Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hee Freston,

gefeliciteerd met dit succes! :)

Kun je wat voorbeelden geven wat er zoal getuned en uitgekleed is bij Vector t.o.v. de gewone Slackware?

Ik zal niet gelijk morgen Vector ineens gaan installeren, want ik heb een heel fijn werkende, en redelijk getunede Slack 12 installatie, maar nieuwsgierig ben ik wel, en, wanneer ik weer eens wat tijd vrij heb, dan heb ik nog een vrije partitie over, voor test doeleinden :wink:
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Vector Linux voordelen:

- i686 geoptimaliseerd waardoor theoretisch sneller met huidige processoren in vergelijk met i386/ i486 geoptimaliseerde distributies.
- een aantal tools om instellingen te doen die in Slack met een tekst-editor moeten worden gedaan
- meerdere window-managers aan boord na standaard installatie

Vector Linux nadelen:

- punt 2 en 3 van de voordelen; meer bloat die eigenlijk onnodig is

Ik heb zelf met Vector Linux gewerkt voor mijn overstap naar Zenwalk.
Voor de gemiddelde gebruiker is Vector Linux zeker een aanrader; stabiel, snel, alles werkt na eerste installatie, de meeste dingen zijn eenvoudig aan te passen middels beschikbare tools.

Voor Slack gebruikers, waarbij Slack toch wordt gezien als een volwassen distro voor volwassen (lees: ervaren) gebruikers (overigens niet geheel terecht), denk ik dat Vector meer aanvoelt als een distro die meer gemaakt is voor de wat minder ervaren gebruiker.
Oordeel zelf, zeker het proberen waard.

Voor w.b. i686 optimalisatie; een standaard Slack installatie is qua snelheid vergelijkbaar met een standaard Vector installatie.
Zenwalk is hierin enigszins afwijkend; boot sneller en is alhoewel i386 geoptimaliseerd, vlgs mij iets sneller dan Slack en Vector.

Groeten,
Jan
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dank voor je antwoord!

Punt 2: meer bloat, heb ik niet nodig (daarvoor ga ik wel naar het naakstrand) :wink:

Punt 3: Slackware, bij standaard (volledige) installatei, komt ook met een hele rits aan windows managers. Vroeger misschien niet, maar daar kan ik niks overz eggen, gebruik het net een jaar of zo.

Alweer een vraag... : wat zijn, in een notedop, de voornaamste verschillen tussen Zenwalk en standaard Slackware?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Alweer een vraag... : wat zijn, in een notedop, de voornaamste verschillen tussen Zenwalk en standaard Slackware?
Zenwalk is uit-de-doos mooier, heeft een wat snellere opstarttijd, heeft Xfce als desktopmanager (standaard) en is wat gebruiksvriendelijker, zo op het eerste gezicht.
Daar staat tegenover Slackware standaard veel meer programma's aan boord heeft en veel meer desktopmanagers. En bovendien wat handiger is qua configureerbaarheid (waar je dan weer wel wat extra moeite voor moet doen).
Da's mijn ervaring althans.

@ Freston.
Komt Vector niet met een Xfce desktop?
Hoe bevalt je dat t.o.v. KDE?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Okee, dan voor de info, Adri!
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

De meeste Slack packages draaien op Zenwalk omdat Zenwalk voor een groot deel wel Slack CVS volgt. Wanneer je dus de packages voor de laatste Slack versie op een Zenwalk systeem installeert is de kans groot dat e.e.a. probleemloos functioneert. Mijn ervaring althans.....

Over desktopmanagers e.d.;
Zenwalk volgt de 1 programma voor een toepassing strategie, oftewel, 'out of the box' zal je maar 1 tekstediter vinden, 1 browser, 1 emailprogramma etc.... en dus 1 windowmanager.
In de repositories is echter van alles te vinden waaronder KDE, Enlightement etc....
Hetzelfde geldt voor teksteditors e.d.; waar je standaard geloof ik Abiword geinstalleerd krijgt, is bijvoorbeeld ook Open-Office beschikbaar.

Wat mij betreft zou Zenwalk de favoriet zijn boven Slack en Vector, ware het niet dat ik sinds een klein half jaar een tevreden OpenBSD gebruiker ben :)
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Manuel schreef:Kun je wat voorbeelden geven wat er zoal getuned en uitgekleed is bij Vector t.o.v. de gewone Slackware?
Nou ik bedoel geen kernel hacks hoor ;-)
Die zullen er wel zijn (bootsplash, iemand?) maar daar ben ik nog niet bijdehand genoeg voor, om die tegen het licht te houden :-(

Slackware is van zichzelf al vrij sumier in de services die draaien. Eigenlijk moet je alles handmatig aanzetten. En dat is niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam. En efficiënt voor je systeem. Alleen de met de hand uitgezochte zaken draaien.

