Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

e4ea schreef:Zenwalk heeft zo zijn eigen tooltjes...
:oops:
Zou best kunnen, ik heb Zenwalk maar heel even getest (enkele dagen), toen was de HD definitief kaduuk...
Wat ik me wel herinner is dat je een .tgz-bestand kunt installeren d.m.v. rechtsklikken met je muis op dat bestand. Von'k wel grappig.
Desalniettemin, pkgtool heeft mijn voorkeur (niet voor installeren, dat gaat veel handiger met installpkg), maar pkgtool is zo veelomvattend en compleet. Je kunt daar bijv. ook je services mee stoppen/aanzetten.
Ook als je ineens een hele zwik programma's wilt verwijderen (na de full install).
Echt reuze handig!
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Toevallig zijn er de afgelopen dagen een paar topics geweest over bootsplash op het Slackware-forum van LinuxQuestions.org:
http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=582973
http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=583514
Bedankt, Adri.

Nooit geweten dat je dat in je kernel in moest bouwen, of 'm moest patchen...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef: Desalniettemin, pkgtool heeft mijn voorkeur (niet voor installeren, dat gaat veel handiger met installpkg), maar pkgtool is zo veelomvattend en compleet. Je kunt daar bijv. ook je services mee stoppen/aanzetten.
Ook als je ineens een hele zwik programma's wilt verwijderen (na de full install).
Echt reuze handig!
Ik kwaam er laatst achter, maar misschien zat het er altijd al in, dat dat ook prima gaat met kpackage (Bij 'Markeren', en daarna knop'Gemarkeerde deinstalleren', i.p.v. knop 'Deinstalleren').
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Ik heb zowel binnen Suse, Slack, Vector en Zenwalk met diverse tools gewerkt waaronder installpkg etc..
Eerlijk is eerlijk, zeker met de Slack based distro's werkte het installeren en verwijderen van packages over het algemeen probleemloos.
Het nadeel was nog wel eens dat dependencies niet aanwezig waren, waarmee dus een foutmelding volgde.

Dat vind ik zelf het grote voordeel binnen Openbsd; de eenvoud van de repository, simpel mechanisme om packages te verwijderen of te installeren en tot op heden gewoon helemaal geen problemen gehad met dependencies....

Gewoon eens proberen ;)

Maarrrrr..... ook daar weer; eerlijk is eerlijk; als je een distro zoekt die gewoon alles in huis heeft, waar alle programma's beschikbaar zijn (uitgebreide repo) ongeacht licenties of eventuele veiligheids-issues, dan kan je beter niet voor Openbsd kiezen.
Ben je net zo'n veiligheidsjunk als ik, dan weet ik zeker dat je je er thuis zult voelen.
Voor mij niets anders meer, ik ben eindelijk 'thuis'...

Jan
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

e4ea schreef:Ik heb zowel binnen Suse, Slack, Vector en Zenwalk met diverse tools gewerkt waaronder installpkg etc..
Eerlijk is eerlijk, zeker met de Slack based distro's werkte het installeren en verwijderen van packages over het algemeen probleemloos.
Het nadeel was nog wel eens dat dependencies niet aanwezig waren, waarmee dus een foutmelding volgde.
Die je vertelt wat je mist, waarna je het op kunt gaan zoeken. Die meldingen komen ook niet elke dag, op een gegeven moment ben je zo'n beetje klaar met installeren
e4ea schreef:Dat vind ik zelf het grote voordeel binnen Openbsd; de eenvoud van de repository, simpel mechanisme om packages te verwijderen of te installeren en tot op heden gewoon helemaal geen problemen gehad met dependencies....

Gewoon eens proberen ;)
Maar al dat gecompileer, dat kost een hele hoop tijd.
En 'gewoon' even wat anders proberen. De syntax van veel commando's verschilt nogal, en schijven heten geen /dev/hdX en zo...
e4ea schreef:Maarrrrr..... ook daar weer; eerlijk is eerlijk; als je een distro zoekt die gewoon alles in huis heeft, waar alle programma's beschikbaar zijn (uitgebreide repo) ongeacht licenties of eventuele veiligheids-issues, dan kan je beter niet voor Openbsd kiezen.
Ben je net zo'n veiligheidsjunk als ik, dan weet ik zeker dat je je er thuis zult voelen.
FreeBSD zou een compromis kunnen zijn tussen veiligheid en de leercurve van OpenBSD.
e4ea schreef:Voor mij niets anders meer, ik ben eindelijk 'thuis'...

