo: samensteltoets + ss (ik geef toe, iets minder logisch). ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

e4ea schreef:vanaf de command line 'dmesg' intikken gevolgd door <enter> en je krijgt precies te zien wat er in je pc zit. Op die manier hoef je dus niet te weten welke schijf erin zit, gewoon ff dmesg intikken vanaf de installatiecd-shell.

Groeten,
Jan
Okee, bedankt :D
common sense schreef:
Manuel schreef: dat je dus moet weten dat het hier een Western Digital schijf betreft.
:?:
wd staat volgens mij voor "winchester disk" en heeft niets te maken met de fabrikant... Winchester was volgens mij de codenaam voor de IBM 3340, van na de maanlanding, zo'n beetje omtrent watergate, voor mijn tijd in ieder geval :D
En ik maar denken dat er een WD schijf bedoelt werd... Zo 1 (Western Digiatal) had ik er n.l. heel toevallig inzitten die paar maanden dat ik op een andere pc (die hier tijdelijk logeerde) een heel klein beetje met FreeBSD gestoeit heb :wink:
common sense schreef:De /dev/wd0 slaat eigenlijk gewoon op een IDE disk, en dat komt dan overeen met /dev/hda. (0 = eerste BSD IDE disk, a = eerste Linux IDE disk) Overigens zijn er ook /dev/sd[0-?][a-z] devices, en ja je voelt 'm al aan; dan heb je te maken met een SCSI achtige schijf ...
sd wist ik, op Linux ook zo (sommige USB devices worden soms ook als sd gezien).
common sense schreef:En zoals e4ea al aangaf: dmesg is your friend.
Okee, maar toch is het weer wat nieuwe dingen leren (en dat doe ik al dagelijks met Linux), en ik vind het wel prettig om met 1 systeem tegelijk bezig te zijn.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Als je liever niet met samensteltoetsen werkt dan kun je je toetsenbord ook nog als "VS Internationaal" (us_intl) instellen. Een é vorm je dan met '+e, een ' met '+spatie. Zo combineer je de handige layout van qwerty met de veelzijdigheid van azerty. Blijkbaar is zo'n samensteltoets nog iets veelzijdiger, maar dan moet je ook meer onthouden (de combinatie voor ß vind trouwens heel logisch).
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Enig idee hoe je muistoetsen kunt toewijzen binnen twm?

Ik gebruik de 'good old' twm binnen X, maar zou graag het muiswiel toewijzen om te switchen tussen desktops.

Wanneer ik met xev kijk naar de codes voor het scrollwiel is -> dit <- de output, waarbij button 4 met het muiswiel de ene kant op is, button 5 de andere kant op.

Ik zou zowieso al niet weten hoe dit te definieren binnen X, maar met twm houdt het voor mij ff helemaal op.

-> Dit <- is mijn eigen brouwsel .twmrc configuratie-file voor twm, waarin ik zoals je kunt zien vdesk gebruik om virtuele desktops te creeren.
Dit werkt prima, alleen dat scrollwiel dus nog....
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Geen idee hoe dat bij TWM gaat maar bij Xfce staat in ~/.config/xfce4/panel/pager-2.rc dit:

rows=1
scrolling=true
Misschien dat dat een aanwijzing oplevert?
Afbeelding
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Hmmm, helaas Adri.

Maar we zoeken verder...

Thx anyway ;-)
Jan
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Het was zo simpel dat ik er in eerste instantie niet aan gedacht had :D

Button4	= 	: root			: f.exec "A=$((`vdesk`-1)); if [ $A = 0 ] ; then A=4 ; fi ; vdesk $A &"
Button5	=	: root			: f.exec "A=$((`vdesk`+1)); if [ $A = 5 ] ; then A=1 ; fi ; vdesk $A &"

"Right"	= c|m	: all			: f.exec "A=$((`vdesk`+1)); if [ $A = 5 ] ; then A=1 ; fi ; vdesk $A &"
"Left"	= c|m	: all			: f.exec "A=$((`vdesk`-1)); if [ $A = 0 ] ; then A=4 ; fi ; vdesk $A &"
"Up"	= c|m	: all			: f.exec "A=$((`vdesk`+1)); if [ $A = 5 ] ; then A=1 ; fi ; vdesk $A &"
"Down"	= c|m	: all			: f.exec "A=$((`vdesk`-1)); if [ $A = 0 ] ; then A=4 ; fi ; vdesk $A &"
Oftewel Button4 en Button5 ;)

Voor de geinteresseerden is hier de gehele .twmrc: -> link <-

Groeten,
Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi dat je het opgelost hebt!
Maar simpel... :?
Ik zou er niet opgekomen zijn. ;)
Afbeelding