Daarentegen staat dat Slackware smeekt om een volledige installatie. En dat betekent dat een behoorlijke hap uit de harde schijf stof staat te verzamelen. Ik had 'm een keer helemaal uitgekleed geïnstalleerd, maar toen deed een hoop het niet meer :-( Ook ben ik bezig geweest te verwijderen wat ik niet nodig had, en dat ging wel goed. Maar er ging een hoop tijd in zitten, en alleen maar makkelijk vond ik het toch ook niet.

Tja, voor een lappy als de mijne vind ik Slackware toch heel geschikt. Ik merk wel dat de modernere distro's die mikken op het grote publiek wel erg zwaar zijn. Dat heeft zijn redenen, dat weet ik ook en ik val ze ook niet af. Maar ik merk heel duidelijk prestatieverschillen. Bij Kubuntu heb ik bijvoorbeeld op een gegeven moment 30 seconde van de boot tijd af weten te schaven: weg overbodige zooi, niet meer zoeken naar hardware die ik niet heb, geen vragen meer stellen waar je toch geen antwoord op krijgt. Geen services die ik toch nooit gebruik. Dat soort dingen.

Slackware dus. Maar dan moet je dus alles weer aan zetten. Wat mij opviel bij Vector was dat ik steeds dacht: hé, dat doet ie al! Of: ha, dat staat er al! Maar eigenlijk kom ik maar weinig zaken tegen waar ik echt niets aan heb. Alle tools, libs en codexes zijn meegekomen. Dus géén -bash: make: comand not found, of dat soort onzin wat je wel eens tegenkomt ;-)

Bluetooth moest ik even uit de repo halen, mijn HP driver had ik nog in tgz dus dat was makkelijk. En natuurlijk die eeuwige touchpad die je in xorg.conf moet configureren. Maakt niet uit hoor, maar voor beginners is dat schrikken.

Maar de verschillen met Slackware. Het is eigenlijk net een gestripte Slackware. Daarbij hebben ze een wat smaller spectrum waar ze op mikken. Slackware is de echte blokkendoos. Bouw maar wat je hebben wilt. Alleen al in de keuze van apps in Vector weerspiegeld waarop men zich heeft toegespitst. Een hoop minder bloat. Nog altijd wel meer dan Zenwalk, en in mijn ogen dus net even bruikbaarder. In ieder geval voor wat ik wil. Zenwalk draait redelijk op mijn 450 mhz. Die vind ik meer daar voor geschikt. Maar het is niet alleen maar een gestripte Slackware. Want ze zijn ook aan de weg aan het timmeren om het allemaal bereikbaar te krijgen voor de burgers, boeren, buitenlui. Niet iedereen schrijft volgaarne zijn eigen /etc/sysconfig/iptables, al plukt de doorgewinterde googlelaar die natuurlijk van het internet. En dus zitten er grafische tooltjes in. Je weet wel, waar adri het steeds over heeft (Grapje! :-p )
e4ea schreef:Voor Slack gebruikers, waarbij Slack toch wordt gezien als een volwassen distro voor volwassen (lees: ervaren) gebruikers (overigens niet geheel terecht), denk ik dat Vector meer aanvoelt als een distro die meer gemaakt is voor de wat minder ervaren gebruiker.
Oordeel zelf, zeker het proberen waard.
Nee maar hoe formatteer je /dev/hda4? De meeste mensen doen dat toch al jaren door een waarde op twee assen met hun CorePointer binnen een dynamisch aan de Window Manager gekoppeld bereik te krijgen. En dan klikken ;-)

Eigenlijk vond ik het nog wel saai. Alles deed het al. En hij voelt sneller. Maar waarom precies? 'k Weet niet. Interessant. Als ik wat meer van de achterliggende techniek weet laat ik het je weten. Momenteel ben ik mijn verloren uurtjes bezig met Metisse. Wist je dat die heel makkelijk op Slackware valt te zetten? Het draait alleen supertraag, in tegenstelling tot Mandrive, die juist zo lekker soepel liep. Ik ben daar dus nog even mee bezig.
adri schreef:Komt Vector niet met een Xfce desktop?
Hoe bevalt je dat t.o.v. KDE?
Nou, hij komt in editie 5.8 SOHO gewoon met KDE hoor, anders zou k hem niet draaien ;-)

Ik ben trouwens nog niet helemaal over hoor. Ik heb mijn partitionering veranderd en draai nu dual boot.
Got Slack?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

e4ea schreef:De meeste Slack packages draaien op Zenwalk omdat Zenwalk voor een groot deel wel Slack CVS volgt. Wanneer je dus de packages voor de laatste Slack versie op een Zenwalk systeem installeert is de kans groot dat e.e.a. probleemloos functioneert. Mijn ervaring althans.....