Jan
Goed om te horen! :)

P.S. Wat doe jij trouwens in de topic 'Linux voor beginners', wanneer je OpenBSD gebruikt? :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Manuel schreef:
adri schreef:Toevallig zijn er de afgelopen dagen een paar topics geweest over bootsplash op het Slackware-forum van LinuxQuestions.org:
Bedankt, Adri.

P.S. Wat dan wel weer raar is, dat je een kernel moet patchen, want bootsplash is er toch gelijk wanneer de bootloader er is?

Welnu, dan is er nog geen sprake van kernel, want eerst bootloader, dan evt., wanneer vereist initrd, en dan komt de kernel pas.

(De links waar je naar verwijst geven als oplossing voor problemen met bootsplash om de kernel te patchen)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
Manuel schreef:
Bedankt, Adri.

P.S. Wat dan wel weer raar is, dat je een kernel moet patchen, want bootsplash is er toch gelijk wanneer de bootloader er is?

Welnu, dan is er nog geen sprake van kernel, want eerst bootloader, dan evt., wanneer vereist initrd, en dan komt de kernel pas.

(De links waar je naar verwijst geven als oplossing voor problemen met bootsplash om de kernel te patchen)
Ik weet er ook het fijne niet van, wat ik wel weet is dat er legio voorbeelden te vinden zijn van mensen die een prachtige bootsplash op het scherm weten te toveren, gevolgd door een 'iets minder' prachtige kernel-panic. :lol:

Overigens, dat van dat markeren in KPackage was mij dan weer nog nooit opgevallen. Is wel handig ja, KPackage gebruik ik eigenlijk vooral om te kijken of een te verwijderen pakket 'belangrijk' is.
Zo heb ik er vandaag ruim 50 de deur uit gegooid met pkgtool (don't try this at home, kids!).
e4ea schreef: Ik heb zowel binnen Suse, Slack, Vector en Zenwalk met diverse tools gewerkt waaronder installpkg etc..
Het is aan de andere kant ook een enorm voordeel. Op die manier kun je werkelijk alles installeren zonder gezeur (apt-get heeft er een handje van, RPM nog meer). Bij de betere sites vind je keurig aangegeven welke dependencies je nodig hebt. Het komt echt maar erg weinig voor dat je in een dependency-hell terecht komt. De enige twee voorbeelden die ik kan bedenken zijn MPLayer en VLC.
Als je die twee eenmaal onder de knie hebt, dan kun je de wereld aan (en de tweede keer is het een eitje). :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
Manuel schreef: Bedankt, Adri.

Ik weet er ook het fijne niet van, wat ik wel weet is dat er legio voorbeelden te vinden zijn van mensen die een prachtige bootsplash op het scherm weten te toveren, gevolgd door een 'iets minder' prachtige kernel-panic. :lol:
Daar zit je dan met je mooie bootsplash... :twisted:
adri schreef:Overigens, dat van dat markeren in KPackage was mij dan weer nog nooit opgevallen. Is wel handig ja, KPackage gebruik ik eigenlijk vooral om te kijken of een te verwijderen pakket 'belangrijk' is.
Bij dat 'Markeren' moet je oppassen dat je ongewild niet te veel hebt gemarkeerd. Het gebeurt vrij makkelijk dat je op een pakket klikt, om te zien wat de beschrijving is, of om welke bestanden het gaat, en dat je dan vanzelf 'Markeren' hebt geraakt.

Dat is geen probleem wanneer je gewoon voor 'Deinstalleren' zou kiezen, er wordt dan immers alleen het ene geselecteerde pakket verwijderd, maar wel wanneer je kiest voor 'Gemarkeerde deonstalleren'.

