ok thanks, LAMP is eigenlijk de bedoeling, maar met de links heb ik voorlopig weer genoeg leesvoer aangeboden gekregenadri schreef: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar (wat voor server trouwens? Samba?) een Samba server opzetten schijnt niet zo moeilijk te zijn: http://www.foogazi.com/2006/11/01/simpl ... are-setup/
Dat moet je zelfs als volstrekte noob binnen één avondje voor mekaar kunnen krijgen.
Een FTP-server opzetten duurt nog geen twee minuten, kijk maar: http://shilo.is-a-geek.com/slack/ftp17.html
Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
- jack2go
- Contacteer:
- adri
- Moderator
Ah, dan heb je bij een full install gewoon alles al aan boord (hoewel je X helemaal niet nodig hebt/eigenlijk zelfs ongewenst is).jack2go schreef:ok thanks, LAMP is eigenlijk de bedoeling, maar met de links heb ik voorlopig weer genoeg leesvoer aangeboden gekregenadri schreef: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar (wat voor server trouwens? Samba?) een Samba server opzetten schijnt niet zo moeilijk te zijn: http://www.foogazi.com/2006/11/01/simpl ... are-setup/
Dat moet je zelfs als volstrekte noob binnen één avondje voor mekaar kunnen krijgen.
Een FTP-server opzetten duurt nog geen twee minuten, kijk maar: http://shilo.is-a-geek.com/slack/ftp17.html
Paar links:
http://www.guymerritt.org/
http://www.shilo.is-a-geek.com/apache19.html
- adri
- Moderator
Re: laptop
Mooi hoor!Ties schreef:Zo, heb nu pas slackware 11 gedownload, dus het wordt weer pas na het weekend dat ik hier weer kom smeken om hulp (wss)!
Groeten, Ties
Neem je tijd.
Je zult in het begin ettelijke keren vloeken, maar na verloop van tijd ga je het meer en meer waarderen, echt waar.
-
Dat vind ik ook, alles draait nu heerlijk, en ik ben nog stteds blij met m'n nieuwe Slack 12.adri schreef:Het grote voordeel dan weer van het ultrasimpele packagemanagment van Slack is wel ook dat je nauwelijks omkijken hebt naar je eenmaal draaiende installatie.
Maar zo heeft alles z'n voor- en nadelen. Ik lees dan ook weer in die topic op Usenet dat het upgraden naar een nieuwe Ubuntu vlekkeloos gaat, terwijl we in Slack dan bij voorkeur een geheel nieuwe installatie doen.
@ Ties: welkom terug!
Wat scherm vergroten betreft gebruik ik dat zelf niet, maar het staat inderdaad op de installatie dvd/cd's.
De lokatie van het pakket is /slackware/kde/kdeaccessibility-3.5.7-i486-1.tgz (waarbij het versienr. voor Slack 11 natuurlijk af zal wijken, want hierbovenstaande is van Slack 12).
Je komt het verder gewoon wel tegen bij installatie, ik vermoed dat het bij een (bijna) full install automatisch meegeinstalleerd wordt.
Succes, en ook veel plezier bij de installatie. Problemen zullen vast ontstaan, maar je lost ze ook wel weer op.
P.S. Op het moment dat in een Desktop omgeving wilt gaan werken heb je nodig: naam en type van je grafische kaart (mocht je die info niet hebben, kijk dan even in Apparaatbeheer zolang Windows er nog opstaat, of start een Linux live cd, en typ als commando dmidecode), dat geeft je info over alle hardware, maar ook bij het opstarten van de laptop, nog voordat het BIOS aan bod komt, zul je het wel voorbij zien komen.
Ook heb je nodig: de horizontale en verticale verversingsfrequenties van je scherm.
Wanneer je die info bij de hand hebt, dan typ je xorgconfig om het grafische gebeuren te configureren.
Als dat gedaan is dan b.v. startkde typen, tenzij je natuurlijk geen KDE gebruikt, typ dan start, en 2 keer TAB, om een lijst te krijgen met je mogelijkheden.
Nogmaals succes!
- jack2go
- Contacteer:
ok thnx Adri, het ziet er idd op her eerste gezicht niet zo heel erg lastig uit. Ik ga +/- 200 euro aan 2e hands hardware uitgeven, samen met m'n nieuwe BBNed verbinding (1 MB up) zou ik toch een servertje moeten kunnen draaien hier.