Over desktopmanagers e.d.;
Zenwalk volgt de 1 programma voor een toepassing strategie, oftewel, 'out of the box' zal je maar 1 tekstediter vinden, 1 browser, 1 emailprogramma etc.... en dus 1 windowmanager.
In de repositories is echter van alles te vinden waaronder KDE, Enlightement etc....
Hetzelfde geldt voor teksteditors e.d.; waar je standaard geloof ik Abiword geinstalleerd krijgt, is bijvoorbeeld ook Open-Office beschikbaar.
Dank voor je info!
e4ea schreef:Wat mij betreft zou Zenwalk de favoriet zijn boven Slack en Vector, ware het niet dat ik sinds een klein half jaar een tevreden OpenBSD gebruiker ben :)
(Free/Open)BSD vind ik eigenlijk nog veel cooler dan Slackware... Ik ben er alleen voorlopig nog niet aan toe (weer nieuwe dingen leren moet je moet ook maar tijd voor hebben + zin).
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Freston: bootsplash? Nee, helaas niet. Ik heb wel eens zitten zoeken naar bootsplash die ik mooi zou vinden, maar nooit gevonden.

Kijk, deze voor Slackware vind ik dan wel weer mooi, maar ik hoef de naam van het systeem er niet in te hebben, ik zoek meer iets als een wallpaper, waar ik ook geen tekst in wil, of reklame voor het OS.

Misschien dat jij hier wel wat vind?

Slackware uitkleden: ik weet 't.... Maar ik heb het nu wel voor elkaar.

make: comand not found is dan weer heel vervelend. En soms krijg je wel een foutmelding, maar geen melding over welke progammeertaal er feitelijk mist. Dat is wel klote. Gevolg is dat ik nu maar maar alle progammeertalen heb geinstalleerd, wat in feite niet nodig zou moeten zijn.

P.S. Ik heb gisteravond de live c dvan Zenwalk gedownload, en er vanochtend van opgestart. Hij kan X niet starten, ook niet in veilige grafische modus, en dan slaat de boel vast.

Wat ik dan weer stom vind van veel van die live cd's is dat je geen keuze hebt om niet-grafisch op te starten, zelf even xorgconfig te draaien, en daarna grafisch te gaan. Het moet allemaal een beetje te makkelijk gaan, zonder verwarrende opties voor de beginnende gebruiker. Jammer, want je zou ook optie kunnen hebben om op F1 of F2 te drukken voor meer opties, en Enter (of X seconden wachten) voor doorstarten zonder extra opties.

Ook jammer dat er geen optie is om NIET met DHCP te starten (bij mij zijn alle ip-nummers statisch).

Verder kom je op die live-cd met ALT+F2 dan wel op een loginprompt terecht, maar nergens tijdens starten is voorbij gekomen wat het wachtwoord voor root was...

Zulke dingen schieten dus niet op.

Paar weken geleden de Debian live cd geprobeerd: liep ook vast op grafische modus, muurvast, en ook geen optie om geen DHCP te gebruiken.

Wel allerlei opties beschikbaar, maar die werken alleen wanneer je die live cd op harde schijf gaat installeren, als systeem, maar het moet gewoon werken als live cd....

Affijn.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat een hoop leesvoer. :)
Paar dingen:
Freston, er is een SW-pakketje voor Metisse op Slacky-eu.

Bootsplash? Nee, dank u. Ik wil zien wat er gebeurt tijdens het opstarten (eventuele foutmeldingen e.d.). Die van Zenwalk is wel erg mooi trouwens...

DHCP op live-CD's. Ik weet wat je bedoelt Manuel, ik vind dat ook irritant (gebruik zelf ook statische IP's), maar verreweg de meeste mensen gebruiken nu eenmaal DHCP.
Maar dat kun je toch wel instellen in KDE of met netconfig, o.i.d.?

Op Slackware kun je m.i. het best een full install doen en daarna strippen (opschrijven wat je wegdoet en niet meer dan enkele per dag!).

Vector met KDE? Dat wist ik niet, ik dacht Xfce.
Maar zou jij niet beter af zijn met Xfce op een 450mhz machine?