Wanneer je vrij veel pakketten markeert is de kans ook aanzienlijkdat je er per ongeluk 1 of 2 teveel aanklikt. Opletten, dus.
adri schreef:Zo heb ik er vandaag ruim 50 de deur uit gegooid met pkgtool (don't try this at home, kids!).
Juist heel leerzaam voor kinderen :wink:
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Oh, ik kende eigenlijk alleen http://www.bootsplash.org
En ja, daaruit had ik wel opgemaakt dat het wat anders was dan een ander plaatje op je desktop.
Manuel schreef:P.S. Wat dan wel weer raar is, dat je een kernel moet patchen, want bootsplash is er toch gelijk wanneer de bootloader er is?
Dat leek mij nu juist zo logisch. Hij zal toch een jpg op het scherm moeten toveren, en zelfs de bootberichten er op moeten projecteren of een voortgangsbalk bij moeten werken. Dat is nogal ingewikkeld voor een computer die nog maar net wakker is ;-)
Manuel schreef:P.S. Wat doe jij trouwens in de topic 'Linux voor beginners', wanneer je OpenBSD gebruikt? Wink
Dat kun je van de rest ook wel zeggen, al die Slackers bij elkaar ;-)

Nog even over Vector. Ik ben weer even in de machinekamer geweest, maar er is toch wel een hoop verandert. Alle rc.* die ik heb bekeken zijn aangepast, met speciale aantekeningen voor Slackers... om alle veranderingen nog even op een rijtje te zetten :-D
Die VIA driver problemen had ik niet hoeven hebben, de xorg.conf-vesa stond er al. Mwa, 't was zo opgelost, maar het had dus makkelijker gekund.
adri schreef:De enige twee voorbeelden die ik kan bedenken zijn MPLayer en VLC.
Van VLC had ik mijn eigen Slackpack gemaakt. Dat ging heel makkelijk. Maar met MPlayer heb ik inderdaad nogal lopen stoeien. Achteraf weet ik niet zo goed meer wat er nou zo moeilijk aan was, maar er was iets inderdaad.
adri schreef:apt-get heeft er een handje van, RPM nog meer
Ja, rpm'en is mijn favoriet niet. OOo komt in rpm formaat als je het van de site afhaalt. Installeert niet op Slackware vanwege 'unmet dependencies'. Onzin. --nodeps vlag en alles doet het gewoon. Laatste keer deed ie dat ook niet. Dus ik rpm2tgz *rpm ; installpkg *tgz ... even wachten en alles deed het naar behoren. Ik weet dat er ook Slackpacks zijn in de repo, maar ik had geen zin om te zoeken :roll:
Got Slack?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Freston schreef:Oh, ik kende eigenlijk alleen http://www.bootsplash.org
En ja, daaruit had ik wel opgemaakt dat het wat anders was dan een ander plaatje op je desktop.
Manuel schreef:P.S. Wat dan wel weer raar is, dat je een kernel moet patchen, want bootsplash is er toch gelijk wanneer de bootloader er is?
Dat leek mij nu juist zo logisch. Hij zal toch een jpg op het scherm moeten toveren, en zelfs de bootberichten er op moeten projecteren of een voortgangsbalk bij moeten werken. Dat is nogal ingewikkeld voor een computer die nog maar net wakker is ;-)
Ik had dat niet zo geinterpreteerd. man lilo.conf zegt o.a.
bitmap=<bitmap-file>
Specifies use of a 640x480x16 (VGA BIOS) or 640x480x256 (VGA/VESA BIOS) bitmap file as the back-ground on which a boot menu is displayed.
Het gaat maar om 16 keuren, en geen jpg, maar bitmap. Lilo is van zichzelf al in staat om wat op het scherm te tekenen, ook een beperkt aantal kleuren, dus ik dacht...
Manuel schreef:P.S. Wat doe jij trouwens in de topic 'Linux voor beginners', wanneer je OpenBSD gebruikt? Wink
Freston schreef:Dat kun je van de rest ook wel zeggen, al die Slackers bij elkaar ;-)
Daar heb je een punt :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Freston schreef: Ja, rpm'en is mijn favoriet niet. OOo komt in rpm formaat als je het van de site afhaalt. Installeert niet op Slackware vanwege 'unmet dependencies'. Onzin. --nodeps vlag en alles doet het gewoon. Laatste keer deed ie dat ook niet. Dus ik rpm2tgz *rpm ; installpkg *tgz ... even wachten en alles deed het naar behoren. Ik weet dat er ook Slackpacks zijn in de repo, maar ik had geen zin om te zoeken :roll:
Er zijn inderdaad Slackware-pakketten te vinden op Slacky-eu en LinuxPackages.net, maar nog veel handiger is het om een SlackBuild script te gebruiken van SlackBuilds.org.
Het leuke is dat met een kleine aanpassing je dat script kunt draaien op de NL-talige OOo!
Wat toch wel handig is, vind ik. :)
Afbeelding
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Manuel schreef:Maar al dat gecompileer, dat kost een hele hoop tijd.
En 'gewoon' even wat anders proberen. De syntax van veel commando's verschilt nogal, en schijven heten geen /dev/hdX en zo...
Valt wel mee hoor.
Veel mensen denken dat een operatingsystem als OpenBSD veel compilatie e.d. vereist, niets is echter minder waar. Er is een repo aanwezig waarin de meeste pakketten gewoon standaard aanwezig zijn. Een kwestie van pkg_add -i "pakketnaam" en het pakket inclusief dependencies wordt geinstalleerd. Bevalt het pakket niet? pkg_delete "pakketnaam" is genoeg om de boel weer netjes te verwijderen.
Er zijn enkele duizenden ports beschikbaar voor mensen die idd vanaf source willen compileren. Hetzelfde zou je zelfs kunnen doen voor OpenBSD zelf. Wanneer niet nodig wordt dit echter ook door de ontwikkelaars zelf afgeraden, aangezien de pakketten die beschikbaar zijn in de repo's, getest zijn op functionaliteit en stabiliteit.
Manuel schreef:P.S. Wat doe jij trouwens in de topic 'Linux voor beginners', wanneer je OpenBSD gebruikt? :wink:
Tja, goeie vraag....
In eerste instantie kwam ik hier terecht ivm een vraagje aangaande Firefox.
Omdat ik zelf een tijd erg actief ben geweest met patches voor Firefox voor Linux, het compileren van packages voor Zenwalk Linux en destijds Fedora 4, ben ik echter een beetje blijven hangen. Zo af en toe lees ik een aantal topics door en wanneer ik denk iets zinnigs toe te kunnen voegen... nou ja, dan doe ik dat dus :)