De install van SuSE 10.2 desktop(toch voor dualboot gekozen) verliep eigenlijk ook heel simpel, je hebt geen part. mngr oid nodig. Wel heb ik m'n hardware ge-upgrade: dual core CPU en 2,5 Gyg intern (netto) en het draait soepel
- adri
- Moderator
Nou, ten lange leste toch mijn P3 met SW11 maar eens ge-upgrade naar SW12.
Ging allemaal goed (alle instellingen zijn bewaard gebleven, /home/ zag er weer precies uit zoals voor de upgrade), FF en TB starten met alle extensies weer op.
Heb nu de belangrijkste programma's (meeste via SlackBuild scripts) weer geïnstalleerd en draai nu Xfce.
Loopt allemaal lekker soepel en ben nog geen problemen tegengekomen.
Ging allemaal goed (alle instellingen zijn bewaard gebleven, /home/ zag er weer precies uit zoals voor de upgrade), FF en TB starten met alle extensies weer op.
Heb nu de belangrijkste programma's (meeste via SlackBuild scripts) weer geïnstalleerd en draai nu Xfce.
-
Gefeliciteerd! Lekkeradri schreef:Nou, ten lange leste toch mijn P3 met SW11 maar eens ge-upgrade naar SW12.
- adri
- Moderator
Dank U!
De laatste tijd was ik op P4 al wat meer aan het experimenteren met Xfce en ik moet zeggen, het bevalt prima. 't Is even wennen, maar je (ik tenminste) kan er eigenlijk alles mee doen wat ik op KDE ook kon. Dat vergt wel wat configuratie, maar het kan wel. Terwijl het net ietsje vlotter draait (op een wat oudere pc).
Ben eigenlijk wel benieuwd naar Ties.
Is het nog gelukt, of zit je nog te tobben of wat?
Als je vragen hebt, aarzel niet.
De laatste tijd was ik op P4 al wat meer aan het experimenteren met Xfce en ik moet zeggen, het bevalt prima. 't Is even wennen, maar je (ik tenminste) kan er eigenlijk alles mee doen wat ik op KDE ook kon. Dat vergt wel wat configuratie, maar het kan wel. Terwijl het net ietsje vlotter draait (op een wat oudere pc).
Ben eigenlijk wel benieuwd naar Ties.
Is het nog gelukt, of zit je nog te tobben of wat?
Als je vragen hebt, aarzel niet.
-
- adri
- Moderator
Je kunt het natuurlijk gewoon vragen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.Manuel schreef:Ik heb Xfce eigenlijk nauwelijks geprobeerd, het is zeker sneller, maar het sprak me wat minder aan, en om de configurtie daarvan dan weer veel tijd te besteden, op een een gegeven moment is het wel weer (even) genoeg geweest.
Ja, ben ook benieuwd.Manuel schreef: Ja, Ties, hoe gaat ie ermee???
-
Daar zeg je wat Maar d'r komt ook nog bij dat ondertussen allemaal zo lekker ingestelt is (KDE) dat er momenteel geen behoefte is om een andere window manager te proberen, maar mocht het nog eens nodig zijn, dan weet ik je te vindenadri schreef:Je kunt het natuurlijk gewoon vragen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.Manuel schreef:Ik heb Xfce eigenlijk nauwelijks geprobeerd, het is zeker sneller, maar het sprak me wat minder aan, en om de configurtie daarvan dan weer veel tijd te besteden, op een een gegeven moment is het wel weer (even) genoeg geweest.
Ik heb wel een andere vraag... Wanneer jij een TEX bestand opent, b.v. file:///usr/doc/lilo-22.8/doc/user.tex , welk progamma wordt er dan bij jou gebruikt om dat bestand te openen?
adri schreef:Ja, ben ook benieuwd.Manuel schreef: Ja, Ties, hoe gaat ie ermee???
- adri
- Moderator
Bij mij opent dat standaard met X File Write. Maar ik kan het ook met Mousepad openen (gebruik ik tegenwoordig erg vaak, lekker klein, snel & simpel).Manuel schreef: Ik heb wel een andere vraag... Wanneer jij een TEX bestand opent, b.v. file:///usr/doc/lilo-22.8/doc/user.tex , welk progamma wordt er dan bij jou gebruikt om dat bestand te openen?
En ook met GVim, Kate, KEdit en KWrite.
Het punt is volgens mij dat je een iets te minimalistische install gedaan hebt (tetex zit in een standaard installatie, bijv.).