BTW, die grafische tooltjes zitten toch ook op KDE (dat is volgens mij niet echt SW/Vector/Zenwalk specifiek)?
Afbeelding
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Zenwalk heeft zo zijn eigen tooltjes...
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

adri schreef:Paar dingen:
Freston, er is een SW-pakketje voor Metisse op Slacky-eu.
Ja die had ik! Of heb ik op mijn Slack installatie staan. Gelukkig start hij nog niet standaard op, want het is meer een 'onderzoekje' van mij. Er mee werken lukt nog niet. Hij is veel en veel te traag. Ik denk dat ie van een über3D grafische kaart wil draaien, maar die heb ik niet. Metisse op Mandriva deed het wel goed. Sleutelen dus. Dat zijn van die dingen, daar moet je voor in een bui zijn.
Manuel schreef:make: comand not found is dan weer heel vervelend.
Voor de duidelijkheid, Vector doet het gewoon hoor ;-) Maar je draait wel eens Ubuntu of SuSE... Dan bedenk je net op tijd dat ie geen tgz aan kan, maar dan heb je de source nog dus dan compileer je even. Niet dus. Moet je weer op zoek naar een deb. Of erger, een rpm.
Manuel schreef:Wat ik dan weer stom vind van veel van die live cd's is dat je geen keuze hebt om niet-grafisch op te starten, zelf even xorgconfig te draaien, en daarna grafisch te gaan.
Ja! Dat is inderdaad echt heel vervelend. Zeker met die grafische drivers die niet werken. Bij aardig wat distro's slaat de VIA driver bij mij op tilt. Onder Vector dus gewoon het beeldscherm uit. Op bijvoorbeeld Kubuntu draait mijn CPU stationair al 35%. Je wilt dan niet weten hoe de rest er onder lijdt. Als je hem dan zo gek krijgt dat ie de vesa driver gebruikt is er niets meer aan de hand :-D

Maar, er is hoop. Volgens mij kan je meestal wel kernel parameters meegeven. Misschien kan je niet zozeer de vesa driver (die het bij mij altijd doet) aanroepen (of wel?), maar ik denk dat je aan lilo ook het gewenste runlevel als eindstation mee kan geven. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar bijvoorbeeld deze regel:

Code: Selecteer alles

append = "3 splash=verbose acpi=force pci=noacpi"
Brengt mijn lappie keurig in runlevel drie. Oh! En ziet de splash=verbose! Dan kun je tegen een leuk achtergrondje gewoon meelezen ;-)
't Is wel een lilo regel, grub zou ik niet weten.

---

Het grappige is nu, dat ik mijn partitionering had aangepast, eigenlijk met het doel om Slackware nu eens goed op te zetten. Zoals ik het eerst had, en dan nog net even beter. Dan hoef ik niet iedere keer opnieuw te beginnen als ik weer eens wat anders probeer. Maar goed, mijn eerste slachtoffer was dus Vector. En nu heb ik zoiets van, wat ik van Slackware wilde maken (dat is toch wel een erg mooi systeem vind ik), dat heb ik al met Vector. Soepel, snel, stabiel.

Ik wil ook al steeds aan BSD beginnen. Maar ik ben nu dus even afgeleid ;-)
Got Slack?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Bootsplash? Nee, dank u. Ik wil zien wat er gebeurt tijdens het opstarten (eventuele foutmeldingen e.d.). Die van Zenwalk is wel erg mooi trouwens...
Oh, zie je dan de meldingen niet meer? Dan moet ik het ook niet, hoor!
adri schreef:DHCP op live-CD's. Ik weet wat je bedoelt Manuel, ik vind dat ook irritant (gebruik zelf ook statische IP's), maar verreweg de meeste mensen gebruiken nu eenmaal DHCP.
Maar dat kun je toch wel instellen in KDE of met netconfig, o.i.d.?
Debian live cd kent geen netconfig, wilde verder niet grafisch opstarten. Dus eerst xorg.conf met de hand aangepast, grafisch opgestart. Na veel zoeken bleek ik het in KDE Configuratiecentrum in te kunnen stellen (netwerk), maar dat werd berschillende gewoon niet onthouden, na veel 5-en 6-en lukte het uiteindelijk. Er horen (mijns inzienns) gewoon opties op zo'n cd dat je met een F toets allerlei keuzes kunt maken. Daar heeft de gewone gebruiker toch geen last van?

Die Debian live cd startte dus niet grafisch op op m'n Slack pc, en liep hartstikke vast, op m'n oude Win pc ging het ook niet grafisch, maar kon ik het met de hand aanpassen.