Groeten,
Jan
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Manuel schreef: De syntax van veel commando's verschilt nogal, en schijven heten geen /dev/hdX en zo...
Valt echt reuze mee... Wat is er zoveel anders aan /dev/wd0a? Niks mis mee, toch? Nee C:, dat is pas moeilijk! Vooral als je meer drives dan het alfabet groot is wil aansluiten :lol:

En de syntax problemen vallen reuze mee omdat de bekende GNU tools gewoon beschikbaar zijn, maar dan met een extra g als voorvoegsel. Bijvoorbeeld gmake, gtar, gsed etc

Echt, als je Linux al goed kent is een uitstapje naar BSD prima te doen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog een tip die wellicht handig is:
Accenten op letters zetten gaat bij Linux anders dan bij Windows. Het handigst is het om samensteltoesten te gebruiken. Zo gebruik ik bijv. de rechter Alt-toets als samensteltoets.
Concreet, rechter-Alt + ' + e wordt è.
Dat kun je -grafisch- instellen in Gnome en KDE (dat vind je vast wel), maar op soberder desktopmanagers als Xfce, Fluxbox e.d. moet je dat anders doen. Met het commando setxkbmap -option compose:ralt (=rechter-alt) krijg je dat voor elkaar (dit werkt trouwens op KDE en Gnome ook hoor).
Bevalt het?
Pas dan /etc/X11/xorg.conf aan (want dat commando werkt niet meer na een reboot). Zoek de regel (onder Input Device)
# Option "XkbOptions" "" op, haal de # weg en tussen de " " zet je compose:ralt
Het ziet er dan zo uit: Option "XkbOptions" "compose:ralt"
Het spreekt voor zich dat als je een andere toets wilt gebruiken dat je dan ralt aanpast naar eigen voorkeur.
Afbeelding
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Goede tip Adri ;)

Deze kende ik nog niet en ik heb hem idd gelijk getest en toegevoegd aan mijn xorg.conf.

Voor de mensen die niet zo bekend zijn met de file /etc/X11/xorg.conf, de regel moet toegevoegd worden onder het input device keyboard. Niet in elke xorg.conf is de regel al aanwezig, en het is denk ik niet voor iedereen duidelijk waar de regel dan moet komen.'

Zoals het er hier nu uitziet:

Code: Selecteer alles

Section "InputDevice"
	Identifier  "Keyboard0"
	Driver      "kbd"
	Option      "XkbOptions" "compose:ralt"
EndSection
Thx 8)
Jan
Plaats reactie