-
X File Write, is dat van Xfce? Heb ik niet aan boord. Mousepad natuurlijk ook niet...
Maar bij mij opent het standaard met KWrite, en bij 'Openen met' kan ik vervolgens ook nog kiezen uit KEdit en Kate, TeTEx heb ik ondertussen geinstalleerd, een paar dagen geleden, daardoor doet Netwatch het plotseling weer
Eigenlijk doet alles het wat ik wil dat het doet, dus te minimalistisch? Valt mee. En het zit in het bloed het, dat strippen. Zo had ik ooit een Windows 95 van maar iets meer dan 20 MB (met netwerk, browser, mail, en de rest wat ik nodig had).
Het punt is niet dat ik een TEX bestand niet kan openen, want dat kan met tekstverkers, maar dat ik me afvraag waar het standaard mee geopend zou worden, omdat het een afwijkend icoontje heeft dacht ik dat er misschien een prrogamma bij hoorde.
Zoals je een HTML bestand ook met een tekstverwerker kan openen, maar de stanndaard is openen met een browser.
Kan natuurlijk ook zijn dat het zo bedoeld is, en dat die TEX bestanden door andere progamma's aangeroepen worden, zoals man ook bestanden met een bepaalde opmaak gebruikt om ze vervolgens te tonen zoals wij ze zien.
Ik weet het niet.
Maar bij mij opent het standaard met KWrite, en bij 'Openen met' kan ik vervolgens ook nog kiezen uit KEdit en Kate, TeTEx heb ik ondertussen geinstalleerd, een paar dagen geleden, daardoor doet Netwatch het plotseling weer
Eigenlijk doet alles het wat ik wil dat het doet, dus te minimalistisch? Valt mee. En het zit in het bloed het, dat strippen. Zo had ik ooit een Windows 95 van maar iets meer dan 20 MB (met netwerk, browser, mail, en de rest wat ik nodig had).
Het punt is niet dat ik een TEX bestand niet kan openen, want dat kan met tekstverkers, maar dat ik me afvraag waar het standaard mee geopend zou worden, omdat het een afwijkend icoontje heeft dacht ik dat er misschien een prrogamma bij hoorde.
Zoals je een HTML bestand ook met een tekstverwerker kan openen, maar de stanndaard is openen met een browser.
Kan natuurlijk ook zijn dat het zo bedoeld is, en dat die TEX bestanden door andere progamma's aangeroepen worden, zoals man ook bestanden met een bepaalde opmaak gebruikt om ze vervolgens te tonen zoals wij ze zien.
Ik weet het niet.
- adri
- Moderator
Geen idee.Manuel schreef:X File Write, is dat van Xfce?
Ik schat zomaar van wel.Manuel schreef: Heb ik niet aan boord. Mousepad natuurlijk ook niet...
Typ maar eens mousepad in je terminal, of xfw.
Je zult het zien.
Niet alle programma's staan (standaard) in je KMenu (ook niet in het Xfce-menu trouwens), maar die kun je via het Configuratiescherm -weet zo even niet waar precies- wel toevoegen. Je bent rijker dan je denkt!Manuel schreef: Maar bij mij opent het standaard met KWrite, en bij 'Openen met' kan ik vervolgens ook nog kiezen uit KEdit en Kate, TeTEx heb ik ondertussen geinstalleerd, een paar dagen geleden, daardoor doet Netwatch het plotseling weer
Ik weet het, ben ook nog niet echt bezig geweest met strippen op mijn P3 (op die P4 is het sowieso een beetje onzinnig) sinds SW12 erop staat. Komt nog wel.Manuel schreef: Eigenlijk doet alles het wat ik wil dat het doet, dus te minimalistisch? Valt mee. En het zit in het bloed het, dat strippen. Zo had ik ooit een Windows 95 van maar iets meer dan 20 MB (met netwerk, browser, mail, en de rest wat ik nodig had).
Een TeX bestand is in feite een tekstbestand, maar wel eentje die wel geschikt is voor Latex. Daar schijn je dan weer een .PDF mee te kunnen maken. Maar het fijne weet ik daar ook niet van.Manuel schreef: Het punt is niet dat ik een TEX bestand niet kan openen, want dat kan met tekstverkers, maar dat ik me afvraag waar het standaard mee geopend zou worden, omdat het een afwijkend icoontje heeft dacht ik dat er misschien een prrogamma bij hoorde.
Ik weet het niet.