Met De Zenwalk live cd (wel mooi trouwens), ging er ook niks, liep ook vast op grafisch, maar daar kon ik dan met ALT+F2 nog wel een nieuwe konsole starten, alwaar ik moest loggen zonder dat ik wachtwoorden wist. Daarna had ik geen zin meer...
adri schreef:Op Slackware kun je m.i. het best een full install doen en daarna strippen (opschrijven wat je wegdoet en niet meer dan enkele per dag!)./quote]
Ik doe bij voorkeur Expert installatie (al ben ik helemaal geen expert, maar dat terzijde), en dan installeer ik alleen datgene niet waarvan ik (vrijwel) zeker weet dat het niet nodig is. Pas daarna ga ik strippen.

Veel fouten maak ik tijdens die expert installatie eigenlijk niet (meer), misschien omdat ik ondertussen die installatie al vrij veel keer gedaan heb.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Freston schreef:
Manuel schreef:make: comand not found is dan weer heel vervelend.
Voor de duidelijkheid, Vector doet het gewoon hoor ;-) Maar je draait wel eens Ubuntu of SuSE... Dan bedenk je net op tijd dat ie geen tgz aan kan, maar dan heb je de source nog dus dan compileer je even. Niet dus. Moet je weer op zoek naar een deb. Of erger, een rpm.
Aha, ik doelde op Slackware, waar ik erg wazige fouten op kreeg tijdens compileren (maar nu niet meer).
Freston schreef:
Manuel schreef:Wat ik dan weer stom vind van veel van die live cd's is dat je geen keuze hebt om niet-grafisch op te starten, zelf even xorgconfig te draaien, en daarna grafisch te gaan.
Ja! Dat is inderdaad echt heel vervelend. Zeker met die grafische drivers die niet werken. Bij aardig wat distro's slaat de VIA driver bij mij op tilt. Onder Vector dus gewoon het beeldscherm uit. Op bijvoorbeeld Kubuntu draait mijn CPU stationair al 35%. Je wilt dan niet weten hoe de rest er onder lijdt. Als je hem dan zo gek krijgt dat ie de vesa driver gebruikt is er niets meer aan de hand :-D

Maar, er is hoop. Volgens mij kan je meestal wel kernel parameters meegeven. Misschien kan je niet zozeer de vesa driver (die het bij mij altijd doet) aanroepen (of wel?), maar ik denk dat je aan lilo ook het gewenste runlevel als eindstation mee kan geven. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar bijvoorbeeld deze regel:

Code: Selecteer alles

append = "3 splash=verbose acpi=force pci=noacpi"
Brengt mijn lappie keurig in runlevel drie. Oh! En ziet de splash=verbose! Dan kun je tegen een leuk achtergrondje gewoon meelezen ;-)
't Is wel een lilo regel, grub zou ik niet weten.
Mooi, dus splash kan wel verbose :) Het was ook allemaal zeker wel gelukt wanneer ik had geinstalleerd, maar het betrof een live cd (Zenwalk), en daar waren volkomen geen opties. Ja, wel optie voor taal, dan kies je Nederlands, want dat spreek ik toevallig goed, en dan komt er een foutmelding dat er met Nederlands wat mis is, en dan stopt alles...

Er kwamen nog veel meer foutmeldingen voorbij trouwens, knullig vond ik het. Het was ten slotte geen Beta live cd, dus je verwacht dat het (min of meer) gewoon werkt.

---
Freston schreef:Het grappige is nu, dat ik mijn partitionering had aangepast, eigenlijk met het doel om Slackware nu eens goed op te zetten. Zoals ik het eerst had, en dan nog net even beter. Dan hoef ik niet iedere keer opnieuw te beginnen als ik weer eens wat anders probeer. Maar goed, mijn eerste slachtoffer was dus Vector. En nu heb ik zoiets van, wat ik van Slackware wilde maken (dat is toch wel een erg mooi systeem vind ik), dat heb ik al met Vector. Soepel, snel, stabiel.

Ik wil ook al steeds aan BSD beginnen. Maar ik ben nu dus even afgeleid ;-)
Dat begrijp ik volkomen :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Toevallig zijn er de afgelopen dagen een paar topics geweest over bootsplash op het Slackware-forum van LinuxQuestions.org:
http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=582973
http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=583514

@Freston: Als dat SW-pakketje op Slacky-eu niet naar je zin is, gebruik dan het SlackBuildscript (ook op Slacky-eu te vinden). Dat scheelt vaak een stuk!
Afbeelding
Plaats reactie